Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Mumia skrev (13 minutter siden):

Du kan ikke sitte hjemme og søke...m ø t opp en plass!!

Du vet jo ikke hva slags jobber de søker på?? Funker fint å møte opp hvis det er butikkjobb, men det skulle tatt seg ut å svippe innom Utenriksdepartementet med en åpen søknad. Hadde blitt kastet ut og svartelista på flekken.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en helt grusom arbeidsplass, og etter flere år endte med at jeg møtte veggen. Så etter jeg kom meg litt tok jeg en engasjementstilling for å slippe å returnere, og den jobben var jo rene ferien i sammenligning! Men takket være den engasjementstillingen og erfaringen jeg fikk der, så søkte jeg på drømmejobben.

Fikk vite i dag at jeg fikk den!! 😭:nori::bolledeig::danse::skya::strix::yvonne:

Anonymkode: 7a962...a2c

Hurra! Gratulerer så masse med drømmejobben🥳🥳🥳

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet jo ikke hva slags jobber de søker på?? Funker fint å møte opp hvis det er butikkjobb, men det skulle tatt seg ut å svippe innom Utenriksdepartementet med en åpen søknad. Hadde blitt kastet ut og svartelista på flekken.

Anonymkode: cfe8c...aee

:fnise:

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet jo ikke hva slags jobber de søker på?? Funker fint å møte opp hvis det er butikkjobb, men det skulle tatt seg ut å svippe innom Utenriksdepartementet med en åpen søknad. Hadde blitt kastet ut og svartelista på flekken.

Hurra! Gratulerer så masse med drømmejobben🥳🥳🥳

Anonymkode: cfe8c...aee

Tusen takk! :nigo:  Både gruer og gleder meg, vil så gjerne gjøre en fenomenal jobb der! Mitt imposter syndrome viser sitt stygge hode :fnise:

Anonymkode: 7a962...a2c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har en helt grusom arbeidsplass, og etter flere år endte med at jeg møtte veggen. Så etter jeg kom meg litt tok jeg en engasjementstilling for å slippe å returnere, og den jobben var jo rene ferien i sammenligning! Men takket være den engasjementstillingen og erfaringen jeg fikk der, så søkte jeg på drømmejobben.

Fikk vite i dag at jeg fikk den!! 😭:nori::bolledeig::danse::skya::strix::yvonne:

Anonymkode: 7a962...a2c

Gratulerer så mye 💐

Anonymkode: 3efb1...56f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 0.06):

Jeg søkte på en stilling i mars, men hørte ingen verdens ting. Forsøkte å komme i kontakt med bedriften litt etterpå for å høre om de hadde mottatt søknaden, men det var helt umulig. Jeg er kvalifisert for jobben. 

Nå søker de igjen 1 person til den samme stillingen. Bør jeg søke på nytt? Eller bør jeg bare anta at de ikke engang gidder å vurdere meg? (Selv om jeg kan krysse av alle boksene på hva de søker etter...). 

Anonymkode: 74792...452

du har støtet på den del av ukulturen som finnes i mange norske bedrifter, søk til bedrifter som har god lederstruktur. 

Nei, du bør ikke sende på nytt... 

Anonymkode: 35476...87d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Mumia said:

Du kan ikke sitte hjemme og søke...m ø t opp en plass!!

Hvilken bransje er det egentlig du er i, der i setter pris at folk snubler inn fra gata og ber om å bli ansatt?

Anonymkode: eca3f...8ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 22.26):

Personlig egnethet er viktig, og det skal absolutt være en viktig del av vurderingen dersom de skriver det i annonsen! Dine "kvalifikasjoner" vurderes ikke bare opp mot utdanning/arbeidserfaring, personlige egenskaper spiller også en rolle. Selv om de har kandidater med rett erfaring kan de stille dårligere enn deg dersom de skårer lavt på egnethet. Så tenker du ikke skal miste alt håp helt enda :smilyblomst:

Anonymkode: cfe8c...aee

Fikk ikke jobben. De ringte i dag. Jeg var innstilt som nr to. Jeg spurte om årsak og de sa jeg hadde veldig gode referanser, gjorde det veldig bra på intervju. Og fikk høre at det egentlig ikke var mer godt jeg kunne gjøre. Men den som ble innstilt som nr en hadde erfaring. Jeg er lei meg over at jeg ikke fikk jobben. Men har forståelse for at man velger en med erfaring. Sånn er det jo bare og det får man ikke gjort så mye med. Da får jeg håpe noen av de andre 7 jobbene jeg har søkt i mellomtiden tar kontakt 😅

Anonymkode: 3efb1...56f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal inn til en "bli kjent samtale" til uken. Det er tydeligvis det nye nå. Har søkt i to firma nå, og begge har villet ha en halvtimes bli-kjent-samtale via teams, som de ikke kaller for intervju. Sånn har jeg aldri opplevd før, men er kanskje en greie nå etter koronaen, at "alle" kan ha teams-møter, så terskelen er lav for å ta et kort sånt møte før man setter av tid til et skikkelig intervju? 

 

Anonymkode: 2449a...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ikke jobben. De ringte i dag. Jeg var innstilt som nr to. Jeg spurte om årsak og de sa jeg hadde veldig gode referanser, gjorde det veldig bra på intervju. Og fikk høre at det egentlig ikke var mer godt jeg kunne gjøre. Men den som ble innstilt som nr en hadde erfaring. Jeg er lei meg over at jeg ikke fikk jobben. Men har forståelse for at man velger en med erfaring. Sånn er det jo bare og det får man ikke gjort så mye med. Da får jeg håpe noen av de andre 7 jobbene jeg har søkt i mellomtiden tar kontakt 😅

Anonymkode: 3efb1...56f

Skjønner godt at du er lei deg, det er alltid kjipt å få avslag når man har kommet helt til målstreken, blitt litt kjent med intervjuerne og kanskje rukket å dagdrømme litt. Men til slutt kommer det til å klaffe!

Tenker uansett du skal være veldig stolt over å ha kommet såpass høyt opp på lista uten å ha erfaring fra yrket. Da har du skrevet en god søknad, gjort det skikkelig bra på intervju og fått frem hvorfor du er en god match. Det er godt å ha med seg til de neste intervjurundene 😊

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal inn til en "bli kjent samtale" til uken. Det er tydeligvis det nye nå. Har søkt i to firma nå, og begge har villet ha en halvtimes bli-kjent-samtale via teams, som de ikke kaller for intervju. Sånn har jeg aldri opplevd før, men er kanskje en greie nå etter koronaen, at "alle" kan ha teams-møter, så terskelen er lav for å ta et kort sånt møte før man setter av tid til et skikkelig intervju? 

 

Anonymkode: 2449a...a38

Jeg ble kalt inn til bli kjent møte over Teams da jeg søkte på jobb i OBOS. Snakket med to stk. Hadde frem til da aldri vært med på det før. De spurte om jeg kunne fortelle om meg selv, hvem jeg var, positive og negative sider, hobbyer. Gikk veldig på personlighet. Kom ikke videre til intervju. Fikk beskjed om at bli kjent møte var for å se hvem jeg var først, senere i intervju ville jeg få spørsmål som var mer knyttet opp mot jobben, kunnskapen og hvorfor jeg kunne være en ressurs. Men som sagt, jeg kom ikke så langt som til intervju. Men jeg tror egentlig ikke jeg gjorde det dårlig. Det var mange søkere og spesielt mange interne søkere. 
Masse lykke til 🤞🏻💐

Anonymkode: 3efb1...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner godt at du er lei deg, det er alltid kjipt å få avslag når man har kommet helt til målstreken, blitt litt kjent med intervjuerne og kanskje rukket å dagdrømme litt. Men til slutt kommer det til å klaffe!

Tenker uansett du skal være veldig stolt over å ha kommet såpass høyt opp på lista uten å ha erfaring fra yrket. Da har du skrevet en god søknad, gjort det skikkelig bra på intervju og fått frem hvorfor du er en god match. Det er godt å ha med seg til de neste intervjurundene 😊

Anonymkode: cfe8c...aee

Takk 💐💐

Er alt klart for deg med jobben du var innstilt til? Lykke til 💐

Anonymkode: 3efb1...56f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk ikke jobben. De ringte i dag. Jeg var innstilt som nr to. Jeg spurte om årsak og de sa jeg hadde veldig gode referanser, gjorde det veldig bra på intervju. Og fikk høre at det egentlig ikke var mer godt jeg kunne gjøre. Men den som ble innstilt som nr en hadde erfaring. Jeg er lei meg over at jeg ikke fikk jobben. Men har forståelse for at man velger en med erfaring. Sånn er det jo bare og det får man ikke gjort så mye med. Da får jeg håpe noen av de andre 7 jobbene jeg har søkt i mellomtiden tar kontakt 😅

Anonymkode: 3efb1...56f

Jeg opplevde dette - de innstilte meg som nr 2. Nr 1 hadde tilsvarende utdannelse men 25 års mer erfaring. Nr 1 takket nei🤩

Anonymkode: c7202...d52

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplevde dette - de innstilte meg som nr 2. Nr 1 hadde tilsvarende utdannelse men 25 års mer erfaring. Nr 1 takket nei🤩

Anonymkode: c7202...d52

Så heldig du var 💐 så gøy 

Anonymkode: 3efb1...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk 💐💐

Er alt klart for deg med jobben du var innstilt til? Lykke til 💐

Anonymkode: 3efb1...56f

Tusen takk :smilyblomst: Ja, jeg fikk skriftlig tilbud i dag så endelig er det klart! Sist uke var veldig hektisk: jeg fikk jobbtilbud fra et sted som lå ganske langt nede på prioriteringslista mi. I tillegg forventet de at jeg skulle takke ja/nei på stedet, men jeg fikk "kranglet" meg til betenkningstid. Hele greia virket ganske useriøs, spør du meg... Heldigvis ringte drømmejobben med tilbud noen dager etterpå (jeg oppdaterte dem og de skulle kjappe seg), så jeg takket nei til det første stedet.

Min største utfordring nå er at jeg er helt i sluttprosessen et annet sted, og jeg gruer meg til å ringe for å trekke meg. Først og fremst fordi det er de hyggeligste folka jeg noensinne har møtt i intervjusammenheng, men også fordi jobben virkelig virker spennende - det er bare det at drømmejobben er hakket mer interessant 😅

 

Anonymkode: cfe8c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan synes dere jobbmarkdet er nå? Merker selv det begynner med ferieavvikling slik at det blir førre stillinger som er utlyst samtidig som man jo konkurrerer mot alle som er nyutdannet, men ikke enda fått jobb. 

Anonymkode: f6291...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne til 2 intervju, og har begynt å t3nke på.om hva jeg skal gjøre om jeg får tilbudet. 

Ikke min første jobb.

Hvordan kan en forhandle lønn ved nyansettelse? Har alltid jobbet i offentlig før, med en allerede bestemt lønnstrinn/lønn.

Jeg vet jo ikke hva de andre i firmaet har, vet sånn ca hva slags område årslønn ligger i. 

Anonymkode: c73d1...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, jeg synes det er vanskelig med teams-intervjuer når det er litt så som så med det tekniske. 

Har to ganger nå hatt intervjuer hvor både lyd og bilde har vært hakkete, og det stresser meg sånn. Jeg får ikke med meg alt de sier, og så må jeg si unnskyld, kan du gjenta ørten ganger.. Det ødelegger hele flyten for meg. 

Anonymkode: 2449a...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er arbeidsledig og søker på drøssevis av jobber. Noen ganger går det på autopilot hvor jeg ikke leser jobbannonsen så grundig og kun sender dem samme jobbsøknad jeg har sendt til andre arbeidsgivere med lignende jobber. Hvor alt jeg gjør er å bytte navnet på arbeidsgiveren i jobbannonsen. 

På onsdag ble jeg innkalt til et intervju og da sjekket jeg både jobbannonsen og jobbsøknaden. Jobbannonsen krevde langt mer kompetanse enn jeg har og langt mer kompetanse enn jeg skrev jeg hadde. Jobbsøknaden min skrev også at jeg hadde en del kompetanse som de ikke etterspurte, nettopp fordi jeg hadde brukt klipp og lim. Jeg tenkte: jeg får jo møte opp på intervjuet når jeg først har fått et intervju. Og på intervjuet startet med å spørre om jeg ikke kunne tenke meg en jobb med enda mer ansvar enn det som fremkom i jobbannonsen.  Da tenkte jeg: dette er jo helt galskap og det er tydelig at ikke bare jeg som har misforstått. Jeg var jo ikke engang kvalifisert til jobben jeg hadde søkt på. 

Men intervjueren skjønte i løpet av intervjuet at vi begge hadde misforstått hverandre. At jeg ikke satt på kompetansen de etterspurte i jobbannonsen og at jeg ikke var er som var klar for en stilliing med enda mer ansvar enn det  som fremkom i annonsen. Jeg takket for intervjuet og sa at det var hyggelig at de faktisk ga meg en sjanse og ville se om jeg var bedre enn jeg var på papiret, men at jeg skjønte at dette ikke var en stilling for meg. 

Sjeldent jeg har følt meg så dum i et jobbintervju. Nærmest alt intervjueren spurte om så måtte jeg svare: nei, det har jeg ingen erfaring med. 

Fikk meg også til å tenke over at det ikke er om å gjøre å ha jobben som krever mest ansvar og fagkunnskap. Jeg ønsker en jobb jeg faktisk mestrer. 

Anonymkode: f6291...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er arbeidsledig og søker på drøssevis av jobber. Noen ganger går det på autopilot hvor jeg ikke leser jobbannonsen så grundig og kun sender dem samme jobbsøknad jeg har sendt til andre arbeidsgivere med lignende jobber. Hvor alt jeg gjør er å bytte navnet på arbeidsgiveren i jobbannonsen. 

På onsdag ble jeg innkalt til et intervju og da sjekket jeg både jobbannonsen og jobbsøknaden. Jobbannonsen krevde langt mer kompetanse enn jeg har og langt mer kompetanse enn jeg skrev jeg hadde. Jobbsøknaden min skrev også at jeg hadde en del kompetanse som de ikke etterspurte, nettopp fordi jeg hadde brukt klipp og lim. Jeg tenkte: jeg får jo møte opp på intervjuet når jeg først har fått et intervju. Og på intervjuet startet med å spørre om jeg ikke kunne tenke meg en jobb med enda mer ansvar enn det som fremkom i jobbannonsen.  Da tenkte jeg: dette er jo helt galskap og det er tydelig at ikke bare jeg som har misforstått. Jeg var jo ikke engang kvalifisert til jobben jeg hadde søkt på. 

Men intervjueren skjønte i løpet av intervjuet at vi begge hadde misforstått hverandre. At jeg ikke satt på kompetansen de etterspurte i jobbannonsen og at jeg ikke var er som var klar for en stilliing med enda mer ansvar enn det  som fremkom i annonsen. Jeg takket for intervjuet og sa at det var hyggelig at de faktisk ga meg en sjanse og ville se om jeg var bedre enn jeg var på papiret, men at jeg skjønte at dette ikke var en stilling for meg. 

Sjeldent jeg har følt meg så dum i et jobbintervju. Nærmest alt intervjueren spurte om så måtte jeg svare: nei, det har jeg ingen erfaring med. 

Fikk meg også til å tenke over at det ikke er om å gjøre å ha jobben som krever mest ansvar og fagkunnskap. Jeg ønsker en jobb jeg faktisk mestrer. 

Anonymkode: f6291...fd0

Jeg syns det var tøft av deg å møte opp og innrømme feil,ikke alle hadde gjort det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det falske arbeidslivet passer ikke meg, vanskelig å finne noen ekte og seriøse.

Alt handler om fasadene i dag.

Anonymkode: b9c39...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det falske arbeidslivet passer ikke meg, vanskelig å finne noen ekte og seriøse.

Alt handler om fasadene i dag.

Anonymkode: b9c39...e69

Hva mener du med det?

Anonymkode: f6291...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...