Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For de av oss som ikke har nynorsk som morsmål så er det faktisk tungt å lese gjennom det som står på nynorsk. For de av dere som har nynorsk som morsmål så er det lett og enkelt å lese gjennom det som står på bokmål. Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor nynorsk når det ikke er noe vi har faktisk bruk for? Bokmål kan alle (som er født) her i landet.

Det blir ikke så tungt hvis du leser det oftere. Øvelse gjør mester, vet du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nynorsken er en viktig del av kulturhistorien, og ikke minst et aktivt skriftspråk for mange. Opplæring i sidemålet (ifht. gramatikk og oppbygging) opptar en relativt liten del av norskfaget, så jeg syns sant å si at mange nynorskhatere lager dette til et mye større problem enn det egentlig er. At en viss andel av pensum i norsk er tekster på nynorsk er ikke noe annet enn rimelig. For å bli komfortabel med de enkelte skriftspråkene må man eksponeres for dem. Dersom man gjennom skoletiden har lest en del nynorske tekster blir det også mindre fremmed og uvant etter at skoletiden er over.

Som så mange andre er inne på: Det finnes svært mange temaer innenfor de enkelte fagene som ikke er direkte anvendbart for hver enkelt elev. Det betyr ikke at disse temaene er uviktige - de skal sammen med alt det andre man lærer på skolen skape grunnlag for en solid allmendannelse. Hva som skal inngå i denne allmendannelsen er selvfølgelig noe som skal og må diskuteres etterhvert som tidene forandrer seg. Nynorsken er fremdeles sterkt historisk forankret, og rådende skriftspråk i deler av landet vårt. Å kutte denne ut fra allmendannelsen nå mener jeg derfor er feil.

Jeg har selv hatt nynorsk som hovedmål fra barneskolen til og med videregående. Nå varierer det hvilken målform jeg skriver hvor. Etter ferdig utdannelse gikk jeg inn i en bransje der mange har et anstrengt forhold til nynorsk, så da har jeg tilpasset meg det. Det samme gjelder forsåvidt her inne. Samtidig gjør det at så få skriver innlegg på nynorsk at også færre blir vant til det, og at terskelen for å lese slike innlegg blir stadig høyere. Vurderer å skrive flere nynorskinnlegg framover, men vi får se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hugnadsam
  • Hugleik
  • Tinge
  • Vørdnad
  • Gjæv
  • Illgjeten
  • Ottesam
  • Åtgaum
  • Muta
  • Løyndom
  • Høve
  • Falle i uvit
  • Monaleg

Derfor er jeg motstander mot spynorsk.

(100 poeng til den som kan oversette alt over til bokmål!)

iphone_photo.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, alle skriftspråk har ord som er foreldet og ute av bruk, slik er det selvfølgelig med nynorsk også.

Endret av Mamma1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da virkelig ikke ord som brukes daglig... Dårlig eksempel. Ja, jeg kan oversette alle, men det kan hvem som helst med internett i dag. Derfor er det ingen sak med "store, vanskelige" ord på verken nynorsk eller andre språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo lage tilsvarende lister med gamle og sære ord fra bokmål. De finnes så absolutt de og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang spynorsktilhengerne skjønner spynorsk. Har jeg fått frem poenget mitt? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi gjerne kan la være å lære å skrive begge målformene, men det bør være en selvfølge å kunne lese og forstå begge deler. Selv fikk jeg fritak fra nynorsk, noe som resulterte i at jeg synes det er vanskelig å lese og forstå noen ganger (men fortsatt lettere enn f.eks. dansk). Jeg skulle ønske at vi hadde lest flere tekster på nynorsk, og jeg hadde gjerne lært om hvordan de to språkene var forskjellige (grammatikk og enkeltord f.eks.). Skriftlig sidemål ser jeg gjerne at blir redusert til et valgfag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål snakkes av over 1.5 millioner nordmenn (Oslo og store deler av nord-Norge, Alta osv).

Nynorsk snakkes ikke av noen.

Hva? Nynorsk of bokmål er begge kun skriftsspråk. Altså snakker ingen hverken nynorsk eller bokmål. Vi snakker alle norsk, med forskjelige dialekter.

Kunnskapsløsheten kjenner ingen grenser!

Uh, hallo? Oslo?

Deg igjen?

Hva med Oslo? Ingen i Oslo snakker bokmål. Basta!

Uh jo? Hva ellers er det man prater i Oslo?

Norsk... I hovedsak standard østnorsk eller Oslodialekt.

*host* Oslo vs. Stord *host, kremt*

Hva vil du frem til?

Nokmål og nynorsk er ikke dialekter, de er to forskjellige skriftsspråk. De snakker ikke nynorsk på Stord, og de snakker ikke bokmål i Oslo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang spynorsktilhengerne skjønner spynorsk. Har jeg fått frem poenget mitt? ;)

Nei, du har ikke fått frem poenget ditt, med mindre du mener at du skjønner 100% av alle pussige og gamle bokmålsord og.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nynorsk skal man ikke lære for det er ikke tøft nok i Norge. Hadde det vært tvungen fransk så hadde pipa fått en ganske annen låt.

Dere fjerner deres eget land og kultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nynorsk skal man ikke lære for det er ikke tøft nok i Norge. Hadde det vært tvungen fransk så hadde pipa fått en ganske annen låt.

Dere fjerner deres eget land og kultur!

Vårt eget land og kultur blir fjernet kun fordi vi ønsker at nynorsk skal bli et valgfritt fag? Skriftspråket blir bare brukt av en fåtall, tror heller at hvis vi hadde fjernet norsk faget vi hadde "mistet" landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med vi som har nynorsk som hovedmål, skal vi da slippe bokmålet?

Jeg syns ikke noen skal slippe noe. Simpelthen at systemet skal reformeres. Og det går selvsagt begge veier.

Dessuten bør det være valgfritt allerede fra barneskolen hva man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vi som har nynorsk som hovedmål, skal vi da slippe bokmålet?

Ja, det må selvsagt gå begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • Hugnadsam
  • Hugleik
  • Tinge
  • Vørdnad
  • Gjæv
  • Illgjeten
  • Ottesam
  • Åtgaum
  • Muta
  • Løyndom
  • Høve
  • Falle i uvit
  • Monaleg

Derfor er jeg motstander mot spynorsk.

(100 poeng til den som kan oversette alt over til bokmål!)

Jeg kjenner slik ca. til betydningen av de ordene du nevner. Om man har et minimum av interesse for språk vil man imidlertid vite at de færreste av disse ordene er i vanlig bruk, og at det er fult mulig å finne vanlige og godt forståelige alternativer også på nynorsk.

Jeg tviler på at mange hater bokmål/riksmål fordi de ikke uten videre vet hva disse ordene betyr...

  • plattenslager
  • jumper
  • bile
  • dannemann
  • kvittanse
  • postelin
  • presumere
  • salarium
  • sufficant

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den bygger på det som var det opprinnelige norske, i istedenfor på dansk, slik som bokmålet gjør. Forstår ikke at det skal være så vanskelig å forstå..

men hvorfor er fks ikke k&h prioritert like mye i skolen? er ikke det like mye kulturarv?

Hva er grunnen til at nynorsk er blitt prioritert som en av de viktigste kulturarvene i Norge? Hvorfor ikke sidestilt på lik linje som andre kulturarver og fag, som folk faktisk bruker nå for tiden?

Hvis vi tar nynorsk og k&h og sammenligner forståelsen av det da fks. Så fortsår alle nordmenn nynorsk (bortsett fra noen få ord) selv om de ikke har lært det.

Men ikke alle forstår de virkemidlene som er brukt i reklame og TV fks. Å lære om billedredigeringsprogrammer lærer ungdommen at mange bilder av modelljenter fks er retusjerte, og hvordan dette er gjort.

Man lærer om miljøet når det gjelder klær og gjenbruk av andre ting.

Man skal ha en viss brukbarhet i faget, og det bør jo kobles opp mot nåtiden. Det er mulig i de fleste fag, men ikke med nynorsk for mange. I tillegg til at et fag fks er en kulturarv, eller fks matte, for å utfordre hjernen med kvadratrot og pytagoras som egentlig ingen bruker, så skal den jo samtidig ha elementer som du kan bruke ute i "virkeligheten".

Vi kan nok nevne flust av ting vi lærer i alle fag som kan brukes ute i samfunnet. Men hva skal jeg med nynorsk ute i samfunnet som er så mye viktigere enn det jeg kunne lært i andre fag?

Og når det kommer til engelsk og andre språk, så er jo det kjempeviktig fordi verden blir mindre.

Man kan fint lære om nynorsk, jeg er enig i det. Men det trenger ikke å være i så stort omfang, fordi det går rett inn i øret og ut det andre hos de fleste. Det er som om de aldri har lært det, og det lille de har lært får de aldri bruk for. Nynorsk forstår man jo uansett, jeg syns det egentlig bare gjenstår å lære om den som kulturarv og få en viss respekt for at den er der.

Ikke at man skal lære seg den som man lærer seg engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hugnadsam
  • Hugleik
  • Tinge
  • Vørdnad
  • Gjæv
  • Illgjeten
  • Ottesam
  • Åtgaum
  • Muta
  • Løyndom
  • Høve
  • Falle i uvit
  • Monaleg

Derfor er jeg motstander mot spynorsk.

(100 poeng til den som kan oversette alt over til bokmål!)

iphone_photo.jpg

Ikke en gang spynorsktilhengerne skjønner spynorsk. Har jeg fått frem poenget mitt? ;)

Jeg gjetter på at du er samme AB. Å kalle nynorsk for spynorsk synes jeg sier så mye om deg. Jeg synes nederlandsk både er vanskelig, og lite pent, men jeg kaller det jo ikke for neanderlandsk (dårlig ordspill fra neandertaler som jeg fant på akkurat nå i mangel på bedre eksempel) av den grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

For de av oss som ikke har nynorsk som morsmål så er det faktisk tungt å lese gjennom det som står på nynorsk. For de av dere som har nynorsk som morsmål så er det lett og enkelt å lese gjennom det som står på bokmål. Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor nynorsk når det ikke er noe vi har faktisk bruk for? Bokmål kan alle (som er født) her i landet.

Kan du være så vennlig å kun snakke for deg selv når du uttaler deg, i stedetfor å dra oss andre med bokmål som hovedmål med i problemene dine?

Jeg har aldri hatt undervisning i nynorsk. Jeg har ingen problemer med å forstå det, og leser, uten problem, innleggene på KG som er skrevet på nynorsk. Jeg klarer fint å følge med på en film hvor teksten er på nynorsk. Og jeg kjenner mange andre som klarer det samme - å forstå nynorsk altså. At du ikke har den evnen er jo synd for deg, men det er jo strengt tatt ikke et argument for noe som helst.

Jeg tror, som mange andre har påpekt, at det handler om latskap. Dagens unge er ekstremt late når det kommer til fag, og det er en helt vanlig holdning at fag bør være enkle. Forvirrelser bør unngås, ikke rettes opp i, mener man visst. Hvis man virkelig sliter med sitt hovedmål fordi man også må lære sidemål er det kanskje heller et argument for å bruke mer tid på disse skriftspråkene, i stedetfor å kutte ut det som er vanskelig?

Hvis vi nordmenn skal fortsette å holde på holdningen om at alt som er krevende må kuttes ut kan vi bare legge ned hele Norge og la utlendinger som ikke er redde for utfordringer styre.

Med det sagt mener jeg ikke nødvendigvis at opplegget som eksisterer i skolen i dag ifht. nynorsk og bokmål er riktig. Skal man ha sidemål så må skolen og samfunnet sørge for at alle forhold ligger til rette for at man lærer seg sidemålet godt nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...