Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Herregud da!

Dette er da ikke en diskusjon om smak og behag. Tråden dreier seg om at det er mangel på smør i butikkene. La oss holde oss til temaet.

Jeg var godt innenfor temaet. Poenget mitt er at du opplever ingen krise bare pga at du ikke har smør til å ha på skiva. Det går fint an å leve uten. SÅ hvis det er krise og sultkatastrofe for deg såeh... jah...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Ikke nok med det.. Aftenposten den 25 november hadde følgende å meddele: Synnøve Finden satser nå på import av smør fra Belgia for å sikre julebaksten i Norge, snakk om ei fjær som ble til ti høns :hoho:

Jeg synes det beste var at Synnøve Finden, som vel hadde sitti på denne importkvota i et par år etter auksjon og ventet på fall i tollprisene går ut og sier noe sånt som at "Nei, dette tjener vi ingenting på!". Skal vi liksom tro på at de byr på importkvote uten å ha noen som helst ambisjoner om å bruke den til å tjene penger? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var godt innenfor temaet. Poenget mitt er at du opplever ingen krise bare pga at du ikke har smør til å ha på skiva. Det går fint an å leve uten. SÅ hvis det er krise og sultkatastrofe for deg såeh... jah...

Dette er ikke snakk om å overleve eller ikke.

Det er snakk om en vare mange av oss bruker daglig og som nå er nærmest umulig å få tak i.

Bruker du bil daglig? Hva ville du i såfall synes dersom det ikke fantes bensin eller diesel å oppdrive på flere uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke snakk om å overleve eller ikke.

Det er snakk om en vare mange av oss bruker daglig og som nå er nærmest umulig å få tak i.

Bruker du bil daglig? Hva ville du i såfall synes dersom det ikke fantes bensin eller diesel å oppdrive på flere uker?

Da hadde jeg tatt buss eller gått. Det er midlertidig, og ikke verdens undergang!

Hvis smørmangel, bensinmangel (som det faktisk har vært her i hvert fall ved et par anledninger!), og kanskje en liten knekk i økonomien en måned er grunn til å male fanden på veggen og skrike å bære seg (selv om det går helt fint å leve slik en periode) så har en jammen meg ikke mye problemer å klage over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke snakk om å overleve eller ikke.

Det er snakk om en vare mange av oss bruker daglig og som nå er nærmest umulig å få tak i.

Bruker du bil daglig? Hva ville du i såfall synes dersom det ikke fantes bensin eller diesel å oppdrive på flere uker?

Jeg bruker mye kylling, og i flere måneder har det vært umulig å få tak i 2 kg-pakkene på Kiwi. Men det er ikke grunn til å klage det vel. Irriterende? Ja. Noe å lage så ekstremt stort oppstyr for? Nei.

Akkurta som med smør så finnes det andre alternativer. Dyrere, billigere, med litt variasjon, hva som helst, men det finnes alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av smør på maten, baker gjør jeg ikke. Foreløpig har jeg ikke merket noe til "krisen", men jeg får ikke spist uten smør, så håper ikke jeg gjør det heller :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke snakk om å overleve eller ikke.

Det er snakk om en vare mange av oss bruker daglig og som nå er nærmest umulig å få tak i.

Bruker du bil daglig? Hva ville du i såfall synes dersom det ikke fantes bensin eller diesel å oppdrive på flere uker?

Kremt...

Du, det er en vesentlig stor forkjell jo. Har en ikke bil visse steder, er det ikke en gang sikkert en kommer seg til butikken en gang. Ikke alle som har buss rett utenfor døra.

Det er ikke noe verre enn at du må tilpasse deg litt en periode. Så lenge det finns margarin og andre smøralternativer, får vi bare vente tålmodig.

Fortsetter nå med margarinen min jeg da, de få gangene jeg baker.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går det av folk?? Gå helt av skaftet fordi de mangler smør! Lavkarbodietter, hysterisk hamstring av smør fordi det nærmer seg jul. Noen har masse smør, andre får totalt noia fordi de kanskje må kokkelere småkakene med MARGARIN i stedet. For uten SMØR blir det jo ikke noen jul..

Slapp av! Snart snur moten igjen, og det blir atter en gang farlig å spise smør. I mellomtiden får vi smøre oss med tålmodighet. Og litt skadefryd..

:ironi:

Men altså, dersom man absolutt MÅ ha smør: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=sm%F8r

God Jul! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Her jeg bor er det ikke smør i butikkene. Jeg har snart brukt opp den pakken med bremykt jeg har i kjøleskapet, og om det er tomt når jeg kommer i butikken i dag så får jeg vel bare bruke margarin i stedet for denne gangen her da. Ikke noe krise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter
Skal vi liksom tro på at de byr på importkvote uten å ha noen som helst ambisjoner om å bruke den til å tjene penger? :klo:

Det er litt reklame, men det verste med denne saken er dette med julen.. var det ikke slik at i denne tiden så skulle en putte på noen småpenger på div. bøsser og tenke på andre?

:kalle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at de aldri har solgt så mye smør før. Man kan jo lure på hvordan denne "krisen" hadde sett ut med mindre folk skulle hamstret for harde livet. Nærbutikken fikk inn smør for noen dager siden. Da jeg stod der med min ene pakke, og alle rundt meg stod der med minst fem pakker, begynte jeg å lure på hva det går av folk. Men det skjer jo hver gang det varsles om diverse streiker og mangler. Selvoppfyllende profeti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som butikkansatt har det vært hverdagskomikk i det siste. Vi har dagens leveranse i hyllene til vi åpner klokken 9. Damene kommer flaksende inn før gitteret engang er helt åpent og kommer styrtende med alt fra 2-3 til 7-8 pakker hver med meierismør eller bremykt. Folk står i kassekøen og ringer naboen sin for å fortelle at "NÅ ER DET SMØR!" og løper tilbake og skal ta med 4-5 pakker for dem også.

Kvart over ni er det tomt, og akkurat samme tralt neste dag. Greit nok at det er julebakst og noen går på lavkarbo, men hva de bruker SÅ jævla mye smør til kan jeg rett og slett ikke begripe. Hadde vi satt opp skilt med begrensning om 1-2 pakker per kunde hadde det garantert blitt opptøyer. For ikke å snakke om alle de som smisker og maser om å få være unntaket for regelen, fordi de "har sååååå mye de bare MÅ få bakt, kjære søte snille... kan ikke JEG bare få 4-5 pakker da. Ingen andre trenger å få vite om det".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kjinn litt etter

Smør koster flesk på Finn

En porsjonspakke inneholder 12 gram smør. Han la disse ut for salg for omkring 60 kroner, noe som gir en kilopris på 5000 kroner.

Til tross for den stive prisen solgte smørpakkene som hakka møkk, og 18-åringen sitter igjen med 1800 kroner.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skjønner ikke at denne "krisen" ikke kommer til å vare evig, og hamstrer masse så de skal ha til de neste 4 julene tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjinn litt etter

Det sto i avisa for lenge siden at det skulle komme smør fra Belgia og gjett hva.. i kveld så kom jaggu meg det første lasset.

Nå kommer smøret

Første smørleveranse kommer til Alvdal med lastebil kl. 16 i dag (torsdag 8. desember). Det kommer også en bil i dag som går direkte til grossistene Asko og Ica, men vi har ikke oversikt over hvor og når den ankommer, forteller Tollefsen.

Det er stor sannsynlighet for at smøret kommer til de første butikkene i morgen eller lørdag, sier meierisjefen.

Synnøve Finden har fått flere henvendelser fra riksdekkende medier som ønsker å dokumentere den første smørleveransen. Det blir i så fall første gang en smørleveranse blir mottatt av et pressekorps her til lands.

:hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke her, var på butikken i stad og der var det masse å velge i.

Sikker på at det var smør og ikke margariner? (Det er mange som ikke vet forskjellen har jeg skjønt, ikke sikkert du er en av de altså.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig noe som MÅ ha smør da? :klø:

Jeg har brukt margarin til det meste i mange år, og tenker på kokosolje etter jeg så noen nevnte det som et alternativ.

Men bortsett fra klatten til potetene klarer jeg ikke helt se at smaken er så kraftig at det gjør noe?

Julegrøt med margarinøye? :spy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...