Gå til innhold

Breivik-rapporten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som er lettvint er å sitte her på KG og komme med slike uttalelser. Jeg er enig i at vi ikke skal være naive, men hvor skal man sette grensen? Hvilken forklaring skal man godta og hvilke kriterier skal man ha for å godta en forklaring? Jeg tror hverken prosessen eller konklusjonen har vært lettvint.

Ingen skal bli tvangsmedisinert for deres meninger. Deres diagnoser derimot..

Enig!

Og jeg betviler sterkt at denne mannen noensinne kommer til å bli fri. Hvor lenge tror dere han da får leve? Og at han skal kunne komme til å "lure" noen til å tro at han er frisk, denne mannen som nå iløpet av disse 4 månedene ikke har vist en eneste følelse. Ikke ledd eller vært trist,ingenting. Nei,det tror jeg ikke han får muligheten til.

Mulig han tar hele diagnosen med ro, ifølge han så kommer ikke vi til å skjønne dette før om 50-60 år.

"Sist Synne Sørheim vurderte en person, konkluderte hun at vedkommende var sinnsyk uten en gang å ha møtt han."

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har sett "et vakkert sinn"? jeg er ikke overrasket. Tydelig at mannen har en vrangforestilling eller 3 ja.. :o

Skrevet

Samtidig må man stille seg noe undrende til at han skal ha funnet et miljø der han blir akseptert som tempelridder og kommandør på krigsstien, men det er klart, det vet jeg overhodet ikke noe om.

Det finnes vel neppe, men det virker som rapporten trekker frem islamfrykten hans som sykelig, og den deler han jo med mange andre, både her på KG og ellers på nett.

Skrevet

Dette må jo bli veldig vanskelig for AP og SV som har ivret etter å debattere faren for høyre-ekstreme! :skratte:

Ja, vi får advare mot alenemødre. Seriøst. De ødelegger menneskeliv.

Jeg har hele tiden vært fast overbevisst om at sexistisk og politisk motivert mobbing/trakkasering har skapt den psykostiske, hatefulle drapsmannen i kombinasjon med vanskelig oppvekst.

Skrevet

At han oppfatter verden annerledes burde ikke være grunn nok til å formilde omstendighetene etter vedkommendes handlinger. En schizofren massemorder og en 'stabil' massemorder har gjort akkuratt like mye skade på samfunnet, uavhengig av personens intensjoner og syn på menneskeheten.

Det er rettsystemet det er fryktlig synd på. Noe er galt når en massemorders straff er tvungne samtaler med psykiater.

Det er i utgangspunktet ingen praktisk forskjell på å sitte på K eller i fengsel. Begge delene er frihetsberøvelse. Eneste forskjellen i praksis er at AAB ikke kan nekte å ta i mot hjelp når han sitter på K. Enten den hjelpen er piller, samtaler med psykiater eller scaning av skallen.

De sakkyndige kan ikke si det klarere en det de har gjort det i dag at ABB blir sittende innelåst til han blir gammel og grå.

• Liker 2
Skrevet

Ikke tilregnelig i følge VG og Dagbladet. Ja-ja...da har storsamfunnet tatt en Hamsun igjen,

mannen har for sterke meninger for samfunnet samtidig med at han har gjort noe forferfdelig galt. Da er det lettest å uskadeliggjøre ham på denne måte.

Nei kom igjen da. Fyren var helt åpenbart en sånn emomorder, ikke terrorist.

Det hadde så lite rot i virkeligheten.

• Liker 2
Skrevet

Om folket er enige at det er begått store,alvorlige feil når det kommer til hvem som har stilt diagnose på gjerningsmannen så håper jeg dere samles og gjør opprør og får det norske folk til å KREVE en ny rapport. For om du ellers bare prøver å vinne en debatt her inne ved å komme med slikt så hjelper det så lite.

Vi skal ikke være naive, men vi kan ikke bli så paranoide at vi ikke har noen tiltro til det rettspsykiaterne har gjort hittil som jeg regner med er basert på samarbeid med flere faglige folk.

Skrevet

Det er i utgangspunktet ingen praktisk forskjell på å sitte på K eller i fengsel. Begge delene er frihetsberøvelse. Eneste forskjellen i praksis er at AAB ikke kan nekte å ta i mot hjelp når han sitter på K. Enten den hjelpen er piller, samtaler med psykiater eller scaning av skallen.

De sakkyndige kan ikke si det klarere en det de har gjort det i dag at ABB blir sittende innelåst til han blir gammel og grå.

"Sitte på K"? Hva mener du?

Skrevet

Forstår jeg Sandberg riktig nå, han vil endre lovverket for å sikre seg at Brevik ikke kommer ut noen gang? Kom nok muligens inn litt seint i intervjuet.

Og hva slags bakgrunn har Sandberg egentlig for å uttale seg om tilregneligheten til Brevik?

Bortsett fra at Sandberg er en tulling så er han også leder av justiskomiteen

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det finnes vel neppe, men det virker som rapporten trekker frem islamfrykten hans som sykelig, og den deler han jo med mange andre, både her på KG og ellers på nett.

Jeg har en liten følelse av at det i såfall kommer av medias vinkling. Det siste jeg hørte nå var statsadvokaten som gikk inn på dette med grandios personlighetsforstyrrelse, og nettopp dette med hans syn på seg selv som ridder og alene mot resten av verden var vektlagt.

Jeg vet ikke, jeg spekulerer fra bruddstykker jeg hører angående rapporten ;)

• Liker 1
Skrevet

"Sitte på K"? Hva mener du?

Avdeling K. Avdelingen på sykehuset for psykisksyke. Besøkte en bekjent der en gang. Ble låst inn gjennom 5 dører og fikk ikke lov til å ha døren til rommet igjen når jeg var på besøk

Skrevet

En som blir erklært å ha hatt vrangforestillinger i tidspunktet for handlingen kan bli frikjent for straff. Tvungen hjelp er en form for støtte, og man blir låst inne til man blir 'frisk', deretter regnes man som en like liten trussel som enhver borger. Retten har inget grunnlag til å straffe vedkommende, i hvertfall ikke til han blir gammel og grå. Rettferdig system, sa noen?
  • Liker 2
Skrevet

Huff. Likte ikke dette jeg. Tenk om det har vært en del av planen hele tiden å bli erklært strafferetslig utilregnerlig? Jeg lurer på om rettspsykiaterne har vurdert angrepet i sammenheng med forestillinger om Eurabia osv. blant islamfientlige.

• Liker 2
Skrevet

Reagerer på psykiaterens beskrivelse av saken,

"det har vært en vanskelig sak fordi den også omfatter et bakteppe"

Tror det er mye mer som skjuler seg bak hele saken, som man aldri får vite om.

Da Breivik snakket med advokaten sin etter 22. juli, sa han ifølge Lippestad, at han ba om å få vite hva det var som hadde skjedd.

• Liker 1
Skrevet

En som blir erklært å ha hatt vrangforestillinger i tidspunktet for handlingen kan bli frikjent for straff. Tvungen hjelp er en form for støtte, og man blir låst inne til man blir 'frisk', deretter regnes man som en like liten trussel som enhver borger. Retten har inget grunnlag til å straffe vedkommende, i hvertfall ikke til han blir gammel og grå. Rettferdig system, sa noen?

Men de har en rett til å forsvare samfunnet samtidig som det ble nevnt at tilstanden til ABB var inreversibel

Skrevet

For en flott måte å fjerne spørsmålet om innvandring og islamisering av Norge, på.

Ja, vi gir mannen som har gjort flere og flere våkne på dette problemet, et stempel hvor det står utilregnelig (bedre på engelsk: INSANE) og dermed tror folk at alt bare er sykt og påfunnet fra hans side.

Ja, for det foregår ingen verdens ting i lille Norge. Vi er fredelige som alltid. Innvandringspolitikken er fantastisk fin.

BULLSHIT. Dette er politisk vinning fra rettspsykiaterne sin side og jeg blir kvalm!

Jeg skjønner ikke innlegget dit.

Du mener ikke at du ønsker at ABB skulle bli erklært tilregnlig, slik at han kunne bli en fanebærer og bevis på at innvandringen er et problem i Norge??

• Liker 3
Skrevet

Ser du at jeg skrev "Bare lurer"?

For alt jeg vet (nei, jeg mener ikke dette..) kan Breivik og Heimdal mannens psykose være en konspirasjon tilrettelagt av Arbeiderpartiet for å få slutt på "islamofobi"...?

Men siden det er du som sitter å definerer.

Hvordan står det til med din psykiske-helse?

"Hvis jeg noen gang treffer Breivik på gata, så dør han der og da. Han bør håpe på en lang straff, så han kan føle seg trygg. "

Føler du deg....Frisk?

Tja, siden du spør så direkte: Joda, jeg føler meg frisk.

Det var mange som døde eller kom alvorlig til skade på Utøya. Og av dem som overlevde uten fysiske skader, så er det mange som sliter i ettertid med ettervirkningene av å ha blitt jaget av en morder og sett sine venner dø.

Og rundt dem igjen, rundt hver eneste en av dem, så sitter det en krets av familie og venner, som OGSÅ er rammet.

La meg si det sånn: Jeg hadde en god, personlig grunn til å føle at jeg hadde noe uoppgjort med Breivik.

• Liker 2
Skrevet

Reagerer på psykiaterens beskrivelse av saken,

"det har vært en vanskelig sak fordi den også omfatter et bakteppe"

Tror det er mye mer som skjuler seg bak hele saken, som man aldri får vite om.

Hva mente psykiateren med at saken omfatter et bakteppe?

Hvor har du lest dette?

Skrevet

Det sier seg selv at Breivik aldri vil bli en fri mann. Det som kommer til å skje er at Staten setter av flere millioner til nytt psykriatisk anstalt, og der bli han boende livet ut, eller til han tar sitt eget liv.

Han kommer til å havne på en helt normal sikkerhetsavdeling i et helt normalt psykiatrisk sykehus, sammen med andre psykisk syke som også er farlige nok til at man vil ha dem innesperret.

Det eneste stedet Breivik er en viktig person, er i hans egne fantasier, og jeg tror knapt det er grunn til å frykte noe commandoraid for å frigjøre ham, hvis han kommer under ordinær psykiatrisk behandling.

• Liker 1
Skrevet

Overlevende frykter hatideologien går fri

Aaaaand, we're back on track...

Fantastiskt! For en avslørende artikkel:

"Utøya-overlevende Eivind Rindal er skuffet over at Anders Behring Breivik er kjent utilregnelig. Han tror det fjerner fokuset fra de høyreekstreme ideene som inspirerte massemorderen.

- Dette var veldig synd. Jeg frykter konklusjonen vil bidra til å ta fokus bort fra det jeg mener er kjernen i saken."

Ja, nå har de mistet sitt viktigste politiske våpen mot et konstruert fiendebilde som de projiserer på alle som måtte være uenig med dem!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...