Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om nynorsk gjøres frivillig, så vil det forsvinne.

Det er jeg helt enig i, men jeg tror nynorsken uansett er en tapt sak, for jeg har selv vokst opp i et område med en dialekt som ligger veldig nært nynorsk, og jeg har selv hatt nynorsk som hovedmål på skolen, men likevel foretrekker jeg bokmål, og jeg er ikke den eneste med den bakgrunnen som foretrekker bokmål. Slik er det på jobben ihvertfall. Vi er pliktige å skrive nynorsk, men lurer oss stadig til å skrive på bokmål.

Nynorsk har i det hele tatt blitt en belastning, så la oss begrave nynorsken og heller bruke ressursene på noe viktigere enn en symbolsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg helt enig i, men jeg tror nynorsken uansett er en tapt sak, for jeg har selv vokst opp i et område med en dialekt som ligger veldig nært nynorsk, og jeg har selv hatt nynorsk som hovedmål på skolen, men likevel foretrekker jeg bokmål, og jeg er ikke den eneste med den bakgrunnen som foretrekker bokmål. Slik er det på jobben ihvertfall. Vi er pliktige å skrive nynorsk, men lurer oss stadig til å skrive på bokmål.

Nynorsk har i det hele tatt blitt en belastning, så la oss begrave nynorsken og heller bruke ressursene på noe viktigere enn en symbolsak.

Symbolsak? Kva meiner du eigentleg med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som skal være så vakkert med nynorsk? Det sies at frank er verdens vakreste språk, men det er fortsatt ikke obligatorisk å lære det? Det å ikke forstå dikt på skriftspråket nynorsk i framtiden hadde jeg helt sikkert overlevd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare på vgs som nynorsken er tung, det er den til dels på barneskolen også. Det brukes ord og uttrykk som mange nynorskfolk ikke aner hva er engang.

Enig! Jeg jobber i den offentlig administrasjonen, og vi bruker maler for brev og andre dokumenter, og mange av ordene er fremmede for meg selv om jeg har vokst opp med en dialekt som ligger veldig nærme nynorsk og jeg har hatt nynorsk som hovedmål. Dermed foretrekker jeg heller malene som er på bokmål, og når jeg leser ei bok, så foretrekker jeg bokmål, for bokmål er mye mer innarbeidet enn nynorsk.

I videregående skole velger over 90 % av elevene bokmål, og hva skal vi med nynorsk, når nesten alle foretrekker bokmål? Hvem er nynorsken til for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg jobber i den offentlig administrasjonen, og vi bruker maler for brev og andre dokumenter, og mange av ordene er fremmede for meg selv om jeg har vokst opp med en dialekt som ligger veldig nærme nynorsk og jeg har hatt nynorsk som hovedmål. Dermed foretrekker jeg heller malene som er på bokmål, og når jeg leser ei bok, så foretrekker jeg bokmål, for bokmål er mye mer innarbeidet enn nynorsk.

I videregående skole velger over 90 % av elevene bokmål, og hva skal vi med nynorsk, når nesten alle foretrekker bokmål? Hvem er nynorsken til for?

Nynorsken er for folket. Færre vel nynorsk fordi det vert mindre og mindre nynorsk i det offentlege/media, ikkje omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bommar du på fleire områder. Fyrst med at du trur bokmål er objektivt sett enklare enn nynorsk. Det er det ikkje. Det er faktumet at du vert eksponert for veldig mykje meir bokmål, som gjer at du synest det er lettare å skrive enn nynorsk.

Deretter - "flere nordmenn forstår det (bokmål) enn nynorsk"??? Meiner du verkeleg og seie at du trur ein haug med nordmenn ikkje forstår nynorsk? Du får svare for deg sjølv på om du forstår det eller ikkje, men eg meiner no at alle vaksne, normalt oppegåande nordmenn forstår nynorsk. At mange bokmålsfolk tykkjer nynorsk er vanskelegare å skrive enn bokmål, ja, men at dei ikkje forstår det? Då er det i så fall snakk om ikkje å ville forstå.

Til slutt samanliknar du bokmål/nynorsk med andre språk, noko som ikkje er relevant i det heile tatt. Du kan ikkje jamstille det å lære å skrive på morsmålet med å lære seg framandspråk. At fleire mennesker i verda forstår engelsk enn nynorsk er rett og slett eit latterleg argument - det er då ikkje fleire utanfor Noreg som forstår bokmål heller. Norsk er eit lite språk i verdssamanheng, men kan ikkje samanlikne oss med store verdsspråk som engelsk og spansk når det gjeld forståing. Det er stort sett berre svenskar og danskar utanfor Noreg som forstår norsk uansett.

Jeg tror du forstår utrolig godt hva jeg mener, så ikke lat som du trenger å få alt inn med teskje. Første avsnitt har du et veldig godt poeng i, så det skal jeg ikke si noe på, men i det andre avsnittet syns jeg du har et dårlig poeng. Jeg forstår nynorsk og jeg klarer også å skrive det, men det er også ting jeg ikke forstår. Jeg mener faktisk at det er en del som ikke forstår nynorsk på lik linje med bokmål (noe jeg tydeligvis burde ha presisert). De fleste forstår nynorsk til en viss grad, men det er ikke så mange som kan så mye mer enn det.

Om det du skriver i siste avsnitt så skrev jeg at det ikke hadde noen relevans, men det var poenget mitt i et annet innlegg jeg skrev tidligere. Det er forresten svært få dansker og svensker som forstår norsk.

Endret av facepalm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No skal eg heller lese resten av tråden, når eg no har fått av meg litt frustrasjon over trongsynet fleire syner når det kjem til nynorsk. :snurt:

Er man trangsynt om man har et annet syn enn deg? Det synes jeg er en trangsynt innstilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir liksom ikke helt det samme hvis den skulle vært sunget på bokmål... :roll:

Men det er da ikke slik at om man avskaffer nynorsken, så må vi avskaffe alle dialektene? F.eks. er jo ikke trønder-dialekten avskaffet selv om vi ikke har en egen trøndersk målform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som opprinnelig har hatt nynorsk som hovedmål, men som nå skriver på bokmål, hvorfor velger dere å gjøre det? Er oppriktig nysgjerrig, bare, ikke noe kritikk altså. Skriver selv på nynorsk innimellom, litt for å ikke glemme "kunsten" og litt fordi jeg synes at det av og til passer så mye bedre i tekster som skal være fine.

Jeg valgte å skifte over til bokmål på videregående siden jeg syntes det var enklere, og de fleste andre gjorde det. Jeg vurderer å skifte tilbake, men det er så lenge siden jeg har skrevet nynorsk nå at jeg tror det ville blitt litt knotete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd å si at jeg har fasiten, men jeg syns det er viktigere å legge vekt på bokmål når det er så mange som syns nynorsk er vanskelig. Det jeg mener med andre store skriftspråk er språk som feks fransk, spansk eller tysk, fordi disse skrives og forstås av langt flere enn de som forstår nynorsk (uten at dette har noen særlig relevans her). I norskfaget burde det legges større vekt på bokmål, fordi flere nordmenn forstår det enn nynorsk.

Dialekten min er hverken lik bokmål eller nynorsk, og ingen av de faller meg naturlig på noen måte. Jeg syns derimot det er lettere å forstå bokmål, og det tror jeg er fordi ord og uttrykk er enklere enn de er i nynorsk.

Må seie meg einig med Imli, her bommar du. Til og med eg er samd i at bokmål kjem lettare, men det er liten tvil om at det er grunna eksponeringa og ikkje språket i seg sjølv. Aviser, blader og teksting av tv-program er som regel på bokmål, så ein får det inn heilt frå barndommen. Med same eksponering av nynorsk, ville få hatt meir problem med det enn folk har med bokmål.

Du skyt deg sjøl litt i foten når du drar inn andre språk enn norsk, for med den argumentasjonen burde du heller ikkje vore interessert i å lære deg bokmål. Det er tross alt ikkje nevneverdig fleire franskmenn, spanjolar og tyskarar som kan bokmål enn nynorsk. Andre skriftspråk enn dei norske er i denne diskusjonen fullstendig urelevante.

Eg trur veldig mange som "ikkje forstår" nynorsk har meir vondt i viljen enn faktiske problem med å skjøne. Og hvis ein virkelig ikkje skjøner nynorsk, burde ein i hvert fall ha det på skulen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er flere som skriver at de ikke forstår nynorsk. Da er det mye vrangvilje vil jeg påstå. Jeg har et spørsmål til dere bokmålsfanatikere: Forstår du alt som blir sagt og skrevet på bokmål? Det tviler jeg på. Det er nok å lese her på KG at veldig mange ikke behersker skriftlig bokmål, så mye feil som det finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er et skriftspråk i Norge, og det hadde virkelig vært tragisk hvis, som noen skisserer, vi skulle hatt voksne nordmenn som ikke klarer å lese brev på nynorsk.

Løsningen er å avskaffe nynorsk som målform. Da slipper vi å måtte lese brev på nynorsk :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er å avskaffe nynorsk som målform. Da slipper vi å måtte lese brev på nynorsk :gjeiper:

Hvis du virkelig har problemer med å lese brev på nynorsk, så er det bare et tegn på at du har dårlig språkforståelse og trenger å lære deg dette bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må seie meg einig med Imli, her bommar du. Til og med eg er samd i at bokmål kjem lettare, men det er liten tvil om at det er grunna eksponeringa og ikkje språket i seg sjølv. Aviser, blader og teksting av tv-program er som regel på bokmål, så ein får det inn heilt frå barndommen. Med same eksponering av nynorsk, ville få hatt meir problem med det enn folk har med bokmål.

Du skyt deg sjøl litt i foten når du drar inn andre språk enn norsk, for med den argumentasjonen burde du heller ikkje vore interessert i å lære deg bokmål. Det er tross alt ikkje nevneverdig fleire franskmenn, spanjolar og tyskarar som kan bokmål enn nynorsk. Andre skriftspråk enn dei norske er i denne diskusjonen fullstendig urelevante.

Eg trur veldig mange som "ikkje forstår" nynorsk har meir vondt i viljen enn faktiske problem med å skjøne. Og hvis ein virkelig ikkje skjøner nynorsk, burde ein i hvert fall ha det på skulen!

Jeg har allerede svart på det du skriver lengre opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man trangsynt om man har et annet syn enn deg? Det synes jeg er en trangsynt innstilling.

Sjølvsagt, alle som er ueinig med meg er trongsynte! :ler:

Du har lest heile tråden? Har du vore med på nynorskdiskusjonar før? Du har sett alle som automatisk meiner at sidemål=nynorsk og gjer heile sidemålsdebatten om til ein nynorskdebatt? Det var blant anna eit innlegg her som omtalte nynorsk som kaudervelsk. Det er desse eg meiner er trongsynte. Om du meiner dette gjer meg trongsynt, får du berre meine det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videregående skole velger over 90 % av elevene bokmål, og hva skal vi med nynorsk, når nesten alle foretrekker bokmål?

Du trur ikkje dette kan ha noko å gjere med stigmatiseringa av nynorsken, då? Når f.eks. Unge Høyre har bokbål med nynorsk-ordlister og bruker kallenamn som spynorsk, trur du ikkje at dette har noko å sei for at folk vel vekk nynorsk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er flisespikkeri, men siden vi er inne på språkformuet: Det heter tegnspråk, ikke tegnespråk :)

Men når jeg gikk på VGS så kunne man få tegnspråk som valgfag, faktisk! Da istedet for fransk, tysk eller spansk.

Dette er også flisespikkeri, men siden vi er inne på språkforumet: Det heter da jeg gikk på vgs, ikke når jeg gikk på vgs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også flisespikkeri, men siden vi er inne på språkforumet: Det heter da jeg gikk på vgs, ikke når jeg gikk på vgs.

Hehe, takker!

(Hvem sier jeg ikke vil begynne på VGS igjen? :sjarmor: )

Eplebit: Det ble skrevet i en koselig tone, derfor smilefjeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symbolsak? Kva meiner du eigentleg med det?

At selv mange av de få som kjemper for at nynorsken skal bestå, velger å skrive på bokmål. Bare se her på KG f.eks. Hvor mange er det som skriver på nynorsk her? Det må være under 1 % av innleggene som er på nynorsk. Så hvorfor skal vi da plages med å lære oss det? Det blir som å lære latin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selv mange av de få som kjemper for at nynorsken skal bestå, velger å skrive på bokmål. Bare se her på KG f.eks. Hvor mange er det som skriver på nynorsk her? Det må være under 1 % av innleggene som er på nynorsk. Så hvorfor skal vi da plages med å lære oss det? Det blir som å lære latin.

Jeg bruker ikke nødvendigvis utregning av en sirkels diameter eller geografikunnskapen jeg lærte på skolen daglig heller, men det betyr ikke at det ikke er viktig. Det er snakk om dannelse og allmennkunnskap.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...