kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #101 Skrevet 12. august 2012 Joda Tabris prøver å skjønne hun. Hun kommer med masse konstruktive spørsmål til DLF'ere, men får jo absolutt ingen gode svar. Det er vel heller at du ser det du vil se. Men hun skal ha for at hun i det minste gjør et forsøk på å forstå hva det dreier seg om, istedenfor å bare spre piss og usakligheter som visse andre.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #102 Skrevet 12. august 2012 Det skal utrolig lite til før dere synes noe er lurt sagt hvis det støtter det dere ønsker å tro. Hva er vitsen med å betale skatt hvis man er den eneste som gjør det og pengene går til hele befolkningen? Tragedy of the commons Kollektive løsninger ER tragedy of the commons. Derfor bør de kollektive løsningene i samfunnet begrenses til et minimum. Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03
Feminist1 Skrevet 12. august 2012 #103 Skrevet 12. august 2012 Det er jo morsomt at du bekymrer deg for monopolvirksomhet samtidig som du ønsker et statlig monopol Det er bare å lese historie så ser du at private personer opprettet monopol under fri kapitalisme. Personer som Milton Friedman har tatt opp dette problemet i "Capitalism and Freedom" blant annet. Da både statlig monopol og privat monopol.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2012 #104 Skrevet 12. august 2012 Det tror jeg absolutt ikke, men la oss si det i et tenkt eksempel Det er helt greit for meg. Klarer jeg ikke gjøre nytte av meg på noe vis, så ønsker jeg ikke leve på andres tvang heller. Hva gjør du da? Hvordan har du tenkt å leve? Og hva har du tenkt å leve av? Og du må bare glemme å bruke min veistump, uten at du betaler meg kr 10,- for hver passering. Det er jo min veistump, og jeg gjør som jeg vil med denne, og kan nekte hvem jeg vil å bruke denne.
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #105 Skrevet 12. august 2012 Det er bare å lese historie så ser du at private personer opprettet monopol under fri kapitalisme. Personer som Milton Friedman har tatt opp dette problemet i "Capitalism and Freedom" blant annet. Da både statlig monopol og privat monopol. Da har jeg bare ett spørsmål til deg: Hvordan kan monopol eksistere under et fullstendig fritt marked? 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #106 Skrevet 12. august 2012 Kollektive løsninger ER tragedy of the commons. Derfor bør de kollektive løsningene i samfunnet begrenses til et minimum. Gratulerer med ny rekord i grenen "tro det man *vil* tro". Anonym poster: b35f123e7131224506a048092e1d265a
Tabris Skrevet 12. august 2012 #107 Skrevet 12. august 2012 Det er en del av det å være tolerant. Det handler ikke bare om å tolerere at folk har forskjellig hudfarge og religion, men også om å tolerere at noen er smartere enn andre, og at folk har forskjellig tykkelse på lommeboken. Du kaller det tolerant når man støtter en samfunnsform som vil føre til større klasseskiller? Jeg tror de fattigere klassene kan leve fint uten din toleranse og vil foretrekke en velferdsstat. Det som er litt rart er at dere sosialister synes det er helt fantastisk med klasseskille på tvers av nasjonalgrensene. Da skryter dere av hvor mye rikere Norge er enn resten av verden. Men når noen innenfor nasjonens grenser er rikere enn andre, da er forskjeller en uting. Snodige greier... For det første: Jeg er ikke sosialist (andre gang jeg sier det i denne debatten). For det andre: Det er faktisk mulig å sette pris på vår rikdom og være takknemlig for de mulighetene det gir, samtidig som man har sympati med og ønsker å hjelpe de som ikke har det så bra. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #108 Skrevet 12. august 2012 Det er med alle avgifter (bilavgift, mva, etc) og skatter (inntekts, formue etc etc). Tror tallene varierer noe, har hørt noen som mener det ligger på 60%, andre 75%. Men ligger på mellom der et sted. Av det totale man betaler til staten i form av skatter og avgifter. Og allikevel, selv som student, kan jeg spise biff til middag og dra på festival og drikke øl med venner. Stakkars nordmenn som blir loppet av staten... DLF-folket: Tanken har ikke slått dere at lønningene vil synke så drastisk når skatt og avgift fjernes slik at man reelt sett ikke ender opp med mer penger? Anonym poster: c6d00c3847e95c2110c67370f801228c 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2012 #109 Skrevet 12. august 2012 Det er vel heller at du ser det du vil se. Men hun skal ha for at hun i det minste gjør et forsøk på å forstå hva det dreier seg om, istedenfor å bare spre piss og usakligheter som visse andre. Du fremstår som en meget klok og reflektert person, når du kommer med slike utsagn. Når du i dette innlegget klarer å disse deg selv ved å rakke ned på de som kommer med piss og usakeligheter. Go'dag man økseskaft.
Gjest Sakone Skrevet 12. august 2012 #110 Skrevet 12. august 2012 Da har jeg bare ett spørsmål til deg: Hvordan kan monopol eksistere under et fullstendig fritt marked? Monopol kan oppstå under fritt marked fordi noen har enetilgang eller enekunnskap.
Feminist1 Skrevet 12. august 2012 #111 Skrevet 12. august 2012 Da har jeg bare ett spørsmål til deg: Hvordan kan monopol eksistere under et fullstendig fritt marked? Det er enkelt nok? Se på hva Rockefeller gjorde. Eller Andrew Carniege. Det er et velkjent fenomen og en grunn til at liberalister diskuterte dette (diskuterer) som blant annet Friedman, Mises etc.
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #112 Skrevet 12. august 2012 DLF-folket: Tanken har ikke slått dere at lønningene vil synke så drastisk når skatt og avgift fjernes slik at man reelt sett ikke ender opp med mer penger? Tanken har ikke slått deg at en markedsstyrt lønn, uansett nivå, er det man ønsker? Tanken har ikke slått deg at det viktigste er at man er herre over sine egne midler? Med slik barnehagenivå på økonomi og politikk som utvises her i tråden så melder jeg meg ut til noen av de dyktige motdebattantene dukker opp.
Tabris Skrevet 12. august 2012 #113 Skrevet 12. august 2012 Med slik barnehagenivå på økonomi og politikk som utvises her i tråden så melder jeg meg ut til noen av de dyktige motdebattantene dukker opp. Du klarer ikke svare på spørsmålene lenger, altså? 3
Feminist1 Skrevet 12. august 2012 #114 Skrevet 12. august 2012 Og allikevel, selv som student, kan jeg spise biff til middag og dra på festival og drikke øl med venner. Stakkars nordmenn som blir loppet av staten... DLF-folket: Tanken har ikke slått dere at lønningene vil synke så drastisk når skatt og avgift fjernes slik at man reelt sett ikke ender opp med mer penger? Anonym poster: c6d00c3847e95c2110c67370f801228c Det har jeg ikke sagt noe imot, bare at påstandene om høy skatt er sann og ikke noe man finner på.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #115 Skrevet 12. august 2012 Det er jo morsomt at du bekymrer deg for monopolvirksomhet samtidig som du ønsker et statlig monopol Haha :D Touché igjen! Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #116 Skrevet 12. august 2012 Haha :D Touché igjen! Slutt å trolle. Anonym poster: b35f123e7131224506a048092e1d265a
Gjest Janus Skrevet 12. august 2012 #117 Skrevet 12. august 2012 (endret) Det er jo morsomt at du bekymrer deg for monopolvirksomhet samtidig som du ønsker et statlig monopol Du svarte ikke på spørsmålet mitt og jeg har tidligere stilt samme spørsmål til andre markedsliberalister, men de forblir svar skyldige. Og dette gjelder kun det økonomiske systemet og ikke andre aspekt ved nattvekterstaten. Det er mye som bekymrer meg i dagens Norge og jeg er på ingen måte en tilhenger av dagens regjering, men samtidig er jeg overbevist om at nattvekterstaten ikke er en løsning på noe som helst. Endret 12. august 2012 av Janus
Feminist1 Skrevet 12. august 2012 #118 Skrevet 12. august 2012 Haha :D Touché igjen! Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03 Så vennligst forklar oss hva dere skal gjøre med privat monopol da. Man vet hva dere tenker om statlig monopol, men ikke privat. Selvfølgelig så kan man bare starte en ny bedrift, men historien har vist oss at det ikke er så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #119 Skrevet 12. august 2012 "Regjeringen foreslår et forsvarsbudsjett for 2011 med en utgiftsramme på 39 248,6 millioner kroner og en inntektsramme på 4 664,9 millioner kroner. " Fortell meg gjerne hvordan vi skal få inn så mye penger kun ved hjelp av frivillige donasjoner? Det blir bare 7000-8000 kr per hode i året. Med andre ord ca 2% av en moderat lønn på 400 000. Det skal nok gå veldig fint Folk flest betaler tross alt 30 ganger mer enn dette i dag - med glede! Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03 1
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #120 Skrevet 12. august 2012 Monopol kan oppstå under fritt marked fordi noen har enetilgang eller enekunnskap. Det er enkelt nok? Se på hva Rockefeller gjorde. Eller Andrew Carniege. Det er et velkjent fenomen og en grunn til at liberalister diskuterte dette (diskuterer) som blant annet Friedman, Mises etc. Standard Oil opererte ikke i et fritt marked. Staten hadde reguleringer. Fasiten er at monopol er umulig under fritt marked. (og da mener jeg fritt, ikke "fritt") Hvorfor? Det er ingen som kan forby konkurrenter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå