Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #121 Skrevet 28. februar 2012 Been there done that. Også kontaktet NAV og advokat, og som det sies her i tråden: Det er opp til mor å bestemme hvordan hun disponerer pengene. Ingen kan gripe inn og bestemme hva hun skal bruke bidraget til. Om hun bruker det på sminke og platåsko så kan jeg ikke gjøre en eneste ting. Jo! NAV sa at jeg kunne selv kjøpe det ungene mangler (for det har jeg jo råd til når 9200 går rett ut i bidrag..). Da skal i utgangnsgpunktet det du betaler gå til barn. Men når BM har pålagt seg selv store utgifter for det har h*n direkte eller inndirekte og dette er BM ansvar. Det er ingen lovgiving som kan gjøre noe med dette bortsett fra endre BY til BM. Det er faktisk det enestes om kan gjøres slik lovgivningen er i dag. Dette er særs vanskelig når barn ikke lider noen last. Barn kan gå glipp av mye uten at BV eller retten vurdere det som tilstrekkelig at det det byttes bostedsforelder. Når BM bruker barnebidraget på seg selv eller har høye bokostnader er som sagt dette selvgjort. Samtidig som ingen kan gjøre noe med dette uten endring bosted barn. Det er her det er noe forferdelig galt i lover,forskrifter (regler). Det må endres i lover og forskrifter.
Gjest BY Skrevet 28. februar 2012 #122 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er så utrolig enig med det siste innlegget! Bidraget skal gå til barna og ikke til barnas mors personlige forbruk. Klart; får BM et bidrag på 1000 kroner eller der i gården så spises det opp av SFO og strøm og husleie. Men et bidrag på 9200 eller 12000 som jeg har sett andre nevner skal vanskelig kunne gå til KUN husleie og mat. Det fordrer at bidraget er mors eneste inntekt, og det er det sjelden. De bidragsmottakere som sliter er ikke de som er problemet, på samme måte som at ingen har problemer med en far som betaler bidraget sitt... De som ødlegger er de som utnytter og misbruker ordningen, og i tillegg har så lav moral at de bruker barnas penger på seg selv. 2
Sulosi Skrevet 28. februar 2012 #123 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er så utrolig enig med det siste innlegget! Bidraget skal gå til barna og ikke til barnas mors personlige forbruk. Klart; får BM et bidrag på 1000 kroner eller der i gården så spises det opp av SFO og strøm og husleie. Men et bidrag på 9200 eller 12000 som jeg har sett andre nevner skal vanskelig kunne gå til KUN husleie og mat. Det fordrer at bidraget er mors eneste inntekt, og det er det sjelden. De bidragsmottakere som sliter er ikke de som er problemet, på samme måte som at ingen har problemer med en far som betaler bidraget sitt... De som ødlegger er de som utnytter og misbruker ordningen, og i tillegg har så lav moral at de bruker barnas penger på seg selv. Enig. I tilfeller hvor det utbetales oppimot 10000 i bidrag kan jeg se behovet for et regnskap på hva pengene går til men ikke der hvor man får lave bidrag.
Gjest Andrassy Skrevet 28. februar 2012 #124 Skrevet 28. februar 2012 Enig. I tilfeller hvor det utbetales oppimot 10000 i bidrag kan jeg se behovet for et regnskap på hva pengene går til men ikke der hvor man får lave bidrag. Hvorfor det? Dette er bidrag til flere barn (3 el mer når vi snakker slike summer) som betyr at det ikke er mange tusenlapper pr barn. Det prinsipielle i hvordan bidraget beregnes er jo også det samme - det er en kostnad pr barn som skal fordeles mlm foreldrene.
Gjest BY Skrevet 28. februar 2012 #125 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor det? Dette er bidrag til flere barn (3 el mer når vi snakker slike summer) som betyr at det ikke er mange tusenlapper pr barn. Det prinsipielle i hvordan bidraget beregnes er jo også det samme - det er en kostnad pr barn som skal fordeles mlm foreldrene. Nei, jeg vet selv hvor mange barn jeg har, og det er 2. Jeg betaler 6/7-deler av underholdskostnaden, og de får ikke engang nye underbukser! Sist de var hos meg så måtte vi kjøpe helt basic ting som sokker og undertøy. De har ikke annet forteller de meg (og de er tenåringer, de kan prate. De er såpass forfengelige at hadde de hatt ok klær så hadde de ikke dratt ut av huset med Ole Brumm-underbukse og hullete joggebukse). Brillene til eldstemann gir han hodepine og innfatningen klemmer om ansiktet. Yngste har ett par sko! Ett par. De fikk han i fjor sommer. Mor har nye klær hele tiden, bor nesten gratis, ingen gjeld, formue i banken, ny bil i fjor, reiser på langhelger og ferier. Dette er ikke noe jeg finner på Andrassy! Hvorfor skal du forsøke å mistenkeliggjøre meg? Kan du ikke tro at det finnes kvinner som faktisk er som dette?
Gjest "gjest" Skrevet 28. februar 2012 #126 Skrevet 28. februar 2012 Det er klart barnets beste å ha samvær selv om BY ikke betaler det bidrag h*n skal. Dette er da klinkende klart at samvær er viktigere enn bataleingenav bidrag. Samvær skal gavne barn og ikke BM. Skjønner ikke du kan tolke dette så feil. Hvorfor skal BY's som ikke er interessert i å bli med på den økonomiske oppfostringen av sine barn ha rettigheter i det hele tatt, lurer jeg på. 1
Gjest "gjest" Skrevet 28. februar 2012 #127 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Enig. I tilfeller hvor det utbetales oppimot 10000 i bidrag kan jeg se behovet for et regnskap på hva pengene går til men ikke der hvor man får lave bidrag. Sterkt uenig, uansett sum, det handler om BMs økonomiske autonomi. Endret 28. februar 2012 av "gjest"
Gjest damen Skrevet 28. februar 2012 #128 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor skal BY's som ikke er interessert i å bli med på den økonomiske oppfostringen av sine barn ha rettigheter i det hele tatt, lurer jeg på. Spør meg som ikke fikk lov til å ha kontakt med pappaen min av den grunnen du her oppgir. Spør meg hvor mye det har kostet å aldri få lov til å bli glad i eller kjenne pappaen min. Når jeg var gammel nok til å ta kontakt på egen hånd var han død. Hva er prisen på en forelder? Hvor mye koster moren din eller faren din? Ville du ha solgt de? For det er de du sier her. Bidragsyter er bare så mye verdt som pengene han betaler inn hver måned.
Gjest "gjest" Skrevet 28. februar 2012 #129 Skrevet 28. februar 2012 Damen. Jeg har ikke skrevet om deg, overhodet.
Gjest andrassy Skrevet 28. februar 2012 #130 Skrevet 28. februar 2012 Nei, jeg vet selv hvor mange barn jeg har, og det er 2. Jeg betaler 6/7-deler av underholdskostnaden, og de får ikke engang nye underbukser! Sist de var hos meg så måtte vi kjøpe helt basic ting som sokker og undertøy. De har ikke annet forteller de meg (og de er tenåringer, de kan prate. De er såpass forfengelige at hadde de hatt ok klær så hadde de ikke dratt ut av huset med Ole Brumm-underbukse og hullete joggebukse). Brillene til eldstemann gir han hodepine og innfatningen klemmer om ansiktet. Yngste har ett par sko! Ett par. De fikk han i fjor sommer. Mor har nye klær hele tiden, bor nesten gratis, ingen gjeld, formue i banken, ny bil i fjor, reiser på langhelger og ferier. Dette er ikke noe jeg finner på Andrassy! Hvorfor skal du forsøke å mistenkeliggjøre meg? Kan du ikke tro at det finnes kvinner som faktisk er som dette? Greit at din situasjon er slik du beskriver, men det endrer ikke det prinsipielle i diskusjonen. Og det er fortsatt at det ikke kan kreves regnskap fra den ene forelder og ikke den andre. Klart det er trist for barna at det er sånn,men hvis alt er så galt hos mor så burde jo du ta over hovedomsorgen. Barna er åpenbart såpass store at det skal legges stor vekt på deres mening. 1
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #131 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor skal BY's som ikke er interessert i å bli med på den økonomiske oppfostringen av sine barn ha rettigheter i det hele tatt, lurer jeg på. Hvor skal ikke barn som har en en forelder som ikke betaler barnebidrag få ha samvær med denne?
Gjest damen Skrevet 28. februar 2012 #132 Skrevet 28. februar 2012 Damen. Jeg har ikke skrevet om deg, overhodet. Ikke om meg personlig, men om alle de som har opplevd at en bitter og hevngjerrig mor tatt fra de muligheten til å bli kjent med faren sin. Sånn som du snakker så er det som å høre visa som ble kvernet i barndommen "Han betaler ikke for seg, så da kan han bare ha det så godt". Vel, den som endte opp med å "betale" var meg. Håper du klarer å se dette.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #133 Skrevet 28. februar 2012 Nei, jeg vet selv hvor mange barn jeg har, og det er 2. Jeg betaler 6/7-deler av underholdskostnaden, og de får ikke engang nye underbukser! Sist de var hos meg så måtte vi kjøpe helt basic ting som sokker og undertøy. De har ikke annet forteller de meg (og de er tenåringer, de kan prate. De er såpass forfengelige at hadde de hatt ok klær så hadde de ikke dratt ut av huset med Ole Brumm-underbukse og hullete joggebukse). Brillene til eldstemann gir han hodepine og innfatningen klemmer om ansiktet. Yngste har ett par sko! Ett par. De fikk han i fjor sommer. Mor har nye klær hele tiden, bor nesten gratis, ingen gjeld, formue i banken, ny bil i fjor, reiser på langhelger og ferier. Dette er ikke noe jeg finner på Andrassy! Hvorfor skal du forsøke å mistenkeliggjøre meg? Kan du ikke tro at det finnes kvinner som faktisk er som dette? Dette som birdagsmottaker her gjør tenderer til barnemishandling. I tillegg er det inndirekte utpressing mot BY slik det skal synes synd på barn. Slike mennesker som BM her er ikke skikket til å være forelder.
Gjest BY Skrevet 28. februar 2012 #134 Skrevet 28. februar 2012 Greit at din situasjon er slik du beskriver, men det endrer ikke det prinsipielle i diskusjonen. Og det er fortsatt at det ikke kan kreves regnskap fra den ene forelder og ikke den andre. Klart det er trist for barna at det er sånn,men hvis alt er så galt hos mor så burde jo du ta over hovedomsorgen. Barna er åpenbart såpass store at det skal legges stor vekt på deres mening. Man kan ikke "bare ta over hovedomsorgen". Er du klar over hvor mye som kreves for å få istand en omsorgsovertagelse? Det handler ikke om manglende vilje, tro meg.
Gjest "gjest" Skrevet 28. februar 2012 #135 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor har jeg følelsen av at det er noen AB'er her som diskuterer med seg selv?
Gjest andrassy Skrevet 28. februar 2012 #136 Skrevet 28. februar 2012 Man kan ikke "bare ta over hovedomsorgen". Er du klar over hvor mye som kreves for å få istand en omsorgsovertagelse? Det handler ikke om manglende vilje, tro meg. Det er mye man kan gjøre hvis man vil og er villig til å kjempe for det. Men lett er det ikke nødvendigvis. 1
Gjest BY Skrevet 28. februar 2012 #137 Skrevet 28. februar 2012 Det er mye man kan gjøre hvis man vil og er villig til å kjempe for det. Men lett er det ikke nødvendigvis. Det var en veldig ladet post, og jeg oppfatter den som om du tror at jeg ikke har vært villig til å kjempe for barna mine... Tror du at bare man kjemper nok (som du kaller det) så faller hovedomsorgen i fanget ditt og alle sorger slukkes? Du har ikke vært i mine sko og vet ingenting om alt det jeg har gjrot for at ungene mine i det hele tatt skal få lov til å ha meg som far i livet sitt. Bare det var en seier som kostet nesten ett år i rettssystemet og 90 000 kroner... Bare for samværsavtale. Du kan selvfølgelig være mistenksom ovenfor alle som betaler barnebidrag, men sannheten er at det fins foreldre som bruker barna sine som våpen mot bidragsbetaler. Så lenge det er store nok pengesummer involvert så er folk villig til det meste.
biko Skrevet 28. februar 2012 #138 Skrevet 28. februar 2012 Det var en veldig ladet post, og jeg oppfatter den som om du tror at jeg ikke har vært villig til å kjempe for barna mine... Tror du at bare man kjemper nok (som du kaller det) så faller hovedomsorgen i fanget ditt og alle sorger slukkes? Du har ikke vært i mine sko og vet ingenting om alt det jeg har gjrot for at ungene mine i det hele tatt skal få lov til å ha meg som far i livet sitt. Bare det var en seier som kostet nesten ett år i rettssystemet og 90 000 kroner... Bare for samværsavtale. Du kan selvfølgelig være mistenksom ovenfor alle som betaler barnebidrag, men sannheten er at det fins foreldre som bruker barna sine som våpen mot bidragsbetaler. Så lenge det er store nok pengesummer involvert så er folk villig til det meste. Synes det er veldig synd at ting har blitt slik for deg! Forstår at det ikke er lett. Det er ikke sånn det skal være å ha barn. Barn skal være en positiv ting som beriker livet, for begge. De skal ikke brukes som våpen eller utpresning...Håper virkelig at ting ordner seg for deg! Viktig at barna vet du er der for dem Ikke gi opp
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #139 Skrevet 28. februar 2012 Greit at din situasjon er slik du beskriver, men det endrer ikke det prinsipielle i diskusjonen. Og det er fortsatt at det ikke kan kreves regnskap fra den ene forelder og ikke den andre. Klart det er trist for barna at det er sånn,men hvis alt er så galt hos mor så burde jo du ta over hovedomsorgen. Barna er åpenbart såpass store at det skal legges stor vekt på deres mening. Klart at man bare trenger et regnskap for den ene: det er jo bare EN bidragsmotaker, bare en som disponerer den andres penger... BY plikter ikke å kjøpe noe mer enn mat på samværsdagene . Han bruker bare EGNE penger. Hans regnskap over pengene er enkelt: det er bidraget han betaler til bm BM plikter å holde barna m klær og utstyr: hun disponerer penger hun har fått i bidrag, og det er DISSE pengene det bør kunne kreves regnskap for. Er bidraget lite vil by neppe gidde å kreve det, og det er ikke vanskelig å legge frem kviteringer som viser bruken , Betaler man derimot et stort beløp, og barna går for lut og kaldt vann, mens mor tydelivis har god råd; først da melder behove seg . Stort eller lite beløp; man bør kunne bevise at penger man får av andre, ment til barna faktisk går til dem.
Gjest "gjest" Skrevet 28. februar 2012 #140 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Så dere mener at samværsfradraget ikke skal brukes på barna? Hvorfor skal BY ha fradrag da når BY bare skal koste på ungene litt mat de få dagene de er der? Endret 28. februar 2012 av "gjest" 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå