Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et tema som svært få

ønsker å ta opp til debatt mot meg, for er det noe jeg avskyr, så er det

nynorsk. Hele ideen med å tvinge stakkars forvirrede ungdommer til å lære seg enda ett nytt skriftspråk, når de endelig har begynt og fått grepet om det opprinnelige, bokmål. Dette står for meg som helt uforståelig, og jeg har ikke tenkt og gitt meg før vi har fått gjennomslag for at nynorsk skal være ett valgfag, på lik linje med tysk, spansk og fransk. Slik at de som er spesielt interesserte har mulighet til å lære seg dette knotespråket. Jeg er en elev med

diverse vansker for å forstå og oppfatte ting, og det å plutselig skal lære seg ett annet språk som jeg aldri har skrevet før er, om ikke umulig, så i alle fall veldig vanskelig.

Ja jeg innser at nynorsk er en del av Norge, og at dette skriftspråket er Norges «punch back» til Danmark da vi kom fri derifra, og ville danne noe eget. Men hva med det helt opprinnelige norske språket, som var her lenge før norsk ble den norsken vi kjenner i dag, som bokmål eller fornorsket dansk. Det samiske språket var her flere hundre år før vi begynte å praktisere bokmål, eller dansk. Dessuten er det helt idiotisk at vi plutselig skal komme med ett språk som ingen andre i Norden har en sjanse til å forstå, bare fordi vi er så norske! Svensker kan lese dansk, og dansker kan lese svensk, og både svensker og dansker kan lese bokmål, internasjonal forståelse for hverandres språk. Men plutselig er vi så hippe og kule, at vi begynner å skrive hieroglyfer, så vi kan gi Danmark fingeren, og heve oss over dem, og deres lusne språk, som ikke er oss verdig…

Jeg kan skrive til jeg blir blå, og likevel ha ti kilo med motargumenter innenbords. Jeg kan snakke imot denne nynorsken så lenge, at den som hører på vil begynne å grine og be om og aldri få se ett eneste nynorsk ord igjen! Men bevares, nynorsk er ett flott språk, ja riktig: Språk. Ikke skriftspråk, det blir bare helt feil. Og mange sier at i nynorsken skriver vi jo bare ned ordene som vi snakker dem. Jeg snakker kav trøndersk, og attpåtil er jeg fra Verdal, og har en del «innfødte» ord og uttrykk. Hvordan i huleste skal jeg få skrevet ned ordet bestikk på «Verdalsk»? hainfeinn… sulten: sopin… lue: huv. Osv. dette gir ingen mening. Og jeg har prøvd meg på nynorsk, med akkurat det tipset i tankene, og vet du hva, kjære leser, jeg strøk og fikk fritak. Men til gjengjeld gikk jeg ut av skolen med en 6’er i hovedmål, for da fikk jeg plutselig mye mere tid til å konsentrere meg om norsken, som den skal være. For hvorfor skal vi bruke tid på ett ekstra

språk, når vi har så enormt mye fra før, og hvorfor skal vi bruke tid og energi på å skrive ett språk som vi faktisk ikke snakker, og da ikke har de beste forutsettinger for å forstå det.

Så hvorfor skal jeg lære meg nynorsk? Fordi masse gamle gubber sitter på stortinget og bestemmer at Norges mest brukte og skrevne språk ikke er bra nokk, vi må ha ett til? Jeg aner ikke, jeg vet bare det at jeg er svineheldig som har fått fritak, for da får jeg mye mer tid til å konsentrere meg om de andre fagene, som er mye viktigere enn et

utdøende skriftspråk tuftet på gammel nasjonal obsternasighet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kittycat

no har eg ikkje lest alt, men liker ikkje innstillingen til folk alltid. skjønner nynorsk er vanskelig, men i det minste bør de som snakker det få holde på sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at allerede i overskiften så er det en skrivefeil! Liker også at du må bruke det engelske ordet "punch back" for å gi den rette klangen på stilen din som handler om at du bare vil skrive bokmål.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hovedmål og sidemål bør endres slik det er pr i dag. Ungdommen skriver som noen kråker, en god del av dem iallfall, og det å forverre kompetansen deres ved å blande sammen hovedmål og sidemål syns jeg er tull.

Hovedmål burde være valgfritt og deretter burde man ha introduksjoner i sidemålet, slik at de får med det vesentligste. Men eksamener og karakterer? Nei, der ser jeg ikke poenget.

Jeg har en datter som begynte på bokmål, deretter flyttet vi akkurat når hun hadde begynt å få teken og over til nynorsk, hvor hun brukte lang tid på å lære seg alt på nytt igjen og falt godt bak i lese og skrivetester i forhold til hvordan hun lå an før. Dette er noe jeg syns er unødvendig. Hun ble lest for og nå som hun er så gammel at hun leser selv blir hun oppfordret til det. Men likevel så henger det litt språkforvirring igjen. Samtidig har hun nok fordeler over de andre nå som vi er tilbake i bokmålsterritorie, men det er dyrkjøpt erfaring.

TS er jo forøvrig et strålende eksempel på lite skrivedyktig ungdom og det i seg selv taler kanskje for at man burde ha fokus kun på hovedmålet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut fra vgs. med 5 i bokmål (hovedmål) og 6 i nynorsk (sidemål). Jeg har ingen problemer med å forstå noen av delene, og selv om jeg er ute av trening med nynorsken, skal jeg klare å skrape sammen et brev skulle jeg få behov for det.

Jeg er allikevel fullstendig enig med TS. Det er tydelig at norske elever virkelig sliter med å lære seg å skrive norsk. Etter mer enn ti år med dette faget vet mange ikke forskjell på og og å, et og ett, osv. Det er ikke snakk om en og annen slurvefeil, men fullstendig forvirring. Med mindre fluor, mobilstråling, kvikksølv og Nibiru-vibrasjoner har gitt en god del av befolkningen dysleksi, må årsaken ligge et annet sted. Jeg mener årsaken er dette: Det er for mye med to sett med språkregler i ett fag.

Jeg lærte ikke kanadiske særegenheter i fransken og ikke australske uttrykk eller britisk vs. amerikansk stavemåte i engelskfaget. Hadde pensum insistert på dette, hadde det blitt mindre tid til å lære å skrive og snakke fransk/engelsk. Klart vi var inne på det faktum at språkene brukes i flere land og at det er ulikheter, men det var helt klart prioritert at vi skulle lære én versjon best mulig, ikke flere versjoner sånn halvveis.

Etter vgs. gikk jeg videre med en språkrettet utdanning. Per læreplanen skulle vi levere noen oppgaver på bokmål og noen på nynorsk (i høyere utdanning heter det ikke lenger hovedmål/sidemål). Hvis sidemål hadde vært valgfag, ville denne utdanningen blitt vanskeligere for en person som ikke hadde tatt det. Men det hadde vært et valg som eleven selv må ta ansvar for. (Én av studentene hadde fått fritak fra sidemålsundervisningen fordi hun hadde norsk som andrespråk, men hun var ikke diskvalifisert fra å ta studiet av den grunn.) På vgs. og noe høyere utdanning må du også velge fag, det er ikke praktisk mulig å ta alle, elevene må selv vurdere fordeler og ulemper med å velge eller velge bort noe. Jeg mener sidemål bør legges over i den valgfrie haugen med mindre det finnes argumenter for å beholde det som veier tyngre enn den mulige gevinsten ved å fokusere på ett mål.

--

Red. for sidemål/nynorsk-forvirring. :)

Endret av Aska
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at akkurat du bør lære deg nynorsk, er for å øke forståelsen du har for språk. Du skriver faktisk veldig dårlig..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ut fra vgs. med 5 i bokmål (hovedmål) og 6 i nynorsk (sidemål). Jeg har ingen problemer med å forstå noen av delene, og selv om jeg er ute av trening med nynorsken, skal jeg klare å skrape sammen et brev skulle jeg få behov for det.

Jeg er allikevel fullstendig enig med TS. Det er tydelig at norske elever virkelig sliter med å lære seg å skrive norsk. Etter mer enn ti år med dette faget vet mange ikke forskjell på og og å, et og ett, osv. Det er ikke snakk om en og annen slurvefeil, men fullstendig forvirring. Med mindre fluor, mobilstråling, kvikksølv og Nibiru-vibrasjoner har gitt en god del av befolkningen dysleksi, må årsaken ligge et annet sted. Jeg mener årsaken er dette: Det er for mye med to sett med språkregler i ett fag.

Jeg lærte ikke kanadiske særegenheter i fransken og ikke australske uttrykk eller britisk vs. amerikansk stavemåte i engelskfaget. Hadde pensum insistert på dette, hadde det blitt mindre tid til å lære å skrive og snakke fransk/engelsk. Klart vi var inne på det faktum at språkene brukes i flere land og at det er ulikheter, men det var helt klart prioritert at vi skulle lære én versjon best mulig, ikke flere versjoner sånn halvveis.

Etter vgs. gikk jeg videre med en språkrettet utdanning. Per læreplanen skulle vi levere noen oppgaver på bokmål og noen på nynorsk (i høyere utdanning heter det ikke lenger hovedmål/sidemål). Hvis sidemål hadde vært valgfag, ville denne utdanningen blitt vanskeligere for en person som ikke hadde tatt det. Men det hadde vært et valg som eleven selv må ta ansvar for. (Én av studentene hadde fått fritak fra sidemålsundervisningen fordi hun hadde norsk som andrespråk, men hun var ikke diskvalifisert fra å ta studiet av den grunn.) På vgs. og noe høyere utdanning må du også velge fag, det er ikke praktisk mulig å ta alle, elevene må selv vurdere fordeler og ulemper med å velge eller velge bort noe. Jeg mener sidemål bør legges over i den valgfrie haugen med mindre det finnes argumenter for å beholde det som veier tyngre enn den mulige gevinsten ved å fokusere på ett mål.

--

Red. for sidemål/nynorsk-forvirring. :)

Hmm, her drar du frem typiske feil som et/ett og og/å. Så presterer du å gi det faktum at vi har to skriftspråk skylden for at elevene gjør disse feilene. Det blir for mange regler sier du.. Men, reglene for dette er like i de to skriftspråkene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange språkforskere som mener at grunnen til at så mange nordmenn har en såpass god språkforståelse (vi fortstår våre naboland bedre enn de forstår oss, og er generelt flinke til å lære nye språk) er pga. vi lærer både bokmål og nynorsk :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ganske dårlig til å ha fått 6 i hovedmål. Jeg tipper du er ganske ung, stemmer det?

Forresten snakker man verken bokmål eller nynorsk, begge deler er likestilte skriftspråk i Norge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke hele innlegget ditt, men jeg syns at nynorsk burde være et valgfag, og ikke et obligatorisk fag. Jeg er veldig begeistret for språk generelt, men vi trenger virkelig ikke et ekstra skriftspråk i Norge i tillegg til bokmål. Det burde heller legges mer vekt på feks engelsk, eller enda mer bokmål.

Endret av facepalm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle lagt mer vekt på et annet språk enn sidemålet, synes jeg B-språk burde vært mer i fokus. Jeg hørte en gang en jente som var kjempestolt over at hun kunne telle til ti på fransk. Etter å ha hatt språket i fem år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at å lære et språk ikke nødvendigvis gjør det vanskeligere å mestre et annet (uavhengig av om disse læres samtidig), men faktisk styrker forståelsen for de ulike språkene og gjør det lettere å lære dem. Nå har jeg dessverre ingen kilder på akkurat dette, så jeg sier ikke at det faktisk er sånn.

Personlig hadde jeg ingenting imot å ha nynorsk som sidemål, jeg har riktignok ikke fått bruk for dette skriftspråket i ettertid, men det er morsomt å kunne. Har det hjulpet meg å kunne nynorsk når det kommer til forståelse for andre språk, så er jo det en fin bonus. Samtidig skjønner jeg at det kan virke meningsløst å bli påtvunget sidemål (eventuelt akkurat nynorsk som sidemål) for andre, selv om jeg var/er ganske likegyldig til det.

Tror nok at det fint kunne vært gjort justeringer ift. undervisningen, hva og hvor mye som er obligatorisk, osv. Eventuelt hatt sidemål som valgfag, sett bort fra litt obligatorisk grunnleggende opplæring av nynorsk/bokmål (alt etter hva som er hovedmålet på det aktuelle stedet). Hadde jeg kunnet velge samisk i stedet for nynorsk, hadde jeg gjort det, da jeg er mer interessert i det og ser at det kunne vært nyttig for meg å kunne i større grad enn nynorsk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allikevel fullstendig enig med TS. Det er tydelig at norske elever virkelig sliter med å lære seg å skrive norsk. Etter mer enn ti år med dette faget vet mange ikke forskjell på og og å, et og ett, osv. Det er ikke snakk om en og annen slurvefeil, men fullstendig forvirring. Med mindre fluor, mobilstråling, kvikksølv og Nibiru-vibrasjoner har gitt en god del av befolkningen dysleksi, må årsaken ligge et annet sted. Jeg mener årsaken er dette: Det er for mye med to sett med språkregler i ett fag.

Rent bortsett fra at ingen av tingene du nevner har noe som helst med forskjeller mellom bokmål og nynorsk å gjøre; hvordan forklarer du da at folk tidligere ikke hadde problemer med å beherske ortografi og grunnleggende grammatikk? Det var da hovedmål og sidemål da også?

Jeg tror det er mye enklere enn som så; jeg tror folk har blitt latere og dummere og læringskrav skrus ned år for år, med den følge at man blir enda latere og dummere. Matematikk er ikke vanskeligere nå enn det var for tredve år siden heller, og likevel lærer man i dag omtrent ikke halvparten av det man lærte da. Betyr det at det er greit å skru ned nivået ytterligere? Jeg synes ikke det. Ingen blir bedre av å få utfordringer, og det er et problem i dagens samfunn at alt som er vanskelig helst skal fjernes.

TS: Innlegget ditt viser ganske dårlig språkhistorisk forståelse og språkfølelse. Siden du ikke skal gi deg før nynorsk er valgfritt får du bare stå på, men jeg vil anbefale at du spisser argumentasjonen din noe og fokuserer på saklige argumenter i stedet for de ulogiske misforståelsene du bruker nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hva problemet egentlig er. Det ER to skriftspråk i Norge, og ja, vi burde nok ha lært oss samisk også.

Flamskspråklige belgiere snakker både flamsk og fransk flytende i tillegg til at de lærer engelsk og tysk, som forsåvidt ligner flamsk. Å lære seg flere språk er da bare en fordel!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Jeg var fritatt for Nynorsk på skolen, men jeg kunne jeg ønske jeg ikke var det.

Syntes det er fint at Nynorsk er en del av den norske skolen. Ungdom dør ikke av å kunne både nynorsk og bokmål ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål snakkes av over 1.5 millioner nordmenn (Oslo og store deler av nord-Norge, Alta osv).

Nynorsk snakkes ikke av noen.

Hvorfor ikke legge mer vekt på bokmål og glemme nynorsken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flamskspråklige belgiere snakker både flamsk og fransk flytende i tillegg til at de lærer engelsk og tysk, som forsåvidt ligner flamsk. Å lære seg flere språk er da bare en fordel!

Ja, det er en fordel å lære seg fransk når det er over 300 millioner mennesker i verden som har dette som morsmål eller som andrespråk. Jeg ser derimot ikke fordelen med å lære seg et skriftspråk som ingen snakker, og som under 5 millioner mennesker klarer å skrive.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål snakkes av over 1.5 millioner nordmenn (Oslo og store deler av nord-Norge, Alta osv).

Nynorsk snakkes ikke av noen.

Hvorfor ikke legge mer vekt på bokmål og glemme nynorsken?

Bokmål og nynorsk er skriftspråk begge to, og INGEN av de blir dermed snakket. Og det er faktisk folk som bruker nynorsk som skriftspråk, de er ikke "ingen" bare fordi de er et mindretall.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en fordel å lære seg fransk når det er over 300 millioner mennesker i verden som har dette som morsmål eller som andrespråk. Jeg ser derimot ikke fordelen med å lære seg et skriftspråk som ingen snakker, og som under 5 millioner mennesker klarer å skrive.

Kunnskapsløsheten kjenner visst ingen grenser. Belgia har to offisielle språk, flamsk og fransk. Derfor må man lære begge, i tillegg til engelsk. De fleste nordmenn kan bare skandinavisk og engelsk.

Det er ganske mange som "snakker" nynorsk, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløsheten kjenner visst ingen grenser. Belgia har to offisielle språk, flamsk og fransk. Derfor må man lære begge, i tillegg til engelsk. De fleste nordmenn kan bare skandinavisk og engelsk.

Det er ganske mange som "snakker" nynorsk, faktisk!

Er jeg kunnskapsløs fordi jeg har en annen mening enn deg?

Endret av facepalm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...