Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Apropo lavkarbo og smør, det er jo kanskje på tide at forbrukerne ser at det ikke går an å legge om jordbruket her i Norge på en sesong for å tilpasse alaskens trender.

I veldig mange år har man lagt vekk på å prøve og få ned fettprosenten i melka, fordi det er slik forbrukerne ville ha det, og man har derfor avlet bevisst på dette. Nå er plutselig trenden snudd, og da er det vanskelig å få ei ku som er avlet for lite fett til å plutselig produsere feit melk gitt. At sommeren i tillegg ble ekstra ille gjør jo selvfølgelig ting verre, og siden bøndene heller ikke får ekstra betalt for melka (selv når etterspørselen øker) så er det jo ikke lønnsomt for bønder flest å gi mer kraftfòr for å øke fettprosenten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei det er bare sprøyt og tull. Media får ta seg en tur å se i butikker...

I "mine" butikker er det null smør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tomt for smør i "mine" butikker også. Ingen stor krise for min del, jeg bruker så godt som aldri smør eller margarin (gg heldigvis trenger jeg det ikke til konfekten jeg skal lage heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke smør å oppdrive her heller, og det har det ikke vært på mange uker. Jeg overlever da helt fint, så det er ingen "krise". Men savner smør ja (bruker ikke margarin)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd noe til den såkalte smørmangelen. På butikkene her er det masse smør av alle typer. Om det skulle mangle noe, så er det margarin, og der er ikke engang smør så. Har inntrykk av at det er mest rundt Oslo området som har blitt rammet av det. Kjenner en del i vestfold og deromkring. Der er det vansker med å finne smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd noe til den såkalte smørmangelen. På butikkene her er det masse smør av alle typer. Om det skulle mangle noe, så er det margarin, og der er ikke engang smør så. Har inntrykk av at det er mest rundt Oslo området som har blitt rammet av det. Kjenner en del i vestfold og deromkring. Der er det vansker med å finne smør.

Kjenner folk over hele landet som sier de mangler smør på butikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomt alle steder jeg har sett de siste ukene...med unntak av den noen pakker Smøremyk for ei uke siden. Bruker helst ordentlig smør fremfor det "kjemiske" "smøret" som er utvanna og smaker nada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter

Typisk Oslo-folk, hvert år så blir det snøkaos og nå er det smørkrise.. det tar ti minutter å lage smør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smaker nada.

Hvilket er det? Skulle gjerne visst det, for jeg hater smaken av smør, men det er nå en gang sånn at det må være med i enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett margarin, og sjelden smør. Merker likevel at jeg blir påvirket av media. Hver gang jeg er i butikken ser jeg etter smør. Hjernen blir helt skrudd...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har det for godt i dette landet! Når ordet Krise kan brukes bare for at folk har hamstra litt for mye smør noen uker. Hadde vi brukt like mye smør i år som vi gjorde på samme tid i fjor så hadde det ikke vært tomt i hyllene. Vi får i oss 1000 tonn mer smør i år enn i fjor.

Er det tomt for smør så står eskene med SoftSoya rett ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg er glad for at smørkrisa kom i år, da jeg skal flytte i neste uke og uansett ikke har brydd meg om å bake julekaker, da julekaker uten ekte smør er bare fysj og æsj.

Kunne ha hatt en liten krise altså, men det ble det heldigis ikke

- tross smørtomme og etterhvert også fløtetømte butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mange jeg kjenner som omtaler smørmangelen som en smørkrise (det er nok et begrep som for det meste brukes i media, ser jeg for meg), i hvert fall ikke i all seriøsitet.

Men at det er en smørmangel mange steder, det kan ingen nekte for. Vi bruker ikke smør annet enn i julekaker, så vi lider ingen nød. Til julekakene lager vi vårt eget smør i år, og det gjør oss ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen smør i våre butikker heller, bor i Sogn og Fjordane. Er visst mangel i bergensområdet og lenger nord her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i umiddelbar nærhet av større by altså, bare så det er sagt - og her har det heller ikke vært smør å oppdrive i flere uker. Jeg skal alltids klare meg uten, men nå begynner det å bli lite fløte også (sikkert fordi folk lager eget smør hjemme) og DA kan jeg begynne å bli grinete altså!!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen vil lage julekaker med f.eks. melange. Fy f***. Og du som sa at Soft Flora-pakkene sto ved siden av, mente du det?? Det står jo til og med på Soft Flora-pakkene at SF ikke er egnet for hverken steking eller baking.

Nei, jeg har vært heldig og fikk knabbet til meg 4 pakker (2kilo) på den lokale Rimi'n etter at Tine-bilen hadde levert! Wohoo! Heldigvis hadde ikke butikken lagt ned kvotering. :P Så ble det (gode) julekaker i år også. Førstemann til mølla! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som sa at Soft Flora-pakkene sto ved siden av, mente du det??

Ikke soft flora, soft soya. Det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...