AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #681 Skrevet 2. desember 2011 Hallusinasjoner er ikke et nødvendig symptom. Det er veldig vanlig, men ikke en nødvendig betingelse. Så vidt jeg husker, må man ha enten hallusinasjoner ELLER vrangforestillinger, ettersom realitetsbristen er ganske sentral i diagnosen. Jeg vet det, men mange psykiatere stusser altså over begrunnelsen, siden "vrangforestillingene" er politisk ideologi, og mye av grunnlaget faller derfor bort. I tillegg vil det være restriksjoner på tidsbruk. Det er ikke god behandling å la pasienter sitte på nett i timesvis hver dag. Jeg er klar over begrensningene, men det er forskjell på "nei, ingen tilgang" og "tilgang med mulige begrensninger". 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #682 Skrevet 2. desember 2011 Jeg svarte nei til dette spørsmålet - fri tilgang uten restriksjoner: Det slo meg plutselig: Hvis konklusjonen om ABB blir stående, og han blir idømt tvungen psykisk helsevern, betyr det at han kan f.eks. få fri tilgang til internet uten restriksjoner?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #683 Skrevet 2. desember 2011 Jeg svarte nei til dette spørsmålet - fri tilgang uten restriksjoner: Ok, sorry det overså jeg.
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #684 Skrevet 2. desember 2011 Han har tydeligvis simulert å være en stakkarslig taper som bor hjemme hos mamma og bare sitter på rommet for å spille dataspill i årevis. Sikkert et genialt trekk for å manipulere psykiaterne og politiet. http://www.dagbladet.no/2011/12/01/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/19236983/ Hele denne artikkelen gjør meg ytterst skeptisk til journalistene/ de sakkyndiges fortolkninger (umulig å vite hva som er hva. Det er ingenting beskrevet her som ikke kunne være naturlig og normalt i gitt sammenheng. De unnlater f.eks. å nevne at han brukte munnbind fordi hans mor hadde bihulebetennelse (som vi har lest tidligere). Artikkelen er også svært diffus om hvorvidt han var redd for stråling i tillegg til smitte, eller om det bare er brukt som eksempel på paranoid chizofreni. Jeg er også skrekkslagen ovenfor kryp og insekter (som ikke så rent få bymennesker er). Er det psykt? Da er det vel psykere å være redd for hunder? At han ønsker å begå selvmord om hans livsprosjekt mislykkes og han ikke har tilhengere, er vel heller ikke overraskende? Det at han gjør mye for å skjule elektroniske spor er i høyeste grad rasjonelt. For orden skyld; jeg tror han er psyk. Enkelte opplysninger etterlater liten tvil. På den annen side er jeg vedig skeptisk til medias formidling, som helt siden 22.7 har prioritert sin egen agenda fremfor å formidle fakta. Jeg er også tilbøylig til å tro at de to sakkyndige tolker alt inn i en sammenheng som de forventer er der. ...Så hva skal man egentlig tro? 5
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #685 Skrevet 2. desember 2011 (endret) jo . til at får full internett-tilgang: Da kan vi snart se frem til å diskutere med ham her på KG Endret 2. desember 2011 av Hm..
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #686 Skrevet 2. desember 2011 Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen.. Men er ikke det sånn at om han blir fengslet kan de bare holde han der i 21 år? Og om han blir stilt som psykotisk så kan de holde han så lenge som han er syk(for alltid?) Har jeg tatt helt feil her eller? Om han noen sinne blir sluppet fri så tror jeg ikke han hadde vert "fri" så veldig lenge akkuratt.. Med ett helt land som hater han.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #687 Skrevet 2. desember 2011 Da kan vi snart se frem til å diskutere med ham her på KG Det skulle ikke forundre meg om han har vært her tidligere.
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #688 Skrevet 2. desember 2011 (endret) Det skulle ikke forundre meg om han har vært her tidligere. På KVINNEguiden? Med hans kvinnesyn? Neppe. Eller var det bare et statement for å formidle hva du mener om debattantene her? Endret 2. desember 2011 av Hm..
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #689 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vet det, men mange psykiatere stusser altså over begrunnelsen, siden "vrangforestillingene" er politisk ideologi, og mye av grunnlaget faller derfor bort De sakkyndige har jo uttalt at de har sett mer eller mindre bort fra manifestet og hans politiske ideologi. Det er dessuten slik at vrangforestillingene har blitt karakterisert som bisarre, noe som kjennetegner vrangforestillinger ved schizofrene lidelser i større grad enn ved f.eks paranoid psykose/vrangforestillinslidelse. Det er faktisk et differensialdiagnostisk kjennetegn, og som jeg er helt sikker på at de sakkyndige kjenner til. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #690 Skrevet 2. desember 2011 På KVINNEguiden? Med hans kvinnesyn? Neppe. Eller var det bare et statement for å formidle hva du mener om debattantene her? Det kan da ikke ha gått deg hus forbi at det har vært en del debattanter her de siste årene med et mildt sagt tvilsomt kvinnesyn? Eller menneskesyn generelt sett, spesielt når det gjelder den delen av menneskeheten som tror på Allah? Så sånn sett var det et statement, ja.
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #691 Skrevet 2. desember 2011 Hele denne artikkelen gjør meg ytterst skeptisk til journalistene/ de sakkyndiges fortolkninger (umulig å vite hva som er hva. Det er ingenting beskrevet her som ikke kunne være naturlig og normalt i gitt sammenheng. De unnlater f.eks. å nevne at han brukte munnbind fordi hans mor hadde bihulebetennelse (som vi har lest tidligere). Artikkelen er også svært diffus om hvorvidt han var redd for stråling i tillegg til smitte, eller om det bare er brukt som eksempel på paranoid chizofreni. Jeg er også skrekkslagen ovenfor kryp og insekter (som ikke så rent få bymennesker er). Er det psykt? Da er det vel psykere å være redd for hunder? At han ønsker å begå selvmord om hans livsprosjekt mislykkes og han ikke har tilhengere, er vel heller ikke overraskende? Det at han gjør mye for å skjule elektroniske spor er i høyeste grad rasjonelt. For orden skyld; jeg tror han er psyk. Enkelte opplysninger etterlater liten tvil. På den annen side er jeg vedig skeptisk til medias formidling, som helt siden 22.7 har prioritert sin egen agenda fremfor å formidle fakta. Jeg er også tilbøylig til å tro at de to sakkyndige tolker alt inn i en sammenheng som de forventer er der. ...Så hva skal man egentlig tro? Forresten Gro Harlem Bruntland har også problemer med bestråling!
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #692 Skrevet 2. desember 2011 Det kan da ikke ha gått deg hus forbi at det har vært en del debattanter her de siste årene med et mildt sagt tvilsomt kvinnesyn? Eller menneskesyn generelt sett, spesielt når det gjelder den delen av menneskeheten som tror på Allah? Så sånn sett var det et statement, ja. Nei. Jeg tror ikke jeg har sett noen innlegg her med slikt kvinnesyn. (Men jeg ser stadig beskyldninger om at ABBs venner har tilhold her!)
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #693 Skrevet 2. desember 2011 Hele denne artikkelen gjør meg ytterst skeptisk til journalistene/ de sakkyndiges fortolkninger (umulig å vite hva som er hva. Det er ingenting beskrevet her som ikke kunne være naturlig og normalt i gitt sammenheng. De unnlater f.eks. å nevne at han brukte munnbind fordi hans mor hadde bihulebetennelse (som vi har lest tidligere). Artikkelen er også svært diffus om hvorvidt han var redd for stråling i tillegg til smitte, eller om det bare er brukt som eksempel på paranoid chizofreni. Jeg er også skrekkslagen ovenfor kryp og insekter (som ikke så rent få bymennesker er). Er det psykt? Da er det vel psykere å være redd for hunder? At han ønsker å begå selvmord om hans livsprosjekt mislykkes og han ikke har tilhengere, er vel heller ikke overraskende? Det at han gjør mye for å skjule elektroniske spor er i høyeste grad rasjonelt. For orden skyld; jeg tror han er psyk. Enkelte opplysninger etterlater liten tvil. På den annen side er jeg vedig skeptisk til medias formidling, som helt siden 22.7 har prioritert sin egen agenda fremfor å formidle fakta. Jeg er også tilbøylig til å tro at de to sakkyndige tolker alt inn i en sammenheng som de forventer er der. ...Så hva skal man egentlig tro? Han var redd for stråling mens han holdt på med framstillingen av bomben. Det nevnes i manifestet. Derfor gikk han med sånn hvit beskyttelsesdrakt, pga farlige kjemiske stoffer. Heller ikke paranoid eller irrasjonelt, for stoffene er jo livsfarlige. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2011 #694 Skrevet 2. desember 2011 Hvorfor brukes det som argument på at han var paranoid at han var redd for overvåking? Han planla en enorm terroraksjon. Det irrasjonelle ville jo være å ikke være redd for overvåking. Jeg forstår rett og slett ikke konklusjonen. 3
Mann 42 Skrevet 2. desember 2011 #695 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vet det, men mange psykiatere stusser altså over begrunnelsen, siden "vrangforestillingene" er politisk ideologi, og mye av grunnlaget faller derfor bort. Jeg er klar over begrensningene, men det er forskjell på "nei, ingen tilgang" og "tilgang med mulige begrensninger". Du sier at vrangforestillingene hans er politisk ideologi. Breivik hadde en del andre forestillinger enn de typisk antijihadistiske konspirasjonsteoriene. Blant annet en det temmelig grandiose storhetstanker. For eksempel det at han både var berettiget og forpliktet til å myrde folk i hundrevis, og tusentalls, om han kunne klare det. Alt for å berge Norge. Dødslisten hans er GANSKE omfattende, og 22. Juli tatt i betraktning, kan ingen være i tvil om at når han sa at noen fortjente å dø, så mente han det. Og når han sier at han anså seg selv som utsett til å begå mordene, så mente han også det. "The chosen one. Starring Anders Behring Breivik, det bemerkelsesverdige, fantastiske individ." Og så har vi det mer dagligdagse i beskrivelsene hans om at han har vært en sentral figur i alle sammenhenger han har inngått i. Sentral politisk figur, banebrytende og bemerkelsesverdig tagger, etc, etc, etc.
Mann 42 Skrevet 2. desember 2011 #696 Skrevet 2. desember 2011 Hele denne artikkelen gjør meg ytterst skeptisk til journalistene/ de sakkyndiges fortolkninger (umulig å vite hva som er hva. Det er ingenting beskrevet her som ikke kunne være naturlig og normalt i gitt sammenheng. De unnlater f.eks. å nevne at han brukte munnbind fordi hans mor hadde bihulebetennelse (som vi har lest tidligere). Artikkelen er også svært diffus om hvorvidt han var redd for stråling i tillegg til smitte, eller om det bare er brukt som eksempel på paranoid chizofreni. Jeg er også skrekkslagen ovenfor kryp og insekter (som ikke så rent få bymennesker er). Er det psykt? Da er det vel psykere å være redd for hunder? At han ønsker å begå selvmord om hans livsprosjekt mislykkes og han ikke har tilhengere, er vel heller ikke overraskende? Det at han gjør mye for å skjule elektroniske spor er i høyeste grad rasjonelt. For orden skyld; jeg tror han er psyk. Enkelte opplysninger etterlater liten tvil. På den annen side er jeg vedig skeptisk til medias formidling, som helt siden 22.7 har prioritert sin egen agenda fremfor å formidle fakta. Jeg er også tilbøylig til å tro at de to sakkyndige tolker alt inn i en sammenheng som de forventer er der. ...Så hva skal man egentlig tro? Dette kan ikke overraske noen. Journalister har ikke kompetanse til å analysere det som antakelig er en temmelig detaljert case-beskrivelse. 200 sider med observasjoner, referater og samtaler og analyse av dette, er en ganske drøy munnfull for en som ikke har forutsetninger for å bedømme hva som er relevant for konklusjonen. 2
Mann 42 Skrevet 2. desember 2011 #697 Skrevet 2. desember 2011 Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen.. Men er ikke det sånn at om han blir fengslet kan de bare holde han der i 21 år? Og om han blir stilt som psykotisk så kan de holde han så lenge som han er syk(for alltid?) Har jeg tatt helt feil her eller? Om han noen sinne blir sluppet fri så tror jeg ikke han hadde vert "fri" så veldig lenge akkuratt.. Med ett helt land som hater han. Hvis han dømmes til psykiatrisk helsevern, så er det helsen hans som avgjør hvor lenge han kan holdes. Skulle han bli frisk, så må han slippes fri. Det er slett ikke sikkert at tilstanden hans er kronisk.
hulaboer Skrevet 2. desember 2011 #698 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vet det, men mange psykiatere stusser altså over begrunnelsen, siden "vrangforestillingene" er politisk ideologi, og mye av grunnlaget faller derfor bort. Vrangforestillingene er paranoia. Breivik er livredd for edderkopper, stråling, gikk med munnbind hjemme, osv. Jo mer som kommer frem av hvordan han faktisk var til daglig, desto galere fremstår han. Det er ikke bare at han er redd for en muslimsk overtakelse, men alt det andre som er typiske tegn.
hulaboer Skrevet 2. desember 2011 #699 Skrevet 2. desember 2011 De unnlater f.eks. å nevne at han brukte munnbind fordi hans mor hadde bihulebetennelse (som vi har lest tidligere). Hvem går med munnbind selv om noen i nærheten har bihulebetennesle? Artikkelen er også svært diffus om hvorvidt han var redd for stråling i tillegg til smitte, eller om det bare er brukt som eksempel på paranoid chizofreni. Ja, det er gode eksempler på at han er særdeles paranoid. Jeg er også skrekkslagen ovenfor kryp og insekter (som ikke så rent få bymennesker er). Er det psykt? Da er det vel psykere å være redd for hunder? Ja, å ha fobi er vel en sykdom. Det at han gjør mye for å skjule elektroniske spor er i høyeste grad rasjonelt. Ikke når han gjør det fordi han er paranoid. Husk at dette skal ha startet allerede før han bestemte seg for å begå massedrap.
Hm.. Skrevet 2. desember 2011 #700 Skrevet 2. desember 2011 Han var redd for stråling mens han holdt på med framstillingen av bomben. Det nevnes i manifestet. Derfor gikk han med sånn hvit beskyttelsesdrakt, pga farlige kjemiske stoffer. Heller ikke paranoid eller irrasjonelt, for stoffene er jo livsfarlige. Stråling? Han arbeidet da ikke med radioaktivt materiale?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå