Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner ikke problemet i det hele tatt. Det er absolutt null problem å bruke margarin. Og det flyter butikkene over av. De som ikke klarer å bruke margarin er rett og slett kresne og fortjener ikke å få smør til jul. Makan til unødvendig syting!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet i det hele tatt. Det er absolutt null problem å bruke margarin. Og det flyter butikkene over av. De som ikke klarer å bruke margarin er rett og slett kresne og fortjener ikke å få smør til jul. Makan til unødvendig syting!

Margarin og smør er ikke det samme, enkelt og greit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

men eg skjønner ikkje hvorfor alle lavkarbofolk får skylda for at det er smørmangel, eg går på lavkarbodiett og spiser ikkje smør i det hele tatt=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margarin og smør er ikke det samme, enkelt og greit.

Da er du en kresen sytepave rett og slett! Du får like gode pepperkaker, julekaker, krumkaker osv ved å bruke margarin. Det er IKKE et reelt problem at du må benytte margarin for å lage disse tingene istedet for smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du en kresen sytepave rett og slett! Du får like gode pepperkaker, julekaker, krumkaker osv ved å bruke margarin. Det er IKKE et reelt problem at du må benytte margarin for å lage disse tingene istedet for smør.

Det ulik smak på margarin og smør, og det blir en annen smak på julekaker og annet når man bruker margarin i stedet for smør.

Mulig du ikke smaker forskjell, men mange gjør det og vil ha smør i kakene til jul. Jul er full av tradisjoner, også når det gjelder julekakene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en absolutt minimal smaksforskjell. På linje med smaksforskjellen av 4,5 og 5 g salt. Problemet er konstruert av kresne sytepaver og media som vil selge nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en absolutt minimal smaksforskjell. På linje med smaksforskjellen av 4,5 og 5 g salt. Problemet er konstruert av kresne sytepaver og media som vil selge nyheter.

smoer_eller_margarin.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en absolutt minimal smaksforskjell. På linje med smaksforskjellen av 4,5 og 5 g salt. Problemet er konstruert av kresne sytepaver og media som vil selge nyheter.

Det er din mening. Mange andre opplever at det er stor smaksforskjell.

Noen liker ikke smør, mens andre ikke liker margarin. De klarer å gjenkjenne det som har blitt brukt. For å kunne gjøre det så de kjenne forskjell.

Det kan også være smaksforskjell mellom ulike typer smør. Mange kjenner forskjellen selv om ikke du gjør det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du en kresen sytepave rett og slett! Du får like gode pepperkaker, julekaker, krumkaker osv ved å bruke margarin. Det er IKKE et reelt problem at du må benytte margarin for å lage disse tingene istedet for smør.

Spiser ikke kaker heller jeg, så ja jeg er kanskje kresen. ;) Men i grøten og på brødskiva og i annen mat spiser jeg bare smør. Hva du syns er forøvrig revnende likegyldig. :) Jeg har handlet smøret mitt jeg, og lider ingen nød. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest On Topic

Synes smørmangelen er litt oppjaget i media. Ja det er butikker som er tomme for smør men folk har jo hamstret som.. ja hamstere den siste tida, det påvirker jo ytterligere!

Ein ting er kombinasjonen av lavkarbo og mindre melkeproduksjon, men tenk på all jarlsbergen som Norge eksporterer til utlandet?

Men eg bruker no uansett margarin dei gongane eg brukar slikt, så eg ser bare sirkuset frå sidelinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smoer_eller_margarin.jpg

So what? Folk har brukt margarin i 200 år. Det fungerer utmerket og har brakt millioner av mennesker ut av hungersnød. Og er markedsledende i de fleste vestlige land. Du får akkurat like god julebakst ved å bruke margarin som smør. Det er ingen krise, og ikke et reelt problem. Kun et problem for kresne sytepaver.

Endret av Brusebukken87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Folk har brukt margarin i 200 år. Det fungerer utmerket og har brakt millioner av mennesker ut av hungersnød. Og er markedsledende i de fleste vestlige land. Du får akkurat like god julebakst ved å bruke margarin som smør. Det er ingen krise, og ikke et reelt problem. Kun et problem for kresne sytepaver.

Såså, du skal få bruke margarinen din som du vil kjære deg. Det er mer enn nok når vi andre koser oss med smøret vårt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes smørmangelen er litt oppjaget i media. Ja det er butikker som er tomme for smør men folk har jo hamstret som.. ja hamstere den siste tida, det påvirker jo ytterligere!

Ein ting er kombinasjonen av lavkarbo og mindre melkeproduksjon, men tenk på all jarlsbergen som Norge eksporterer til utlandet?

Men eg bruker no uansett margarin dei gongane eg brukar slikt, så eg ser bare sirkuset frå sidelinja.

Pfft, lavkarbo har bare en liten del av skylda. Folk blir mer og mer bevisste på å bruke rene matvarer, som smør i stedet for margarin. Og nå nærmer jula seg og folk er hysteriske for at de ikke skal få smør til julebaksten. Hadde ikke folk kjøpt mer enn de trengte hadde ikke mangelen vært særlig merkbar. Det var ikke tomt i butikkene rundt her før media skrev at det var krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Folk har brukt margarin i 200 år. Det fungerer utmerket og har brakt millioner av mennesker ut av hungersnød. Og er markedsledende i de fleste vestlige land. Du får akkurat like god julebakst ved å bruke margarin som smør. Det er ingen krise, og ikke et reelt problem. Kun et problem for kresne sytepaver.

Margarin har vært i Norge siden 1876, dvs. 135 år... ;)

Julebaksten smaker ulike med margarin framfor smør. Er det virkelig så vanskelig å forstå? For noen er det viktig med smør i tradisjonsrik julebakst. DU kan jo spise margarinen, men respekter at andre ønsker smør, ren vare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Margarin har vært i Norge siden 1876, dvs. 135 år... ;)

Julebaksten smaker ulike med margarin framfor smør. Er det virkelig så vanskelig å forstå? For noen er det viktig med smør i tradisjonsrik julebakst. DU kan jo spise margarinen, men respekter at andre ønsker smør, ren vare.

Litt merkelig at vi har fått så anderledes smaksløker i løpet av et år, at vi trenger 1000 tonn mer smør i år enn i fjor. Jeg mener.. Dersom de som bakte med margarin i fjor og de som bakte med smør i fjor gjør det samme i år så ville forbruket vært det samme og ingen smørmangel. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at vi har fått så anderledes smaksløker i løpet av et år, at vi trenger 1000 tonn mer smør i år enn i fjor. Jeg mener.. Dersom de som bakte med margarin i fjor og de som bakte med smør i fjor gjør det samme i år så ville forbruket vært det samme og ingen smørmangel. :klo:

Neida, de skylder på at det ikke er nok kraftfor å gi kuene pga den dårlige sommeren. Så da er ikke melka feit nok.

Kuene får rett og slett slankekost, ser du.

Ikke at de lider under det.

Problemet er alle de menneskene som tror melkefett er slankekost for seg selv, selv om kumelk ikke en gang er beregnet på folk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, de skylder på at det ikke er nok kraftfor å gi kuene pga den dårlige sommeren. Så da er ikke melka feit nok.

Kuene får rett og slett slankekost, ser du.

Ikke at de lider under det.

Problemet er alle de menneskene som tror melkefett er slankekost for seg selv, selv om kumelk ikke en gang er beregnet på folk. :roll:

Grunnen til at kuene produserer fettredusert melk, er fordi det i lenger tid har vært etterspørsel av lett melk. Det er umulig å rette opp dette på bare et år, det kan ta generasjoner, pga. fettredusert melk er avlsbetinget. Det har også med at mye av jordene ble ødelagte i år pga. mye nedbør.

Endret av HopelessFear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...