Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

jeg ønsker en fast jobb, det er kjempe viktig for meg, dermed må jeg lese bedre når jeg leser jobbannonser. 

Anonymkode: 35476...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/30/2022 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

Pleier dere å sende mail/ringe og spørre dersom dere ikke har fått svar innen tiden de oppga? Jeg er i en prosess hvor jeg enten er innstilt som nr 1 eller nr 2, så jeg regner med at jeg får mail/blir ringt i stedet for standardavslag. Det er bare en dag over tiden, så jeg gjør nok ikke noe i dag, men denne ventinga er drepen! Lurer bare på hvor lenge man bør vente før man eventuelt tar kontakt for å be om en oppdatering på prosessen... eller om man bare skal vente 🤔

Du er definitivt ikke dum, disse evnetestene er fullstendig idiotiske. For det første får man ikke forberedt seg ordentlig (annet enn at man får en kort innføring før man begynner på testene), for det andre vurderes man gjerne på både hurtighet og nøyaktighet. Hvis man skal gjennom 35 spørsmål og vil gjøre det raskt blir det gjerne en del feilsvar, og hvis man skal være nøyaktig bruker man gjerne lenger tid. Blir liksom ikke bra nok uansett.

Anonymkode: cfe8c...aee

Fullstendig enig! ut med det

Anonymkode: 118b7...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er blitt som en dagbok for meg nå 😅

Sist uke gjorde jeg det mange på KG advarer sterkt mot - jeg ba om en oppdatering i en statlig ansettelsesprosess. Det er bare en uke over "fristen", men mange av de jeg kjenner som jobber i staten oppfordret meg sterkt til å sende en høflig mail og høre likevel.

Og det gikk kjempefint! Jeg fikk en veldig hyggelig mail tilbake med et par setninger som fikk meg til å tro at jeg ligger godt an. I tillegg slipper jeg å å gå rundt å tenke at ting tar lenger tid enn planlagt fordi de allerede har gitt noen andre jobbtilbud med betenkningstid.

Dette er jobben jeg har mest lyst på. Jeg håper så sykt at jeg får den (eller i alle fall at jeg får beskjed snart). Jeg har tre nye jobbintervjuer til uka, og det er vanskelig å sitte der å snakke om motivasjon når jeg venter på svar fra det som faktisk er drømmejobben... 

Anonymkode: cfe8c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 15.07):

Søkt jobber i 3/4 år uten å få napp. Faen. Nå søker jeg 10 jobber i uka.  Det er vanskelig å finne flere  stillinger her jeg bor og jeg er også villig til å pendle.

 

Anonymkode: d3b18...9de

Får du arbeidsledighetstrygd? Eller har du en jobb du vil slutte i?

Anonymkode: 49cbb...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (På 26.5.2022 den 14.15):

Spørre om praksis via nav for å få erfaring?

Det spørs hvilken bransje du er i. Min datter jobbet et år i barnehage med lønn fra Nav, nå har hun fast vanlig jobb i en annen barnehage. Har vært der I flere år. Jeg falt ut av arbeidslivet for noen år siden selv, er i helsesektoren. Jeg fikk praksisplass via nav på et sykehjem. Jeg fikk en annenhver helg stilling. Den har jeg fremdeles. Hittil de 3.5 siste årene har jeg jobbet i høyere vikariater. Til høsten er jeg ferdig med mitt siste vikariat. Jeg er litt usikker på hva som skjer. Må antageligvis basere meg på ekstravakter ved siden av stillingen. Det har vært litt omrokkeringer på arbeidsplassen det siste halve året, så jeg har fått ny sjef. Jeg har også vært litt sykemeldt de siste månedene,  så jeg skjønner at hun ikke helt vet om hun vil gi meg en høyere fast stilling. Har hørt at det er en 100% stilling ledig. Hun har ikke sagt noe til meg. Så vi får se. Samtidig har jeg endel privat, så jeg trenger egentlig den friheten ekstravakter gir. Jeg kan si ja og nei ettersom hva som skjer i familien. 

Anonymkode: 49cbb...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig erfaring med praksis. Det var NAV som pushet på, og bedriftene jeg jobbet hos lovte aldri ansettelse. Etter at praksisperioden var over var responsen hver gang at de var veldige fornøyde med min innsats, men enten at de ikke hadde lønnsmidler til ansettelse, eller at de kun ansatte via ordinære metoder og at det ikke fantes noen snarvei inn via praksis. Et par bedrifter (to jeg jobbet hos og flere som ble vurdert) var kun interessert i gratis arbeidskraft.

Anonymkode: eca3f...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 18.59):

Masse butikkjobb ledig mange steder i landet.

Anonymkode: 526b0...c43

Håper vedkommende har fått jobb siden den gang, siden det har gått ti år. 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på en stilling i mars, men hørte ingen verdens ting. Forsøkte å komme i kontakt med bedriften litt etterpå for å høre om de hadde mottatt søknaden, men det var helt umulig. Jeg er kvalifisert for jobben. 

Nå søker de igjen 1 person til den samme stillingen. Bør jeg søke på nytt? Eller bør jeg bare anta at de ikke engang gidder å vurdere meg? (Selv om jeg kan krysse av alle boksene på hva de søker etter...). 

Anonymkode: 74792...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 23.23):

Denne tråden er blitt som en dagbok for meg nå 😅

Sist uke gjorde jeg det mange på KG advarer sterkt mot - jeg ba om en oppdatering i en statlig ansettelsesprosess. Det er bare en uke over "fristen", men mange av de jeg kjenner som jobber i staten oppfordret meg sterkt til å sende en høflig mail og høre likevel.

Og det gikk kjempefint! Jeg fikk en veldig hyggelig mail tilbake med et par setninger som fikk meg til å tro at jeg ligger godt an. I tillegg slipper jeg å å gå rundt å tenke at ting tar lenger tid enn planlagt fordi de allerede har gitt noen andre jobbtilbud med betenkningstid.

Dette er jobben jeg har mest lyst på. Jeg håper så sykt at jeg får den (eller i alle fall at jeg får beskjed snart). Jeg har tre nye jobbintervjuer til uka, og det er vanskelig å sitte der å snakke om motivasjon når jeg venter på svar fra det som faktisk er drømmejobben... 

Anonymkode: cfe8c...aee

For ordens skyld så nevner jeg at ledere i staten har tendens til å være ekstra hyggelige. Det er kultur i staten at man er liksom altfor hyggelig i dagligdagse mailer. 

Bare så du ikke blir skuffet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg søkte på en stilling i mars, men hørte ingen verdens ting. Forsøkte å komme i kontakt med bedriften litt etterpå for å høre om de hadde mottatt søknaden, men det var helt umulig. Jeg er kvalifisert for jobben. 

Nå søker de igjen 1 person til den samme stillingen. Bør jeg søke på nytt? Eller bør jeg bare anta at de ikke engang gidder å vurdere meg? (Selv om jeg kan krysse av alle boksene på hva de søker etter...). 

Anonymkode: 74792...452

Prøv å komme i kontakt med dem. Hvis de ikke tar opp telefon, virker de useriøse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har veldig dårlig erfaring med praksis. Det var NAV som pushet på, og bedriftene jeg jobbet hos lovte aldri ansettelse. Etter at praksisperioden var over var responsen hver gang at de var veldige fornøyde med min innsats, men enten at de ikke hadde lønnsmidler til ansettelse, eller at de kun ansatte via ordinære metoder og at det ikke fantes noen snarvei inn via praksis. Et par bedrifter (to jeg jobbet hos og flere som ble vurdert) var kun interessert i gratis arbeidskraft.

Anonymkode: eca3f...8ea

Men du har da fått noe på CV og referanser.  Nå kan du søke jobber selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (11 timer siden):

For ordens skyld så nevner jeg at ledere i staten har tendens til å være ekstra hyggelige. Det er kultur i staten at man er liksom altfor hyggelig i dagligdagse mailer. 

Bare så du ikke blir skuffet... 

Det har du faktisk helt rett rett i, har brent meg på akkurat det før. Men nå har jeg fått beskjed om at jeg faktisk er innstilt som nr. 1 til denne stillingen! Så håper jeg det går igjennom og at tilbudet kommer på bordet snart...

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 14.25):

Pleier dere å sende mail/ringe og spørre dersom dere ikke har fått svar innen tiden de oppga? Jeg er i en prosess hvor jeg enten er innstilt som nr 1 eller nr 2, så jeg regner med at jeg får mail/blir ringt i stedet for standardavslag. Det er bare en dag over tiden, så jeg gjør nok ikke noe i dag, men denne ventinga er drepen! Lurer bare på hvor lenge man bør vente før man eventuelt tar kontakt for å be om en oppdatering på prosessen... eller om man bare skal vente 🤔

Du er definitivt ikke dum, disse evnetestene er fullstendig idiotiske. For det første får man ikke forberedt seg ordentlig (annet enn at man får en kort innføring før man begynner på testene), for det andre vurderes man gjerne på både hurtighet og nøyaktighet. Hvis man skal gjennom 35 spørsmål og vil gjøre det raskt blir det gjerne en del feilsvar, og hvis man skal være nøyaktig bruker man gjerne lenger tid. Blir liksom ikke bra nok uansett.

Anonymkode: cfe8c...aee

Hvordan vet du at du var innstilt som nr en eller to? 
Jeg var på intervju for noen uker siden. Skulle få beskjed fredag den 3.juni. Men da fikk jeg mail om at innstillingen var sendt til godkjenning, og at det kunne ta tid, men at jeg skulle få beskjed så fort ansettelsesrådet hadde godkjent tilsettingen. Nå er det over en uke siden og jeg begynner å bli litt utålmodig. Det er bare et vikariat, men jeg er jo arbeidsløs og ønsker denne jobben så mye. Jeg følte at intervjuet gikk ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonaen skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at du var innstilt som nr en eller to? 
Jeg var på intervju for noen uker siden. Skulle få beskjed fredag den 3.juni. Men da fikk jeg mail om at innstillingen var sendt til godkjenning, og at det kunne ta tid, men at jeg skulle få beskjed så fort ansettelsesrådet hadde godkjent tilsettingen. Nå er det over en uke siden og jeg begynner å bli litt utålmodig. Det er bare et vikariat, men jeg er jo arbeidsløs og ønsker denne jobben så mye. Jeg følte at intervjuet gikk ganske bra. 

Fordi det bare stod mellom meg og en annen kandidat, rett og slett. Har også forstått at noen ringer toppkandidatene for å informere om innstillingen før den er godkjent, mens andre ikke sier noe før godkjenningen i tilfelle lista endres. Mitt inntrykk er at sistnevnte er vanligst. Jeg fikk imidlertid vite at jeg er innstilt som nr. 1 da jeg ringte for å informere om et annet jobbtilbud.

Ting tar laaang tid i det offentlige, så tenker det viktigste er å forsøke å glemme det litt - selv om det er vanskelig!

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 23.13):

Fordi det bare stod mellom meg og en annen kandidat, rett og slett. Har også forstått at noen ringer toppkandidatene for å informere om innstillingen før den er godkjent, mens andre ikke sier noe før godkjenningen i tilfelle lista endres. Mitt inntrykk er at sistnevnte er vanligst. Jeg fikk imidlertid vite at jeg er innstilt som nr. 1 da jeg ringte for å informere om et annet jobbtilbud.

Ting tar laaang tid i det offentlige, så tenker det viktigste er å forsøke å glemme det litt - selv om det er vanskelig!

Anonymkode: cfe8c...aee

Hva er det stillingsrådet egentlig gjør? Kan de ta en vurdering over innstillingen? Og hvor mange sender man inn til innstilling? Er det topp tre? Flere enn topp tre? 

Anonymkode: 3efb1...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er det stillingsrådet egentlig gjør? Kan de ta en vurdering over innstillingen? Og hvor mange sender man inn til innstilling? Er det topp tre? Flere enn topp tre? 

Anonymkode: 3efb1...56f

Jeg er ingen ekspert og har aldri jobbet i staten før, så noen andre får rette på meg hvis jeg skriver noe feil nå.

Slik jeg forstår det skal ansettelsesrådet sikre at ingen blir forbigått. Det skal for eksempel være veldig gode grunner til at den med minst relevant erfaring blir prioritert. Derfor blir kvalifikasjoner og bakgrunn vurdert med utgangspunkt i stillingsutlysningen og rollen som skal fylles. Ansettelsesrådet kan omrokkere på rekkefølgen til innstillingen, men det skjer sjelden. Jeg tror det er vanligst at man innstiller tre kandidater til en stilling.

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ingen ekspert og har aldri jobbet i staten før, så noen andre får rette på meg hvis jeg skriver noe feil nå.

Slik jeg forstår det skal ansettelsesrådet sikre at ingen blir forbigått. Det skal for eksempel være veldig gode grunner til at den med minst relevant erfaring blir prioritert. Derfor blir kvalifikasjoner og bakgrunn vurdert med utgangspunkt i stillingsutlysningen og rollen som skal fylles. Ansettelsesrådet kan omrokkere på rekkefølgen til innstillingen, men det skjer sjelden. Jeg tror det er vanligst at man innstiller tre kandidater til en stilling.

Anonymkode: cfe8c...aee

Hmmm.. ok. Da tror jeg egentlig at jeg ligger litt dårlig an. I annonsen sto det at personlig egnethet ville bli vektlagt. Og det er nok mye av grunnen til at jeg kom på intervju. Jeg har jo ingen erfaring innenfor yrket, og heller ikke så mye skolegang. I intervjuet ble det snakket mer om mine personlighet enn det faglige. Og min arbeidserfaring i andre yrker. Samtidig nevnte arbeidsgiver da jeg ringte at de hadde snakket med mine referanser før innstilling. Ahh denne ventetiden er en pine 🤦🏼‍♀️ Men nå har jeg ikke troen lenger 😬 og det går egentlig greit. Jeg forstår jo godt at noen med riktig erfaring og skolegang kommer før meg. Det er jo bare sånn det er. 

Anonymkode: 3efb1...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 22.26):

Jeg er arbeidsledig og søker 15 jobber i uka.

Anonymkode: 6d87f...8ef

Du kan ikke sitte hjemme og søke...m ø t opp en plass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en helt grusom arbeidsplass, og etter flere år endte med at jeg møtte veggen. Så etter jeg kom meg litt tok jeg en engasjementstilling for å slippe å returnere, og den jobben var jo rene ferien i sammenligning! Men takket være den engasjementstillingen og erfaringen jeg fikk der, så søkte jeg på drømmejobben.

Fikk vite i dag at jeg fikk den!! 😭:nori::bolledeig::danse::skya::strix::yvonne:

Anonymkode: 7a962...a2c

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmmm.. ok. Da tror jeg egentlig at jeg ligger litt dårlig an. I annonsen sto det at personlig egnethet ville bli vektlagt. Og det er nok mye av grunnen til at jeg kom på intervju. Jeg har jo ingen erfaring innenfor yrket, og heller ikke så mye skolegang. I intervjuet ble det snakket mer om mine personlighet enn det faglige. Og min arbeidserfaring i andre yrker. Samtidig nevnte arbeidsgiver da jeg ringte at de hadde snakket med mine referanser før innstilling. Ahh denne ventetiden er en pine 🤦🏼‍♀️ Men nå har jeg ikke troen lenger 😬 og det går egentlig greit. Jeg forstår jo godt at noen med riktig erfaring og skolegang kommer før meg. Det er jo bare sånn det er. 

Anonymkode: 3efb1...56f

Personlig egnethet er viktig, og det skal absolutt være en viktig del av vurderingen dersom de skriver det i annonsen! Dine "kvalifikasjoner" vurderes ikke bare opp mot utdanning/arbeidserfaring, personlige egenskaper spiller også en rolle. Selv om de har kandidater med rett erfaring kan de stille dårligere enn deg dersom de skårer lavt på egnethet. Så tenker du ikke skal miste alt håp helt enda :smilyblomst:

Anonymkode: cfe8c...aee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...