Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K&H er ikke like viktig som nynorsk, fordi ingen større del av befolkningen har det som skriftsspråk. Joda, kulturen man lærer i dette faget er også viktig, men ikke så viktig som retten til å få undervisning i, og retten til å uttrykke seg, på sin egen målform. Jeg nekter å måtte bruke bokmål ved hver anledning, og jeg nekter å tro at en del av bokmålsbrukerne har så dårlig språkforståelse at det er noe stort problem å forstå og lære seg denne målformen på samme måte som vi som har nynorsk som hovedmål, må lære oss både å lese og skrive bokmål.

Jeg finner meg faen ikke i at en gjeng med byfolk skal ta fra oss denne retten! For det er nettopp det dere gjør, med deres evinnelige klaging og syting over hvor vanskelig det er. Ta dere for helvete sammen og bli voksne!

Endret av Mamma1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er merkelig at de som klager over bokmålfolkenes sutring er like lite villige til å ta opp det en del av oss sitter fingen på her uten å sutre. Er ikke det like ille?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

K&H er ikke like viktig som nynorsk, fordi ingen større del av befolkningen har det som skriftsspråk. Joda, kulturen man lærer.i dette faget er også viktig, men ikke så viktig som retten til å få undervisning i, og retten til å uttrykke seg, på sin egen målform. Jeg nekter å måtte bruke bokmål ved hver anledning, og jeg nekter å tro at en del av bokmålsbrukerne har så dårlig språkforståelse at det er noe stort problem å forstå og lære seg denne målformen på samme måte som vi som har nynorsk som hovedmål må lære oss både å lese og skrive bokmål.

Jeg finner meg faen ikke i at en gjeng med byfolk skal ta fra oss denne retten! For det er.nettopp det dere gjør, med deres evinnelige klaging og syting over hvor vanskelig det er. Ta dere for helvete sammen og bli voksne!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K&H er ikke like viktig som nynorsk, fordi ingen større del av befolkningen har det som skriftsspråk. Joda, kulturen man lærer i dette faget er også viktig, men ikke så viktig som retten til å få undervisning i, og retten til å uttrykke seg, på sin egen målform. Jeg nekter å måtte bruke bokmål ved hver anledning, og jeg nekter å tro at en del av bokmålsbrukerne har så dårlig språkforståelse at det er noe stort problem å forstå og lære seg denne målformen på samme måte som vi som har nynorsk som hovedmål, må lære oss både å lese og skrive bokmål.

Jeg finner meg faen ikke i at en gjeng med byfolk skal ta fra oss denne retten! For det er nettopp det dere gjør, med deres evinnelige klaging og syting over hvor vanskelig det er. Ta dere for helvete sammen og bli voksne!

Bra skrevet!

Men det er jo tydeligvis ikke bare "en gjeng med byfolk" da TS nevner at hun er fra Verdal. Ikke akkurat verdens navle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det et en del fra bygda også som ikke har innsett verdien av nynorsk. Stort sett tilhører de den yngre garde som aldri måtte lære noe på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det dere setter fingeren på da? At det er vanskelig?? Jo, takk. Det har vi hørt.

Har jeg gjort det? Ikke spill dum ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt artig er at så mange fra her jeg er fra er i mot nynorsk fordi det ikke ligner hvordan man snakker.

Jeg er fra Trondheim... og nynorsk bruker mange ord og endinger som man finner i trøndersk, også sånn som man snakker i Verdal og områdene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også noe med det å gjøre at bokmål lenge har vært kulere enn nynorsk. Nynorsk har lenge blitt sett på som bondsk og gammeldags. Dette tror jeg er i ferd med å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt artig er at så mange fra her jeg er fra er i mot nynorsk fordi det ikke ligner hvordan man snakker.

Jeg er fra Trondheim... og nynorsk bruker mange ord og endinger som man finner i trøndersk, også sånn som man snakker i Verdal og områdene rundt.

Helt enig. Nynorsk ligger veldig nært talemålet til veldig mange nordmenn, og er derfor enklere å skrive enn bokmål. Merkelig at folk ikke har fått.med.seg det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K&H er ikke like viktig som nynorsk, fordi ingen større del av befolkningen har det som skriftsspråk. Joda, kulturen man lærer i dette faget er også viktig, men ikke så viktig som retten til å få undervisning i, og retten til å uttrykke seg, på sin egen målform. Jeg nekter å måtte bruke bokmål ved hver anledning, og jeg nekter å tro at en del av bokmålsbrukerne har så dårlig språkforståelse at det er noe stort problem å forstå og lære seg denne målformen på samme måte som vi som har nynorsk som hovedmål, må lære oss både å lese og skrive bokmål.

Jeg finner meg faen ikke i at en gjeng med byfolk skal ta fra oss denne retten! For det er nettopp det dere gjør, med deres evinnelige klaging og syting over hvor vanskelig det er. Ta dere for helvete sammen og bli voksne!

det var da voldsomt. Du får nå heller vokse opp selv og slutte å klage på "byfolk som må ta seg til helvete sammen".

du sier selv at du skriver nynorsk, men her skriver du jo på bokmål. hvorfor det?

De som skriver nynorsk som hovedmål har jo dette som det skriftspråket de skal skrive på skolen. De som snakker samisk har dette på skolen.

Alle forstår bokmål og nynorsk, men mange, mange som bruker bokmål kommer aldri til å BRUKE nynorsk. Det eneste de trenger med nynorsk er å lese det litt her og der. Ellers er det bare snakk om kulturarv. Og den delen i nynorsk trenger ikke være så omfattende.

Men forklar meg hvorfor nynorsk er så mye viktigere enn andre fag som det er lite av i de obligatoriske fagene, når vi ser bortifra kulturarven. Når det gjelder mennesker som bor i bokmålskommuner.

nynorsk vs engelsk

nynorsk vs k&h

nynorsk vs fransk/tysk

og andre fag som kun er som fordypning/valgfag på vgs/ungdomsskolen.

Hadde man hatt reint nynorsk som valgfag i bokmålskommuner, og omvendt i nynorskommuner så kunne man heller tatt et fag man var mer interessert i og føler man hadde hatt bruk for. Så kunne man heller hatt en del sidemål i norsk-undervisningen. Men ikke som et eget fag.

Relevanse i faget, og det at elevene skal forstå grunnen til at de lærer noe, har mye med motivasjonen å gjøre.

Elevene blir mer motiverte til et fag når de vet hva det kan brukes til., og når de faktisk opplever selv å måtte bruke det utenfor skolen.

Elevene kan forstå grunnen med kulturarv også, men hva har grammatikk med kulturarv å gjøre liksom? Hvorfor skal en elev gidde å lære mer nynorsk når han VET at han aldri kommer til å få bruk for det?

At det står i diverse teoribøker at elever lærer godt sålenge du tilrettelegger for en ting, og sålenge politikerne skriver det i læreplanen at ved å lære dette, så BLIR elevene sånn... betyr ikke at det er sånn i praksis.

Nynorsk nå om dagen er lagt opp sånn at du MÅ kunne reglene og grammatikken i det, som om du skulle hatt brukt det veldig ofte. Det blir sidestilt som like viktig som det å kunne lese og skrive i det hele tatt. Og det er noe skolepolitikerne ønsker. At nynorsk skal være utbredt. Men når skolen ikke samsvarer med samfunnet i det hele tatt på den måten som i nynorsk, så blir det vanskelig for elever å lære det. De forstår ikke hvorfor, og det stopper opp.

Og får man som meg, en "pause" fra nynorsk i skolen, og plutselig må begynne på vk2-nivå når man selv ligger på ungdomsskole-nivå, og det jeg har opplevd i samfunnet ikke samsvarer i det hele tatt med det vi har på skolen... så blir det også enda vanskeligere.. og man skaper KUN dårlige karakterer hos de elevene det gjelder.....

Det kan jo gjelde flere fag og selvfølgelig.

Men det gikk foreksempel bedre for meg å begynne med engelsk, norsk, naturfag og historie igjen, for sånne ting kommer man bort i hele tiden.

Endret av otilie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen rundt K&H kontra nynorsk mener jeg er et sidespor. Kunst & håndverk er sterkt representert i den obligatoriske grunnskolen. Gjennom hele barne- og ungdomsskolen har man et høyt timetall i kunst og håndverksfag hvert eneste år. Sidemål utgjør til sammenligning noen få timer av norskfaget, og da ikke før helt på slutten av ungdomsskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er korrekt nynorsk?

Huset, det er nybygt.

eller

Huset, det er nybygd.

dei er komne

eller

dei er kome

han er komen

eller

han er kome

Kan noen bøye "å krevja" på nynorsk?

Burde være en enkel sak for de som er tilhengere av denne målformen. Hvis det ikke er det, hvorfor skal da folk som aldri har pratet eller lest noe på denne målformen før forventes å plutselig kunne dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er korrekt nynorsk?

Huset, det er nybygt.

eller

Huset, det er nybygd.

dei er komne

eller

dei er kome

han er komen

eller

han er kome

Kan noen bøye "å krevja" på nynorsk?

Burde være en enkel sak for de som er tilhengere av denne målformen. Hvis det ikke er det, hvorfor skal da folk som aldri har pratet eller lest noe på denne målformen før forventes å plutselig kunne dette?

Nå er det vel ingen som har sagt at man skal kunne sidemål og hovedmål like godt? Jeg forventer i hvertfall ikke at bokmålsbrukere skal kunne skrive nynorsk like bra som de skriver hovedmålet sitt. Jeg synes dog at man skal få såpass kompetanse at man uten problemer kan LESE nynorsk. I følge denne tråden er det jo mange som ikke har det.

På sidemålseksamen og prøver blir man forresten vurdert etter sidemålsstandard.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er korrekt nynorsk?

Huset, det er nybygt.

eller

Huset, det er nybygd.

Begge former er riktig.

dei er komne

eller

dei er kome

han er komen

eller

han er kome

Kan noen bøye "å krevja" på nynorsk?

Burde være en enkel sak for de som er tilhengere av denne målformen. Hvis det ikke er det, hvorfor skal da folk som aldri har pratet eller lest noe på denne målformen før forventes å plutselig kunne dette?

Å krevja/e-krev-kravde-kravd/t

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke slik at om man avskaffer nynorsken, så må vi avskaffe alle dialektene? F.eks. er jo ikke trønder-dialekten avskaffet selv om vi ikke har en egen trøndersk målform.

Men herregud då. "Mellom bakkar og berg" er ikkje skreve på dialekt. Han er skreve på nynorsk. Nynorsk er ikkje ein dialekt! Og nei, sjølvsagt vert ingen dialektar borte om me kuttar ut nynorsken, for det finnest ikkje éin dialekt som "er" nynorsk. Men nynorsk er bygt på dialektane, så eg trur å fjerne nynorsken vil gjera dialektane svakare på sikt.

Du trur ikkje dette kan ha noko å gjere med stigmatiseringa av nynorsken, då? Når f.eks. Unge Høyre har bokbål med nynorsk-ordlister og bruker kallenamn som spynorsk, trur du ikkje at dette har noko å sei for at folk vel vekk nynorsk?

Godt poeng.

At selv mange av de få som kjemper for at nynorsken skal bestå, velger å skrive på bokmål. Bare se her på KG f.eks. Hvor mange er det som skriver på nynorsk her? Det må være under 1 % av innleggene som er på nynorsk. Så hvorfor skal vi da plages med å lære oss det? Det blir som å lære latin.

Det er faktisk ein del som skriv på nynorsk her, eg synest det har vorte fleire i det siste. Det kan ikkje samanliknast med latin, sjølv om eg ser nytta i å lære seg latin og, eg, for betre språkforståing.

For de av oss som ikke har nynorsk som morsmål så er det faktisk tungt å lese gjennom det som står på nynorsk. For de av dere som har nynorsk som morsmål så er det lett og enkelt å lese gjennom det som står på bokmål. Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor nynorsk når det ikke er noe vi har faktisk bruk for? Bokmål kan alle (som er født) her i landet.

Og kvifor er det slik, trur du? Jo, som eg og fleire andre har påpeika tidlegare i tråden - me vert eksponert for bokmål i mykje større grad enn nynorsk!

K&H er ikke like viktig som nynorsk, fordi ingen større del av befolkningen har det som skriftsspråk. Joda, kulturen man lærer i dette faget er også viktig, men ikke så viktig som retten til å få undervisning i, og retten til å uttrykke seg, på sin egen målform. Jeg nekter å måtte bruke bokmål ved hver anledning, og jeg nekter å tro at en del av bokmålsbrukerne har så dårlig språkforståelse at det er noe stort problem å forstå og lære seg denne målformen på samme måte som vi som har nynorsk som hovedmål, må lære oss både å lese og skrive bokmål.

Jeg finner meg faen ikke i at en gjeng med byfolk skal ta fra oss denne retten! For det er nettopp det dere gjør, med deres evinnelige klaging og syting over hvor vanskelig det er. Ta dere for helvete sammen og bli voksne!

Eg er samd med deg, men kvifor skriv du på bokmål når du kjempar for nynorsk? Kom igjen, slutt deg til nynorskgjengen ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjølv om eg skulle ønske eg var tøff nok, så vågar eg ikkje skriva nynorsk i frykt for å bli retta på av språknaziene :fnise:

Elskar nynorsk, men mitt hovedmål er bokmål, og eg beherskar det mykje betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hugnadsam
  • Hugleik
  • Tinge
  • Vørdnad
  • Gjæv
  • Illgjeten
  • Ottesam
  • Åtgaum
  • Muta
  • Løyndom
  • Høve
  • Falle i uvit
  • Monaleg

Derfor er jeg motstander mot spynorsk.

(100 poeng til den som kan oversette alt over til bokmål!)

iphone_photo.jpg

*hyggelig

*fantasi

*reservere, bestille

*aktelse, heder

*gjev/gild

*beryktet

*urolig, redd

*oppmerksomhet

*gave, bestikkelse/bestikke

*hemmelighet

*forhold, anledning

*besvime

*skikkelig

100 poeng? ;)

Eg nyttar ikkje alle desse, nei. Men eg synest ikkje det er eit argument? Skal ein måtte nytte alle orda i ein målform for at han skal få lov til å eksisitere? Det er jo, som fleire andre har nemnt, ein masse "rare" gamle ord på bokmål og, som få/ingen nyttar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om eg skulle ønske eg var tøff nok, så vågar eg ikkje skriva nynorsk i frykt for å bli retta på av språknaziene :fnise:

Elskar nynorsk, men mitt hovedmål er bokmål, og eg beherskar det mykje betre.

Eg synest du bør skrive nynorsk viss du ynskjer det :) Drit i språknaziane, og du vert flinkare etterkvart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud då. "Mellom bakkar og berg" er ikkje skreve på dialekt. Han er skreve på nynorsk. Nynorsk er ikkje ein dialekt! Og nei, sjølvsagt vert ingen dialektar borte om me kuttar ut nynorsken, for det finnest ikkje éin dialekt som "er" nynorsk. Men nynorsk er bygt på dialektane, så eg trur å fjerne nynorsken vil gjera dialektane svakare på sikt.

Godt poeng.

Det er faktisk ein del som skriv på nynorsk her, eg synest det har vorte fleire i det siste. Det kan ikkje samanliknast med latin, sjølv om eg ser nytta i å lære seg latin og, eg, for betre språkforståing.

Og kvifor er det slik, trur du? Jo, som eg og fleire andre har påpeika tidlegare i tråden - me vert eksponert for bokmål i mykje større grad enn nynorsk!

Eg er samd med deg, men kvifor skriv du på bokmål når du kjempar for nynorsk? Kom igjen, slutt deg til nynorskgjengen ;)

Heilt klart. Frå nå av skal eg berre skrive nynorsk på KG. De får minne meg på det om eg skulle gløyme det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...