Mann 42 Skrevet 1. desember 2011 #641 Skrevet 1. desember 2011 Det er som sagt helt irrelevant, for det er ingen som har benektet at psykoser forekommer, det vi snakker om her er hvorvidt det å ha en virkelighetsoppfatning som ikke deles av andre er et symptom på psykisk lidelse. Nei, ikke i seg selv. Du har et lite nyansert syn på dette. Poenget her er ikke så mye selve verdensoppfatningen, men hvordan personen har kommet frem til den. Dersom denne prosessen har vært preget av tankefeil, hallusinasjoner, manglende realitetskontroll og lignende, så er det et tegn på sinnssykdom. Breivik mener at han er en Tempelridder. Hvorfor mener han det? Det finnes vitterlig en organisasjon som han kunne ha vært medlem i, og hvem vet, kanskje har de en kommandostruktur som ligner den militære? Kanskje de har sine egne kommandører. Men Breivik er etter alt å dømme ikke en av dem, det er en fantasi han har laget seg, og som sådan er den et symptom på sinnslidelse. Breivik kan ikke skille mellom sine fantasier om Knights Templars, og den objektive virkeligheten. Og deri ligger galskapen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #642 Skrevet 1. desember 2011 Nei, ikke i seg selv. Du har et lite nyansert syn på dette. Poenget her er ikke så mye selve verdensoppfatningen, men hvordan personen har kommet frem til den. Dersom denne prosessen har vært preget av tankefeil, hallusinasjoner, manglende realitetskontroll og lignende, så er det et tegn på sinnssykdom. Breivik mener at han er en Tempelridder. Hvorfor mener han det? Det finnes vitterlig en organisasjon som han kunne ha vært medlem i, og hvem vet, kanskje har de en kommandostruktur som ligner den militære? Kanskje de har sine egne kommandører. Men Breivik er etter alt å dømme ikke en av dem, det er en fantasi han har laget seg, og som sådan er den et symptom på sinnslidelse. Breivik kan ikke skille mellom sine fantasier om Knights Templars, og den objektive virkeligheten. Og deri ligger galskapen. Det blir for dumt. Om han er eller ikke er en del av en større gruppe, så har han da også selv beskrevet at det lønner seg å gi inntrykk av å være en del av en organisasjon. Altså en taktisk manøver for å skape frykt og øke rekruttering. Hvorfor skal det være noen sinnslidelse? 2
Cuckold Skrevet 1. desember 2011 #643 Skrevet 1. desember 2011 Nei, ikke i seg selv. Du har et lite nyansert syn på dette. Poenget her er ikke så mye selve verdensoppfatningen, men hvordan personen har kommet frem til den. Dersom denne prosessen har vært preget av tankefeil, hallusinasjoner, manglende realitetskontroll og lignende, så er det et tegn på sinnssykdom. Breivik mener at han er en Tempelridder. Hvorfor mener han det? Det finnes vitterlig en organisasjon som han kunne ha vært medlem i, og hvem vet, kanskje har de en kommandostruktur som ligner den militære? Kanskje de har sine egne kommandører. Men Breivik er etter alt å dømme ikke en av dem, det er en fantasi han har laget seg, og som sådan er den et symptom på sinnslidelse. Breivik kan ikke skille mellom sine fantasier om Knights Templars, og den objektive virkeligheten. Og deri ligger galskapen. Nei, jeg tror ikke jeg er så unyansert som du skal ha det til. Jeg er helt enig i at det er av en viss betydning hvordan man har kommet frem til sin virkelighetsoppfatning, selv om jeg antagelig er mer tolerant enn deg hva gjelder det irrasjonelles rolle i formingen av vår verdensanskuelse og våre holdninger. Om en person har hatt en eller noen få store opplevelser han oppfatter som åpenbaringer og personen ellers fremtrer som en rasjonelt tenkende person, en person som også kan stille seg undrende til sine egne åpenbaringer og ha forståelse for at andre ikke uten videre tror på det han forteller, vil jeg ikke uten videre avskrive ham som syk selv om han skulle bygge sin virkelighetsoppfatning på disse åpenbaringens antatte gyldighet. Det som er avgjørende er om virkelighetsoppfatningen er noenlunde sammenhengende og konsistent, og at personen kan gjøre rede for sin tro og sine synspunkt og på rimelig vis forklare hvordan han har kommet frem til sin spesielle virkelighetsoppfatning. Breivik påstår å ha hatt kontakt med briten Paul Ray kjent under nicket «Richard Lionheart», og denne er, selv om han benekter å ha stiftet noen organisasjon sammen med Breivik som kjent leder for organisasjonen «The Ancient Order of the Templar Knights». http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097751 og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080910 2
Cuckold Skrevet 1. desember 2011 #644 Skrevet 1. desember 2011 Jeg mener ikke at massemord som en del av en politisk plan, beviser psykdom, men hvis ABB er diagnostisert alvorlig psyk (og det er trolig flere indikasjoner enn kun hans politiske prosjekt) gjør det at det blir umulig å fortsette å henvise til andres yttringer, som en medvirkende faktor for hans handlinger. Men for å ta et metaperspektiv: Det slo meg at det er ganske skremmende at vi diskuterer hvordan ABBs normalitet eller psykdom, får konsekvenser for muligheter for (fredelig) politisk engasjement, hvis man ikke innehar "aksepterte" meninger (jmf. artikkel om konformitetspress i Norge). Vi er åpenbart begge veldig bekymret for dette. Vi er vel paranoide, vi også! :gjeiper: (Men ingen av oss skriver i alle fall som AnonymBruker, så kanskje er det håp!) Håp er det nok, men jeg synes ikke vi skal være så veldig fornøyd med sitasjonen bare fordi vi våger å skrive under åpent nick. :gjeiper: Hvis du har tid kan du jo lese hva jeg skrev i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=607960
Norna Skrevet 1. desember 2011 #645 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Psykotiske oppfatter signal og kommunikasjon som ikke er virkelige. F.eks, bare å hilse på en paranoid kan få den syke til å oppfatte det som en intern beskjed som korresponderer med vrangforestillinger, også kan det utløse f.eks angstreaksjon, sinne, selvforsvar eller annen mer metodisk adferd. Musikk, skrekkfilm, samfunnskritiske noveller etc alt mulig kan utløse en irrasjonell handling hos en i psykosetilstand. Men det er feil å klandre metalmusikere f.eks, eller sånne entusiatiske religionskritikere, populistisk innvandringsmotstand etc. Jeg mener det er viktig å finne ut av hva som forårsaker og forverrer sykdommen. Politisk og annen trakkasering tror jeg er en mer reell, medvirkende årsak. Endret 1. desember 2011 av Norna
I Grosny Skrevet 1. desember 2011 #646 Skrevet 1. desember 2011 Kjenner jeg har litt blandede følelser ang dette. Som en over her skriver er det på en måte godt å vite at han faktisk er syk for å få tilbake troen på menneskeheten. Samtidig så skulle jeg virkelig ønske han kunne stå for det han hadde gjort og bli buret inne resten av livet. Selv om det er ganske sannsynlig at han blir sittende inne en stund så tror jeg også han er typen til å overbevise andre om at han er frisk med en gang han får muligheten. Han er en veltalende mann og ikke minst smart. Han er iallfall en taktisk løgner.
Norna Skrevet 1. desember 2011 #647 Skrevet 1. desember 2011 Litt avsporende påpekning: Man kan gjerne tro på at Europa blir ødelagt av innvandring eller at Norge vil bli dominert av muslimer om 20 år, selv om SSBs prognoser viser noe annet. Jeg er enig i det du sier, men til de i fet skrift; Det gjør de alldeles ikke. SSB har omdefinert begrepet innvandrer og kan ikke føre statisikk basert på etnisitet. De driver rent innkluderingsarbeid til fordel for innvandringsindustrien/trafficking, men det er en annen diskusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #648 Skrevet 1. desember 2011 ABB er syk, og det er DET som er bakgrunnen for 22.7, IKKE hans ideologi som eventuelt kan ha færre eller flere fellestrekk med andre politiske oppfattninger. De snakker om høyreekstremisme og ABB's ideologi? Hva er dette rent konkret? Finnes det i virkeligheta? Enda et fantasifoster?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #649 Skrevet 1. desember 2011 "når mine fiender gråter må jeg juble" - Nei, som jeg sa, det er jo ikke det som er poenget! Poenget er at dette umuliggjør den urimelige og uetiske retorikken som de har ført. Og det er ikke politiske oppfattninger som har blitt psykeliggjort, men tvert i mot, det bekrefter at å begå massemord ikke har sammenheng med politiske oppfattninger. Det gjør det tydeligvis ikke, siden flere venstreside-folk inkl. Stoltenberg har gått ut og sagt at denne diagnosen ikke gjør at vi må slutte fokusere på "hatet til de islamofobe" osv. Debatten på nrk i kvelød handler om diagnosen by the way 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #650 Skrevet 1. desember 2011 Nei, ikke i seg selv. Du har et lite nyansert syn på dette. Poenget her er ikke så mye selve verdensoppfatningen, men hvordan personen har kommet frem til den. Dersom denne prosessen har vært preget av tankefeil, hallusinasjoner, manglende realitetskontroll og lignende, så er det et tegn på sinnssykdom. Breivik mener at han er en Tempelridder. Hvorfor mener han det? Det finnes vitterlig en organisasjon som han kunne ha vært medlem i, og hvem vet, kanskje har de en kommandostruktur som ligner den militære? Kanskje de har sine egne kommandører. Men Breivik er etter alt å dømme ikke en av dem, det er en fantasi han har laget seg, og som sådan er den et symptom på sinnslidelse. Breivik kan ikke skille mellom sine fantasier om Knights Templars, og den objektive virkeligheten. Og deri ligger galskapen. Breivik har ikke hatt hallusinasjoner. Hverken syn- eller hørselshallusinasjoner. Det sier de sakkyndige eksplisitt i rapporten. Mens alle lærebøker om schizofreni sier at hallusinasjoner er et kardinalsymptom. Du sier mye annet feil her, så kanskje du skal slutte å være så bastant. 5
Hm.. Skrevet 1. desember 2011 #651 Skrevet 1. desember 2011 Litt avsporende påpekning: Jeg er enig i det du sier, men til de i fet skrift; Hm.. skrev 01 desember 2011 - 16:04: Man kan gjerne tro på at Europa blir ødelagt av innvandring eller at Norge vil bli dominert av muslimer om 20 år, selv om SSBs prognoser viser noe annet. Det gjør de alldeles ikke. SSB har omdefinert begrepet innvandrer og kan ikke føre statisikk basert på etnisitet. De driver rent innkluderingsarbeid til fordel for innvandringsindustrien/trafficking, men det er en annen diskusjon. Jeg skulle vel ha skrevet ekperter og autoriteter med anførselstegn, for det er nettopp det: Det er få absolutte sannheter å finne. Setter man sammen annen informasjon med SSBs opplysninger, ser man igjen at det er bortkastet tid å diskutere tall. Oslos befolkning består nå av 1/4 med innvandrerbakgrunn, vel 4 av 10 i barneskolen er minoritetsspråklige, vi har hatt en rekordstor innvandring de siste årene, rekordstort antall overfallsvoldtekter og 7 av 10 fødende ved Oslo Universitetssykehus har innvandrerbakgrunn, -for å nevne noe. Dette og ikke minst det vi som bor i Oslo ser rundt oss daglig, viser at samfunnet er i veldig rask endring. Selv om det ikke er skumle muslimer som innen få år skal islamisere Norge, er det likevel absolutt nødvendig å debattere hva slike raske endringer innebærer, til tross for at nær all statistikk fra SSB alltid leder til konklusjoner om at vi ikke har noe å frykte! Så er resultatet fra rapporten om ABB at man er paranoid og har en forvrengt virkelighetsfortåelse om man påpeker behovet for debatt, eller faller det inn under kategorien "uansvarlig yttringer" fordi slikt kan bidra til nye terrorhandlinger? 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #652 Skrevet 1. desember 2011 Jeg skulle vel ha skrevet ekperter og autoriteter med anførselstegn, for det er nettopp det: Det er få absolutte sannheter å finne. Setter man sammen annen informasjon med SSBs opplysninger, ser man igjen at det er bortkastet tid å diskutere tall. Oslos befolkning består nå av 1/4 med innvandrerbakgrunn, vel 4 av 10 i barneskolen er minoritetsspråklige, vi har hatt en rekordstor innvandring de siste årene, rekordstort antall overfallsvoldtekter og 7 av 10 fødende ved Oslo Universitetssykehus har innvandrerbakgrunn, -for å nevne noe. Dette og ikke minst det vi som bor i Oslo ser rundt oss daglig, viser at samfunnet er i veldig rask endring. Selv om det ikke er skumle muslimer som innen få år skal islamisere Norge, er det likevel absolutt nødvendig å debattere hva slike raske endringer innebærer, til tross for at nær all statistikk fra SSB alltid leder til konklusjoner om at vi ikke har noe å frykte! Så er resultatet fra rapporten om ABB at man er paranoid og har en forvrengt virkelighetsfortåelse om man påpeker behovet for debatt, eller faller det inn under kategorien "uansvarlig yttringer" fordi slikt kan bidra til nye terrorhandlinger? Det riktige er 28, 4 % med innvandrerbakgrunn i >Oslo. Så det nærmer seg 1/3 2
Hm.. Skrevet 1. desember 2011 #653 Skrevet 1. desember 2011 Det gjør det tydeligvis ikke, siden flere venstreside-folk inkl. Stoltenberg har gått ut og sagt at denne diagnosen ikke gjør at vi må slutte fokusere på "hatet til de islamofobe" osv. Debatten på nrk i kvelød handler om diagnosen by the way Ja, det er ganske desperate, patetiske forsøk på å holde fast.. Men hvorfor skal det nå være et så stort behov for å diskutere disse spøkelsene som vi ikke har sett noe til? Har vi ikke andre og viktigere problemer å løse?
Norna Skrevet 1. desember 2011 #654 Skrevet 1. desember 2011 (endret) Så er resultatet fra rapporten om ABB at man er paranoid og har en forvrengt virkelighetsfortåelse om man påpeker behovet for debatt, eller faller det inn under kategorien "uansvarlig yttringer" fordi slikt kan bidra til nye terrorhandlinger? Ikke i særstilling. Alt kan utløse forskjellige handlinger hos psykotiske. Til det andre, man gir ikke etter for terror. Stoltenberg har gått ut og sagt at denne diagnosen ikke gjør at vi må slutte fokusere på "hatet til de islamofobe" osv. Noe som i praksis blir å være ren diskriminering. "Politikk"... Islam er forresten ikke en religiøs minoritet, men en religiøs goliat. Sexisistisk. Wiccanere, Satanister, paganister, samer, sjamaner etc ignoreres helt. Etisk Korrupsjon! Endret 1. desember 2011 av Norna
Hm.. Skrevet 1. desember 2011 #655 Skrevet 1. desember 2011 Ikke i særstilling. Alt kan utløse forskjellige handlinger hos psykotiske. Til det andre, man gir ikke etter for terror. Dette svaret skjønte jeg ingenting av...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #656 Skrevet 1. desember 2011 Ja, det er ganske desperate, patetiske forsøk på å holde fast.. Men hvorfor skal det nå være et så stort behov for å diskutere disse spøkelsene som vi ikke har sett noe til? Har vi ikke andre og viktigere problemer å løse? Om ikke annet bidrar det til å tåkelegge de virkelige problemene vi har. Så noe oppnår de jo med det! 3
Norna Skrevet 1. desember 2011 #657 Skrevet 1. desember 2011 Dette svaret skjønte jeg ingenting av... Translashon: Ja, alt kan utløse terroriserende aderd. Spesielt hos psykotiske. 1
Hm.. Skrevet 1. desember 2011 #658 Skrevet 1. desember 2011 Det slo meg plutselig: Hvis konklusjonen om ABB blir stående, og han blir idømt tvungen psykisk helsevern, betyr det at han kan f.eks. få fri tilgang til internet uten restriksjoner?
Hm.. Skrevet 1. desember 2011 #659 Skrevet 1. desember 2011 Flere utdrag som vitner om et ikke helt sunt sinn: "Til tross for at han var alene om terrorangrepet, har Breivik snakket om «vi» i samtalene med rettspsykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim på Ila fengsel. Etter å ha snakket med ham i 36 timer mener de sakkyndige at det er vanskelig å forstå om det overhodet er noen andre i denne organisasjonen. Etter det VG får opplyst mener rettspsykiaterne at det hele kan være et fantasiprodukt hos Breivik. Som en del av arbeidet med å undersøke om massemorderen har psykiske lidelser, spurte Husby og Sørheim også om hans tanker om fremtiden." "Hvis jeg har feilbedømt og ingen vil jobbe med meg, så har jeg bommet så grovt at jeg vil «selvterminere» etter rettssaken. Men kravet for å leve er at jeg kan kjempe videre, og det vil jeg gjøre hvis bare én vil jobbe videre med meg. Hvis jeg har tatt feil og ingen vil jobbe med meg, «selvterminerer» jeg, gjentar Breivik. «Selvterminere» er et ord Breivik har lagd selv for å omtale et selvmord. Han hevder å ha konstruert en rekke ord, angivelig fordi han synes det norske språket har mange tomrom." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10024094
Gjest Elyssa Skrevet 1. desember 2011 #660 Skrevet 1. desember 2011 Fysj.. Jeg blir kvalm av å se bildet hans overalt. Hadde samme problemet med Bin Laden. Lurer på hva han hadde tenkt om det jeg! Mannen er jo en terrorist mot det norske folk. Så mye for nasjonalisme...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå