AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #61 Skrevet 25. februar 2012 Hvorfor kommer du med en slik useriøs kommentar? Hvorfor løgn? Hva tviler du på? At mannen ikke skatter av pengene mor får? At mor lar være å kjøpe klær? Eller at fyren helst ville forvalte sitt bidrag til barnet selv??? Og "igjen" ,,,, tror du har et forklaringsproblem... Hvem faen betaler 4500 i bidrag til ett barn? Det må i så fall være en privat avtale hvor mor ikke har inntekt, far har skyhøy inntekt og null samvær. Far til mitt barn tjener 400 000, jeg studerer og er uten inntekt. Han har null samvær og betaler bare 2500 kr/mnd. Det andre barnet sitt har han samvær med og betaler 4500 til de to barna tilsammen. Moren til det barnet har lav og ustabil inntekt. For å komme ut med et bidrag på 4500 til ett barn må du ha en inntekt som også tilsier at det ikke burde bry deg nevneverdig å betale din del av underholdskostnadene. Husk at tak over hodet, strøm og mat også er innbakt i disse underholdskostnadene. Om mor har så lav inntekt som det ser ut til er det ikke rart hun ikke har råd til å kjølpe dyre klær og dyrt utstyr til barnet. Husk at "dyrt/rimelig" er meget relative begreper. Jeg er forøvrig glad du ikke er far til mitt barn, så bitter og hissig som du fremstår. 2
Gjest True Khaleesi Skrevet 25. februar 2012 #62 Skrevet 25. februar 2012 Nå var jeg ikke aktiv i den andre debatten, men 40.000??! Haha, ja dette er jo bare tull, det tror jeg de fleste forstår. Jeg er alenemor og benytter meg av alt av ytelser jeg kan få. Hvorfor? Fordi jeg er under utdanning. Dersom noen vil stigmatisere meg, så værsågod. Jeg har for øvrig ikke fått noen utbetalelser ennå, men regner med at jeg vil få ca 20.000 utbetalt hver måned.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #63 Skrevet 25. februar 2012 Jeg får utbetalt 18 000 hver mnd(inkudert barnetrygd og bidrag),klager ikke men det er ikke i nærheten av 40 000 som en annen i denne tråden påstår
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #64 Skrevet 25. februar 2012 Jeg får utbetalt 18 000 hver mnd(inkudert barnetrygd og bidrag),klager ikke men det er ikke i nærheten av 40 000 som en annen i denne tråden påstår Samme her. Jeg får 17800 kr i måneden, og det inkluderer alle mulige stønader OG bidrag. Far betaler da minstebidrag og har null samvær. Jeg mottar overgangsstønad fordi jeg utdanner meg for å kunne forsørge barnet med en godt nok betalt 8-16-jobb. De utbetalte stønadene betaler jeg tilbake gjennom skattetrekket i løpet av 2,5 år i jobb etter endt utdanning. Far betaler langt mindre enn hva hans reelle andel av barnets underholdskostnad er, og han bidrar ikke med noenting utenom de usle kronene. Hva er egentlig problemet til dere som føler et behov for å båssette og stigmatisere alenemødre som en homogen gruppe? Skulle jeg begynne å klage fordi noen oppsøker legen oftere enn andre? Hva med alle de som har mer enn ett barn i barnehage/skole; skal jeg være bitter og hatefull fordi de får mer av skattepengene enn meg? (Newsflash: skoler og barnehager betales via skatteseddelen. Foreldrebetalingen i barnehagen er bare en liten egenandel). Hva med de som er uforsiktige og skader seg slik at de krever kostbare sykehusopphold? Hva med de som spiser, drikker eller røyker på seg helseproblemer som er kostbare å behandle? Om du blir ufør fordi du kjørte for fort på en glatt vintervei; er det feil at samfunnet da gir deg et minimum av penger slik at du kan ha tak over hodet, klær på kroppen og mat i magen? Din uforsiktighet på den glatte vinterveien vil du aldri kunne betale tilbake igjen om du blir evig ufør. Mine tre år med overgangsstønad har jeg som sagt betalt tilbake i løpet av et par år. Har dere bitre hissigpropper her noe mer på klage på i forhold til at jeg får stønader fra NAV og et minimalt økonomisk bidrag fra den drittsekken som ikke ville bruke kondom og som bedyret at han ville ta sin del av ansvaret da angrepillesvikten var et faktum? Makan! Jeg er så lei av å bli trakassert! (bklgr evt skrvie- og)redigeringsfiel i farta. 5
Mamma1 Skrevet 25. februar 2012 #65 Skrevet 25. februar 2012 Hadde ikke jeg jobbet så hadde jeg fått utbetalt ca 20 000. Jeg er da alene med tre barn. Det er nesten umulig å klare seg på det. Jeg jobber og studerer heldigvis og har utbetalt ca 300000. Det er heller ikke fett, men bedre enn alternativet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #66 Skrevet 25. februar 2012 Hadde ikke jeg jobbet så hadde jeg fått utbetalt ca 20 000. Jeg er da alene med tre barn. Det er nesten umulig å klare seg på det. Jeg jobber og studerer heldigvis og har utbetalt ca 300000. Det er heller ikke fett, men bedre enn alternativet. Hvordan får du til å jobbe ved siden av studiene (eller studere ved siden av jobben) med tre barn? Du har en far som har samvær?
Sulosi Skrevet 25. februar 2012 #67 Skrevet 25. februar 2012 Hvordan får du til å jobbe ved siden av studiene (eller studere ved siden av jobben) med tre barn? Du har en far som har samvær? Hvorvidt man klarer å jobbe ved siden av studier og barn avhenger av hvilke studier man går på og hvaslags jobb man får tak i samt at arbeidsgiver er velvillig mtp å tilrettelegge arbeidstider. Noen er "heldige" og får det til å klaffe, andré ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2012 #68 Skrevet 25. februar 2012 Hvem faen betaler 4500 i bidrag til ett barn? Det må i så fall være en privat avtale hvor mor ikke har inntekt, far har skyhøy inntekt og null samvær. Far til mitt barn tjener 400 000, jeg studerer og er uten inntekt. Han har null samvær og betaler bare 2500 kr/mnd. Det andre barnet sitt har han samvær med og betaler 4500 til de to barna tilsammen. Moren til det barnet har lav og ustabil inntekt. For å komme ut med et bidrag på 4500 til ett barn må du ha en inntekt som også tilsier at det ikke burde bry deg nevneverdig å betale din del av underholdskostnadene. Husk at tak over hodet, strøm og mat også er innbakt i disse underholdskostnadene. Om mor har så lav inntekt som det ser ut til er det ikke rart hun ikke har råd til å kjølpe dyre klær og dyrt utstyr til barnet. Husk at "dyrt/rimelig" er meget relative begreper. Jeg er forøvrig glad du ikke er far til mitt barn, så bitter og hissig som du fremstår. Her betaler by 4500 for en 7 åring, via nav, far tjener bra.. Har 37000 utbetalt hver mnd( 4 barn med 2 menn) far til to av barna kjøper det meste til dem, og betaler 80 % av reiseutgiftene... For de andre kjøper jeg det meste... Stemor mener self at by skal la meg ta alle utgiftene med barna ... Men så lenge far kjøper utstyret til dem, så har jeg han gjøre det... Blir mer i potten til fellesting til alle barna da...
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #69 Skrevet 25. februar 2012 1500,- for 14 åring (ingen samvær) og by har litt over 300 000, bm har 170 000.
Gjest BY Skrevet 25. februar 2012 #70 Skrevet 25. februar 2012 9000 kroner til to tenåringer. BY tjener 600 000, BM jobber svart og har derfor "ingen" inntekt. Samværsklasse 3
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2012 #71 Skrevet 26. februar 2012 Underholdskostnad Fødselsdato 01.02.1993, Bidragsmottakeren har ingen utgifter til barnetilsyn Inntekt Bidragsmottaker: Årsinntekt NOK 160000, Skatteklasse 2, Mottar ikke småbarnstillegg, Mottar utvidet barnetrygd Bidragspliktig: Årsinntekt NOK 400000, Skatteklasse 1, Bor alene, Har 0 egne barn i husstanden Samvær Bidragspliktig har 0 - 0,99 netter/måned samvær med bidragsbarnet Resultat Bidragspliktig skal betale NOK 5 641 til bidragsmottaker Underholdskostnad Fødselsdato 01.02.1993, Bidragsmottakeren har ingen utgifter til barnetilsyn Inntekt Bidragsmottaker: Årsinntekt NOK 160000, Skatteklasse 2, Mottar ikke småbarnstillegg, Mottar utvidet barnetrygd Bidragspliktig: Årsinntekt NOK 400000, Skatteklasse 1, Bor alene, Har 0 egne barn i husstanden Samvær Bidragspliktig har 4 - 8,99 netter/måned samvær med bidragsbarnet Resultat Bidragspliktig skal betale NOK 4 327 til bidragsmottaker. Som dere ser blir det fort penger til bidrag. Dette ser ut av utregninger fra NAVs bidrsgskalkulator. 4500 kr for en ungdom blir det fort om ikke bidragsmotaker har INNTEKT. Det er dette som er så forferdelig utrettferdig og skaper mye av de negative holdninger om "alenemødre". Her må det gjøres noe. Starer mor utdanning ved samlivsbrudd noe som skjer i halvparten av brudd blir det store barnebidrag og dette blir møtt med et stort hat om ikke mor har inntekt.Det samme om mor er ufør. Mange konflikter kunne vært unngått om dette var annerledes
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2012 #72 Skrevet 26. februar 2012 Vel, men uansett hvor mye du kverner på det her så blir det ikke rett. Både jeg, Sulois og Andrassy har beskrevet for deg hvordan ting henger sammen, ta det til deg. Nemlig. Vel, jeg kan igjen trekke frem teskjeia. Bidraget blir regnet ut fra begge foreldrenes inntekt. Ergo samværsfradraget er noe mor "gir til" far sånn at han har noe penger å bruke på ungene når de er der. Det her skal han kunne dokumentere behørig. Innlegget er rediget som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Poenget er at den betalende part skal vite hva sitt bidrag går til.. By forvalter kun sine penger, bm forvalter sine + en viss % av BYs penger. Derfor burde by kunne kreve regnskap for sitt bidrag.. Verre er det ikke. Og man burde ikke ha være utdannet økonom for åse logikken, og for å greie å skille bidrag og fradrag...
Gjest True Khaleesi Skrevet 26. februar 2012 #73 Skrevet 26. februar 2012 Underholdskostnad Fødselsdato 01.02.1993, Bidragsmottakeren har ingen utgifter til barnetilsyn Inntekt Bidragsmottaker: Årsinntekt NOK 160000, Skatteklasse 2, Mottar ikke småbarnstillegg, Mottar utvidet barnetrygd Bidragspliktig: Årsinntekt NOK 400000, Skatteklasse 1, Bor alene, Har 0 egne barn i husstanden Samvær Bidragspliktig har 0 - 0,99 netter/måned samvær med bidragsbarnet Resultat Bidragspliktig skal betale NOK 5 641 til bidragsmottaker Underholdskostnad Fødselsdato 01.02.1993, Bidragsmottakeren har ingen utgifter til barnetilsyn Inntekt Bidragsmottaker: Årsinntekt NOK 160000, Skatteklasse 2, Mottar ikke småbarnstillegg, Mottar utvidet barnetrygd Bidragspliktig: Årsinntekt NOK 400000, Skatteklasse 1, Bor alene, Har 0 egne barn i husstanden Samvær Bidragspliktig har 4 - 8,99 netter/måned samvær med bidragsbarnet Resultat Bidragspliktig skal betale NOK 4 327 til bidragsmottaker. Som dere ser blir det fort penger til bidrag. Dette ser ut av utregninger fra NAVs bidrsgskalkulator. 4500 kr for en ungdom blir det fort om ikke bidragsmotaker har INNTEKT. Det er dette som er så forferdelig utrettferdig og skaper mye av de negative holdninger om "alenemødre". Her må det gjøres noe. Starer mor utdanning ved samlivsbrudd noe som skjer i halvparten av brudd blir det store barnebidrag og dette blir møtt med et stort hat om ikke mor har inntekt.Det samme om mor er ufør. Mange konflikter kunne vært unngått om dette var annerledes Oi, så jeg har egentlig krav på over 4000 i farsbidrag? Men vi skal ordne en privat avtale her, noe kanskje flere burde forsøke på. Det viktigste er jo at man klarer seg alle tre, selv om man ikke er en familie lengre.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2012 #74 Skrevet 26. februar 2012 Oi, så jeg har egentlig krav på over 4000 i farsbidrag? Men vi skal ordne en privat avtale her, noe kanskje flere burde forsøke på. Det viktigste er jo at man klarer seg alle tre, selv om man ikke er en familie lengre. Du får legge inn deres inntekter og samvær samt barnets fødselsdato. Husk også de dager som er i ferier ovs. De skal også telle med. Dette er noe som mange som har regnet ut bidrag selv ikke har tenkt på. Ligger en i grensen kan det avgjøre en ny samværesklasse. Dvs. 3 uker sommerferie,halv påske,halv jul/nytt år,halv vinter/høstferie (eller annet vært år). Bidrag kan regnes ut over 2 år slik at det blir et snitt hver mnd. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+9+(Samv%C3%A6r)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148235.cms http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg2.action Jeg som har skrevet dette og innlegget du spurte om er en mann som ønsker det skal gå riktig for seg. Der både far og mor som gjør de skal og ikke utnytter systemer der den andre forelder slik at den ene ikke påført større belastninger av den andre foreldrepart eller staten. Vet dette skjer i stor stil blant en del mødre, der dette med nedgang i inntekt av forskjellige grunner slik at bidrag og stønader økes. Må få lov å si at dette er noe som ikke burde gi utsalg i økt bidrag. Likeledes fedre (BY) som ikke bidrar med samvær og bidrag. 1
Gjest "gjest" Skrevet 26. februar 2012 #75 Skrevet 26. februar 2012 Poenget er at den betalende part skal vite hva sitt bidrag går til.. By forvalter kun sine penger, bm forvalter sine + en viss % av BYs penger. Derfor burde by kunne kreve regnskap for sitt bidrag.. Verre er det ikke. Og man burde ikke ha være utdannet økonom for åse logikken, og for å greie å skille bidrag og fradrag... Poenget er at samværsfradraget er en del av barnebidraget. Noe mor gir tilbake til far, på et vis.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #76 Skrevet 26. februar 2012 Så lenge barnet får nytt tøy, sko, mat osv etter behov, om det så er tatt fra bidraget eller annen inkommende betalinger er det jo greit. Når barnet flytter ut av huset skal det gå automatisk til barnet. Vist barnet da er over 18år kan det søke om bidrag fra begge av foreldrene vist det er under utdanning, man får brev fra nav om det. Jeg er alenemor, men er en av de som elsker å kjøper nytt til ungen min og hun kommer alltid først. Har i tillegg en konto til henne hvor jeg setter av 2000 i året + det hun får på sparegrisen sin som hun får disponere selv fra en viss alder til det hun måtte trenge som moped/bil lappen studieår osv.
Gjest damen Skrevet 26. februar 2012 #77 Skrevet 26. februar 2012 Poenget er at samværsfradraget er en del av barnebidraget. Noe mor gir tilbake til far, på et vis. Uansett hvor mange ganger du sier dette så blir det ikke mer sant. Det er ikke så at BY "skylder" mor den fulle summen av hva barnet koster, og at hun "gir han tilbake" samværsfradraget. Det er en svært naïv fremstilling av sjablongen. Bidragsmottaker har endel plikter som bidragsyter ikke har, og bidragsyter har i mange tilfeller like utgifter som BM. Bare 3-4 dagers månedlig forskjell i samværsklasse velter lasset over på mors side av gjerdet, og hun sitter som den heldige vinneren av stønadslotteriet.
Gjest "gjest" Skrevet 26. februar 2012 #78 Skrevet 26. februar 2012 Uansett hvor mange ganger du sier dette så blir det ikke mer sant. Det er ikke så at BY "skylder" mor den fulle summen av hva barnet koster, og at hun "gir han tilbake" samværsfradraget. Det er en svært naïv fremstilling av sjablongen. Bidragsmottaker har endel plikter som bidragsyter ikke har, og bidragsyter har i mange tilfeller like utgifter som BM. Bare 3-4 dagers månedlig forskjell i samværsklasse velter lasset over på mors side av gjerdet, og hun sitter som den heldige vinneren av stønadslotteriet. Det der blir ikke sant selv om du repeterer det. 1
Gjest damen Skrevet 26. februar 2012 #79 Skrevet 26. februar 2012 Hehe. Du leker sånn "vi gjentar det den andre sier og vrir på det"-leken. Kudos for god argumentasjon.
Gjest "gjest" Skrevet 26. februar 2012 #80 Skrevet 26. februar 2012 Hehe. Du leker sånn "vi gjentar det den andre sier og vrir på det"-leken. Kudos for god argumentasjon. Hva snakker du om? Jeg har argumentert saken på egen kunnskap i snart en uke mot en drøss tullinger som skriker om en "urettferdig" verden pga de/deres menn må betale på ungene sine. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå