Gå til innhold

Breivik-rapporten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Could be, men husk at Breivik har holdt på med det her i snart 10 år etter eget utsagn. Det gjenstår som sagt å se hva de har å skilte med. Jeg tror ikke de har så mye mer å vise til enn hva vi allerede vet om hans idéer om tempelriddere etc. Dersom de hadde det, tror jeg vi hadde fått se det idag. I stedet får vi bare gammelt nytt med en ny merkelapp.

Godt poeng. Ikke aner jeg noe mer enn noen andre. Synes bare at nordmennenes sorg er i ferd med å gå over i hevntørst. Jeg forstår det på et vis, og har hele tiden synes at saken er grusom tvers igjennom. Samtidig er jeg ikke i stand til å forstå at en slik handling kan skyldes annet enn psykisk sykdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vanskelige å nå fram til, men det betyr selvsagt ikke at tankeverdenen deres er logisk og konsistent. Schizofrene mennesker er ikke logiske i det hele tatt. Tankeverdenen deres bærer preg av kaos og inkonsistens. Det er temmelig godt synlig hos Ribsskog. Han er overbevist om at han er forfulgt av "noe mafian" som er ute etter å drepe ham, men poster likevel adressen sin på bloggen så alle kan se hvor han bor.

Hvorvidt han er *rasjonell*, er et annet spørsmål. Jeg syns imidlertid han virker veldig logisk, systematisk og konsistent i både det han har gjort og skrevet. I forhold til deg, er han jo rene geniet. Du brukte jo en hel tråd på å argumentere for at han ikke kunne ha vært psykotisk fordi han var for systematisk i handlemåten sin. Temmelig lite konsistent med hva du skvaldrer om nå altså - uten at jeg mener du er paranoid-schizofren av den grunn.

Her føler jeg at jeg har et aldri så lite fortrinn foran deg.

Jeg har jobbet flere år i psykiatrien, og jeg kjenner faktisk ganske mange schizofrene mennesker. Treffer et par av dem på bussen den dag i dag. Jeg la alltid vinn på å være en hyggelig pleier, og stort sett er det ganske OK. Og så har jeg gått en del kurs om gale mennesker (av en eller annen grunn mener de fleste sykehusene at "learning by doing" ikke er bra nok) og har hatt bra mange veiledningstimer med diverse psykologer og psykiatere opp gjennom åra.

Hva er dine kvalifikasjoner for å mene noe om schizofrene? For ikke å snakke om hvordan forskjellige diagnoser skiller seg fra hverandre?

• Liker 1
Skrevet

Her føler jeg at jeg har et aldri så lite fortrinn foran deg.

Jeg har jobbet flere år i psykiatrien, og jeg kjenner faktisk ganske mange schizofrene mennesker.

Vel, da burde du være desto mer klar over at det du skriver ikke er sant.

Hva er dine kvalifikasjoner for å mene noe om schizofrene? For ikke å snakke om hvordan forskjellige diagnoser skiller seg fra hverandre?

Jeg har ingen kvalifikasjoner i så måte, og hvis du skal appellere til autoritet her, så kan jeg fortelle deg at svært mange fagfolk med høyere utdannelse enn sykepleier har stilt de samme spørsmålene som jeg gjør. Det burde du jo vite, for du har jo sitert dem alle.

• Liker 3
Skrevet

Godt poeng. Ikke aner jeg noe mer enn noen andre. Synes bare at nordmennenes sorg er i ferd med å gå over i hevntørst. Jeg forstår det på et vis, og har hele tiden synes at saken er grusom tvers igjennom. Samtidig er jeg ikke i stand til å forstå at en slik handling kan skyldes annet enn psykisk sykdom.

De vi har hørt fra hittil, er nå først og fremst etterlatte og folk som enten selv ble skutt på, eller som kjenner noen som ble. Og det er vel ikke så rart at de er innstilt på at han skal straffes. Det ville nærmest vært litt merkelig om det var anderledes. Men jeg tror knapt at det er noen nasjonal hevntørst ute og går.

Litt av problemet for mange med å akseptere den sakkyndige uttalelsen, er kanskje knyttet til en forestilling om at han slipper billig og at han kommer ut tidligere enn han ville ha gjort som straffedømt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, da burde du være desto mer klar over at det du skriver ikke er sant.

Jeg har ingen kvalifikasjoner i så måte, og hvis du skal appellere til autoritet her, så kan jeg fortelle deg at svært mange fagfolk med høyere utdannelse enn sykepleier har stilt de samme spørsmålene som jeg gjør. Det burde du jo vite, for du har jo sitert dem alle.

Nei, da burde jeg vite at det jeg skriver, veldig ofte holder stikk. Det er fra en eller annen lærebok i psykiatri.

Og hvilke "alle" er det du mener at jeg siterer?

Jeg poengterte bare at det at du kan lese Breiviks manifest og synes at det er mye der som du mener henger sammen logisk, etc, ikke i og for seg utelukker at Breivik har en paranoid schizofreni. DEt var det jeg sa, ikke noe annet.

I tidligere diskusjoner om Breiviks eventuelle psykose, så ble det fra flere hold påpekt at det var tvilsomt at han kunne ha vært psykotisk, fordi han fungerte ganske bra, selv under stress, og klarte å gjennomføre en omfattende og kompleks plan. Det rimer ikke med en psykose.

Det kommer nok til å bli debattert blant fagfolkene en stund enda, når de får se på selve rapporten, og ikke må forholde seg til det som kom frem under pressekonferansen.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

De vi har hørt fra hittil, er nå først og fremst etterlatte og folk som enten selv ble skutt på, eller som kjenner noen som ble. Og det er vel ikke så rart at de er innstilt på at han skal straffes. Det ville nærmest vært litt merkelig om det var anderledes. Men jeg tror knapt at det er noen nasjonal hevntørst ute og går.

Litt av problemet for mange med å akseptere den sakkyndige uttalelsen, er kanskje knyttet til en forestilling om at han slipper billig og at han kommer ut tidligere enn han ville ha gjort som straffedømt.

Niks. For meg er det de samme om han slipper ut om en uke eller hva som skjer. Jeg tror bare at diagnosen er feil, og basert på et jævli tynt grunnlag. At han har en psykisk lidelse eller personlighetsforstyrrelse kan godt hende, men jeg tror diagnosen han er tildelt nå er riv ruskende gal.

• Liker 2
Skrevet

Niks. For meg er det de samme om han slipper ut om en uke eller hva som skjer. Jeg tror bare at diagnosen er feil, og basert på et jævli tynt grunnlag. At han har en psykisk lidelse eller personlighetsforstyrrelse kan godt hende, men jeg tror diagnosen han er tildelt nå er riv ruskende gal.

Hva baserer du det på, da?

• Liker 2
Skrevet

Nei, da burde jeg vite at det jeg skriver, veldig ofte holder stikk. Det er fra en eller annen lærebok i psykiatri.

Jeg poengterte bare at det at du kan lese Breiviks manifest og synes at det er mye der som du mener henger sammen logisk, etc, ikke i og for seg utelukker at Breivik har en paranoid schizofreni. DEt var det jeg sa, ikke noe annet.

I tidligere diskusjoner om Breiviks eventuelle psykose, så ble det fra flere hold påpekt at det var tvilsomt at han kunne ha vært psykotisk, fordi han fungerte ganske bra, selv under stress, og klarte å gjennomføre en omfattende og kompleks plan. Det rimer ikke med en psykose.

Det kommer nok til å bli debattert blant fagfolkene en stund enda, når de får se på selve rapporten, og ikke må forholde seg til det som kom frem under pressekonferansen.

Men du snur jo kappen etter vinden ettersom eksperter forandrer mening. Hadde du argumentert utav erfaring hadde du vel ikke argumentert på en sånn... schizofren måte. (pun intended)

• Liker 1
Skrevet

Eller går fri på gata?

Jeg ser ingen grunn til å frykte at han skal kunne gå fri på gata i nærmeste fremtid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Derfor-mener-de-Behring-Breivik-ikke-kan-straffes-6709650.html

Artiklen i Aftenposten er nesten morsom på enkelte punkter:

De konkluderer med at Behring Breivik har diagnosen paranoid schizofreni og at han har følgende vrangforestillinger:

De går særlig inn på det de kaller Breiviks grandiose vrangforestillinger. Breivik mener han kan bestemme hvem som skal få leve og dø og at han skal frelse det norske folk.

Ja, på Utøya hadde han faktisk tilrøvet seg den makten ved hjelp av våpen.

Selvhenførende vrangforestillinger; han mener han har blitt lagt merke til utover det vanlige.

Javisst etter 22.7. stemmer det perfekt!

Forfølgelsesvrangforestillinger; at han står overfor snarlig utryddelse.

Ikke helt usannsynlig at han kunne bli drept enten 22.7. eller senere i fbm rettsmøter.

Breivik skal ha blitt gradvis verre i årene forut for terrorangrepet og endt med total funksjonssvikt, sosialt, praktisk og yrkesmessig. Han skal ha hatt tanker om avlytting og overvåking.

Om han med hans planer har vært bekymret for avlytting og overvåkning, vil jeg påstå det er ganske normalt!

Kan ikke noen av disse svarene ha vært forventet for en med normal psyke, avhengig av hvordan spørsmålene ble stilt?

Endret av Hm..
  • Liker 5
Skrevet

Ja, nordmenn har vist et temmelig bredt spekter av følelser rundt dette. Det er nok mye derfor det finnes så mange, til dels svært motstridende, forestiller om Breivik. De pårørende reagerer på at han blir erklært utilregnelig fordi de ønsker at han skal straffes for det han har gjort - altså en ren emosjonell innvending. Vi godtar det hos dem, men fagfolks oppgave er imidlertid å sette seg utenfor mediabildet og vurdere mannen med objektive briller. Kan de det? Jeg stiller meg tvilende. Norge har etterhvert blitt et svært politisert land, med sterke motpoler. Breivik fronter meninger som svært mange nordmenn ville ha nikket gjenkjennende til dersom ugjerningene hans var ute av bildet, selv om Siv Jensen er god til å spille uvitende. På samme måte har vi et etablissement som overhodet ikke vil vedkjenne seg sin politiske basis - de er, i stor grad, kulturmarxister akkurat slik Breivik og mange før han har påstått. At man skal få noe objektivitet i det klimaet her, er ytterst tvilsomt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men du snur jo kappen etter vinden ettersom eksperter forandrer mening. Hadde du argumentert utav erfaring hadde du vel ikke argumentert på en sånn... schizofren måte. (pun intended)

Du mener at jeg, som for det første ikke har snakket med Breivik, og for det andre ikke har tilgang til den dokumentasjonen som foreligger om Breivik, og ikke har tilgang til etterforskningsopplysningene om Breivik, og heller ikke har en mannsalders erfaring som psykiater, skulle satt meg på bakbeina og holdt på mitt, uansett hva de som har alt dette, konkluderte med?

Det virker ikke videre rasjonelt på meg.

Forøvrig har jeg aldri sagt at jeg trodde at Breivik var frisk, jeg har hele tida ment at han hadde en psykiatrisk lidelse av noe slag. Jeg kan ikke se hvordan et normalt menneske kan mene og gjøre det han mente og gjorde.

Det jeg har sagt tidligere, er at jeg ikke trodde at han var psykotisk. Det har jeg fortsatt litt vanskelig for å tro, men som sagt, jeg er ikke sakkyndig, og jeg vet ikke det de vet.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Hva baserer du det på, da?

På en rekke ekspertuttalelser og andre som er kritiske til at han har fått diagnosen, på alt jeg har lest om schizofreni, på at han ikke oppfyller særlig mange av kravene, og de kravene han liksom oppfyller baserer seg på feilaktig tolkning, vurdering og for tynt grunnlag, eks: "sammenhengende tale, chech" pga de ikke skjønner deler av logikken i hans setninger/resonnement.

Jeg er ingen ekspert, men jeg er ganske sikker på at jeg tar rett her. Det får tiden vise. Som ufaglært (kurs og litt pleier-praksis tilsvarer ikke en grad/utdannelse) så synser du like mye som meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke lest rapporten eller sett alt av ABB i media, men jeg synes han passer bedre i et strengt fengsel noen år iallefall, før han blir plasser på det jeg synes høres ut som et galehus. Altså en form for psykiatrisk behandling, hva nå det skal være. Jeg synes vel han passer i isolat, typisk slik jeg har sett i amerikanske filmer, og at han etterhvert eventuelt kan overføres til psykiatrisk behandling. Eller det høres like greit ut med et gammeldags fengsel på en øy ute i havet..

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lett.

Men jeg har lest om eksperimenter som gikk ut på å simulere galskap med veldig diskrete tegn i en psykiatrisk avdeling, og der lykkedes det et antall helt normale studenter å overbevise avdelingspersonalet om at de var schizofrene.

De oppførte seg aldeles normalt 99% av tiden, og hverken sa eller gjorde noe påfallende. Men innimellom stoppet de opp og så tomt ut i luften, og sa ting som "empty" eller lignende, før de gikk videre.

Hvis det er likedan enda, kan det bli en utfordring for Breivik å overbevise noen om at han er normal.

Regner med at du sikter til denne? http://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment

Det er skremmende når fagfolk er mer interesserte i å stille diagnoser enn i å finne gode grunner til å utelukke dem.

• Liker 1
Skrevet

Åh, så du har glemt det. OK. Du kan jo begynne å lete fra innlegg #526 her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=577080&st=520 . Jeg gidder ikke fôre deg med teskje når det gjelder ting du har skrevet selv.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Derfor-mener-de-Behring-Breivik-ikke-kan-straffes-6709650.html

De konkluderer med at Behring Breivik har diagnosen paranoid schizofreni og at han har følgende vrangforestillinger:

De går særlig inn på det de kaller Breiviks grandiose vrangforestillinger. Breivik mener han kan bestemme hvem som skal få leve og dø og at han skal frelse det norske folk.

Selvhenførende vrangforestillinger; han mener han har blitt lagt merke til utover det vanlige.

Ikke helt usannsynlig at han kunne bli drept enten 22.7. eller senere i fbm rettsmøter.

Breivik skal ha blitt gradvis verre i årene forut for terrorangrepet og endt med total funksjonssvikt, sosialt, praktisk og yrkesmessig. Han skal ha hatt tanker om avlytting og overvåking.

Om han med hans planer har vært bekymret for avlytting og overvåkning, vil jeg påstå det er ganske normalt!

Kan ikke noen av disse svarene ha vært forventet for en med normal psyke, avhengig av hvordan spørsmålene ble stilt?

100 pluss til deg! Tenkte akkurat det samme da jeg leste artikkelen. Grunnlaget er så tynt at det er komisk. Og hvis det hadde vært oppsiktsvekkende info i rapporten som endrer all kritikken den har fått, så hadde vel det kommet frem innen nå eller på pressekonfen

• Liker 2
Skrevet

På en rekke ekspertuttalelser og andre som er kritiske til at han har fått diagnosen, på alt jeg har lest om schizofreni, på at han ikke oppfyller særlig mange av kravene, og de kravene han liksom oppfyller baserer seg på feilaktig tolkning, vurdering og for tynt grunnlag, eks: "sammenhengende tale, chech" pga de ikke skjønner deler av logikken i hans setninger/resonnement.

Jeg er ingen ekspert, men jeg er ganske sikker på at jeg tar rett her. Det får tiden vise. Som ufaglært (kurs og litt pleier-praksis tilsvarer ikke en grad/utdannelse) så synser du like mye som meg.

Skulle selvsagt stå usammenhengende her

Skrevet

Kort versjon; Nei.

Dette er ikke svar som du ville fått fra en normal person.

Gå på en skytebane og spør folk der om de har en oppfatning om at de kan bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø. Etter din teori, så burde samtlige svare JA mens de er bevæpnet, og NEI når de har tømt og spent ned pistolen.

NOT.

• Liker 1
Skrevet

Åh, så du har glemt det. OK. Du kan jo begynne å lete fra innlegg #526 her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=577080&st=520 . Jeg gidder ikke fôre deg med teskje når det gjelder ting du har skrevet selv.

Har ikke sagt at jeg kjøper påstanden om psykose. Så den kan du rulle inn igjen. Jeg syns fortsatt ikke at det virker tilforlatelig, av de samme grunnene som jeg angav da.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...