Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest IngvildSF

Prøver å ro diskusjonen tilbake til temaet.

Jeg tror ikke problemet er at vi må lære oss to skriftspråk. Det burde være null problem, spesielt med tanke på at nynorsk er basert på en rekke dialekter. Problemet, slik jeg ser det, er hvor late vi er for tiden, og hvor lite nøye vi er med skole/lekser. Norsk er i tillegg et stort fag. Vi skal blant annet lære å skrive to skriftspråk, lære en del litteraturhistorie, tidsepoker, dialekter osv. Jeg tror rett og slett vi har puttet altfor mye i et fag, i tillegg til at vi gjerne kunne vært mer på hugget med leksene. Da jeg gikk på VGS var norskfaget kanskje et av de mest nedprioriterte fagene blant elevene. Klart ting hadde sett annerledes ut dersom vi hadde jobbet mer med det. Læreren hadde også store problemer med å presse inn nødvendig undervisning (pga alle temaene) på tiden hun hadde til rådighet.

Når det er sagt, så tenkte jeg mange tanker om at nynorsken var unødvendig og utdatert. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor vi måtte lære det. I ettertid ser jeg at det er viktig å bevare nynorsken, hvis ikke vil den dø ut. Det er et særnorsk språk, et språk som ikke i like stor grad er påvirket av ytre faktorer som f.eks. Danmark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at akkurat du bør lære deg nynorsk, er for å øke forståelsen du har for språk. Du skriver faktisk veldig dårlig..

Kansje TS og jeg hadde skrevet bedre om vi bare hadde hatt ett språk å konsentrere oss på. :sjenert:

Jeg fatter ikke hva problemet egentlig er. Det ER to skriftspråk i Norge, og ja, vi burde nok ha lært oss samisk også.

Flamskspråklige belgiere snakker både flamsk og fransk flytende i tillegg til at de lærer engelsk og tysk, som forsåvidt ligner flamsk. Å lære seg flere språk er da bare en fordel!

Jeg ble i de periodene vi lærte nynorsk så forvirret at ingen ting ville feste seg i det hele tatt. Jeg hadde virkelig store nok problemer med å prøve å lære bokmål og hvilke ord i dialekta mi som ikke finnes i bokmål og andre dialektproblemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen snakker engelsk heller for det er også et skriftspråk? Så teit. Selvfølgelig snakker folk bokmål. Hvorfor ellers er det sånn uttale greie i ordbøkene? Tenk på den! ;)

Hallo!? Er det noen hjemme? Bokmål og nynorsk er fullstendig likestilt når det gjelder akkurat dette. Ingen snakker nynorsk nøyaktig slik det blir skrevet og ingen snakker bokmål nøyaktig slik det blir skrevet. *teskje*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen snakker engelsk heller for det er også et skriftspråk? Så teit. Selvfølgelig snakker folk bokmål. Hvorfor ellers er det sånn uttale greie i ordbøkene? Tenk på den! ;)

Øøøøh... Det hadde gitt mye mer mening hvis du sidestilte engelsk med norsk. Og ikke med bokmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem som bare vil øke fremover er at vi som er hottentotter bare får opplæring i hovedmål, men som innbyggere i Norge må vi forholde oss til lovverk og diverse andre offentlige tekster som kun finnes på det som blir vårt sidemål. Staten krever at vi skal følge lover vi ikke kan lese og den er heller ikke er interessert i å lære oss å lese disse. Når vi ikke har vokst opp med noen form for norsk har vi etter norskopplæring i voksen alder ikke den ubevisste forståelsen av motsatt målføre som nordmenn automatisk erverver i barndommen uansett hvor store sidemålsmotstandere de bevisst velger å være.

Mtp at vi hottentotter som oftest bosetter oss i de større byene og at disse ikke er nynorskkommuner (landets største nynorskkommune er Fjell med ca 22,000 innbyggere, ca 1/28 av Oslo) betyr det i praksis at vi lærer bokmål. Opp med hånden dere som tror at barnefordelingssaker blir rettferdige for norsk-utenlandske par når det kun er den norske parten som kan lese den nynorskspråklige barnelova uten ekstern, ofte betalt, hjelp.

Jeg ser forøvrig at Belgia nevnes i tråden. De gangene jeg har jobbet i Flandern har jeg blitt slått av hvor dårlige wallonere er til å snakke nederlandsk, det har faktisk ofte vært enklere å bruke engelsk eller tysk med dem. Har dessverre ikke erfaring med flamlenderes franskkunnskaper, men Belgia er definitivt ikke et eksempel på vellykket flerspråklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at akkurat du bør lære deg nynorsk, er for å øke forståelsen du har for språk. Du skriver faktisk veldig dårlig..

Dette!

TS, du trenger absolutt språkforståelse. Du skriver dårlig, har linjeskift midt i setninger, m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mtp at vi hottentotter som oftest bosetter oss i de større byene og at disse ikke er nynorskkommuner (landets største nynorskkommune er Fjell med ca 22,000 innbyggere, ca 1/28 av Oslo) betyr det i praksis at vi lærer bokmål. Opp med hånden dere som tror at barnefordelingssaker blir rettferdige for norsk-utenlandske par når det kun er den norske parten som kan lese den nynorskspråklige barnelova uten ekstern, ofte betalt, hjelp.

Men du har krav på å få alle offentlige dokument på ditt eget hovedmål, så ser ikke helt relevansen i eksempelet ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke relevant. Om du skriver på bokmål, så får du svar på bokmål. Om du skriver på nynorsk får du svar på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har krav på å få alle offentlige dokument på ditt eget hovedmål, så ser ikke helt relevansen i eksempelet ditt.

Joda, man får selvangivelser og slikt på hovedmål, men lovverket og mye annet finnes bare i én målform og blir ikke oversatt ved behov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Liker at allerede i overskiften så er det en skrivefeil! Liker også at du må bruke det engelske ordet "punch back" for å gi den rette klangen på stilen din som handler om at du bare vil skrive bokmål.

Folk klager som regel på skrivefeil når de ikke har bedre motargumenter å komme med. Og jeg synes TS har noen ganske gode eksempler på hvorfor vi ikke burde ha det på skolen og hvorfor vi ikke trenger det. La de som faktisk vil ha det og trenger det lære det frivillig, også kan de som ikke trenger det og synes det suger slippe ;) Vanskeligere blir det ikke.

Jeg for min del er også lei av å få nynorskhetta dratt over hodet mitt fra år til år. Jeg får 5 i faget, så at det er vanskelig er ikke en sak for min del, men at det er unødvendig er det ingen tvil om. Jeg tror det bare holdes i norske skoler av sentimentale årsaker... Kulturarv meg i ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

En annen løsning er at ungdommer lærer det alle 3 årene på ungdomsskolen, så kan det gjøres om til frivillig på videregående hvor fagene man har begynner å spille en stor rolle for videre utdanning. Jeg for min del klarte fint å skrive en nynorsk stil med det jeg lærte på ungdomsskolen, noe jeg tror gjelder for de aller fleste andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Da jeg gikk på VGS var norskfaget kanskje et av de mest nedprioriterte fagene blant elevene. Klart ting hadde sett annerledes ut dersom vi hadde jobbet mer med det. Læreren hadde også store problemer med å presse inn nødvendig undervisning (pga alle temaene) på tiden hun hadde til rådighet.

Jeg som fremdeles går på vgs kan si at dette fremdeles stemmer. Boka i faget er direkte tung, og 80% handler om norsk historie og tidsepoker og ladidada. Burde ikke det heller gå inn i historiefaget vi har i 2 år på vgs? Synes selv det burde handle mer om grammatikk og korrekt forming av diverse tekster og sjangre. Ikke rart enkelte elever fremdeles sliter med rettskriving og lurer på forskjellen mellom stil og artikkel under skrivedager :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare på vgs som nynorsken er tung, det er den til dels på barneskolen også. Det brukes ord og uttrykk som mange nynorskfolk ikke aner hva er engang. Nynorsk er et vakkert språk og jeg er helt klart for å beholde det som en del av den norske identiteten. Jeg syns bare at den bør moderniseres og man bør legge om på hvordan sidemål (altså bokmål eller nynorsk) håndteres i undervisningen pr i dag.

Nynorsk er jo uansett på fremmarsj i offentligheten, dialekter også for den del. Da jeg var liten var det omtrent ingen som snakket dialekter utenfor østlandsområdet i barnetv, nyheter m.m. Jeg tror derfor at kjennskap til både nynorsk og dialektord er forhøyet i dag enn det gjerne var for 30 år siden. Dette burde skolen følge og endre sidemålsundervisningen slik at den blir et mer nyttig tilskudd til språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne godt ha brukt nynorsk jeg, hadde jeg bare fått ordentlig undervisning i det, og jeg hadde hatt bruk for det! Men alle vet vel at skoleverket her i norge ikke er perfekt, så det blir vanskelig å bare si "barna lærer nynorsk! det går fint, sålenge det står i læreplanen! alle skolene følger jo den og gjør som vi sier. de er jo perfekte lærere på perfekte skoler"

Men nei, det jeg opplevde var å ha nynorsk på ungdomsskolen. Deretter 3 år på videregående (ett av årene uten allmennfag) uten nynorsk! Ikke et ord nynorsk!

Deretter ett år på vgs med nynorsk, (allmennfag påbygg) hvor det da var forventa at jeg hadde hatt nynorsk på vgs tidligere.... Det gikk jo helt skeis. I mellomtiden hadde jeg ikke et fnugg bruk for nynorsk, å de kunnskapene jeg hadde om nynorsk fra ungdomsskolen forsvant jo helt. Og det er vanskelig å begynne på scratch når det forventes at du kan noe du ikke kan.

Nå kan jeg fremdeles ikke et døyt nynorsk. Jeg kan japansk bedre, for det har jeg faktisk hatt mere bruk for pga interessene mine, selv om jeg ikke bruker det så ofte heller.

På forelesninger på høgskolen jeg går på nå, må læreren oversette "vanskelige" nynorske ord fordi de vet at de fleste ikke forstår hva det betyr.

Skjønner at man skal føre kulturen videre og alt sånn. Men man kan ikke ha med alt i skolen. Nynorsk kunne heller vært et valgfag ja, eller en del av undervisningen. Ikke et eget fag! For vi hadde norsken delt opp på påbygg, norsk - og nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nynorsk gjøres frivillig, så vil det forsvinne.

det gjelder jo for andre kulturer i Norge også. fks på ungdomsskolen skal du ha k&h, men begynner du på vgs har du ikke k&h med mindre du velger det selv. Nynorsk kan du ikke velge bort.

Jeg vil nå si at nynorsk er like viktig som å lære å strikke. Det har for det meste "bare" med kulturarven å gjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk klager som regel på skrivefeil når de ikke har bedre motargumenter å komme med. Og jeg synes TS har noen ganske gode eksempler på hvorfor vi ikke burde ha det på skolen og hvorfor vi ikke trenger det. La de som faktisk vil ha det og trenger det lære det frivillig, også kan de som ikke trenger det og synes det suger slippe ;) Vanskeligere blir det ikke.

Jeg for min del er også lei av å få nynorskhetta dratt over hodet mitt fra år til år. Jeg får 5 i faget, så at det er vanskelig er ikke en sak for min del, men at det er unødvendig er det ingen tvil om. Jeg tror det bare holdes i norske skoler av sentimentale årsaker... Kulturarv meg i ræva.

Synes du virkelig at TS har noen ganske gode argumenter? Som at vi skriver "hieroglyfer for å være hippe og kule og vil gi Danmark fingeren"? Eller "fordi gamle gubber på stortinget bestemmer det?".

Jeg ser at TS skriver at hun har haugevis med argumenter for hvorfor hun ikke skal lære seg nynorsk, men jeg klarer ikke finne et bra argument. Synes de virker umodne, og lite gjennomtenkte alle sammen. Derimot synes jeg flere andre som i bunn og grunn mener det samme som TS har mange gode argumenter.

Synes det å si "Hvorfor skal jeg lære meg nynorsk?" blir det samme som å si "hvorfor skal jeg ha historie?". Du får en stor innsikt i hvordan Norge har blitt som det har blitt, og hvordan ting en gang var.

Jeg er til en viss grad enig med TS, men hennes (antar at dette er en kvinne, beklager hvis jeg tar feil) åpningsinnlegg synes jeg er så langt på jordet at jeg har ikke lyst til å gi henne plusspoeng, eller vise at jeg står på samme side som henne. Jeg synes nynorsk er en bra ting, men kanskje ikke i nødvendigvis like stor rolle som det den spiller nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Synes du virkelig at TS har noen ganske gode argumenter? Som at vi skriver "hieroglyfer for å være hippe og kule og vil gi Danmark fingeren"? Eller "fordi gamle gubber på stortinget bestemmer det?".

Jeg ser at TS skriver at hun har haugevis med argumenter for hvorfor hun ikke skal lære seg nynorsk, men jeg klarer ikke finne et bra argument. Synes de virker umodne, og lite gjennomtenkte alle sammen. Derimot synes jeg flere andre som i bunn og grunn mener det samme som TS har mange gode argumenter.

Synes det å si "Hvorfor skal jeg lære meg nynorsk?" blir det samme som å si "hvorfor skal jeg ha historie?". Du får en stor innsikt i hvordan Norge har blitt som det har blitt, og hvordan ting en gang var.

Jeg er til en viss grad enig med TS, men hennes (antar at dette er en kvinne, beklager hvis jeg tar feil) åpningsinnlegg synes jeg er så langt på jordet at jeg har ikke lyst til å gi henne plusspoeng, eller vise at jeg står på samme side som henne. Jeg synes nynorsk er en bra ting, men kanskje ikke i nødvendigvis like stor rolle som det den spiller nå.

Jeg påpekte det at du pirket på skrivefeilene til TS - noe som er unødvendig. Det ble nevnt at hun sleit med lærevansker, noe som gjør det ganske urettferdig å bruke det mot henne i debatten om nynorsk i norske skoler. Og selv om hun formulerte seg noe grovt og simpelt så har hun tross alt et poeng som mange er enig i.

Og nå er det ganske stor forskjell på det å lære seg språk og det å lære seg historie. Man kan fint lære elever hva nynorsk er og hvor det kommer fra, men å tvinge de til å ha det fult ut bare for å ha det pga. kulturarv and whatnot synes jeg, og sikkert flere andre, bare er tull. Men nå er norskfaget så fylt til randen av historie at det går utover grammatikken uansett, så Ivar Aasen kan de fint spare til historietimene for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er jo så poetisk og vakkert! :rodmer: TS, har du lest noe av Tarjei Vesaas eller Frode Grytten? Jeg endret mening om nynorsk etter jeg begynte å lese skjønnlitteratur skrevet på nynorsk.

Tenker at det hadde vært fint om eksamen i sidemål på vgs ble avskaffet, men at man la mer vekt på å lære begge skriftspråkene i norskfaget.

Edit: leif

Endret av cornflake_girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Jeg som fremdeles går på vgs kan si at dette fremdeles stemmer. Boka i faget er direkte tung, og 80% handler om norsk historie og tidsepoker og ladidada. Burde ikke det heller gå inn i historiefaget vi har i 2 år på vgs? Synes selv det burde handle mer om grammatikk og korrekt forming av diverse tekster og sjangre. Ikke rart enkelte elever fremdeles sliter med rettskriving og lurer på forskjellen mellom stil og artikkel under skrivedager :klaske:

Jeg er så enig i det du sier her. Dog, det er ikke bare norskfaget som innebærer mye, historiefaget har også det problemet. Flytter man historiedelen over i historiefaget ville jo sistnevnte ble helt umulig å komme seg gjennom. Helt ærlig syns jeg det er vanskelig å finne en god løsning. Det er mye som skal læres i mange fag, elever generelt er relativt slappe i forhold til skolearbeid, og lærerne er frustrerte fordi de har dårlig tid til å lære bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...