Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om eksamen i sidemål blir avviklet så vil nynorsk uansett forsvinne. Det finnes ikke den læreren som finner tid til å bruke på nynorsk, når man vet hvor mye annet man skal undervise i innen faget.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg påpekte det at du pirket på skrivefeilene til TS - noe som er unødvendig. Det ble nevnt at hun sleit med lærevansker, noe som gjør det ganske urettferdig å bruke det mot henne i debatten om nynorsk i norske skoler. Og selv om hun formulerte seg noe grovt og simpelt så har hun tross alt et poeng som mange er enig i.

Og nå er det ganske stor forskjell på det å lære seg språk og det å lære seg historie. Man kan fint lære elever hva nynorsk er og hvor det kommer fra, men å tvinge de til å ha det fult ut bare for å ha det pga. kulturarv and whatnot synes jeg, og sikkert flere andre, bare er tull. Men nå er norskfaget så fylt til randen av historie at det går utover grammatikken uansett, så Ivar Aasen kan de fint spare til historietimene for min del.

Du har rett - Hvorfor i alle fager ..." er nok mest sannsynlig bare en trykkleif. Med mindre hun prøver på et ordspill?

Ellers er jeg ganske uenig med deg. Det virker som at du misliker nynorsk kun fordi det ikke kommer lett til deg. Naturfag kom aldri lett til meg da jeg gikk på skolen, det betyr ikke at jeg mener at vi burde kvitte oss med det.

At norskfaget er fylt til randen av historie, så derfor kan vi likegodt kvitte oss med nynorsk er egentlig ikke relevant i denne saken.

Endret av Niennas
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eksamen i sidemål blir avviklet så vil nynorsk uansett forsvinne. Det finnes ikke den læreren som finner tid til å bruke på nynorsk, når man vet hvor mye annet man skal undervise i innen faget.

Ikke om nynorsk kan være en del av en generell norskeksamen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvorfor skal man da ikke ha to eksamener? For de som er elendige i ene målformen må det jo være å foretrekke å ha to separate karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje lest heile tråden, vart altfor provosert over fyrste sida til å gjere det. Når skal folk fatte at nynorsk ikkje er det same som sidemål?? Vi er faktisk ganske mange som har nynorsk som hovudmål! Synast faktisk det er tragisk at nokon vil kjempe for at nynorsk skal bli eit valfag. I det minste kan de ha respekt nok for andre til å kjempe for at SIDEMÅL skal bli eit valfag! Berre fordi de ikkje taklar å lære to jamstelte versjonar av norsk så skal vi som faktisk har nynorsk som hovudmål få dobbelt opp? Kvar i all verda er logikken i det? Nei vent, eg gløymde at det er dei av dykk som har bokmål som hovudmål som har fasiten... :filer:

Og forresten TS, det skortar tydelegvis på kunnskap hjå deg. Nynorsk er eit skriftspråk, på nett lik linje med bokmål, same kor mykje du meiner det er eit talemål. Ein snakkar ikkje korkje nynorsk eller bokmål, ein snakkar dialekt, same kvar i Noreg ein kjem ifrå. Og nynorsk er basert på norske dialektar, og er såleis meir norsk enn bokmål, som er basert på dansk skriftspråk.

Men hva med det helt opprinnelige norske språket, som var her lenge før norsk ble den norsken vi kjenner i dag, som bokmål eller fornorsket dansk

Kva meiner du eigentleg med denne setninga, TS? Nynorsk er jo basert på det norske språket slik det var på den tida?

No skal eg heller lese resten av tråden, når eg no har fått av meg litt frustrasjon over trongsynet fleire syner når det kjem til nynorsk. :snurt:

Kjenner at nynorsken er litt rusten etter vel sjuhundreognokon innlegg på bokmål her inne. Må visst øve meir!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nynorsk var en enkel 5er for meg, så jeg bryr meg ikke. men kommer ikke til å bruke nynorsk til å skrive noen gang, så sånn sett er det ganske bortkasta å lære det.

Endret av Vodka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en fordel å lære seg fransk når det er over 300 millioner mennesker i verden som har dette som morsmål eller som andrespråk. Jeg ser derimot ikke fordelen med å lære seg et skriftspråk som ingen snakker, og som under 5 millioner mennesker klarer å skrive.

Du ser då altså heller ikkje fordelen med å lære deg bokmål? Mtp at det også faktisk er eit skriftspråk, og ikkje talemål? ;)

Edit: det sneik seg inn eit bokmålsord! :kjefte:

Endret av Thorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om nynorsk kan være en del av en generell norskeksamen! :)

jeg tror det hadde blitt vanskeligere å måtte skive både bokmål og nynorsk på en eksamen. jeg bruker hvertfall litt tid på å omstille meg skikkelig, hadde bare blitt rot om jeg skulle skrive begge deler sammtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synast faktisk det er tragisk at nokon vil kjempe for at nynorsk skal bli eit valfag. I det minste kan de ha respekt nok for andre til å kjempe for at SIDEMÅL skal bli eit valfag! Berre fordi de ikkje taklar å lære to jamstelte versjonar av norsk så skal vi som faktisk har nynorsk som hovudmål få dobbelt opp? Kvar i all verda er logikken i det? Nei vent, eg gløymde at det er dei av dykk som har bokmål som hovudmål som har fasiten...

Om det hadde vært valgfritt ville ikke vi som har bokmål som hovedmål hatt dobbelt opp heller, noe vi har nå. Jeg skjønner hva du mener med at sidemål burde være et valgfag istedet for nynorsk/bokmål, men da ville ikke de som velger bort nynorsk forstå dere? Jeg mener at det er bedre at de som vil ha nynorsk får lære seg dette, i tillegg til bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser då altså heller ikkje fordelen med å lære deg bokmål? Mtp at det også faktisk er eit skriftspråk, og ikkje talemål? ;)

Bokmål er veldig likt en dialekt som mange snakker og i tillegg forstår :) Poenget i den kommentaren var at nynorsk er ikke like viktig som andre store skriftspråk, men det tror jeg du skjønner.

Endret av facepalm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir liksom ikke helt det samme hvis den skulle vært sunget på bokmål... :roll:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært valgfritt ville ikke vi som har bokmål som hovedmål hatt dobbelt opp heller, noe vi har nå. Jeg skjønner hva du mener med at sidemål burde være et valgfag istedet for nynorsk/bokmål, men da ville ikke de som velger bort nynorsk forstå dere? Jeg mener at det er bedre at de som vil ha nynorsk får lære seg dette, i tillegg til bokmål.

Vi har jo dobbelt opp vi som har nynorsk som hovudmål (skreiv først sidemål, går i surr her no!) også, veit du. Men du meiner altså at det er betre at kun vi får dobbelt opp? Det er meir rettferdig på kva måte? Fordi du ikkje forstår nynorsk, skal eg og tusenvis av andre måtte velge det skriftspråket som ligg dialekta vår nærast som valfag, når det faktisk er eit likestilt norsk skriftspråk?

Endret av Thorn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er veldig likt en dialekt som mange snakker og i tillegg forstår :) Poenget i den kommentaren var at nynorsk er ikke like viktig som andre store skriftspråk, men det tror jeg du skjønner.

Omformulerer litt: Poenget mitt er at du faktisk ikkje har fasiten på kva som er eit viktig skriftspråk. Myndigheitene er heldigvis ueinig med deg. Så du burde kanskje omformulere den setninga til at poenget var at du meiner at nynorsk ikkje er like viktig som andre store skriftspråk. Er litt nyfiken på kva andre store skriftspråk du meiner, siden du ikkje skriv "like viktig som bokmål?"

Eg og tusenvis av andre har ei dialekt som ligg milevis unna bokmål og er desto likare på nynorsk. Kvifor skal vi være nødt å forholde oss til bokmål, som ikkje fell oss naturleg?

Endret av Thorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk er en del av vår kultur, vårt språk og vår historie. Jeg synes det er viktig å bevare dette, og lære det videre. Jeg hadde nynorsk som hovedmål, og må innrømme jeg ble tidlig lei den utrolige sutringen fra alle som hadde bokmål som hovedmål. Du hørte aldri noe tilsvarende fra oss som hadde bokmål som sidemål.

Så jeg vil egentlig anbefale folk å ta nynorsk som hovedmål. Bokmål er lett å lære siden vi får dette skriftspråket inn over alt - tv, aviser, internett, bøker... Da lærer man begge to ganske så godt. Jeg skriver ikke lenger nynorsk, men har ingen problemer med å lese det.

Nynorsk er et skriftspråk i Norge, og det hadde virkelig vært tragisk hvis, som noen skisserer, vi skulle hatt voksne nordmenn som ikke klarer å lese brev på nynorsk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er eit fantastisk, poetisk og vakkert språk. Det er rett og slett ikkje mogleg å skrive kjærleiksdikt eller kjærleiksromanar så vakkert på bokmål. Det blir som å samanlikne moderne engelsk med gamalengelsk. Moderne engelsk fell, som bokmål, lett gjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som opprinnelig har hatt nynorsk som hovedmål, men som nå skriver på bokmål, hvorfor velger dere å gjøre det? Er oppriktig nysgjerrig, bare, ikke noe kritikk altså. Skriver selv på nynorsk innimellom, litt for å ikke glemme "kunsten" og litt fordi jeg synes at det av og til passer så mye bedre i tekster som skal være fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det som er fint, vakkert eller romantisk med kauvrælsk? Et dikt er da like fint på bokmål som på nynorsk. At på til er det mulig å forstå det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er det som er fint, vakkert eller romantisk med kauvrælsk? Et dikt er da like fint på bokmål som på nynorsk. At på til er det mulig å forstå det.

Mener du kaudervelsk? Jeg synes det er mer saft og kraft i nynorsk poesi enn på bokmål.

Jeg synes det er mer enn merkelig at voksne fra 30 og oppover, forstår nynorsk mye bedre enn dagens ungdom. Det skulle vel ikke skyldes ren og skjær giddeløshet av dere, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo litt om språkforståelsen hvis man ikke forstår vanlig nynorsk. Og all forskning tilsier at man får bedre språkforståelse dess flere språk (gjelder også skriftspråk) man kjenner til!

Så hvis man sliter med skriving og språkforståelse vil det svært sjeldent være pga. at man lærer både hovedmål og sidemål, man ville antagelig slitt like mye om man bare hadde hovedmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...