Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heilt klart. Frå nå av skal eg berre skrive nynorsk på KG. De får minne meg på det om eg skulle gløyme det.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Heilt klart. Frå nå av skal eg berre skrive nynorsk på KG. De får minne meg på det om eg skulle gløyme det.

Det held eg med deg i. Kan me som ikkje har hatt nynorsk som hovudmål på skulen, òg få vera med og lære av dykk som skriv det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også litt lyst å skrive på nynorsk, sjølv om eg ikkje er så sterk i det. Men det er kanskje ein fin sjanse til å øve seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

ja da kan ein sei! kvifor ikkje? er ikkje Noreg et likestillingsland? Ditta var eit knakande godt forslag for å sei da mildt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg trur eg slenger meg på nynorsk skrivinga på kg. Om nokon seg at eg blander inn altfor mykje bokmål er det bare å si ifrå! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott! Eg meiner dette er ein så viktig del av kulturarven vår, kanskje den viktigaste, at vi ikkje kan ta lett på det. Ja, alle som vil kan skrive nynorsk, det er berre positivt. Kanskje fleire og fleire ser at det ikkje treng vere så vanskeleg?

Eg seier det berre: Eg elskar nynorsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Det held eg med deg i. Kan me som ikkje har hatt nynorsk som hovudmål på skulen, òg få vera med og lære av dykk som skriv det?

Hugs at eg starta trenden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud bevare... Jeg ønsker at Norge skal ha ett skriftspråk. Samme for meg om det blir bokmål eller nynorsk eller en fusjon av disse. Helt, fullstendig hull i hodet med to skriftspråk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Å gud bevare... Jeg ønsker at Norge skal ha ett skriftspråk. Samme for meg om det blir bokmål eller nynorsk eller en fusjon av disse. Helt, fullstendig hull i hodet med to skriftspråk!

Kvifor tykkjer du det? Vert det for vanskeleg og strevsamt for deg? Eller gidd du ikkje? Eg lærte nynorsk på skulen for om lag 100 år sidan. Eg budde i ein bokmålskommune, forresten. På eksamen i gymnaset (som det heitte den gongen) fekk eg 6 i karakter, same i bokmål og tysk, berre 5 i engelsk :(.

Eg gjekk på privatskuler etter grunnskulen. Vi måtte opp til eksamen i alle faga, både munnleg og skriftleg. Eg ler av ungdom i dag som uffar og oier seg om dei er så uheldige å bli trekte ut til eksamen i berre eitt fag.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen rundt K&H kontra nynorsk mener jeg er et sidespor. Kunst & håndverk er sterkt representert i den obligatoriske grunnskolen. Gjennom hele barne- og ungdomsskolen har man et høyt timetall i kunst og håndverksfag hvert eneste år. Sidemål utgjør til sammenligning noen få timer av norskfaget, og da ikke før helt på slutten av ungdomsskolen.

jeg snakker egentlig mest om videregående (glemte å nevne det) for det er jo der man velger seg en retning. Da jeg gikk på påbygg så hadde vi to forskjellige norskfag; norsk og nynorsk. Ikke et minutt k&h. For min del er kulturarven fra k&h viktigere enn nynorsk. Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg å ha hatt fransk istedenfor. Hvis man kunne ha sånt som valgfag.

Også er det jo en diskusjon om yrkesfag i det hele tatt skal ha allmenn. Og da mener jeg at nynorsk som et helt fag hvertfall blir feil... og selvfølgelig, fag som k&h og fransk/tysk osv kan ha en dårlig plass på diverse yrkesretnings-linjer også.

Jeg tenker også på de som har tatt yrkesfag og gått noen år i lære, for å så ta påbygg. Da har de gått noen år uten nynorsk, hvis det nå er snakk om mennesker i en bokmålskommune som kun er borti nynorsk når de ser på nrk en gang i uka... Hva med de?

De glemmer jo alt de har lært tidligere år på skolen.

Og her lærer de det også bare for å ta eksamen, også glemmer de alt igjen... sier ikke at det aldri er sånn med andre fag og, men noen ganger føler jeg at nynorsk spesielt er noe som ligger der og irriterer litt mer enn de andre fagene.

Vi kan fint lære om det, men vi trenger ikke bli tvunget til å lære det i så stor grad at vi liksom skal kunne klare å skrive det flytende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er da ikkje eit eige fag på vidaregåande. Det har eg aldri høyrt om, og eg har arbeidd ved fleire skular. K&H i dagens form er ofte mykje tull og lite kultur. Ungane lærer ikkje eingong å strikke meir, langt mindre andre, tradisjonelle handverk som treskjæring, hardangersaum, fingring av band osb. Det dei lærer er å lage trykk, lage pynt, byggje bruer av papir, fargar osb. Heilt bortkasta så lengje du ikkje skal utdanne deg innan ei slik retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Herr Drue

Nynorsk er da ikkje eit eige fag på vidaregåande. Det har eg aldri høyrt om, og eg har arbeidd ved fleire skular. K&H i dagens form er ofte mykje tull og lite kultur. Ungane lærer ikkje eingong å strikke meir, langt mindre andre, tradisjonelle handverk som treskjæring, hardangersaum, fingring av band osb. Det dei lærer er å lage trykk, lage pynt, byggje bruer av papir, fargar osb. Heilt bortkasta så lengje du ikkje skal utdanne deg innan ei slik retning.

Du slår meg som trangsynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg er enig med mange her: Jeg ønsker ikke at nynorsk skal bli fjernet fullstendig fra skolen. Jeg kan gjerne lese og skrive tekster på nynorsk, jeg skulle bare ønske at bokmål+nynorsk= en karakter.

En av grunnene til at jeg tror nynorsk er så vanskelig for mange, er nettopp fordi vi ikke begynner med nynorsk før i 9. klasse (14 år gamle hormonbomber).

Da jeg gikk i 9. klasse hadde vi maks 10 timer på et helt år, og vi leste omtrent ikke nynorsk heller. Er det rart at dette kan bli en utfordring for mange?

Så begynner jeg på videregående: null nynorsk på vg1 og null nynorsk på vg2, før det pøses på med nynorsk på vg3, uten at jeg føler jeg har nok grunnlag.

Ja, nynorsk er et fantastisk fint skriftspråk, og jeg kan gjerne lese og skrive det på skolen. Men det som en egen karakter tror jeg er det som er mest utfordrende.

Og til dere som står på deres: NYNORSK ER ET SKRIFTSPRÅK, DET GÅR IKKE AN Å SNAKKE DET. Ja, dialekten i f. eks Stord ligner på skriftspråket, men det er faktisk en dialekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes nynorsk er svært vanskelig og har ikke klart å lære det skikkelig. Har ingen behov for å kunne det heller, snakker jeg med folk som snakker skikkelig nynorsk dialekt så spør jeg om hva de enkelte ordene jeg ikke forstår betyr.

Da jeg tok en utdanning, fikk jeg ofte brev fra skolen, eller i jobb samenhenger så fikk jeg brev fra det offentlige og alltid var disse på nynorsk. Jeg hadde store problemer med å skjønne det og brukte lang tid på å lese brevene.

Jeg syntes det skal være valgfritt. Har forresten ingenting imot nynorsk, syntes bare det er vanskelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Og til dere som står på deres: NYNORSK ER ET SKRIFTSPRÅK, DET GÅR IKKE AN Å SNAKKE DET. Ja, dialekten i f. eks Stord ligner på skriftspråket, men det er faktisk en dialekt.

Det går an å snakke nynorsk. Hør på nyhetene f.eks., eller gå i det nye norske teateret - der kan du høre alt fra nordlendinger til oslofolk snakke nynorsk. Poenget er bare (og det er nok dette du mener) at ingen har nynorsk som morsmål. Det er et kunstig talemål, når det benyttes på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...