Gjest Vampen Skrevet 25. desember 2011 #381 Skrevet 25. desember 2011 Så for deg er det enten eller? Enten ond eller snill? Enten svart eller hvit? Ingen nyanser? Jeg synes selvsagt synd på ofre og pårørende, de har gått igjennom noe jeg ikke unner en gang min verste fiende. Ond eller snill er verdiløse betegnelser. Alle mennesker er med all sansynlighet begge deler, og ingen er utelukkende det ene eller det andre. Derfor velger jeg først og fremst å dømme mennesker etter handlingene deres. Og for meg er liksom massedrap på uskyldig litt over grensa. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #382 Skrevet 25. desember 2011 Hitler var nasjonalsosialistisk. Altså på venstresiden og ingen "høyremann". Personlighetsmessig kan det være mulig å sammenligne disse to karakterene, men ideologisk sett er det omtrent umulig. ehm, hvordan kan hitler være sosialist når han var imot kommunistene? Det må ihvertfall ha vært en slags høyre-form sosialist eller noe... men uansett har de likhetstrekk, og bestemora di ville neppe likt at du sympatiserte med Breivik. Eller hva tror du? Klarer du ikke sette deg inn i følelsene til bestemora di heller?
Gjest Katten. Skrevet 25. desember 2011 #383 Skrevet 25. desember 2011 fortsatther og KMS, jeg vil at dere skal repetere disse ordene. For dere selv og for oss i tråden: "Jeg er seksuelt tiltrukket av en barnemorder. Jeg finner ham modig og intelligent, selv om han gjennomførte terroraksjoner og drepte barn og ungdommer i kaldt blod." Dette er sannheten. Dette er hva dere føler. 3
Gjest Vampen Skrevet 25. desember 2011 #384 Skrevet 25. desember 2011 Hitler var nasjonalsosialistisk. Altså på venstresiden og ingen "høyremann". Personlighetsmessig kan det være mulig å sammenligne disse to karakterene, men ideologisk sett er det omtrent umulig. Ser du at det står NASJONAL foran sosialistisk? Det er ikke vanskelig å sammenligne dem politisk sett, iom at nasjonalisme er fremtredende hos begge.
fortsatther Skrevet 25. desember 2011 #385 Skrevet 25. desember 2011 Ond eller snill er verdiløse betegnelser. Alle mennesker er med all sansynlighet begge deler, og ingen er utelukkende det ene eller det andre. Derfor velger jeg først og fremst å dømme mennesker etter handlingene deres. Og for meg er liksom massedrap på uskyldig litt over grensa. Så du avskriver en mann som har begått massedrap med en gang? Ikke interessant å finne ut noe mer bak og kanskje til en viss grad forstå vedkommendes synpunkt? 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #386 Skrevet 25. desember 2011 Jeg er godt forstående med ordenes betydning, og du har kanskje rett i at jeg ikke har så mye empati i denne saken. Men generelt har jeg plenty med begge deler. Du innrømmer til og med at du ikke har særlig empati i denne saken. Da er man temmelig iskald. Antar din manglende empati er fordi ungdommene hadde annet politisk ståsted enn deg. Det som er skremmende er at disse to ungjentene i tråden er skoleflinke og ganske gode til å formulere seg - om enn det mangler innsikt på andre områder. Og de kan lykkes i samfunnet, få jobber med innflytelse. Slike mennesker kan komme seg opp og frem uten at vi aner om holdningene og den manglende empatien som ligger under. KSM vurderte til og med å studere psykiatri i fremtiden (om jeg husker riktig). Håper virkelig ikke det. Ingen av dere to må noen gang jobbe i noen form for omsorgsyrke. 1
Gjest Vampen Skrevet 25. desember 2011 #387 Skrevet 25. desember 2011 Hovedsaklig barn, faktisk. Ja, det er modig å drepe barn!
Ellevill Skrevet 25. desember 2011 #388 Skrevet 25. desember 2011 Hva vet vi egentlig om dødsfallet hennes? Kanskje ABB forsøkte å skadeskyte, kanskje han ble redd i øyeblikket hun kom mot ham og bare skjøt uten å sikte? Hva vi vet om dødsfallet hennes? Vi vet at hun som ubevæpnet helsepesonell ble skutt rett ned. Dere fremstiller ABB som en helt, mnes i følge mitt verdisyn er det mennesker som henne som er helter og ressurser. Det er spesielt at dere kaller AUFerne barn. Den yngste som ble drept var 14. Men stort sett fra 16 og oppover. Dette er jo unge voksne. De er strafferettslig tilregnelige, er over den seksuelle lavalder, kan kjøpe øl i Danmark, snus etc... Når man er såpass "gammel" er man jo voksen nok til å ha politiske meninger og fronte disse. Gjennomsnittsalderen var vel 20? Selvsagt, det er ungdommer, og de var vel ikke ferdig utviklet, og det er jo selvfølgelig grusomt, men de er ikke barn og dermed helt uskyldige. Du er virkelig gal??!! Er man under 18 er man barn. Altså, flere av de han drepte var barn. Jeg skjønner du har behov for å rasjonalisere det. Det klinger liksom ikke så godt å være kåt på en barnemorder? Men det er du altså. Ja, det er ganske uvirkelig, men det er det du er. Kåt på en barnemorder. Når du fantaserer seksuelt om ham, hvilke bilder er det du får i hodet ditt da? Er det bilder av ham når han skyter mennesker i ansiktet eller er det fra når han sitter på gutterommet hos mor og spiller WOW? Synes du det er skikkelig, skikkelig opphissende? Forsvarer jeg handlingene? Eller beretter jeg hva ABB har sagt om dette? Ja, du forsvarer handlingene. Jeg tror du er mindre intelligent hvis du forfekter noe annet. Jeg er godt forstående med ordenes betydning, og du har kanskje rett i at jeg ikke har så mye empati i denne saken. Men generelt har jeg plenty med begge deler. Sikkert.... 3
fortsatther Skrevet 25. desember 2011 #389 Skrevet 25. desember 2011 fortsatther og KMS, jeg vil at dere skal repetere disse ordene. For dere selv og for oss i tråden: "Jeg er seksuelt tiltrukket av en barnemorder. Jeg finner ham modig og intelligent, selv om han gjennomførte terroraksjoner og drepte barn og ungdommer i kaldt blod." Dette er sannheten. Dette er hva dere føler. Ja, det er faktisk sannheten.
Gjest Katten. Skrevet 25. desember 2011 #390 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er faktisk sannheten. Skriv ordene. 2
BellaSwan Skrevet 25. desember 2011 #391 Skrevet 25. desember 2011 Det er helt klart at han har fått for lite stimuli fra motstridende debattanter. Han er blitt overbevist ved å isolere seg fra alt annet enn disse fora. I en ideell verden hadde det selvsagt vært bedre om ikke-voldelige ord nådde frem. Men historien har vist at det er svært lite effektivt. Bare se på hva som skjedde i Nigeria i dag, bombeangrep fra islamsk gruppe mot kirke. Det nytter ikke å snakke fornuft med disse ekstremistene, for de har også en overbevisning og har ikke vokst opp der man har fått innfall fra andre kanter. Man kan ikke sammenligne Breivik og Hitler. Hitler var rasist, som kun gikk på rase og ytre faktorer, Breivik mener det er deres kultur og religion som vil ta over våre verdier og tradisjoner. Jøder var flinke til å arbeide og bidro til samfunnet, de var ikke voldelige og ønsket å overta makten med voldelige handlinger. Mange muslimer utnytter vårt velferdssystem, forventer å bli oppvartet med moskeer og egne skoler, samt at de ønsker makten, og er villig til å bruke vold for å nå frem. Hitler ønsket et "rent" utseendemessig samfunn, mens Breivik ønsker å bevare våre vestlige og kristne tradisjoner selvom han ikke selv er religiøs. Dette er på et helt annet plan intellektuelt og faktisk rasjonelt, samt viser en viss omtanke, omsorg og kjærlighet for oss landsmenn. Det kom jo frem i rapporten til de sakkyndige at Anders ville drive avl på renrasede nordmenn. Det minner jo om Lebensborn som H. Himmler holdt på med før og under 2. verdenskrig. Dette ble støttet av Hitler.
Gjest Bustenskjold Skrevet 25. desember 2011 #392 Skrevet 25. desember 2011 Hitler var nasjonalsosialistisk. Altså på venstresiden og ingen "høyremann". Personlighetsmessig kan det være mulig å sammenligne disse to karakterene, men ideologisk sett er det omtrent umulig. "høyreekstremisme som samlebegrep kan omfatte både radikale kapitalistiske, konservative og reaksjonære bevegelser, ulike terrorgrupper, nazister, fascister og monokulturisme. Høyreekstremisme støtter segregering" "Ideologiene som vanligvis forbindes med høyreekstremisme er fascisme, nazisme og andre ultra-nasjonalistiske, religiøst ekstreme eller reaksjonære ideologier" http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yreekstremisme
Gjest Anuket Skrevet 25. desember 2011 #393 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er faktisk sannheten. Så du klarer å innrømme det, men likevel distansere deg fra handlingene han har gjort? Det er jo nettopp det som har gjort at du har blitt oppmerksom på han, så hvordan kan du overse det han har gjort? Ja jeg vet jeg skulle holde meg unna, men måtte bare spørre 1
fortsatther Skrevet 25. desember 2011 #394 Skrevet 25. desember 2011 Du innrømmer til og med at du ikke har særlig empati i denne saken. Da er man temmelig iskald. Antar din manglende empati er fordi ungdommene hadde annet politisk ståsted enn deg. Jeg skrev tidligere i tråden, at handlingene i grunn ikke registreres hos meg. Derfor den manglende empatien. Det har ingen ting med politisk ståsted å gjøre.
Ellevill Skrevet 25. desember 2011 #395 Skrevet 25. desember 2011 Jeg skrev tidligere i tråden, at handlingene i grunn ikke registreres hos meg. Derfor den manglende empatien. Det har ingen ting med politisk ståsted å gjøre. Nei, jeg tror heller det har å gjøre med at du er avstumpet, ond og dum. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #396 Skrevet 25. desember 2011 Jeg skrev tidligere i tråden, at handlingene i grunn ikke registreres hos meg. Derfor den manglende empatien. Det har ingen ting med politisk ståsted å gjøre. bekymrer det deg ikke? hva om det utvikler seg?
fortsatther Skrevet 25. desember 2011 #397 Skrevet 25. desember 2011 Så du klarer å innrømme det, men likevel distansere deg fra handlingene han har gjort? Det er jo nettopp det som har gjort at du har blitt oppmerksom på han, så hvordan kan du overse det han har gjort? Ja jeg vet jeg skulle holde meg unna, men måtte bare spørre Det er jo nettopp dette jeg selv er veldig nysgjerrig på! Jeg, som egentlig er en veldig emosjonell og sympatisk person, klarer å overse dette? Overse nøyaktig det første jeg fikk vite om ham? Om det skulle være til interesse, følte jeg først avsky for ham. Men senere på natten 23. juli så fikk jeg sympati - nettopp for ham, den grusomme, der hatgrupper og drapstrusler ble slengt i hytt og pine.
fortsatther Skrevet 25. desember 2011 #398 Skrevet 25. desember 2011 (endret) bekymrer det deg ikke? hva om det utvikler seg? Jeg er til tider bekymret. Men hva meg angår, er jeg den samme personen jeg alltid har vært (Gråter fortsatt over Ekstrem Oppussing), så det er kun denne saken jeg har manglende empati. Endret 26. desember 2011 av SportyShorty 1
Gjest Vampen Skrevet 25. desember 2011 #399 Skrevet 25. desember 2011 Så du avskriver en mann som har begått massedrap med en gang? Ikke interessant å finne ut noe mer bak og kanskje til en viss grad forstå vedkommendes synpunkt? Noen av oss klarer det kunststykket å forstå og fordømme samtidig. Jeg forstår intellektuelt sett hvorfor noen omskjærer jenter, samtidig som jeg kan se på det som et barbariske overgrep. Jeg kan intellektuelt sett forstå ABBs begrunnelser, samtidig som jeg kan anse ham som en sinnsyk, feig, forstyrret drapsmann. Og det er stor forskjell på aksept og forståelse. Du ser ut til å være på vei inn i aksept, noe som er hårreisende. ABB fortjener en ting, fordømmelse. 1
Gjest Katten. Skrevet 25. desember 2011 #400 Skrevet 25. desember 2011 fortsatther, skriv ordene som jeg tidligere gav deg. Ikke kopier dem fra mitt innlegg, skriv dem selv. Bokstav for bokstav, ord for ord. Post det for oss og deretter skal du lese det høyt for deg selv.
Fremhevede innlegg