Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Blair
Skrevet

Nei, for i motsetning til deg så generaliserer jeg ikke en hel kultur basert på fordommer. Jeg vil ha bort søppelmenneskene, de individene som faktisk forsøpler vårt samfunn.

Man kan bli oppgitt av langt mindre enn dette. Virker som om du er langt mer indignert over at folk blir opprørt av saker som hovedinnlegget refererer til, enn de som faktisk utfører slike terroriserende handlinger.

Fordommer? I Somalia har det vært krig og lovløse tilstander i 20 år nå. Kun 5 prosent av barn og ungdom i skolealder går på skole. Landet innehar den lite prestisjefulle tittelen "the world's most failed state". Synes du virkelig det er rasistisk og generaliserende å påpeke at den kulturelle bagasjen somaliere drar med seg hit kanskje ikke akkurat passer suverent sammen med de verdiene vi nordmenn påstår å være opptatt av?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en kultur vi slipper inn i landet, det er individer. Den dagen folk klarer å se det, den dagen har vi tatt et langt steg fremover.

Men folk som ikke har respekt for våre lover, som voldtar og er kriminelle samt folk som brer om seg med hat, fordommer og annen meningsløs edder og galle uten annen hensikt enn å spre hat og frykt, de trenger vi ikke her i landet. Slike søppelmennesker trenger vi ikke i Norge, og slike søppelverdier trenger vi ikke slippe til inn i landet - få dem ut.

Å sukk, problemet er jo at dersom de ar fått opphold får man dem ikke ut igjen. Vi kunnr kanskje istedenfor fullt asyl gi tidsbegrenset opphold, til det var mulig å reise tilbake til hjemlandet igjen. Men uansett være strengere på hvem vi slipper inn. Og lukkede asylmottak for uretunerbare og dem som ikke oppgir hvem de er. Så synes jeg og at den som kommer hit på familiegjenforening ikke må gis rett til videre familiegjenforening.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg vet nå ikke, hvis meninger i denne tråden kan sies å være representative for norsk kultur, så er ikke akkurat det noe jeg føler meg særlig stolt av.

Jeg tror du vil få vanskeligheter med å argumentere for at vi i Europa og Skandinavia ikke over tid har utviklet en kultur vi i hovedtrekk bør være stolte av, en kultur som skiller seg svært positivt fra eksempelvis den man finner i mange afrikanske og arabiske land. Jeg kan faktisk ikke helt forstå at det går an å antyde noe annet, selv ikke for debattens skyld, det vitner om en ganske hårreisende historieløshet.

• Liker 4
Skrevet

Man kan bli oppgitt av langt mindre enn dette. Virker som om du er langt mer indignert over at folk blir opprørt av saker som hovedinnlegget refererer til, enn de som faktisk utfører slike terroriserende handlinger.

Fordommer? I Somalia har det vært krig og lovløse tilstander i 20 år nå. Kun 5 prosent av barn og ungdom i skolealder går på skole. Landet innehar den lite prestisjefulle tittelen "the world's most failed state". Synes du virkelig det er rasistisk og generaliserende å påpeke at den kulturelle bagasjen somaliere drar med seg hit kanskje ikke akkurat passer suverent sammen med de verdiene vi nordmenn påstår å være opptatt av?

Jeg er indignert over det fremmedhatet, den blinde generaliseringen og den edder og galle som spys ut i saker som dette.

Nei, jeg synes ikke det er ille å påpeke at somaliere kan komme med en kulturell bagasje som kan være problematisk. Men det mer enn det som spys ut i tråder som dette, og det er hva jeg reagerer på. Jeg blir kvalm av slikt, og i det lange løp anser jeg slike holdninger som et stort problem som vi må bekjempe.

Selvsagt skal vi ikke akseptere at somaliere - eller noen andre innvandrere - kommer hit og har null respekt for norske lover og nekter å integrere seg. Kurs i norsk språk, norske lover og regler samt norsk kultur må være obligatorisk for alle innvandrere. Brudd på norske lover må dømmes like hardt som for alle andre, man skal kreve at de forholder seg til norsk kultur og snarest mulig bidrar selv med jobb og integrering, samtidig som man viser forståelse for deres bakgrunn og hjelper dem.

Men å sitte å spy ut fremmedhat og generalisere med motbydelige uttrykk som "søppelkultur" hjelper ingenting, og det eneste man oppnår er å spre enda mer fremmedhat (samt fungere som et eksempel på de heller negative og dårlige sidene ved norsk kultur)

Skrevet

Hvis man er oppdratt i en søppelkultur og dermed automatisk tar denne søppelkulturen med seg hvor en man drar, er man da ikke per definisjon et søppelmenneske?

Nei, i min tankeverden er man et individ og ansvarlig for egne handlinger. Man kan ikke skylde på kulturen sin.

• Liker 1
Skrevet

Å sukk, problemet er jo at dersom de ar fått opphold får man dem ikke ut igjen. Vi kunnr kanskje istedenfor fullt asyl gi tidsbegrenset opphold, til det var mulig å reise tilbake til hjemlandet igjen. Men uansett være strengere på hvem vi slipper inn. Og lukkede asylmottak for uretunerbare og dem som ikke oppgir hvem de er. Så synes jeg og at den som kommer hit på familiegjenforening ikke må gis rett til videre familiegjenforening.

Jeg er langt på vei enig med deg i en del av dette (om ikke alt), spesielt dette med tidsbegrenset opphold og stopp av videre familiegjenforening. Vi må også ha obligatoriske kurs som er ganske omfattende, samt stille krav på en måte som lar seg gjennomføre.

Jeg tror du vil få vanskeligheter med å argumentere for at vi i Europa og Skandinavia ikke over tid har utviklet en kultur vi i hovedtrekk bør være stolte av, en kultur som skiller seg svært positivt fra eksempelvis den man finner i mange afrikanske og arabiske land. Jeg kan faktisk ikke helt forstå at det går an å antyde noe annet, selv ikke for debattens skyld, det vitner om en ganske hårreisende historieløshet.

Jeg tror du misforsto meg her. Jeg sier ikke at jeg i hovedtrekk ikke er stolt av norsk/skandivisk kultur. Jeg sier at hvis den type generaliseringer og fremmedhat som kommer frem fra enkelte i denne (og andre) tråder er representative for folks holdninger til innvandrer, så er det en del av norsk kultur jeg ikke er stolt av. Det betyr ikke at jeg ikke er stolt og fornøyd over andre deler av norsk kultur. Ei heller tror jeg at de verste her inne er representative på noen måte, men fanatikere finner vi jo alle steder.

Skrevet

Nei, i min tankeverden er man et individ og ansvarlig for egne handlinger. Man kan ikke skylde på kulturen sin.

Enig. Ergo så bør vi behandle innvandrere som individer. Hvis ikke de kan skylde på kulturen, så kan ikke vi heller gjøre dem forhåndsskyldige pga kulturen.

Skrevet

Jeg er indignert over det fremmedhatet, den blinde generaliseringen og den edder og galle som spys ut i saker som dette.

Nei, jeg synes ikke det er ille å påpeke at somaliere kan komme med en kulturell bagasje som kan være problematisk. Men det mer enn det som spys ut i tråder som dette, og det er hva jeg reagerer på. Jeg blir kvalm av slikt, og i det lange løp anser jeg slike holdninger som et stort problem som vi må bekjempe.

Selvsagt skal vi ikke akseptere at somaliere - eller noen andre innvandrere - kommer hit og har null respekt for norske lover og nekter å integrere seg. Kurs i norsk språk, norske lover og regler samt norsk kultur må være obligatorisk for alle innvandrere. Brudd på norske lover må dømmes like hardt som for alle andre, man skal kreve at de forholder seg til norsk kultur og snarest mulig bidrar selv med jobb og integrering, samtidig som man viser forståelse for deres bakgrunn og hjelper dem.

Men å sitte å spy ut fremmedhat og generalisere med motbydelige uttrykk som "søppelkultur" hjelper ingenting, og det eneste man oppnår er å spre enda mer fremmedhat (samt fungere som et eksempel på de heller negative og dårlige sidene ved norsk kultur)

Jeg syns du ka lære deg litt mer rundt dette med invandring og hvordan det foregår, kanskje skaffer deg litt kunnskap rundt somalere og deres holdninger før du drar frem rasist kortet og kaller fakta for for fremmedhat!

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns du ka lære deg litt mer rundt dette med invandring og hvordan det foregår, kanskje skaffer deg litt kunnskap rundt somalere og deres holdninger før du drar frem rasist kortet og kaller fakta for for fremmedhat!

Jeg kan fjerne rasismekortet hvis du fjerner belæringskortet. Deal?

Gjest Blair
Skrevet

Hvis man er oppdratt i en søppelkultur og dermed automatisk tar denne søppelkulturen med seg hvor en man drar, er man da ikke per definisjon et søppelmenneske?

Hmm. Litt lite konsistent argumentasjon? Eller mener du at det er greit å kalle folk søppelmennesker så lenge de er etniske nordmenn, og ikke innvandrere?

• Liker 4
Skrevet

Hmm. Litt lite konsistent argumentasjon? Eller mener du at det er greit å kalle folk søppelmennesker så lenge de er etniske nordmenn, og ikke innvandrere?

Jeg håpte det var åpenbart at mine innlegg om søppelmennesker og deportering var sarkastiske.

Skrevet

Jeg kan fjerne rasismekortet hvis du fjerner belæringskortet. Deal?

Nei!

Da kand heller dra frem Rasistkortet ditt, ikke så ille når et menneske uten særlig kunnskaper rundt diskusjons emne drar den.

• Liker 3
Gjest Blair
Skrevet

Jeg håpte det var åpenbart at mine innlegg om søppelmennesker og deportering var sarkastiske.

Man kan aldri vite. Når resten av argumentasjonen ikke gir mening gjør det jo ikke noe å være på den sikre siden.

• Liker 2
Skrevet

Så dere mener innlegg om søppelkultur og ignorering av internasjonale avtaler er vitner om mer kunnskap og gir mer mening?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor forstummer venstresiden om overgrep straks en innvandrer er involvert? Fra den kanten opplever vi stort sett bare bagatellisering, bortforklaring og angrep på dem som kommer med forslag til tiltak. Kriminaliteten er ikke det egentlige problemet, venstresiden irrasjonelle frykt for å ytre noe negativt i forhold til en innvandrer får dem til å tie, eller endog protestere og angripe dem som påpeker problemet.

Å ta imot store grupper flyktninger fra ekstremt patriarkalske og primitive land der kvinner regnes som verdiløse individer, er omtrent det samme som å importere voldtektsmenn, dessverre. Man kan skrike opp så mye man vil om at dette er stigmatiserende og rasistisk, men det hjelper så lite når det faktisk er et sørgelig faktum.

Det forundrer meg hvor langt enkelte, og da ofte kvinner og venstreorienterte, er villig til å gå for å unnskylde og "overforklare" overfallsvoldtekter. Som regel ligger det bare ren og skjær kvinneforakt og ondskap bak en denne typen overgrepshandlinger, og det er ingen grunn til å forsvare!

I debatten om reaksjoner overfor kriminelle og voldtektsmenn har jeg ofte blitt forundret over hvor nesten overdrevent forståelsesfulle enkelte kvinner er over for selv den mest brutale og voldelige voldtektsmann. I stedet for å innse at en overfallsvoldtekt er et hensynsløst og ondskapsfullt overgrep og en alvorlig krenkelse av et annet menneskes verdi, har den overdrevent forståelsesfulle kvinnen en tendens til å finne unnskyldninger og forklaringer, og nekter å innse at voldtektsmannen simpelthen forakter kvinner.

Kvinner som vil redde fortapte menn er vel en velkjent figur, og det er disse som gjerne svermer for innsatte kriminelle og mordere, og overstrømmer dem med kjærlighetsbrev. Selv terroristen Breivik får vissnok brev fra kvinner som vil innlede et forhold til ham. Feminister understreker gjerne at voldtekter er et mannsproblem, men tilsvarende vil jeg påstå at det å nekte å innse hvor grusom en voldtekt egentlig er, i mange tilfeller er et kvinneproblem. Enkelte kvinner vil så inderlig gjerne se det gode i alle, og mener ofte å se noe godt der det simpelthen bare finnes forakt og hat.

Jeg vil påstå at Norges politikk både innen kriminalitet og innvandring bygger på meget femininiserte verdier. Man ønsker å behandle alle som om de var gode mennesker, og så ser man ikke ondskap og svindel på grunn av ren ønsketenkning og naivitet. Jeg tror det er vanskelig å komme kriminalitet, overgrep og svindel til livs med rene feminine verdier. Mere kontante reaksjonsmåter må til, og justis- og innvandringspolitikken i Norge trenger en kraftig oppstramning og justering.

Den femininiserte venstresiden og intellektuelle eliten har alt for lenge fått lov til å forhindre en oppjustering gjennom sine konsekvente "antirasistiske" angrep på alle forsøk på å vekke opp politikerne. Antirasisthæren har klart å skremme politikerne, og hittil har ingen hatt baller til å ta tak i de virkelige problemene. I stedet lar man alt skure og gå. Ikke engang de groteske overfallsvoldtekter i senere tid ser å til å vekke opp den rød-grønne regjeringen.

Justis- og innvandringspolitikken er områder der venstresidens feminine "forståelsespolitikk" har vist seg å ikke fungere. Særlig ikke etter at kriminalitetsbildet har endret seg som en følge av åpnere grenser og økt innvandring. F.eks. er det ikke mye som tyder på at det oppleves som en utpreget straff for en østeuropeer å sitte i norske fengsler. Snarere kan det vel sammenlignes med et opphold på luksushotell.

Det er mange av oss som registrerer at regjeringen står klar til å åpne pengesekken i mange tilfeller når mennesker lider rundt omkring i verden, men når det er på hjemmebane, så er situasjonen en annen. Det er lett å tolke dette som mangel på omtanke for sin egen befolkning. Politiet er konstant underbemannet.

Etter min mening legger venstresiden alt for mye skyld på innvandringsfiendtlige politikere for at det oppstår rasisme i befolkningen. Rasismen oppstår først og fremst når myndighetene håndterer innvandringspolitikken dårlig. Vår innvandringspolitikk trenger etter min mening en kraftig oppstramning.

Enkelte asylsøkere er meget synlige i gatebildet som narkotikaselgere og begår annen type kriminalitet uten at særlig mye skjer. Spør dem som beveger seg mye langs Akerselva f. eks. Disse kriminelle asylsøkerne er helt klart i mindretall, men så lenge dette får skure og gå, skaper det et inntrykk hos folk flest at myndighetene er unnfalne når det gjelder kriminalitet begått av utlendinger. Og hva er venstresidens viktigste bidrag i denne situasjonen? Jo, å angripe dem som påpeker problemene og som ber om tiltak.

Dette har dessverre vært venstresidens taktikk i alt for mange betente og dagsaktuelle spørsmål! De tier og lar heller problemene skure og gå.

• Liker 6
Skrevet

Enig. Ergo så bør vi behandle innvandrere som individer. Hvis ikke de kan skylde på kulturen, så kan ikke vi heller gjøre dem forhåndsskyldige pga kulturen.

Det er selvsagt sant. Likevel er det et problem at det er skapt en frykt ovenfor det å gripe inn ovenfor innvandrerungdommer. Det står noen klar til å anklage deg for rasisme. Dette er ofte ikke innvandrere selv, men misforståtte do gooders.

Jeg er dogoverbevist om at det viktigste verktøyet for å få til god integrering er å begrense antallet nye innvandrere som kommer.

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt sant. Likevel er det et problem at det er skapt en frykt ovenfor det å gripe inn ovenfor innvandrerungdommer. Dets står noen klar til å anklage deg for rasisme. Dette er ofte ikke innvandrere selv, men misforståtte do gooders.

Jeg er dogoverbevist om at det viktigste verktøyet for å få til god integrering er å begrense antallet nye innvandrere som kommer.

Man må selvsagt gripe inn når noen gjør noe kriminelt, uavhengig av deres bakgrunn, noe annet er jo galskap.

Skrevet (endret)

Man må selvsagt gripe inn når noen gjør noe kriminelt, uavhengig av deres bakgrunn, noe annet er jo galskap.

Selvsagt må man det, men man må og forholde seg til realiteter. Innser du at veldig mange nordmenn har en servil holdning til innvandrere fordi de er livredde for å bli stemplet som rasister, eller nekter du for dette ?

Endret av sebastianen
  • Liker 2
Skrevet

Slike folk må bare sendes ut! Eller sperres inne, de har ikke noe ute i samfunnet å gjøre før de lærer seg folkeskikk. Vet hvem denne jenta er, og hun har det ikke lett nå pga. disse idiotene.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes nok, ja. Jeg anser misbruk av ordet rasisme som et problem, slik jeg også ser på generakjerringer og fremmedhat som et problem. Ingen av delene er konstruktive eller løsningsorienterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...