Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #581 Skrevet 13. august 2012 Fordi de har andre interesser. Inntil noen faktisk kan vise til empiri som underbygger andre årsaksforklaringer, anser jeg de for ubegrunnede spekulasjoner. Jeg synes også din fremstilling av "samfunnsnytte" er banal og normativ. Hvordan definerer du "viktigst for samfunnet" og hvorfor skal det være lønnsavgjørende? Lønn avhenger av markedsprinsipper som tilbud, etterspørsel og ressurser tilgjengelig innen det område. Oljesektorer har f.eks. høye lønninger fordi det er store verdier/kapital der. Til sist, hvorfor tror du kvinnedominerte yrker er tradisjonelt lavtlønnede? Kan det tenkes at kvinner i lønnsforhandlinger prioriterer forskjellig fra menn? Der menn ønsker mer lønn, ber kvinner om mer fri, bedre permisjonsordninger, færre timer etc... Ja, og kvifor ber kvinner om det? Fordi kvinner i dei fleste tilfeller har hovudansvaret for barn og husarbeid. Kvifor skulle ikkje samfunnsnytte vera viktig for lønnsnivå? Klart eg ser at dette er utopisk i eit kapitalistisk samfunn, men det er framleis mogleg å reflektere over kva som faktisk rådar over lønnsnivå i Noreg og verda. Ja, lønn er avhengig av tilbod/etterspurdnad. Det har eg då aldri nekta for. men eg meiner det i utgangspunktet er ulogisk. Men til fordel for makta og kapitalen, heilt klart. 1
darth Vader Skrevet 13. august 2012 #582 Skrevet 13. august 2012 Ja, og kvifor ber kvinner om det? Fordi kvinner i dei fleste tilfeller har hovudansvaret for barn og husarbeid. Kvifor skulle ikkje samfunnsnytte vera viktig for lønnsnivå? Klart eg ser at dette er utopisk i eit kapitalistisk samfunn, men det er framleis mogleg å reflektere over kva som faktisk rådar over lønnsnivå i Noreg og verda. Ja, lønn er avhengig av tilbod/etterspurdnad. Det har eg då aldri nekta for. men eg meiner det i utgangspunktet er ulogisk. Men til fordel for makta og kapitalen, heilt klart. Som sagt, dersom kvinner vil ha høyere lønn, kan de enten begynne å kreve høyere lønn (og ikke andre betingelser) i lønnsforhandlinger og/eller søke seg til andre yrker. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten skal gå inn å hjelpe kvinner, all den tid de faktisk er voksne, selvstendige mennesker kapable til å forme sitt eget liv. Du og feminister mener tydeligvis noe annet...
Gjest Cuntzilla Skrevet 13. august 2012 #583 Skrevet 13. august 2012 Jeg ser du holder deg til vag. Jeg finner ingenting på ssbs sider om systematisk diskriminering av kvinner i arbeidslivet. Du klarer med andre ord ikke å lese statistikk, og må ha meg til å forklare tallene for deg? Eller skal jeg gi deg en kilde med en annen som forklarer? Kanskje en som skriver ordrett at det er diskriminering, sånn at du slipper å bruke hodet selv? Jeg skjønner ikke poenget med å spille dum. Da kan du heller skrive rett ut at du ikke mener den skjevheten som er åpenbar i alle tallene har noe med kjønnsroller å gjøre. For jeg regner med at det er det du prøver å si.
Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #584 Skrevet 13. august 2012 Som sagt, dersom kvinner vil ha høyere lønn, kan de enten begynne å kreve høyere lønn (og ikke andre betingelser) i lønnsforhandlinger og/eller søke seg til andre yrker. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten skal gå inn å hjelpe kvinner, all den tid de faktisk er voksne, selvstendige mennesker kapable til å forme sitt eget liv. Du og feminister mener tydeligvis noe annet... Kvinner er fullt kapable til å forme sitt eiget liv. Men all den tid der føregår diskriminering av kvinner i arbeidslivet, treng me strukturering av arbeidslivet for at alle skal kunne stille på like fot. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #585 Skrevet 13. august 2012 Hadde du visst kva min tidlegare ektemann gjorde mot meg hadde du faen ikkje sagt det der. Interessant. Så det er derfor du er blitt en mannshater, unnskyld, jeg mente "feminist". Det er så vanskelig å stave "feminist" for det staves ganske forskjellig fra hvordan det uttales. Anonym poster: 0f7726ce735275b1ba72e50aa174b92a
Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #586 Skrevet 13. august 2012 Interessant. Så det er derfor du er blitt en mannshater, unnskyld, jeg mente "feminist". Det er så vanskelig å stave "feminist" for det staves ganske forskjellig fra hvordan det uttales. Anonym poster: 0f7726ce735275b1ba72e50aa174b92a Nei, det er ikkje difor eg er FEMINIST. Feminist har eg vore sidan tenåra. Eg er feminist fyrt og framst i solidaritet med andre kvinner. Men klart at erfaringane mine med menn påverkar meg. Nett som erfaringane til BM2 med ekskona hans, påverkar han (men det er det ingen antifeministar som påpeiker...). Men nei, eg hatar som sagt ikkje menn, og feminisme er ikkje det same som mannehat. Eller meiner du antifeminisme er kvinnehat au? 2
Gjest norah Skrevet 13. august 2012 #587 Skrevet 13. august 2012 Interessant. Så det er derfor du er blitt en mannshater, unnskyld, jeg mente "feminist". Det er så vanskelig å stave "feminist" for det staves ganske forskjellig fra hvordan det uttales. Anonym poster: 0f7726ce735275b1ba72e50aa174b92a Er det forsøk på å komme med et saklig argument? Vi har flere ganger i tråden, alle som en - i hver eneste tråd som omhandler feminisme eller likestilling sagt klart og tydelig at dette ikke er en agenda for mannshat, eller for å skape skjevfordeling. Faktisk har flere av oss argumentert for styrking av menns rettigheter, og anerkjent at menn også blir diskriminert. Er du blind, dum - eller vil du bare skrive fjas her i tråden? I så tilfelle kan du jo i det minste holde deg til kun fjas, og droppe slag langt under beltestedet. Det er bare patetisk.
darth Vader Skrevet 13. august 2012 #588 Skrevet 13. august 2012 Du klarer med andre ord ikke å lese statistikk, og må ha meg til å forklare tallene for deg? Eller skal jeg gi deg en kilde med en annen som forklarer? Kanskje en som skriver ordrett at det er diskriminering, sånn at du slipper å bruke hodet selv? Jeg skjønner ikke poenget med å spille dum. Da kan du heller skrive rett ut at du ikke mener den skjevheten som er åpenbar i alle tallene har noe med kjønnsroller å gjøre. For jeg regner med at det er det du prøver å si. Jeg vil gjerne at du forklarer tallene og hva (du tror) de betyr.
darth Vader Skrevet 13. august 2012 #589 Skrevet 13. august 2012 Kvinner er fullt kapable til å forme sitt eiget liv. Men all den tid der føregår diskriminering av kvinner i arbeidslivet, treng me strukturering av arbeidslivet for at alle skal kunne stille på like fot. Hvordan blir kvinner diskriminert og hvem er det som diskriminerer de? Vis meg også dokumentasjon på denne påstanden.
Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #590 Skrevet 13. august 2012 Hvordan blir kvinner diskriminert og hvem er det som diskriminerer de? Vis meg også dokumentasjon på denne påstanden. Både informasjon og dokumentasjon på dette har allereie kome.
Gjest norah Skrevet 13. august 2012 #591 Skrevet 13. august 2012 Jeg vil gjerne at du forklarer tallene og hva (du tror) de betyr. Seriøst? Man trenger jo ikke all verdens analytiske evner for å se noen sammenhenger og utlede et par antakelser utfra de tallene?
Gjest gnækvåg Skrevet 13. august 2012 #592 Skrevet 13. august 2012 (endret) Men menns vald mot kvinner/barn er faktisk eit stort samfunnsproblem - Kvinners vold mot menn, barn og andre kvinner da? Synes du problemstillingen din mer stueren enn f.eks 'negrenes vold mot germanere' ? Endret 13. august 2012 av Vanemagi
darth Vader Skrevet 13. august 2012 #593 Skrevet 13. august 2012 Seriøst? Man trenger jo ikke all verdens analytiske evner for å se noen sammenhenger og utlede et par antakelser utfra de tallene? Det florerer av antagelser i denne tråden, men svært få konkrete påstander underbygget av relevant empiri. F.eks. at kvinner i snitt tjener mindre enn menn er ikke relevant empiri, da det forklares av andre faktorer enn "diskriminering". Menn og kvinner i samme stillinger har lik lønn. Så hvor er denne diskrimineringen kvinner påstår eksisterer?
Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #594 Skrevet 13. august 2012 Kvinners vold mot menn, barn og andre kvinner da? Synes du problemstillingen din mer stueren enn f.eks 'negrenes vold mot germanere' ? Ja. Som sagt meiner eg ikkje at vald frå kvinner er noko betre. Men menn sin vald er eit større problem enn kvinner sin vald. Menn sin vald mot menn er vel kanskje det største valdsproblemet av alle. 2
Gjest gnækvåg Skrevet 13. august 2012 #595 Skrevet 13. august 2012 Synes det er et unyansert syn. Vold er ganske naturlig, en nøytral destruktiv kraft.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #596 Skrevet 13. august 2012 En kan si at kvinner vold er et vanskeligere problem ettersom den er skjult.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2012 #597 Skrevet 13. august 2012 Synes det er et unyansert syn. Vold er ganske naturlig, en nøytral destruktiv kraft. Og her er et eksempel der 'destruktiv kraft' brukes til å gjøre overgrep mot barn. Det er nesten bare kvinner som gjør dette. I de fleste kulturer er det kvinner som irettesetter 'usømmelige' kvinner og volder de skade. http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=37&tekstid=5747
Gjest norah Skrevet 13. august 2012 #598 Skrevet 13. august 2012 (endret) Det florerer av antagelser i denne tråden, men svært få konkrete påstander underbygget av relevant empiri. F.eks. at kvinner i snitt tjener mindre enn menn er ikke relevant empiri, da det forklares av andre faktorer enn "diskriminering". Menn og kvinner i samme stillinger har lik lønn. Så hvor er denne diskrimineringen kvinner påstår eksisterer? Kvinner påstår ikke at den eksisterer. Forskere, departement, politikere og fagfolk påstår - etter å ha undersøkt og funnet "relevant" - eller det som mer riktig kalles valid empiri i en årrekke at det er tilfelle. At det er negativ diskriminering er det ingen her i tråden som påstår, det er det du som gjentar til igrunnen det kjedsommelige. Hvorfor så sikker på standpunktene dine når du ikke underbygger en eneste en? Jeg har allerede gitt deg flere kilder, du vil ikke lese dem. Det endrer ikke dagens status - uansett hvor mye du gjentar innlegg her uten å underbygge dem på noe som helst slags vis. Endret 13. august 2012 av norah
Gjest norah Skrevet 13. august 2012 #599 Skrevet 13. august 2012 (endret) Og bare sånn for ordens skyld: kan du forklare hvordan SSBs kilder, samt makt og demokratiutredninger ikke er relevant empiri eller kilder? Hvis det ikke er relevant, hva krever du da? Endret 13. august 2012 av norah
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #600 Skrevet 13. august 2012 Synes ikke det er så farlig siden feminister er taliban som skal eie kvinner. Anonym poster: 0bae9a9572109475b7dade9adae3fa57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå