Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som opprinnelig har hatt nynorsk som hovedmål, men som nå skriver på bokmål, hvorfor velger dere å gjøre det? Er oppriktig nysgjerrig, bare, ikke noe kritikk altså. Skriver selv på nynorsk innimellom, litt for å ikke glemme "kunsten" og litt fordi jeg synes at det av og til passer så mye bedre i tekster som skal være fine.

jeg hadde nynorsk som hovedmål på barneskolen, og bokmål etterpå. jeg valgte bokmål fordi alle andre gjorde det, angrer egentlig på det nå. jeg skriver egentlig begge deler, men om jeg først har begynt å bruke det ene skriftspråke synes jeg det er vanskelig å bytte over, skriver så mye feil da.

men dere som har bokmål som hovedmål, synes dere virkelig at nynorsk er så vanskelig at dere ikke skjønner hva som står i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men dere som har bokmål som hovedmål, synes dere virkelig at nynorsk er så vanskelig at dere ikke skjønner hva som står i det hele tatt?

På ingen måte. Det er jo ikke snakk om så store forskjeller.

Tror innstillinga til folk spiller mye inn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt klart i mot å kutte ut sidemål, som for mange vil seie nynorsk. Eg trur det gjev større innsikt i norsk kultur og historie, det fremjar dialektar og gjev større språkforståing. Eg trur ei løysing på problemet med at stadig fleire får vanskar med å ha to målformer, er å ha meir nynorsk i kvardagen, utanfor skulen. Det må vera meir nynorske artiklar i aviser/blader, fleire bøker på nynorsk, meir nynorsk teksting på filmar osv. Den beste måten å verte god i sidemål, er å lese det - ofte. Det er difor elevar med bokmål som sidemål sjeldan har større vanskar med dette, medan elevar med nynorsk som sidemål ofte har vanskar. Bokmål har vorte hovudmålet til Noreg, for og seie det slik. Me treng større jamstilling av måla i det offentlege.

Til slutt vil eg nok ein gong nemne noko som alltid provoserer meg, og som enkelte verkar å ha vanskeleg for å skjøne - korkje bokmål eller nynorsk er dialektar! *bankar det inn* Begge er skriftspråk. Og bokmål er ikkje noko alle på austlandet snakkar - dei som trur det har nok ikkje sete foten særleg langt utanfor ring 3. Det er ein masse dialektar på austlandet, og mange av dei ligg langt nærare nynorsk enn bokmål.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at allerede i overskiften så er det en skrivefeil! Liker også at du må bruke det engelske ordet "punch back" for å gi den rette klangen på stilen din som handler om at du bare vil skrive bokmål.

Og jeg "liker" at du bruker en hersketeknikk i stedet for å komme med et saklig motargument

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg "liker" at du bruker en hersketeknikk i stedet for å komme med et saklig motargument

Hvis du ser litt lenger ut i tråden så har jeg skrevet hva jeg mener om HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korkje bokmål eller nynorsk er dialektar!

*host* Oslo vs. Stord *host, kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bevise hvor umulig nynorsk er: jeg tviler på at noen hadde klart å komme av å lese en erotisk novelle på nynorsk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Oslo vs. Stord *host, kremt*

Kva er det du hostar for? Dei snakkar ikkje bokmål eller nynorsk på dei plassane, viss det er det du trur.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på om nynorsk er valgfritt eller ikke idag? Men da jeg gikk på skolen var det obligatorisk.

Det syns jeg hvertfall ikke det bør være. Om jeg hadde fått valget mellom nynorsk og f.eks tegnespråk hadde jeg definitivt valgt tegnespråk da det hadde bidratt til innkludering av døve. Eller så ville jeg mye heller blitt styrket i engelsk eller annet språk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

For å bevise hvor umulig nynorsk er: jeg tviler på at noen hadde klart å komme av å lese en erotisk novelle på nynorsk...

Jeg kommer ikke ved å lese, uansett hvilket språk jeg leser på. Det må håndgripeligheter til :). Jeg har lest erotiske skildringer på nynorsk. Har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på om nynorsk er valgfritt eller ikke idag? Men da jeg gikk på skolen var det obligatorisk.

Det syns jeg hvertfall ikke det bør være. Om jeg hadde fått valget mellom nynorsk og f.eks tegnespråk hadde jeg definitivt valgt tegnespråk da det hadde bidratt til innkludering av døve. Eller så ville jeg mye heller blitt styrket i engelsk eller annet språk.

Dette er flisespikkeri, men siden vi er inne på språkformuet: Det heter tegnspråk, ikke tegnespråk :)

Men når jeg gikk på VGS så kunne man få tegnspråk som valgfag, faktisk! Da istedet for fransk, tysk eller spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette er flisespikkeri, men siden vi er inne på språkformuet: Det heter tegnspråk, ikke tegnespråk :)

Men når jeg gikk på VGS så kunne man få tegnspråk som valgfag, faktisk! Da istedet for fransk, tysk eller spansk.

Jeg hadde også tenkt å rette på dette, så du kom meg i forkjøpet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omformulerer litt: Poenget mitt er at du faktisk ikkje har fasiten på kva som er eit viktig skriftspråk. Myndigheitene er heldigvis ueinig med deg. Så du burde kanskje omformulere den setninga til at poenget var at du meiner at nynorsk ikkje er like viktig som andre store skriftspråk. Er litt nyfiken på kva andre store skriftspråk du meiner, siden du ikkje skriv "like viktig som bokmål?"

Eg og tusenvis av andre har ei dialekt som ligg milevis unna bokmål og er desto likare på nynorsk. Kvifor skal vi være nødt å forholde oss til bokmål, som ikkje fell oss naturleg?

Jeg har aldri prøvd å si at jeg har fasiten, men jeg syns det er viktigere å legge vekt på bokmål når det er så mange som syns nynorsk er vanskelig. Det jeg mener med andre store skriftspråk er språk som feks fransk, spansk eller tysk, fordi disse skrives og forstås av langt flere enn de som forstår nynorsk (uten at dette har noen særlig relevans her). I norskfaget burde det legges større vekt på bokmål, fordi flere nordmenn forstår det enn nynorsk.

Dialekten min er hverken lik bokmål eller nynorsk, og ingen av de faller meg naturlig på noen måte. Jeg syns derimot det er lettere å forstå bokmål, og det tror jeg er fordi ord og uttrykk er enklere enn de er i nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg usikker på om nynorsk er valgfritt eller ikke idag? Men da jeg gikk på skolen var det obligatorisk.

Det syns jeg hvertfall ikke det bør være. Om jeg hadde fått valget mellom nynorsk og f.eks tegnespråk hadde jeg definitivt valgt tegnespråk da det hadde bidratt til innkludering av døve. Eller så ville jeg mye heller blitt styrket i engelsk eller annet språk.

Sidemål er obligatorisk, ja. Og engelskfaget vert jo ikkje større av at norskfaget vert omorganisert, viss det no skulle verte det.

Forresten heiter det teiknspråk/tegnspråk, ikkje "tegnespråk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med det der. Må man signere alle innlegg med at man er dyslektiker? Kan man få lov å ha en skrivefeil uten at folk står i kø for å rette på det?? Ja! Det der er flisespikkeri.

Skriv heller noe konstruktivt.

Jeg hadde ikke det som valgfag på vgs. Hadde heller ikke språk utenom engelsk. Gikk tegning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du trenger absolutt språkforståelse. Du skriver dårlig, har linjeskift midt i setninger, m.m.

Hersketeknikk. TS har da rett til å si meningen sin selv om han ikke kan skrive perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ser litt lenger ut i tråden så har jeg skrevet hva jeg mener om HI.

Okey, men hersketeknikken kunne du uansett ha droppet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men hersketeknikken kunne du uansett ha droppet

Det kan jeg gi deg - jeg kunne formulert meg bedre. Helt ærlig: Jeg tolket innlegget til TS som at hun skrev med en litt spøkefull tone, og svarte deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd å si at jeg har fasiten, men jeg syns det er viktigere å legge vekt på bokmål når det er så mange som syns nynorsk er vanskelig. Det jeg mener med andre store skriftspråk er språk som feks fransk, spansk eller tysk, fordi disse skrives og forstås av langt flere enn de som forstår nynorsk (uten at dette har noen særlig relevans her). I norskfaget burde det legges større vekt på bokmål, fordi flere nordmenn forstår det enn nynorsk.

Dialekten min er hverken lik bokmål eller nynorsk, og ingen av de faller meg naturlig på noen måte. Jeg syns derimot det er lettere å forstå bokmål, og det tror jeg er fordi ord og uttrykk er enklere enn de er i nynorsk.

Her bommar du på fleire områder. Fyrst med at du trur bokmål er objektivt sett enklare enn nynorsk. Det er det ikkje. Det er faktumet at du vert eksponert for veldig mykje meir bokmål, som gjer at du synest det er lettare å skrive enn nynorsk.

Deretter - "flere nordmenn forstår det (bokmål) enn nynorsk"??? Meiner du verkeleg og seie at du trur ein haug med nordmenn ikkje forstår nynorsk? Du får svare for deg sjølv på om du forstår det eller ikkje, men eg meiner no at alle vaksne, normalt oppegåande nordmenn forstår nynorsk. At mange bokmålsfolk tykkjer nynorsk er vanskelegare å skrive enn bokmål, ja, men at dei ikkje forstår det? Då er det i så fall snakk om ikkje å ville forstå.

Til slutt samanliknar du bokmål/nynorsk med andre språk, noko som ikkje er relevant i det heile tatt. Du kan ikkje jamstille det å lære å skrive på morsmålet med å lære seg framandspråk. At fleire mennesker i verda forstår engelsk enn nynorsk er rett og slett eit latterleg argument - det er då ikkje fleire utanfor Noreg som forstår bokmål heller. Norsk er eit lite språk i verdssamanheng, men kan ikkje samanlikne oss med store verdsspråk som engelsk og spansk når det gjeld forståing. Det er stort sett berre svenskar og danskar utanfor Noreg som forstår norsk uansett.

Endret av imli
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig uforståelig at TS har fått 6 i norsk hovedmål. Her må noen ha sovet på jobb...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...