pøbelsara Skrevet 29. februar 2012 #161 Skrevet 29. februar 2012 Hvor mye synes du det er greit å betale da, gjest?
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2012 #162 Skrevet 29. februar 2012 Så hvorfor skal by ha fradrag for samvær i det hele tatt da? Et fradrag som er per dag høyere enn bidrag per dag? Det insinuerer at det er dyrere å ha samvær pr døgn enn det er å ha daglig omsorg per døgn. For det første så må jo by betale hus, hjem , bil ,kommunal avgift , forsikring osv. Derfor er det retferdig med høyere døgnpris.. For det andre så betaler jo BY alt i disse dagene. De dagene BM har barna skal jo både by og bm betale... Ikke bare BY..,
pøbelsara Skrevet 29. februar 2012 #163 Skrevet 29. februar 2012 For det første så må jo by betale hus, hjem , bil ,kommunal avgift , forsikring osv. Derfor er det retferdig med høyere døgnpris.. For det andre så betaler jo BY alt i disse dagene. De dagene BM har barna skal jo både by og bm betale... Ikke bare BY.., Det du sier der er sprøyt fra ende til annen. Bidragsytere i Norge skylder jo milliarder av kroner, så det er rett og slett ikke sant, det du sier. Og BY kan uansett ikke idømmes å betale mer enn 7/8-del av de faktiske utgiftene per barn, selv om BY er millinonær og mor lever på trygd. Jeg har vært alene fra barnet mitt var 5 til det ble atten, og jeg fikk aldri mer enn minstebidrag. Da de nye reglene kom, fikk jeg ingenting.
Gjest damen Skrevet 29. februar 2012 #164 Skrevet 29. februar 2012 Dette sier NAV om samværsfradraget: "Samværsfradragene varierer med alderen til barnet og omfanget av samværet. Samværsfradraget blir fastsatt med utgangspunkt i en del av de samme utgiftene som ligger til grunn for forbruksutgiftene i underholdskostnaden. Utgiftspostene korresponderer med andre ord, og er utgifter som den bidragspliktige har under samvær med barnet, og som bidragsmottakeren samtidig sparer. Følgende utgiftsposter er med: Mat og drikke, helse og hygiene, lek og fritid og transport. For de to høyeste samværsklassene medregnes også boutgifter. "
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2012 #165 Skrevet 29. februar 2012 Hvor mye synes du det er greit å betale da, gjest? Reelle utgifter til barna.., ikke for utgifter som barna og " nyter godt av", men som er naturlig at man har... Eks bil, hus, osv.. Har man barn sammen og samvær har jo begge de samme behovene der, og et det slik at man har behov for større bolig fordi man har flere barn med annen mann, så må man akseptere at man må ta kostnaden selv. Og viktigst av alt : krav til dokumentasjon!! Får man penger så skal de brukes til det som de er tiltenkt: BARNA. Mødre som bruker bidraget på seg selv stjeler fra far og barna...
pøbelsara Skrevet 29. februar 2012 #166 Skrevet 29. februar 2012 Reelle utgifter til barna.., ikke for utgifter som barna og " nyter godt av", men som er naturlig at man har... Eks bil, hus, osv.. Har man barn sammen og samvær har jo begge de samme behovene der, og et det slik at man har behov for større bolig fordi man har flere barn med annen mann, så må man akseptere at man må ta kostnaden selv. Og viktigst av alt : krav til dokumentasjon!! Får man penger så skal de brukes til det som de er tiltenkt: BARNA. Mødre som bruker bidraget på seg selv stjeler fra far og barna... Bidragsreglene slik de er i dag, er jo basert på hva det koster å ha barn.
Gjest damen Skrevet 29. februar 2012 #167 Skrevet 29. februar 2012 Og BY kan uansett ikke idømmes å betale mer enn 7/8-del av de faktiske utgiftene per barn, selv om BY er millinonær og mor lever på trygd. Heldigvis! På samme måte som BY skal betale for sitt barn skal også BM gjøre det.
Gjest andrassy Skrevet 29. februar 2012 #168 Skrevet 29. februar 2012 For det første så må jo by betale hus, hjem , bil ,kommunal avgift , forsikring osv. Derfor er det retferdig med høyere døgnpris.. For det andre så betaler jo BY alt i disse dagene. De dagene BM har barna skal jo både by og bm betale... Ikke bare BY.., Dette er jo bare tull. BY har IKKE de samme utgiftene på barna som BM har, fordi BM forutsettes å dekke alt, klær, fritidsaktiviteter, gaver etc. Det eneste BY trenger å betale når barna er på samvær er mat. Og det er ikke så mye at det krever et fradrag i den størrelsesorden som BY får. Nå har det seg sånn at BM gjerne har barna betydelig mer enn BY. Legger man et ca normalt samvær til grunn, med annenhver helg og en dag i uka, så blir dette ca 1/3 av tiden - medregnet også ferie. Likevel mener gjest og andre at BY har samme utgifter som BM ifht barna?!?! Og at det er dyrere (!) for BY å ha barna på samvær enn det er for BM å forsørge de i hverdagen??? Jeg ser at også BY har behov for å tilby barna gode vilkår hos seg. Samtidig ser jeg ikke at det innebærer fullstendig lik eller sågar bedre standard enn der barna i praksis tilbringer mesteparten av sin tid. Ihht. reglene så verken har eller skal BY ha de samme utgiftene på barna som BM har. At en del BY ikke forstår dette, og sogar ser på det som "sine" penger, vitner både om dårlig forståelse av regelverket og liten innsikt i hva barn trenger. Som sagt før i denne tråden så beregnes bidraget ut fra det staten mener et barn koster. Og det er denne summen som så deles på foreldrene. At den ene da overfører noe penger til den andre er kun for at begge skal bidra til kostnaden med forsørgelse. og det gir derfor ingen mening å snakke om regnskap. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #169 Skrevet 29. februar 2012 Barna dine er tenåringer? Da tenker jeg at det er ok å involvere dem i økonomien.. Si til dem hva du betaler og si at dem skal kerve penger av sin mor.. Hvis ikke: foreslå for dem at de kan bo hos deg, slik at bm blir by... IKKE involver barna i en krangel som er mellom mor og far. Virker jo virkelig som far utifra hans versjon er fryktelig uheldig med barnemor, men å involvere barna i dette som i bunn og grunn tvinger de til å velge side er en veldig dårlig idé som kun går utover barna og ville vært fryktelig slemt av foreldrene.
Gjest "gjest" Skrevet 29. februar 2012 #170 Skrevet 29. februar 2012 Det som er en vits er at by skal være med å dekke disse utgiftene i det hele: by har nøyaktig de samme hele tiden, og bm ville mest sansynlig hatt varm leilighet, internett tv osv uavhengig av om hun har barn eller ikke. Hvis det er en vits i at BY (som oftest er en mann) er med på og deler den økonomiske delen av foreldreskapet, hvor hen skal da BY's rettigheter som forelder komme fra da?
Gjest damen Skrevet 29. februar 2012 #171 Skrevet 29. februar 2012 Hvis det er en vits i at BY (som oftest er en mann) er med på og deler den økonomiske delen av foreldreskapet, hvor hen skal da BY's rettigheter som forelder komme fra da? Og *der* var du tilbake igjen. BY har kun "rett" til å være forelder om han betaler penger. Ingen bidrag, ingen "rett" til barnet. Patetisk.
Gjest "gjest" Skrevet 29. februar 2012 #172 Skrevet 29. februar 2012 Og *der* var du tilbake igjen. BY har kun "rett" til å være forelder om han betaler penger. Ingen bidrag, ingen "rett" til barnet. Patetisk. Vel, med rettigheter bør plikter også komme. Ellers er man jo bare en lekeonkel til sine barn. 1
Gjest damen Skrevet 29. februar 2012 #173 Skrevet 29. februar 2012 Vel, med rettigheter bør plikter også komme. Ellers er man jo bare en lekeonkel til sine barn. Nei, man er ikke det. Du har på en eller annen måte forvekslet eller likestilt kjærlighet og omsorg med penger. Det er jo helt tydelig siden du mener at en BY som ikke kan gjøre opp for seg heller ikke skal få treffe barnet sitt. Hvem tror du at du rammer mest? Du vet godt hva jeg sikter til.
Gjest "gjest" Skrevet 29. februar 2012 #174 Skrevet 29. februar 2012 Nei, man er ikke det. Du har på en eller annen måte forvekslet eller likestilt kjærlighet og omsorg med penger. Det er jo helt tydelig siden du mener at en BY som ikke kan gjøre opp for seg heller ikke skal få treffe barnet sitt. Hvem tror du at du rammer mest? Du vet godt hva jeg sikter til. Er ikke folk interessert i å bidra økonomisk er de sjeldent interessert i å ha noe med barna å gjøre i det hele tatt. Like greit å bli kvitt de da. 1
Gjest damen Skrevet 29. februar 2012 #175 Skrevet 29. februar 2012 Er ikke folk interessert i å bidra økonomisk er de sjeldent interessert i å ha noe med barna å gjøre i det hele tatt. Like greit å bli kvitt de da. Vi er på det nivået nå ja.. Ok, skjønner at du er ferdig i debatten og bare er ute etter å slenge dritt.
Gjest "gjest" Skrevet 29. februar 2012 #176 Skrevet 29. februar 2012 Vi er på det nivået nå ja.. Ok, skjønner at du er ferdig i debatten og bare er ute etter å slenge dritt. Det her er hva jeg observerer som tidligere nav-ansatt og blant venner og bekjente, det du igjen driver med er å generalisere over deg selv og ditt eget liv og situasjon, og ingenting er farligere enn det.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #177 Skrevet 29. februar 2012 Nei, man er ikke det. Du har på en eller annen måte forvekslet eller likestilt kjærlighet og omsorg med penger. Det er jo helt tydelig siden du mener at en BY som ikke kan gjøre opp for seg heller ikke skal få treffe barnet sitt. Hvem tror du at du rammer mest? Du vet godt hva jeg sikter til. Folk som ikke klarer å forsørge ungene sine... Hmmm! Det rammer hvem mest, sa du?
Gjest Tidssone Skrevet 29. februar 2012 #178 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde med glede byttet det jævla bidraget dere maser om i en far som ville hatt ungene 50/50.
Gjest "gjest" Skrevet 29. februar 2012 #179 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde med glede byttet det jævla bidraget dere maser om i en far som ville hatt ungene 50/50. Har du foreslått det for ham`?
Gjest Tidssone Skrevet 29. februar 2012 #180 Skrevet 29. februar 2012 Har du foreslått det for ham`? Selvsagt. Ungene ville gjerne hatt mer tid med ham. Faren deres vil ikke ha dem mer enn annenhver helg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå