Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #181 Skrevet 5. mars 2012 Man kan bli oppgitt av langt mindre enn dette. Virker som om du er langt mer indignert over at folk blir opprørt av saker som hovedinnlegget refererer til, enn de som faktisk utfører slike terroriserende handlinger. Fordommer? I Somalia har det vært krig og lovløse tilstander i 20 år nå. Kun 5 prosent av barn og ungdom i skolealder går på skole. Landet innehar den lite prestisjefulle tittelen "the world's most failed state". Synes du virkelig det er rasistisk og generaliserende å påpeke at den kulturelle bagasjen somaliere drar med seg hit kanskje ikke akkurat passer suverent sammen med de verdiene vi nordmenn påstår å være opptatt av? Du vet dette om landet, men likevel er du villig til å stenge dørene for de som flykter fra det? Medmenneskelighet er ikke noe du verdsetter skjønner jeg. 2
Gjest Cosette Skrevet 5. mars 2012 #182 Skrevet 5. mars 2012 Du vet dette om landet, men likevel er du villig til å stenge dørene for de som flykter fra det? Medmenneskelighet er ikke noe du verdsetter skjønner jeg. Men det å åpne dørene fungerer ikke. Det er til skade for den eksisterende befolkningen. Det er uakseptabelt. Jeg liker ikke å falle for fristelsen og lyde tabloid, men hvis man først skal snakke om medmenneskelighet, kan du jo høre med ofrene for de siste årenes overfallsvoldtekter hvordan det føles å være de som betaler hardest for denne medmenneskeligheten. Det første man må forstå om asylpolitikk er at det handler om symbolikk. For hver somaliske asylsøker man slipper inn er det ti som ikke får slippe inn. Av grunner som burde være åpenbare kan man ikke redde Somalia gjennom asyl, det må andre tiltak til (og ikke nødvendigvis fra Norges side, de afrikanske landene har selv et stykke å gå hva angår egen og helt nødvendig innsats, men det er en annen debatt). Urettferdighet er en uunngåelig del av selve asylpolitikkens natur. Å velge å lukke grensene for grupper som beviselig blir belastninger for staten både på kort og lang sikt og som med sin bakgrunn svært vanskelig integreres (med alt det medfører for den eksisterende befolkningen) er ikke annerledes. Et land er befolkningens arv. Og som med all annen arv, er det arvingene som bestemmer over den. Man kan hevde at arvingene bør dele litt av seg med mindre heldige, og det kan det være sannhet i. Men man kan ikke kreve at arvingene skal dele arven på en slik måte og i et slikt omfang at deres egne fremtidsutsikter blir betydelig verre som resultat. Vi har jo et ord på dette: dumsnillhet. 6
Gullskje Skrevet 5. mars 2012 #183 Skrevet 5. mars 2012 Men det å åpne dørene fungerer ikke. Det er til skade for den eksisterende befolkningen. Det er uakseptabelt. Jeg liker ikke å falle for fristelsen og lyde tabloid, men hvis man først skal snakke om medmenneskelighet, kan du jo høre med ofrene for de siste årenes overfallsvoldtekter hvordan det føles å være de som betaler hardest for denne medmenneskeligheten. Det første man må forstå om asylpolitikk er at det handler om symbolikk. For hver somaliske asylsøker man slipper inn er det ti som ikke får slippe inn. Av grunner som burde være åpenbare kan man ikke redde Somalia gjennom asyl, det må andre tiltak til (og ikke nødvendigvis fra Norges side, de afrikanske landene har selv et stykke å gå hva angår egen og helt nødvendig innsats, men det er en annen debatt). Urettferdighet er en uunngåelig del av selve asylpolitikkens natur. Å velge å lukke grensene for grupper som beviselig blir belastninger for staten både på kort og lang sikt og som med sin bakgrunn svært vanskelig integreres (med alt det medfører for den eksisterende befolkningen) er ikke annerledes. Et land er befolkningens arv. Og som med all annen arv, er det arvingene som bestemmer over den. Man kan hevde at arvingene bør dele litt av seg med mindre heldige, og det kan det være sannhet i. Men man kan ikke kreve at arvingene skal dele arven på en slik måte og i et slikt omfang at deres egne fremtidsutsikter blir betydelig verre som resultat. Vi har jo et ord på dette: dumsnillhet. Amen!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #184 Skrevet 5. mars 2012 Jeg skjønner ikke hvordan dere med god samvittighet kan stemple en hel forlkegruppe som en belastning, men det er nå bare meg. 1
sebastianen Skrevet 5. mars 2012 #185 Skrevet 5. mars 2012 Sorry, men jeg diskuterer ikke med folk som kun kommer med personangrep. Finn noen andre. Men on-topic: Vi trenger arbeidsinnvandring. Det var fra min side et helt legitimt spørsmål, du later jo til å tro at dine fordommer er sannhet. Ja vi trenger arbeidsinnvandring i noen grad, men det vi trenger er folk med utdannelse. De kommer i liten grad fra Somalia. Selv om det selvsagt finnes folk med god utdannelse også der. Men de kommer sjelden til norge. 1
Gjest Cosette Skrevet 5. mars 2012 #186 Skrevet 5. mars 2012 Jeg skjønner ikke hvordan dere med god samvittighet kan stemple en hel forlkegruppe som en belastning, men det er nå bare meg. Men da må du jo nesten fortelle oss hvilken løsning du ser for deg vil ivareta både det du kaller medmenneskelighet og hensynet til landets eksisterende befolkning i tilfellet somaliske asylsøkere? 3
Silfen Skrevet 5. mars 2012 #187 Skrevet 5. mars 2012 Jeg skjønner ikke hvordan dere med god samvittighet kan stemple en hel forlkegruppe som en belastning, men det er nå bare meg. Nei, si det. Det er visst vanskelig å se detaljer når man er smått blind. Når det gjelder asylpolitikken, så stemmer jeg for å i større grad få inn kvinner og barn, som i langt større grad har behov for beskyttelse OG som generelt viser seg å være en større ressurs enn menn ofte er, når det er snakk om det afrikanske kontinentet. Men vi må samtidig være villige til å bidra. Barn som kommer fra krigsrammede soner har vist seg å ha stor nytte av psykologhjelp, men disse tilbudene er stort sett kuttet. Jeg tror det er ris til egen ræv å hente inn mennesker fra krigssoner og deretter ikke bidra til at de kan få bygge opp igjen hodet sitt til å fungere normalt. Forøvrig er jeg helt for en strengere utkastelsespolitikk. Man må fortjene å være her. Kriminalitet før statsborgerskap innehas bør i mange tilfeller straffes med hjemsendelse. Eller til Svalbard. Tenk så billig det hadde blitt med straffarbeid i gruvene. :D
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #188 Skrevet 5. mars 2012 Men da må du jo nesten fortelle oss hvilken løsning du ser for deg vil ivareta både det du kaller medmenneskelighet og hensynet til landets eksisterende befolkning i tilfellet somaliske asylsøkere? Nei, si det. Det er visst vanskelig å se detaljer når man er smått blind. Når det gjelder asylpolitikken, så stemmer jeg for å i større grad få inn kvinner og barn, som i langt større grad har behov for beskyttelse OG som generelt viser seg å være en større ressurs enn menn ofte er, når det er snakk om det afrikanske kontinentet. Men vi må samtidig være villige til å bidra. Barn som kommer fra krigsrammede soner har vist seg å ha stor nytte av psykologhjelp, men disse tilbudene er stort sett kuttet. Jeg tror det er ris til egen ræv å hente inn mennesker fra krigssoner og deretter ikke bidra til at de kan få bygge opp igjen hodet sitt til å fungere normalt. Forøvrig er jeg helt for en strengere utkastelsespolitikk. Man må fortjene å være her. Kriminalitet før statsborgerskap innehas bør i mange tilfeller straffes med hjemsendelse. Eller til Svalbard. Tenk så billig det hadde blitt med straffarbeid i gruvene. :D Silfen skrev det bedre enn jeg hadde klart. 1
Lutetium 71 Skrevet 5. mars 2012 #189 Skrevet 5. mars 2012 Slutt å grin. Du får vel gå med kniv selv da hvis du er så redd for det. Jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv som mann dersom jeg ikke grep inn i en slik situasjon, selv om det kunne koste meg livet. Vi var vikinger for faen. Hva er vi nå? En gjeng sofapoteter. Våkn opp, stå opp! Å gå med kniv er desverre straffbart (straffelovens paragraf 352a). Til og med pepperspray er ulovlig. Det hjelper ikke på at politiet er såpass slappe med å håndheve sitt voldsmonopol. Politikken her i landet er fordi absurd. De sørger for å gjøre samfunnet utrygt, samtidig som de deler ut bøter og fengselstraff om folk forsøker å lappe på utryggheten. Det er ingen tvil om at borgervern får stadig bedre grunnlag. 1
Lutetium 71 Skrevet 5. mars 2012 #190 Skrevet 5. mars 2012 Det er ikke en kultur vi slipper inn i landet, det er individer. Den dagen folk klarer å se det, den dagen har vi tatt et langt steg fremover. Hvor tror du kulturen sitter, egentlig. I tak og vegger? 2
Mann 42 Skrevet 5. mars 2012 #191 Skrevet 5. mars 2012 Men hvis du ønsker å deportere et menneske kun basert på dere søppelkultur, så må jo det bety at du mener de er farget av denne kulturen, og da altså er søppelmennesker. Hvorfor skulle du ellers ønske å deportere dem? Ergo er du rasist. Eller i det minste en som diskrimerer basert på fordommer mot kultur. Men innlegg som dine gjør at jeg er enig i at søppelmennesker kan deporteres fra landet, vi trenger dem ikke her. De kan gå og spre søppelet sitt et annet sted. Det er nok en ganske rimelig slutning. I Mor Aases fremstilling blir "kultur" ikke noe annet enn en proxy for "rase". 1
Lutetium 71 Skrevet 5. mars 2012 #192 Skrevet 5. mars 2012 Jeg syns bare det er modig å gå så sterkt ut som du gjør når det viser seg at du ikke er norsk selv. Det er mening som jeg må få lov til å ha, ikke sant? Tar jeg ikke mye feil, har du også store problemer med å forstå hvorfor "utlendinger" blir medlem i frp? 3
Gjest Rastl0s Skrevet 5. mars 2012 #193 Skrevet 5. mars 2012 Hadde de somalierne gjort det der i USA hadde fløyta fått en annen låt da... De hadde fått så grisebank at de ikke hadde klart å så, deretter... Det trenger vi ikke å tenke på engang! Her i landet vet dere... Her skal man bruke fornuftige ord og ta imot alle i verden! Hadde de ledd politiet i trynet i USA også så hadde de fått juling av politiet. Skulle ønske Norge og nordmenn generelt hadde litt mer baller... Norge hadde kunnet være et likeable land isåfall. Hvis det ikke forandres og fortsetter sånn her så flytter jeg. Merkelig at nordmenn skal måtte flytte fordi det blir utålelig å bo i sitt eget land. Godt jobba Norge :D Stå på!!! heia heia!! 3
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #194 Skrevet 5. mars 2012 Hadde de somalierne gjort det der i USA hadde fløyta fått en annen låt da... De hadde fått så grisebank at de ikke hadde klart å så, deretter... Det trenger vi ikke å tenke på engang! Her i landet vet dere... Her skal man bruke fornuftige ord og ta imot alle i verden! Hadde de ledd politiet i trynet i USA også så hadde de fått juling av politiet. Skulle ønske Norge og nordmenn generelt hadde litt mer baller... Norge hadde kunnet være et likeable land isåfall. Hvis det ikke forandres og fortsetter sånn her så flytter jeg. Merkelig at nordmenn skal måtte flytte fordi det blir utålelig å bo i sitt eget land. Godt jobba Norge :D Stå på!!! heia heia!! Og dette er tilstander du ønsker å ha i Norge også? Virkelig?
Gjest Rastl0s Skrevet 5. mars 2012 #195 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Og dette er tilstander du ønsker å ha i Norge også? Virkelig? I hvilke setning sa jeg at jeg ville det? Jeg nevnte det som eksempel. Det jeg mente norge kunne skjerpe seg på er å bli litt tøffere. EDIT: Tingen er... Hvis utlendinger ler politiet i trynet her eller gjør noe galt så får de en liten moralpreken og et luksusopphold i et "fengsel" hvis det er ekstremt ille det de har gjort. Ja jeg sier luksus... http://www.nettavisen.no/nyheter/article2899152.ece Det har blitt veldig utbredt at de gjørs på å være kriminelle fordi de har det finere i fengsel enn på gata eller i leiligheten de får sponset av nav. ------- Dessuten synes jeg det er så idiotisk at folk støtter utlendinger fordi nordmenn også stjeler og voldtar... HVORFOR vil dere ha inn ENDA FLERE som driver med kriminalitet når dere tydeligvis vet at det er nok av det fra før av? Hvilken planet er dere fra? koko.... Endret 5. mars 2012 av Rastl0s 2
Gjest UngKalven Skrevet 5. mars 2012 #196 Skrevet 5. mars 2012 Hva skal en gjøre? Stemme FRP? Eneste partiet som vil ta slike ting på alvor og beskytte sine borgere. 2
Silfen Skrevet 5. mars 2012 #197 Skrevet 5. mars 2012 Dessuten synes jeg det er så idiotisk at folk støtter utlendinger fordi nordmenn også stjeler og voldtar... HVORFOR vil dere ha inn ENDA FLERE som driver med kriminalitet når dere tydeligvis vet at det er nok av det fra før av? Hvilken planet er dere fra? koko.... Hvilke grep mener du at Norge bør ta for å ikke lenger ha mennesker av utenlandsk opprinnelse her? Skal vi melde oss ut av FN? NATO? Andre samarbeid? Skal vi trekke tilbake signeringen av FN-konvensjonene? Skal vi trekke oss fra samarbeid med andre land? Du mener altså at alle utenlandske som setter sine bein over grensen er potensielle kriminelle. Gjelder dette også svensker, dansker, tyskere, polakker og briter, sånn for å nevne noen av de det er flest av her til lands? Eller gjelder det bare somaliere? Eller gjelder det alle som er mørkere i huden enn Nord-Europa? Sør-Europa? Og du spør hvilken planet vi er fra ... Ja, det gjelder egentlig alle her. Jeg etterlyser en plan for hvordan man skal iverksette stenging av grensene. Jeg etterlyser langtidseffekt, korttidseffekt, internasjonale sanksjoner som vil iverksettes, eller ikke, etc. Kom gjerne med en kort, men saklig liste over reaksjoner og motreaksjoner, samt samarbeid med internasjonale organisasjoner og land som vi må avbryte/endre. Hvordan kan dette gjøres og hva tror dere effekten blir. Ja, sånn om dere har baller nok, altså. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #198 Skrevet 5. mars 2012 I hvilke setning sa jeg at jeg ville det? Jeg nevnte det som eksempel. Det jeg mente norge kunne skjerpe seg på er å bli litt tøffere. EDIT: Tingen er... Hvis utlendinger ler politiet i trynet her eller gjør noe galt så får de en liten moralpreken og et luksusopphold i et "fengsel" hvis det er ekstremt ille det de har gjort. Ja jeg sier luksus... http://www.nettavisen.no/nyheter/article2899152.ece Det har blitt veldig utbredt at de gjørs på å være kriminelle fordi de har det finere i fengsel enn på gata eller i leiligheten de får sponset av nav. ------- Dessuten synes jeg det er så idiotisk at folk støtter utlendinger fordi nordmenn også stjeler og voldtar... HVORFOR vil dere ha inn ENDA FLERE som driver med kriminalitet når dere tydeligvis vet at det er nok av det fra før av? Hvilken planet er dere fra? koko.... Og hvem har skrevet at de vil det da? De som har skrevet her har jo sagt, noe flåsete, at de kan kaste alle som bedriver med dette ut av landet. Problemet er jo at dere betegner blandt annet somaliere som en helhetlig gruppe, da de i vrikeligheten er individer. Noen likheter finner vi selvfølgelig, fordi de er fra samme land og samme kultur, men å stemple alle og en hver som kriminelle voldtekstmenn som bare er en belastning for oss, syns her er å ta litt hardt i.
Gjest Rastl0s Skrevet 5. mars 2012 #199 Skrevet 5. mars 2012 Og hvem har skrevet at de vil det da? De som har skrevet her har jo sagt, noe flåsete, at de kan kaste alle som bedriver med dette ut av landet. Problemet er jo at dere betegner blandt annet somaliere som en helhetlig gruppe, da de i vrikeligheten er individer. Noen likheter finner vi selvfølgelig, fordi de er fra samme land og samme kultur, men å stemple alle og en hver som kriminelle voldtekstmenn som bare er en belastning for oss, syns her er å ta litt hardt i. Åja, så man skal begynne å håndplukke alle kriminelle... Hva med å bare ta i et tak og begrense hvem som slipper inn? Sparer tid, penger og krefter. Synes vi har nok utlendinger her som det er og det er et BITTELITE fåtall på hele skolen min til og med som oppfører seg, så bare fordi det er et par stk som du har sett som oppfører seg og gjør noe med livet her i Norge betyr det ikke at det er grunn til å slippe inn enda flere siden du er så forbanna glad i dem. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. mars 2012 #200 Skrevet 5. mars 2012 Åja, så man skal begynne å håndplukke alle kriminelle... Hva med å bare ta i et tak og begrense hvem som slipper inn? Sparer tid, penger og krefter. Synes vi har nok utlendinger her som det er og det er et BITTELITE fåtall på hele skolen min til og med som oppfører seg, så bare fordi det er et par stk som du har sett som oppfører seg og gjør noe med livet her i Norge betyr det ikke at det er grunn til å slippe inn enda flere siden du er så forbanna glad i dem. Så da regner jeg med at hvis vi finner ut at det er noen svensker i dette landet som har voldtatt, stjelt eller bedrevet andre kriminelle handlinger, så skal vi stenge landet for alle svensker også? Eller er det slik at man skal leve etter regelen om at jo mørkere man er i huden, jo mer kriminell er man?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå