Gjest BM2 Skrevet 12. august 2012 #41 Skrevet 12. august 2012 Det er alle privatsaker. Så hvis huset mitt brenner så må jeg slukke selv? Og hvis jeg vil ha en vei å kjøre bilen min på så må jeg bygge den selv?
Tabris Skrevet 12. august 2012 #42 Skrevet 12. august 2012 Hva skjer om huset mitt brenner ned og jeg ikke har råd til å betale det private brannvesenet? Eller hvis jeg blir syk, mister jobben, og ikke har råd til å ta operasjonen på det private sykehuset? Velferdsstaten er grunnen til at jeg i det hele tatt sitter her i dag. Jeg måtte ta livsviktige operasjoner som baby, noe mine foreldre ikke hadde hatt råd til hvis det eneste alternativet var privat. Da hadde ikke jeg overlevd. Dette mener du er helt greit i et liberalistisk samfunn? Har man ikke råd, så må man enten tigge donasjoner av de rike, eller man får bo uten hus og la barna dø fordi man ikke har råd til operasjoner? 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #43 Skrevet 12. august 2012 Så du betaler ikke skatten av egen vilje likevel? Nå må du bestemme deg her Hvor passer tvungen skatt man anser som et nødvendig onde, men bare så lenge alle andre må bidra også, inn i sort/hvitt-verdenen din? Anonym poster: b35f123e7131224506a048092e1d265a
Gjest Sakone Skrevet 12. august 2012 #44 Skrevet 12. august 2012 Så du betaler ikke skatten av egen vilje likevel? Nå må du bestemme deg her [ Kan du ikke svare på innlegget da? Istedetfor å bare komme med unnvikene spørsmål? Jeg betaler skatt fordi det er et krav her i Norge. Jeg som de fleste andre ønsker selvfølgelig å betale minst mulig skatt, men på den andre siden ser jeg også at å betale skatt vil være en nødvendighet for samfunnet vårt. 1
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #45 Skrevet 12. august 2012 Vi er nok uenige i definisjonen på "offer". For jeg vil tro at f.eks det ikke vil være noen lover mot dyremishandling. Du sier skoler er en privatsak, da mener du vel også at det ikke skal være påbudt med skolegang for barn? Ei heller et felles pensumopplegg de må følge? Alt dette anser jeg som lover som er der for å beskytte de som er svakere, og her har man definitivt et offer. Mitt hovedproblem med en slik liberalisme er tanken om at en persons frihet til å gjøre som han vil skal være så mye viktigere enn det meste annet. Har ikke dyremishandling et offer? Nei, det skal ikke være påbudt med skolegang for barn. Ei heller noe felles statlig pensum. Men skolene står jo fritt til å samarbeide som de måtte ønske selvfølgelig. Det vil jo overgå dagens skoler enormt av en enkel grunn: perfekt balanse mellom tilbud og etterspørsel. Mitt hovedproblem med en slik liberalisme er tanken om at en persons frihet til å gjøre som han vil skal være så mye viktigere enn det meste annet. Hvorfor er det et problem? Individets frihet ER mye viktigere enn det meste annet. Personlig frihet er faktisk det viktigste i hele verden. Det er jo selve kjernen. Dere sosialister vil krenke den personlige friheten ved tvang. Vi vil ikke. 2
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #46 Skrevet 12. august 2012 Jeg betaler skatt fordi det er et krav her i Norge. Jeg som de fleste andre ønsker selvfølgelig å betale minst mulig skatt, men på den andre siden ser jeg også at å betale skatt vil være en nødvendighet for samfunnet vårt. Jeg skjønner ikke logikken din. Du ser nødvendigheten ved å betale skatt nå som det er tvang. Dersom det blir frivillig så vil du ikke se nødvendigheten lengre? 2
Gjest BM2 Skrevet 12. august 2012 #47 Skrevet 12. august 2012 Hvorfor er det et problem? Individets frihet ER mye viktigere enn det meste annet. Personlig frihet er faktisk det viktigste i hele verden. Det er jo selve kjernen. Dere sosialister vil krenke den personlige friheten ved tvang. Vi vil ikke. Noe sier meg at DLF'ere aldri noen sinne virkelig har kjent på følelsen av å være helt alene.
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #48 Skrevet 12. august 2012 Så hvis huset mitt brenner så må jeg slukke selv? Og hvis jeg vil ha en vei å kjøre bilen min på så må jeg bygge den selv? Ja, du må ha ditt eget brannvesen og bygge dine egne veier. Akkurat på samme måte som du idag må eie ditt eget bakeri for å få brød, være skomaker for å ha sko på beina, og pumpe olje i hagen for å få bensin.
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #49 Skrevet 12. august 2012 Noe sier meg at DLF'ere aldri noen sinne virkelig har kjent på følelsen av å være helt alene. Jeg kjenner det hver dag. Alene mot en regjering og et folk som tar fra meg friheten 1
Gjest BM2 Skrevet 12. august 2012 #50 Skrevet 12. august 2012 Ja, du må ha ditt eget brannvesen og bygge dine egne veier. Akkurat på samme måte som du idag må eie ditt eget bakeri for å få brød, være skomaker for å ha sko på beina, og pumpe olje i hagen for å få bensin. aner jeg en undertone av sarkasme her? Uansett, dette er spørsmål ogproblemstillinger DLF'ere aldri klarer å gi gode svar på. Det jeg ser som garrantert med DLF er at alt som heter infrastruktur går til helvete. Infrastruktur er nemlig avhengig av sammarbeid, noe DLF er iherdig motstander av.
Tabris Skrevet 12. august 2012 #51 Skrevet 12. august 2012 Har ikke dyremishandling et offer? Så dyremishandling vil være forbudt i en liberalistisk stat? F.eks strengt regulerte pelsdyrfarmer og gårdsdrift, og forbud mot testing på dyr av kosmetikk? Nei, det skal ikke være påbudt med skolegang for barn. Ei heller noe felles statlig pensum. Men skolene står jo fritt til å samarbeide som de måtte ønske selvfølgelig. Det vil jo overgå dagens skoler enormt av en enkel grunn: perfekt balanse mellom tilbud og etterspørsel. Du virker litt naiv i din tro på utopia. Du ser ikke at om vi fjerner påbud med skolegang, og et felles statlig pensum, så vil klasseskillene øke? Hva med de som f.eks ikke har råd til privat skole? Eller de som sender barna ut i jobb tidlig i stedet for å gå på skole (noe de kanskje må fordi de ellers ikke vil ha råd til å betale brannvesenet ved en husbrann eller legen hvis barnet trenger en operasjon). Hvorfor er det et problem? Individets frihet ER mye viktigere enn det meste annet. Personlig frihet er faktisk det viktigste i hele verden. Det er jo selve kjernen. Dere sosialister vil krenke den personlige friheten ved tvang. Vi vil ikke. Individets frihet er svært viktig. F.eks frihet til å ytre seg, til å velge hva slags jobb og utdanning man vil ha. Frihet til å lese hva man vil, mene hva man vil, gifte seg - eller ikke gifte seg - med hvem man vil, bo hvor man vil, jobbe med hva man vil, tro hva man vil... alt dette har vi i Norge. Jeg mener som deg - en persons frihet stopper når den går ut over andre. Vi er bare uenige om hva det vil si. Ellers er jeg ikke sosialist. 2
Gjest BM2 Skrevet 12. august 2012 #52 Skrevet 12. august 2012 Jeg kjenner det hver dag. Alene mot en regjering og et folk som tar fra meg friheten Takk for å illustrere at du ikke forstår hva helt alene faktisk betyr for mennesket. 1
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #53 Skrevet 12. august 2012 Hva skjer om huset mitt brenner ned og jeg ikke har råd til å betale det private brannvesenet? Eller hvis jeg blir syk, mister jobben, og ikke har råd til å ta operasjonen på det private sykehuset? Velferdsstaten er grunnen til at jeg i det hele tatt sitter her i dag. Jeg måtte ta livsviktige operasjoner som baby, noe mine foreldre ikke hadde hatt råd til hvis det eneste alternativet var privat. Da hadde ikke jeg overlevd. Dette mener du er helt greit i et liberalistisk samfunn? Har man ikke råd, så må man enten tigge donasjoner av de rike, eller man får bo uten hus og la barna dø fordi man ikke har råd til operasjoner? Klassisk argument mot liberalisme. "jeg har tatt så mange dyre operasjoner, vil du at jeg skal dø?" Nei, akkurat de samme menneskene som betalte for operasjonene dine den gang ville stått fritt til å betale for den også under liberalisme. Vi kunne bare ikke tvunget dem. Du kan jo spørre deg selv, vil du egentlig leve på tyveri fra andres lommer? 2
Gjest Sakone Skrevet 12. august 2012 #54 Skrevet 12. august 2012 (endret) Jeg skjønner ikke logikken din. Du ser nødvendigheten ved å betale skatt nå som det er tvang. Dersom det blir frivillig så vil du ikke se nødvendigheten lengre? Du er glad i å komme med dårlig retorikk og la være å svare på mitt originale innlegg. Jeg ser nødvendigheten av det uavhengig om det er frivillig eller tvang. Jeg sier kun at jeg har ikke noen tro på at det vil fungere under frivillighet. Om du virkelig ønsker å formidle budskapet til ditt parti og dine ideologer, så bør du hvertfall prøve å komme med noen saklig innlegg og svare på de innlegg som er rettet mot deg istedetfor å komme håpløse kveruleringer som ikke grunner i noen ting. Endret 12. august 2012 av Sakone 2
Tabris Skrevet 12. august 2012 #55 Skrevet 12. august 2012 Så svaret ditt er at hvis du er fattig og huset ditt brenner ned eller du må ta en operasjon - tough luck. Eventuelt kan du tigge om donasjoner fra de rike. Det høres ikke ut som et drømmesamfunn for meg. Jeg anser det ikke som tyveri fra andres lommer, og jeg er svært glad for at vi har en velferdsstat. Men du har ikke svart på mine andre spørsmål: Hvordan ønsker du at DLFere skal kunne leve i dag? Og da snakker jeg realistisk - Norge vil ikke bli ekstremliberalistisk, i hvert fall ikke de neste årene. Vil du at DLFere skal bli en egen fristat i Norge? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #56 Skrevet 12. august 2012 Jeg lurer på hvordan de skal fengsle disse forbryterne når ingen betaler skatt og staten trolig ikke har råd til å ha fengsler. At ingen betaler skatt betyr ikke at staten ikke har noen inntekter. Alle som ønsker det kan fritt betale så mye de orker til staten. Så slapp helt av Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03
kråkefjas Skrevet 12. august 2012 #57 Skrevet 12. august 2012 aner jeg en undertone av sarkasme her? Uansett, dette er spørsmål ogproblemstillinger DLF'ere aldri klarer å gi gode svar på. Det jeg ser som garrantert med DLF er at alt som heter infrastruktur går til helvete. Infrastruktur er nemlig avhengig av sammarbeid, noe DLF er iherdig motstander av. Du spurte meg om du måtte ha ditt eget brannvesen og dine egne veier når de privatiseres. Det jeg prøvde å spørre deg var om du måtte ha ditt eget bakeri og skomakeri idag. Skjønner du ikke dette så tror jeg ikke det er noe poeng i videre debatt.
Tabris Skrevet 12. august 2012 #58 Skrevet 12. august 2012 At ingen betaler skatt betyr ikke at staten ikke har noen inntekter. Alle som ønsker det kan fritt betale så mye de orker til staten. Så slapp helt av Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03 Dette høres for meg ut som ekstrem naivisme. Hvordan kan man vite hvor mye eller hvor lite folk faktisk vil betale? Jeg ser for meg at det er like realistisk at de som er rike vil betale for et eget politi/beskyttelse, noe som vil skape en form for diktatur. Den som har penger har makten. Og hvordan skal man sette opp et budsjett og en fremtidsplan når inntektene er basert på noe så usikkert som frivillige donasjoner?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #59 Skrevet 12. august 2012 Å si at liberalismen ikke vil funke er også en svært merkelig påstand. Hva skal felle den? Den har jo ingen aspekter som kan feile. Stemmer Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2012 #60 Skrevet 12. august 2012 At ingen betaler skatt betyr ikke at staten ikke har noen inntekter. Alle som ønsker det kan fritt betale så mye de orker til staten. Så slapp helt av Anonym poster: a1a5678f819c9d429e9a1d6af51aae03 Hvor mye hadde du giddi å betalt på dette? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå