Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Ikke soft flora, soft soya. Det er ikke det samme.

Ok, da så. :P Jaja, det er vel uansett margarin?

Margarin er ikke og vil aldri bli en fullerstatter til smør (mener jeg). Iallefall ikke på smak. Har jo lagd helt grei mat med margarin, men kunne aldri stekt biff i f.eks. margarin alene. Pleier å blande olje og smør for å få smørsmak uten at man får det brente smaken, men aldri uten å blande oljen med smør. Hadde blitt en trist biff uten smør...

Bremykt går til nøds i bakverk, ettersom det er 70% smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjinn litt etter

Lite med fløte sier noen her, men det gjør da ingenting.. bruk rømme eller crème fraîche -> setersmør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite med fløte sier noen her, men det gjør da ingenting.. bruk rømme eller crème fraîche -> setersmør.

For 30 år siden kunne man kjerne butikkrømme til smør, men nå funker det ikke av en eller annen grunn. Aner ikke hva de har gjort med rømmen sin. Prøvde for 10 år siden, for å vise barna hvordan man lager setersmør og det var ikke lettrømme jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRISE! Vi kommer alle til å dø! Dette er bare starten på slutten, dere. OPEN YOUR EYES!

meeeh... Hvem trenger smør? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRISE! Vi kommer alle til å dø! Dette er bare starten på slutten, dere. OPEN YOUR EYES!

2012!!!

:fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Lite med fløte sier noen her, men det gjør da ingenting.. bruk rømme eller crème fraîche -> setersmør.

Hvis flere og flere gjør dette ender deg i grunn med samme greia til slutt, for fettet som blir brukt kommer jo fra samme fettreserven.

Absinthia: jeg leste da nettopp om noen som hadde gjort det :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis flere og flere gjør dette ender deg i grunn med samme greia til slutt, for fettet som blir brukt kommer jo fra samme fettreserven.

Absinthia: jeg leste da nettopp om noen som hadde gjort det :klo:

Når jeg tenker meg om, så er det mulig at jeg befant meg i Sverige og at det er over 15 år siden jeg skulle demonstrere dette (det demret plutselig for meg at kjøkkenet virket som en del av min svenske fortid), men om noen prøver og det ikke funker, så er det mulig å prøve flere rømmetyper.

(Haha - om jeg husket feil, kunne dette ha vært et bra triks for at ikke folk skulle kjøpe opp all seterrømmen også! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter
Aner ikke hva de har gjort med rømmen sin.

Ser ut som noen har fått det til -> lenke, vedkommende sier at det smakte utmerket. TV2 opplyser også at en kan benytte seg av rømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

Smørmangelen er høyst reell. Jeg har i snart 2 uker forgjeves forsøkt å få tak i smør (Bremykt, Meierismør, Setersmør eller Kviteseidsmør). Har min daglige tur innom 2-3 butikker og det er alltid tomme hyller. De får inn forsyninger en gang i blant, men så snart de er på plass i hyllene blir det revet bort. På mandag var hyllen tom, som vanlig, men foran meg i kassen så jeg ei dame med 8-10 pakker i handlevognen sin.

Folk hamstrer som gale, og vi andre får ingenting!

Dette er i Oslo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker svært sjelden smør, så har ikke savnet det enda. Til steking bruker jeg enten olje eller flytende bremykt. Fungerer ypperlig. Skulle selvsagt gjerne harr meierismør til julebaksten, men med det lille jeg baker skal jeg klare meg med margarin, selv om det ikke er helt den samme smaken. Eneste jeg skulle hatt meierismør til er krumkakene (en god unnskyldning for å slippe å lage de...?) :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

Smørmangelen er høyst reell. Jeg har i snart 2 uker forgjeves forsøkt å få tak i smør (Bremykt, Meierismør, Setersmør eller Kviteseidsmør). Har min daglige tur innom 2-3 butikker og det er alltid tomme hyller. De får inn forsyninger en gang i blant, men så snart de er på plass i hyllene blir det revet bort. På mandag var hyllen tom, som vanlig, men foran meg i kassen så jeg ei dame med 8-10 pakker i handlevognen sin.

Folk hamstrer som gale, og vi andre får ingenting!

Dette er i Oslo.

Da burde de kanskje satt en grense på maks 2 pk pr. handletur eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips til dere, gå innom lokale resturanter og spør om å få kjøpe små pakker med smør, er lite, men jeg fikk på den måten tak i 150 gram fra et par peppes resturanter. Det er i det minste noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ folk egentlig hamstre? Bruker man det da opp innen utgangs dato?

For min del ingen krise, men foretrekker Bremykt i grøten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kjinn litt etter
Jeg har i snart 2 uker forgjeves forsøkt å få tak i smør (Bremykt, Meierismør, Setersmør eller Kviteseidsmør).

Du får bare smøre deg med litt tålmodighet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til oppi nord, og her har jeg ikke sett noe til denne smørkrisen. Alltid fullt i butikkene.

Kjenner flere i nord som mangler smør i butikkene, så det varierer tydeligvis der oppe også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet, men har sett mye om den såkalte smørmangelen i norsk media. Er det så ille som det blir fremstilt som? Har dere ikke smør?

Det er et problem for puristene som må ha ekte smør. Butikkene har masse av alle typer plantemargarin. Det er bare de som insisterer på at fettet må ha blitt sprutet ut av en ku, som lider nød.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter

Margarin smaker ikke godt. Du kan ikke bruke en råvare som ikke smaker godt hvis du skal lage noe du skal kose deg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...