Gå til innhold

Breivik-rapporten

Fremhevede innlegg

Gjest SummerJudith
Skrevet

Han kommer til å havne på en helt normal sikkerhetsavdeling i et helt normalt psykiatrisk sykehus, sammen med andre psykisk syke som også er farlige nok til at man vil ha dem innesperret.

Det eneste stedet Breivik er en viktig person, er i hans egne fantasier, og jeg tror knapt det er grunn til å frykte noe commandoraid for å frigjøre ham, hvis han kommer under ordinær psykiatrisk behandling.

Hvor gammel er du egentlig? Har lurt på det en stund. Er du 42?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det nok mange med lidelsen paranoid schizofreni som skjelver i buksen; ikke så kult å ha samme "sykdom" som Breivik. Stakkars folk

Noe som er litt leit. De fleste med en psykiatrisk diagnose er jo ikke slemme mennesker. Eller spesielt farlige. Iallfall ikke for andre enn seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke innlegget dit.

Du mener ikke at du ønsker at ABB skulle bli erklært tilregnlig, slik at han kunne bli en fanebærer og bevis på at innvandringen er et problem i Norge??

Han er et symbol på at det faktisk er problemer med masseinnvandringen til Norge og Vest-Europa. Flere har fått øynene opp for det nå.

Jeg ser ikke på ham som en fanebærer, og støtter ikke handlingene hans. Men han blir stemplet som utilregnelig nettopp for ikke å være et symbol. Flere vil nok dessverre lukke øynene igjen nå, "Neida, det var ikke noe galt med politikken, kun mannen." Yeah right.

• Liker 5
Skrevet

En psykiater på twitter sier at det ikke er schizofreni når han ikke har hallusinasjoner. Tvilsom diagnose de har gitt han.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser at psykiaterne sier at Breivik mener og tror sånn og sånn. Men hvordan vet det at han snakker sant, og at han ikke sitter på cellen sin og ler seg skakk av det hele? Kan jeg forbryte meg mot loven, og si etterpå at jeg gjorde det fordi jeg er tempelriddernes overfyrstinne? Så slipper jeg straff? Nå vet jeg ikke hva som er "verst" av fengsel og en lukket anstalt, men det er en annen sak. Jeg synes bare det er så rart hvis de tar alt han sier for god fisk. Hva om han har planlagt dette hele tiden, og så blir han "frisk" og vrangforestillingene forsvinner?

• Liker 2
Skrevet

Hva mente psykiateren med at saken omfatter et bakteppe?

Hvor har du lest dette?

http://www.vgtv.no/#!id=46731

Fra 1:16. "spesielt" bakteppe var det han sa. At saken er meget spesiell fordi det er stort omfang på saken. Altså, ved siden av ABBs diagnose.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble litt overrassket over konklusjonen, men samtidig er det vel liten tvil om at vi har med en mann med store realitetsbrister å gjøre. Jeg merker meg skuffelsen fra innvandringskritikerne og må ærlig si at det skremmer meg litt at det nå kommer frem at enkelte faktisk identifiserer seg med Breiviks syn og ser ut til å mene at han taler deres sak. At det nå har blitt kjent at det likevel var en gal manns verk, ser ut til å være hardt å svelge for enkelte, da ingen jo vil identifiseres med en sinnsyk person.

Jeg mener helt ærlig dette var det beste som kunne skje samfunnet. Ikke tror jeg han kommer til å noen gang kunne gå fritt på gaten igjen heller. Lidelsen han har er såpass alvorlig at det vil nok ta mange år å helbrede, om det i det hele tatt vil være mulig. Om han så skulle "våkne" fra psykosen, så vil det i så fall være verste straffen han kunne fått, når han innser hva han har gjort.

• Liker 5
Skrevet

Men de har en rett til å forsvare samfunnet samtidig som det ble nevnt at tilstanden til ABB var inreversibel

Nå forstår jeg ikke innlegget ditt.

Hensikten med 'straff' for kriminell handling har to hovedformål for vedkommende: å sørge for at handelsene ikke gjentar seg(rehabilitering), samtidig som vedkommende får en avstraffelse som samfunnets 'hevn' på personen.

Han tok 77 liv, og straffen han får blir muligens piller og samtaler med fagfolk. Ingen av disse indikerer direkte at slike handlinger ikke tolereres. Rettsystemet i dette landet gir en klar beskjed om at grov kriminalitet ikke får harde konsekvenser. Hvor liberal du enn er, så er det ikke mulig å benekte at kriminalitet bør straffes. I visse tilfeller i stor grad.

Skrevet

Jeg ser at psykiaterne sier at Breivik mener og tror sånn og sånn. Men hvordan vet det at han snakker sant, og at han ikke sitter på cellen sin og ler seg skakk av det hele? Kan jeg forbryte meg mot loven, og si etterpå at jeg gjorde det fordi jeg er tempelriddernes overfyrstinne? Så slipper jeg straff? Nå vet jeg ikke hva som er "verst" av fengsel og en lukket anstalt, men det er en annen sak. Jeg synes bare det er så rart hvis de tar alt han sier for god fisk. Hva om han har planlagt dette hele tiden, og så blir han "frisk" og vrangforestillingene forsvinner?

Jeg er enig. Ingenting kan bli 100 prosent kvalitetssikret. For allt vi vet kan han være en utmerket skuspiller. Men det vi vet er at han er skyldig. Er man skyldig får man ta konsekvensene.
Skrevet

Diagnostic Guidelines

The general criteria for a diagnosis of schizophrenia (see introduction to F20 above) must be satisfied. In addition, hallucinations and/or delusions must be prominent, and disturbances of affect, volition and speech, and catatonic symptoms must be relatively inconspicuous. Delusions can be of almost any kind of delusions of control, influence, or passivity, and persecutory beliefs of various kinds are the most characteristic.

Includes:

paraphrenic schizophrenia

Differential diagnosis. It is important to exclude epileptic and drug-induced psychoses, and to remember that persecutory delusions might carry little diagnostic weight in people from certain countries or cultures.

Skrevet

En psykiater på twitter sier at det ikke er schizofreni når han ikke har hallusinasjoner. Tvilsom diagnose de har gitt han.

Det stemmer ikke.

Hallusinasjoner er ikke noe nødvendig symptom.

• Liker 3
Skrevet

Han er et symbol på at det faktisk er problemer med masseinnvandringen til Norge og Vest-Europa. Flere har fått øynene opp for det nå.

Jeg ser ikke på ham som en fanebærer, og støtter ikke handlingene hans. Men han blir stemplet som utilregnelig nettopp for ikke å være et symbol. Flere vil nok dessverre lukke øynene igjen nå, "Neida, det var ikke noe galt med politikken, kun mannen." Yeah right.

Er det EN person som har vært nær i å lykkes i å ødelegge og kneble all kritisk debatt mot gjeldende innvandringspolitikk i lang tid fremover, så er det ABB!!

Skrevet

Jeg må også legge til at det faktum at han ble vurdert som utilregnelig ikke fratar ham skyld for gjerningene. Når man blir euforisk av å drepe mennesker, enten man mener man har legitime grunner eller ikke, så er man ikke bare psykotisk, men har også andre alvorlige personlighetsbrister, mener jeg. Uansett hvor mye Breivik virkelig trodde at han var i en krig, så forsvarer ikke det å drepe mennesker på mest mulig brutalt vis (jf spesielt planene hans om individuell tortur og henrettelser av enkeltmennesker). Som psykiaterne også antyder, så ligger det nok også andre alvorlige personlighetsforstyrrelser bak diagnosen som paranoid schizofreni.

• Liker 1
Skrevet

Den svenske psykiateren sa at hallusinasjon er et symptom som nesten alltid er til stede, og at det derfor hørtes rart ut. Ikke helt det samme.

• Liker 1
Skrevet

Tvilsom psykiater også. For det første kan man ikke utelukke schizofreni ved manglende hallusinasjoner, og for det andre kan jo ikke vi vite at han ikke har hallusinasjoner. Vrangforestillinger (delusions) har han i hvert fall tydelig.

• Liker 3
Skrevet

Dette begynner å bli interessant:

Det ser ut som at det er både noen av de som mener vi trenger mer kritisk debatt rundt innvandringer, men også noen blant motstanderne (de som frykter en slik debatt), som er negative til utfallet i dag, mens en annen del fra begge sider er positive til konklusjonen.

Skal vi ta en avstemning, som:

- Ønsker du mer kritisk debatt om innvandringspolitikken?

- Er du tilfreds med at ABB ble erklært utilregnlig?

Resultatet hadde vært veldig interessant!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke veldig uventet utfall av denne raporten.

ABB er nok mye mere "far out" enn media har villet raportere.

Forsvareren hans har jo hele tiden kommet med komentarer som: "hans virkelighetsoppfattninger er meget forskjellig fra min og din" osv.

På advokat snakk så betyr nok det at han er rimelig gal.

Medias bilde av ABB har jo gått fra å fremstille han som en kriminell mastermind, til en sosial taper, som åpenbart er i alvorlig mental ubalanse og at selve ugjærningen var helt på spissen av ABB sin intelektuelle kapasitet og det er takket være det meget frie og tildels naive Norge at han klarte å utrette dette terroranslaget.

Endret av Kim
Skrevet

Diagnostic Guidelines

The general criteria for a diagnosis of schizophrenia (see introduction to F20 above) must be satisfied. In addition, hallucinations and/or delusions must be prominent, and disturbances of affect, volition and speech, and catatonic symptoms must be relatively inconspicuous. Delusions can be of almost any kind of delusions of control, influence, or passivity, and persecutory beliefs of various kinds are the most characteristic.

Includes:

paraphrenic schizophrenia

Differential diagnosis. It is important to exclude epileptic and drug-induced psychoses, and to remember that persecutory delusions might carry little diagnostic weight in people from certain countries or cultures.

Og "delusions", dvs vrangforestillinger, har han i rikt monn, selv om hallusinasjonene muligens glimrer ved sitt fravær. Forestillingene om seg selv som den mest perfekte ridder noensinne, kommandør i motstandsbevegelsen for å frigjøre Norge fra det onde Arbeiderpartiet, og ideen om at det han har gjort var helt nødvendig, skulle mer enn fylle kriteriet om å være seriøs vrangforestilt. Selv om han kanskje ikke hører stemmer eller ser ting som ingen andre ser.

• Liker 3
Skrevet

Nå forstår jeg ikke innlegget ditt.

Hensikten med 'straff' for kriminell handling har to hovedformål for vedkommende: å sørge for at handelsene ikke gjentar seg(rehabilitering), samtidig som vedkommende får en avstraffelse som samfunnets 'hevn' på personen.

Han tok 77 liv, og straffen han får blir muligens piller og samtaler med fagfolk. Ingen av disse indikerer direkte at slike handlinger ikke tolereres. Rettsystemet i dette landet gir en klar beskjed om at grov kriminalitet ikke får harde konsekvenser. Hvor liberal du enn er, så er det ikke mulig å benekte at kriminalitet bør straffes. I visse tilfeller i stor grad.

Det er mulig vi snakker forbi hverandre. Kriminalitet bør straffes men norsk rettspraksis helt tilbake til middelalderen sier at er du syk i gjerningsøyeblikket så kan du ikke straffes. I praksis er også tvungen psykiatrisk behandling en frihetsberøvelse.

Noen fagfolk sier det er en større straff å bli dømt til tvungen psykiatrisk behandling en fengsel

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du egentlig? Har lurt på det en stund. Er du 42?

Hva har alderen min med noe som helst av dette å gjøre?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...