Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Var på intervju på mandag i forrige uke, ble tilbudt jobb på fredag 👍 har ikke levert masteren enda engang 😆

Anonymkode: 85fda...105

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var på intervju på mandag i forrige uke, ble tilbudt jobb på fredag 👍 har ikke levert masteren enda engang 😆

Anonymkode: 85fda...105

Hurra og gratulerer 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2022 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Har andre lagt merke til at det er veldig mange butikkannonser som krever personlighets og iq tester? Hadde ikke noe problem med dette men det kan være ekstremt krevende for folk med mentale problemer. Hvorfor er dette lovlig? Hvem i all verden trenger å ha 1000 iq for å jobbe på coop? 

Anonymkode: 47b01...2d9

Jeg mener sånne tester er en del av sile og sorteringssamfunnet. Mange av oss som ikke kommer på intervju en gang før vi blir avspist med et: Takk for forsøket og lykke til videre, før man har kommet på intervju. Man vet heller ikke hva bedriftene ser etter. Ikke rart flere havner utenfor arbeidslivet med sånne tester. Burde forbys

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2022 at 4:06 PM, Summeer said:

Ingen får jobb hos oss hvis de møter opp personlig. Bransjen min skriker etter arbeidskraft, så vi rekrutterer gjennom nettverk og LinkedIn.... 

Hvilken bransje er dette? 

Anonymkode: 118b7...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2022 at 9:11 PM, Leonaen said:

Jeg tilpasser alle søknader til stillingene jeg søker på. Skriver for eksempel at jeg har kunnskap om eiendomsrett til stillinger som krever det.

Prøver å se hva stillingsannonsene faktisk innebærer og knytter det opp mot hva jeg kan, og hvordan jeg kan være en ressurs. Når jeg sammenlikner første søknad med de siste jeg har skrevet, ser jeg at jeg har blitt bedre og bedre. Ble innkalt til en uformell bli kjent samtale i OBOS, men kom ikke videre.

Ellers er det mange avslag, eller at jeg ikke hører noe fra jobbene jeg har søkt på. Jeg bor på et sted hvor det er mange utlyste stillinger, men hjelper ikke stort. Tipper det er mange søkere til en stilling. Det har det også stått i noen avslag jeg har fått. Jeg har utdannelse men ikke erfaring i utdannelsen, så det er nok en årsak. Jeg har mange år erfaring innen det jeg ikke ønsker å jobbe med lenger. Min erfaring som er relevant er erfaringen jeg har med samarbeid, kundeservice, og møte mennesker med ulik bakgrunn og ståsted. Der er jeg trygg på meg selv. Så prøver å knytte det til videre jobb. 
Du er heldig som fikk jobb 💐

Spørre om praksis via nav for å få erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken bransje er dette? 

Anonymkode: 118b7...f31

De aller fleste. Det er en stund siden arbeidsgivere ble imponert av søkere som kom på døra med CV og ba om å bli ansatt.

Anonymkode: eca3f...8ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har noen tanker rundt hva denne stillingen går ut på? Har sett den bli utlyst sikkert 3-4 ganger de siste månedene, hvor de søker etter 2-3 personer hver gang. Er det mye gjennomtrekk? 

Anonymkode: 74792...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2022 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Noen som har noen tanker rundt hva denne stillingen går ut på? Har sett den bli utlyst sikkert 3-4 ganger de siste månedene, hvor de søker etter 2-3 personer hver gang. Er det mye gjennomtrekk? 

Anonymkode: 74792...452

Ser ut som telefonselger.

Har jobbintervju på mandag og har fått et notat med punkter de vil spørre om (problemstillinger). Har aldri hatt et jobbintervju med case før, men er dette da å anse som noe slikt? Bør man lage en presentasjon? Er dette jeg jobber med hver dag, men om jeg kom fra en annen type jobb ville det kanskje vært mer åpenbart om det var noe som krevde store forberedelser og visning i power point eller lignende..

Anonymkode: df4a7...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to intervjuer den siste tiden på ulike plasser. På den ene ble jeg kalt inn dagen før og tiden strakk ikke til ifht forberedelser så jeg var sjukt nervøs. Jeg svarte godt for meg på det meste, men nervøsiteten tok meg på noen spørsmål. Den andre gikk bra, og intervjuet varte endel lengre enn på den jeg var nervøs på. Håper de klarer å tenke at jeg var i en presset setting og stilte opp på kort tid.

Anonymkode: 392bc...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 16.23):

Noen som har noen tanker rundt hva denne stillingen går ut på? Har sett den bli utlyst sikkert 3-4 ganger de siste månedene, hvor de søker etter 2-3 personer hver gang. Er det mye gjennomtrekk? 

Anonymkode: 74792...452

På telefonselgerstillinger så er det typisk mye gjennomtrekk. Det er ikke en jobb for alle, men det er ofte svært lett å få jobbene så mange som søker fordi de ikke får andre jobber. 

Anonymkode: 5664b...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops skrev (På 28.9.2012 den 23.14):

 

Søker hva som helst bortsett fra mcdonalds og sykehjem. Ellers er jeg åpen for alt!

Men jeg søker jo etter en jobb som er 70% stilling eller mer; gjør det jo enda vanskeligere.

Masse butikkjobb ledig mange steder i landet.

Anonymkode: 526b0...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Masse butikkjobb ledig mange steder i landet.

Anonymkode: 526b0...c43

Problemet er at det kan være over hundre søkere per stilling på butikkjobber. Så selv om det er mange stillinger så betyr ikke det at de er lette å få. I tillegg er de aller fleste butikkjobber deltidsjobber. 

Anonymkode: f6291...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at det kan være over hundre søkere per stilling på butikkjobber. Så selv om det er mange stillinger så betyr ikke det at de er lette å få. I tillegg er de aller fleste butikkjobber deltidsjobber. 

Anonymkode: f6291...fd0

Ja jeg ser det er mest deltid. Men bare få en fot innafor ihvertfall så blir det fort flere vakter. 

Anonymkode: 526b0...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok evnetest i dag. Var 35 spørsmål som skulle besvares på tid. Jeg hadde kommet til spørsmål 6 da tiden var ute.  Jeg er tydeligvis dummere enn jeg trodde. 

Anonymkode: f6291...fd0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere å sende mail/ringe og spørre dersom dere ikke har fått svar innen tiden de oppga? Jeg er i en prosess hvor jeg enten er innstilt som nr 1 eller nr 2, så jeg regner med at jeg får mail/blir ringt i stedet for standardavslag. Det er bare en dag over tiden, så jeg gjør nok ikke noe i dag, men denne ventinga er drepen! Lurer bare på hvor lenge man bør vente før man eventuelt tar kontakt for å be om en oppdatering på prosessen... eller om man bare skal vente 🤔

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok evnetest i dag. Var 35 spørsmål som skulle besvares på tid. Jeg hadde kommet til spørsmål 6 da tiden var ute.  Jeg er tydeligvis dummere enn jeg trodde. 

Anonymkode: f6291...fd0

Du er definitivt ikke dum, disse evnetestene er fullstendig idiotiske. For det første får man ikke forberedt seg ordentlig (annet enn at man får en kort innføring før man begynner på testene), for det andre vurderes man gjerne på både hurtighet og nøyaktighet. Hvis man skal gjennom 35 spørsmål og vil gjøre det raskt blir det gjerne en del feilsvar, og hvis man skal være nøyaktig bruker man gjerne lenger tid. Blir liksom ikke bra nok uansett.

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er definitivt ikke dum, disse evnetestene er fullstendig idiotiske. For det første får man ikke forberedt seg ordentlig (annet enn at man får en kort innføring før man begynner på testene), for det andre vurderes man gjerne på både hurtighet og nøyaktighet. Hvis man skal gjennom 35 spørsmål og vil gjøre det raskt blir det gjerne en del feilsvar, og hvis man skal være nøyaktig bruker man gjerne lenger tid. Blir liksom ikke bra nok uansett.

Anonymkode: cfe8c...aee

Meg du siterte og som ikke klarte evnetesten. Jeg syntes den var idiotisk jeg også. Var i hvert fall veldig vanskelig å se hvordan spørsmålene var relvevant til jobben jeg søkte på. Mulig jeg misforstod hva jobben gikk ut på. Men jobben krevde ingen utdanning eller erfaring og likevel inneholdt evnetesten en stor andel spørsmål som brukte fagbegreper jeg aldri har hørt om. Virket som om evnetesten var tilpasset folk som hadde studert disse fagene på høyskole/universitet. 

Jeg synes de burde skrevet i jobbannonsen at den krevde kunnskapenee som ble testet i evnetesten. Da hadde de jo sluppet ukvalifiserte søkere i tillegg til at de med relevant utanning kanskje hadde sett at dette var en jobb de burde søke på. 

Anonymkode: f6291...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Meg du siterte og som ikke klarte evnetesten. Jeg syntes den var idiotisk jeg også. Var i hvert fall veldig vanskelig å se hvordan spørsmålene var relvevant til jobben jeg søkte på. Mulig jeg misforstod hva jobben gikk ut på. Men jobben krevde ingen utdanning eller erfaring og likevel inneholdt evnetesten en stor andel spørsmål som brukte fagbegreper jeg aldri har hørt om. Virket som om evnetesten var tilpasset folk som hadde studert disse fagene på høyskole/universitet. 

Jeg synes de burde skrevet i jobbannonsen at den krevde kunnskapenee som ble testet i evnetesten. Da hadde de jo sluppet ukvalifiserte søkere i tillegg til at de med relevant utanning kanskje hadde sett at dette var en jobb de burde søke på. 

Anonymkode: f6291...fd0

Ja, det er for dårlig. Veldig mange steder som gjennomfører evnetester nå uten at det har noe som helst å si for din evne til å gjennomføre jobben. I tillegg ekskluderer det jo veldig mange med ADHD o.l. 

Synes i alle fall ikke du skal føle deg dum av den grunn, har mange veldig intelligente venner som har strevd med disse testene. Selv måtte jeg gjennomføre tre sånne tester på rappen, og på de to første var jeg "mer nøyaktig enn gjennomsnittet, men tregere" og når jeg endret strategi på den siste ble jeg "raskere enn gjennomsnittet, men unøyaktig" så det er virkelig ikke lett å få full pott! 

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er for dårlig. Veldig mange steder som gjennomfører evnetester nå uten at det har noe som helst å si for din evne til å gjennomføre jobben. I tillegg ekskluderer det jo veldig mange med ADHD o.l. 

Synes i alle fall ikke du skal føle deg dum av den grunn, har mange veldig intelligente venner som har strevd med disse testene. Selv måtte jeg gjennomføre tre sånne tester på rappen, og på de to første var jeg "mer nøyaktig enn gjennomsnittet, men tregere" og når jeg endret strategi på den siste ble jeg "raskere enn gjennomsnittet, men unøyaktig" så det er virkelig ikke lett å få full pott! 

Anonymkode: cfe8c...aee

Takk! Hadde aldri trodd jeg var et geni, men følte en liten knekk når jeg ikke klarte en evnetest til en jobb jeg ikke trengte andre ferdigheter enn arbeidsvilje. Sendte nå en mail til arbeidsgiveren og spurte om det var jeg som hadde misforstått hva jobben faktisk gikk ut på og om det kanskje burde komme tydeligere frem hva slags type menneske de faktis ønsket å ansette. 

 

Anonymkode: f6291...fd0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Hadde aldri trodd jeg var et geni, men følte en liten knekk når jeg ikke klarte en evnetest til en jobb jeg trodde ikke trengte andre ferdigheter enn arbeidsvilje. Sendte nå en mail til arbeidsgiveren og spurte om det var jeg som hadde misforstått hva jobben faktisk gikk ut på og om det kanskje burde komme tydeligere frem hva slags type menneske de faktisønsket å ansette. 

 

Anonymkode: f6291...fd0

Ble en del slurvefeil. 

Anonymkode: f6291...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvilke jobber kreves evnetester ? 
Er det for folk som har ingen eller lite utdannelse ? 
Eller er det over heile fjøla? 

Anonymkode: b91da...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...