Gå til innhold

Er smørmangelen så ille som media påstår?


caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Samma det vel? Fett er fett, og det smaker dritt begge deler. Jeg kjenner ikke forskjell over hodet!

Farger er farger

Ost er ost

Hund er hund

Mann er mann

Klinger dette kjent tro? Tro meg, det er forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er alle de menneskene som tror melkefett er slankekost for seg selv, selv om kumelk ikke en gang er beregnet på folk. :roll:

Det skal bli artig den dagen de oppdager at de har plugget igjen alle kransarteriene sine, selv om de ikke har synlige bilringer og dobbelthaker. Og en masse fett rundt organene i buken som ikke er synlig utenpå.

Man kan fint være både tynn og feilærnært på melk og smør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger er farger

Ost er ost

Hund er hund

Mann er mann

Klinger dette kjent tro? Tro meg, det er forskjell.

Han derre fyren der bør seriøst lære seg å si med ord det han ønsker seg, og slutte å demonstrere helt uforståelig ... :filer:

Dessuten er det tydeligvis et problem med all den derre Jarlsbergosten som produseres som normalt... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får svær vom av å spise for mye fett og protein, og lavkarbofolket er på godt vei i den retningen med sin overdrevne konsumpsjon.

Man får også nyreproblemer.

Problemet er at nordmenn generelt sett har for mye penger til mat, og derfor lever for ...fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er forskjell.

HVA er forskjellen da? Det er fettklatter som smaker dritt begge deler, og som har som eneste formål å tette igjen arterier og danne fettlag rundt organer. Ergo gjør de nett samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Folk har brukt margarin i 200 år. Det fungerer utmerket og har brakt millioner av mennesker ut av hungersnød. Og er markedsledende i de fleste vestlige land. Du får akkurat like god julebakst ved å bruke margarin som smør. Det er ingen krise, og ikke et reelt problem. Kun et problem for kresne sytepaver.

Så gi F i å klag og syte på oss som ønsker smør! Har du virkelig ikke neo bedre å bruke tiden din på?

Smaken er forskjellig. Noen liker smør og andre liker margarin. Vi er jo ikke sytepaver bare fordi vi liker smør som absolutt ikke er å oppdrive i butikkene. Makan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HVA er forskjellen da? Det er fettklatter som smaker dritt begge deler, og som har som eneste formål å tette igjen arterier og danne fettlag rundt organer. Ergo gjør de nett samme nytten.

Smaken!

Akkurat som det er forskjell på Norvegia og Jarlsberg.

Dersom du tror at smør og margarin har som eneste formål å tette igjen arterier og danne fettlag rundt organer så er det jo ikke noe rart du bare snakker svada her. For da har du tydeligvis ikke fulgt mye med på hva som skjer her i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odelsjinta

Grunnen til at kuene produserer fettredusert melk, er fordi det i lenger tid har vært etterspørsel av lett melk. Det er umulig å rette opp dette på bare et år, det kan ta generasjoner, pga. fettredusert melk er avisbetinget. Det har også med at mye av jordene ble ødelagte i år pga. mye nedbør.

Avisbetinget?

Ja, smørkrisa er gjerne avisbetinget. :fnise:

Men det var vel avelsbetinget du skulle fram ti?

Faktum er uansett at de kuene som per i dag har gener for mindre fettrik melk, også får mindre kraftfor pga den regnfulle sommeren.. = problem med å skaffe nok melkefett til smørproduksjon, når folk i tillegg hamstrer som gale og skal ha lavkarbo smør i julegrøten og småkakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gi F i å klag og syte på oss som ønsker smør! Har du virkelig ikke neo bedre å bruke tiden din på?

Smaken er forskjellig. Noen liker smør og andre liker margarin. Vi er jo ikke sytepaver bare fordi vi liker smør som absolutt ikke er å oppdrive i butikkene. Makan!

Man blir visst hissig av å gå på lavkarbo...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisbetinget?

Ja, smørkrisa er gjerne avisbetinget. :fnise:

Men det var vel avelsbetinget du skulle fram ti?

Faktum er uansett at de kuene som per i dag har gener for mindre fettrik melk, også får mindre kraftfor pga den regnfulle sommeren.. = problem med å skaffe nok melkefett til smørproduksjon, når folk i tillegg hamstrer som gale og skal ha lavkarbo smør i julegrøten og småkakene.

Jepp, det er akkurat det. Damn you autocorrect!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske margariner benytter primært soya- og rapsolje.

Og det er forskjellen, siden smør består av melkefett.

Altså har det andre egenskaper. Så smaken blir ennå en annen ting.

Folk som vil ha smr må gjerne bruke det, men det er ikke KRISE at man må bruke et alternativ ETT år. Et alternativ som forøvrig er helt utmerket.

Nordmenn lider ingen nød.

Dette er bare agurknyheter med denne smørkrisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir visst hissig av å gå på lavkarbo...

Mulig det, ikke vet jeg.

Jeg ønsker smør på brødskiven, i stekepannen, i bearnaisesausen, osv. og er absolutt ikke på lavkarbo. Men antar du er siden du vet så godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det, ikke vet jeg.

Jeg ønsker smør på brødskiven, i stekepannen, i bearnaisesausen, osv. og er absolutt ikke på lavkarbo. Men antar du er siden du vet så godt.

Smør er lite egnet i stekepannen. Det tåler dårlig varme. Kaldpresset rapsolje er mye bedre egnet til steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, ikke vet jeg.

Jeg ønsker smør på brødskiven, i stekepannen, i bearnaisesausen, osv. og er absolutt ikke på lavkarbo. Men antar du er siden du vet så godt.

Du sulter ikke ihjel av å kjøpe noe annet i desember. At dette er en "krise" er bare noe media liker å skrive, så de kan selge aviser.

Dessuten får du kjøpt utmerket belgisk smør på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sulter ikke ihjel av å kjøpe noe annet i desember. At dette er en "krise" er bare noe media liker å skrive, så de kan selge aviser.

Dessuten får du kjøpt utmerket belgisk smør på mandag.

Men det er jo akkurat det vi sier, det er ikke så ille som media skal ha det til, vi får det smøret vi skal ha vi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er faktisk utrolig fascinerende!

Tenk at noe sånn som smør kan lage SÅ mye krangel??? :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odelsjinta

Bare så det er sagt, så syns jeg det er toppers at Anders Behring Breivik fikk aviser fulle av nyheter om smørmangel, når medieforbudet hans ble opphevet :fnise:

Så for min del gjør ikke akkurat det så fryktelig mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør er lite egnet i stekepannen. Det tåler dårlig varme. Kaldpresset rapsolje er mye bedre egnet til steking.

So?

Jeg liker smaken, og steker ikke på ekstremt høy temperatur. Pluss alt det andre jeg og andre bruker smør til så klart.

Du sulter ikke ihjel av å kjøpe noe annet i desember. At dette er en "krise" er bare noe media liker å skrive, så de kan selge aviser.

Dessuten får du kjøpt utmerket belgisk smør på mandag.

Dette er da ikke et spørsmål om å sulte ihjel eller ikke!

Det går rett og slett bare ut på at en vare som det normalt sett ikke er noe problem å få tak i nå har vært utsolgt i butikkene i snart 3 uker. Noe er galt, og det må da gå ann å diskutere det på et diskusjonsforum.

Gleder med til mandag. Da skal jeg kjøpe 10 pakker, så får jeg heller kaste 8 av dem i søpla i januar. Nå er jeg lei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...