Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Men er det virkelig noe som MÅ ha smør da? :klø:

Jeg har brukt margarin til det meste i mange år, og tenker på kokosolje etter jeg så noen nevnte det som et alternativ.

Men bortsett fra klatten til potetene klarer jeg ikke helt se at smaken er så kraftig at det gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å smøre brødskive trenger en noe å smøre på den. :gjeiper:

Margarin kommer ikke innenfor min dørstokk.

Smøreost, hummus, peanøtsmør, majones, syltetøy, avocado +++ fint smørebart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig klarer man seg uten smør (og margarin), men det er nå i hvert fall mangel på smør i butikkene. Her jeg bor (tettsted utenfor Oslo) har jeg ikke sett en smørpakke i butikkene på et par-tre uker. Men jeg rakk å få kjøpt en liten pakke usaltet smør før det ble tomt, og har fortsatt igjen litt av en annen pakke. Vi bruker jo ikke MASSE smør til hverdags, så den lille pakka holder nok en god stund, men det hadde vært fint å ha i julekakene - jeg lager ikke kaker med margarin... på den annen side har jeg flere oppskrifter på gode kjeks og kaker uten smør (f eks noen med sukker og egg, og noen med olje), og mange av de tradisjonelle julekakene er ikke så veldig gode uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøreost, hummus, peanøtsmør, majones, syltetøy, avocado +++ fint smørebart.

Greit. Men nå er det smør vi snakker om her...

Har forresten Tine monopol på smør i Norge. Dersom så bør dette monopolet fjernes, slik at konkurrenter som f.eks. Q-Meieriene kan konkurrere med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Men nå er det smør vi snakker om her...

Har forresten Tine monopol på smør i Norge. Dersom så bør dette monopolet fjernes, slik at konkurrenter som f.eks. Q-Meieriene kan konkurrere med dem.

Har ventet på den der. Nei Tine har ikke monopol, men samvirkebedriftene Tine og Nortura er oppnevnt av stortinget til å være markedsregulatorer. Akkurat nå ser det ut som Tine har sovet litt i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å smøre brødskive trenger en noe å smøre på den. :gjeiper:

Margarin kommer ikke innenfor min dørstokk.

Hvorfor MÅ du absolutt ha smør på skiva da?

Jeg har aldri spist smør eller margarin på skiva bortsett fra når noen idioter har prøvd å lure meg til det, og da kommer faktisk smaken av pålegget fram i motsetning til når det kvalmefremkallende klisseriet på bunn er er... Så nei, det MÅ ikke være smør på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor MÅ du absolutt ha smør på skiva da?

Jeg har aldri spist smør eller margarin på skiva bortsett fra når noen idioter har prøvd å lure meg til det, og da kommer faktisk smaken av pålegget fram i motsetning til når det kvalmefremkallende klisseriet på bunn er er... Så nei, det MÅ ikke være smør på brødskiva.

Herregud da!

Dette er da ikke en diskusjon om smak og behag. Tråden dreier seg om at det er mangel på smør i butikkene. La oss holde oss til temaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker at de som omtaler å mangle smør som en krise, opplever en reel krise. Kanskje stearinlyset ditt tar fyr i romjula mens du spiser av julebaksten uten ekte meierismør i seg og huset ditt brenner ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh...the drama :filer:

Er det noe norsk media kan, så er det krisemaksimering. :fnise:

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt margarin til baking, og baksten smaker da fint, den? Og Brelett på brødskiva. Har massevis av det i butikkene her, så jeg har det i hvert fall fint. :P

Hva SKAL folk med alt dette smøret? Hva bruker dere det til, liksom? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Oslo-folk, hvert år så blir det snøkaos og nå er det smørkrise.. det tar ti minutter å lage smør.

Grunnen til smørmangelen er jo mangel på feit melk. Så om alle skulle hamstre inn fløte for å lage smør selv, så blir jo problemet ihvertfall ikke løst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI! JA - DEG - JA! SLUTT MED KRISEMINIMERINGEN!

Jeg måtte ut med halve månedslønna for en pakke smør, blir lite julegaver nå, men smør har jeg i hvert fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har jo Danmark lovet å hjelpe til, så da er det jo ikke noe problem mer. De har samlet inn hele 4000 pakker smør som skal sendes over til Norge. http://www.tv2.no/gmn/til-smoerhungrige-nordmenn-4000-pakker-smoer-er-paa-vei-fra-danmark-3654141.html

Deles ut ved utlodning...

Jeg skal campe ved havna! Gladnyheter! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som ansatt på Rema 1000 har virkelig fått kjenne på denne smørmangelen. Jeg får ca 20-30 sinte kunder som kjefter eller er irritert på meg, hver dag, på grunn av mangel på smør. Det går mest i gamle damer, men gjett om de kan å kjefte altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man en kjøkkenmaskin kan man lage smør på null komma niks, så skjønner ikke helt hva folk stresser med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter
Så om alle skulle hamstre inn fløte for å lage smør selv, så blir jo problemet ihvertfall ikke løst.

Nei, men folk er dørgende lat og akkurat det er sikkert som banken.. så har man også rømme, seterrømme og crème fraîche. Finnes på toppen av det endel delikatessesjapper i Oslo som har smør fra div. småbruk etc.

Bestandig så er det slik at de fleste bruker mer tid og krefter på å snakke om et problem enn å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...