Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du tillegger meg for stor interesse for Breiviks beveggrunner. Jeg er ikke interessert i dem. Jeg har ikke noen tid å bruke på å sette meg inn i hvordan han har forsøkt å rettferdiggjøre noe som ikke kan rettferdiggjøres noensinne.

Jeg har i det hele tatt ikke noe ønske om å "forstå" Breivik. Jeg tror ikke det ligger noe av verdi hverken sånn eller slik i tankene til en mann som eslet seg til å myrde så mange han kunne av de 800 ungdommene som var samlet på Utøya.

Jeg tror at det beste man kan gjøre, er å la tankene hans dø bort i stillhet. Jeg tror ikke det er tanker noen er tjent med å dele.

Og som en ettertanke:

Jeg synes litt synd på dem som skal jobbe på anstalten der Breivik kommer til å leve i overskuelig fremtid. Det kommer til å være jobben deres å snakke med ham.

Selvsagt er du interessert. Det er derfor du leser så mange mediaartikler om han (artikler som er krydret med stoff fra kompendiet som alle journalistene som skriver om han har lest). Så det er bare et hykleri når du sier at du er stolt av å ikke har gått gjennom kompendiet, men villig uttaler deg om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hele tiden ignorert hat-teoriene, men pekt på trakkasering, psykisk vold.

Korresponderte med rapporten. Håper det blir et seriøst fokus på hva som skaper dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke utgitt seg for å være forfatter; han skriver tvert imot helt eksplisitt at halvparten av manifestet er skrevet av andre og at kildene er utelatt av plasshensyn. Hvis du skal henge påstanden din på at han har byttet ut "sosialist" med "multikulturalist", så kan jeg forstå hvorfor du syns det er enkelt ja.

Det ER enkelt. Gjør man sånt, så plagierer man. Og å begå 1500 sider og "utelate kildene av plasshensyn", gjør det ikke til noe mindre plagiering. Hvis det ikke går klart frem hvem som har skrevet hva, hva som er ens eget, og hva som er tatt fra andre, så er det plagiat.

Ikke for det. 1500 sider er en svær klædd med tekst. Det er ingen ting å si på produktiviteten. Håper han er like bra på peddikkurver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære henriett 3, det er mye bedre at han kommer på lukket psykiatrisk institusjon og får behandling, mannen er jo stein hakke gal, han vil ikke blir frisk om han får fengsel! jeg vet hvordan folk er som har denne sykdommen.min barndomsvenn drepte sin stefar fordi han trodde han var en heks......... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er du interessert. Det er derfor du leser så mange mediaartikler om han (artikler som er krydret med stoff fra kompendiet som alle journalistene som skriver om han har lest). Så det er bare et hykleri når du sier at du er stolt av å ikke har gått gjennom kompendiet, men villig uttaler deg om det.

Hvis jeg var interessert i kompendiet hans, så ville jeg lest det. Det har jo ligget åpent ute på nettet helt siden dagen før Utøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom gjentagelsesfare, kan ABB overføres til forvaring om han noen gang skulle bli friskmeldt. Lov om psykisk helsevern §5-6.

Hvordan kan man vurdere gjentakelsesfare? Det er vel ingen hemmelighet at han ALDRI vil være i stand til å gjøre noe slikt igjen, da både politi, psykologer og what be it vil forfølge og overvåke ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan man vurdere gjentakelsesfare? Det er vel ingen hemmelighet at han ALDRI vil være i stand til å gjøre noe slikt igjen, da både politi, psykologer og what be it vil forfølge og overvåke ham?

Gjentakelsesfare henviser ikke på om han vil være i stand til å gjennomføre noe lignende en gang til uten å bli oppdaget, men på om han vil forsøke. Og det er det vel all grunn til å tro at han vil, så lenge det ikke skjer noe radikalt med tankegangen hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden ignorert hat-teoriene, men pekt på trakkasering, psykisk vold.

Korresponderte med rapporten. Håper det blir et seriøst fokus på hva som skaper dette.

Hat-teoriene = Høyre/Jøde-konspirasjoner. Om noen misforsto. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik er en såpass farlig mann, at jeg tror det skal veldig mye til at han slipper ut, selv om han skulle bli frisk.Min søster har jobbet på slike psykiatriske institusjoner, og det er ikke mange av dem som slipper ut i samfunnet igjen.Og gjør de det, så kan jo faren være at de vil gjøre noe, det kan vi aldri gardere oss mot noengang, men i og med at han er en massemorder der gjentakelses fare er stor, så tar jeg det heeeelt med ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik er en såpass farlig mann, at jeg tror det skal veldig mye til at han slipper ut, selv om han skulle bli frisk.Min søster har jobbet på slike psykiatriske institusjoner, og det er ikke mange av dem som slipper ut i samfunnet igjen.Og gjør de det, så kan jo faren være at de vil gjøre noe, det kan vi aldri gardere oss mot noengang, men i og med at han er en massemorder der gjentakelses fare er stor, så tar jeg det heeeelt med ro.

Ja, jeg vil tro at lista ligger rimelig høyt for at han noensinne skal komme ut. Konsekvensene dersom han SKULLE bestemme seg for en ny aksjon, er jo temmelig enorme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER enkelt. Gjør man sånt, så plagierer man. Og å begå 1500 sider og "utelate kildene av plasshensyn", gjør det ikke til noe mindre plagiering. Hvis det ikke går klart frem hvem som har skrevet hva, hva som er ens eget, og hva som er tatt fra andre, så er det plagiat.

Ikke for det. 1500 sider er en svær klædd med tekst. Det er ingen ting å si på produktiviteten. Håper han er like bra på peddikkurver.

Hva "sånt" er det du snakker om her? Nei, det kan umulig være plagiat dersom man oppgir at teksten man gjengir er skrevet av andre. Det sier seg selv. Og 1500 sider er 50% av manifestet - ikke 97% - så påstanden din faller på sin egen urimelighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva "sånt" er det du snakker om her? Nei, det kan umulig være plagiat dersom man oppgir at teksten man gjengir er skrevet av andre. Det sier seg selv. Og 1500 sider er 50% av manifestet - ikke 97% - så påstanden din faller på sin egen urimelighet.

Whatever. Der jeg kommer fra, så kalles alt man ikke har skrevet selv, for plagiat, med mindre det er gjort klinkende klart i teksten nøyaktig hva det er man har kopiert, og hvor det kommer fra. Jeg TROR at det er den offisielle definisjonen av ordet.

Det DU sier, er det vi ellers gjerne kaller et "fikenblad".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat-teoriene = Høyre/Jøde-konspirasjoner. Om noen misforsto. :goodbye:

Det er rett og slett litt vanskelig å vite om man forstår deg eller misforstår deg, Norna. Du er ikke tilhenger av klartekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest henriett3

Kjære henriett 3, det er mye bedre at han kommer på lukket psykiatrisk institusjon og får behandling, mannen er jo stein hakke gal, han vil ikke blir frisk om han får fengsel! jeg vet hvordan folk er som har denne sykdommen.min barndomsvenn drepte sin stefar fordi han trodde han var en heks......... :tristbla:

Han kommer aldri noen gang til å bli frisk uansett. Vet om en som slo ihjel faren sin med en vedkubbe. Han har vært på psykiatrisk sykehus i 30 år. Han drepte en mann, og er ikke frisk enda. Lurer på om hvor mange år det da tar for ABB som drepte 77 mennesker å bli frisk, og de fleste var ungdommer. Men jeg forstår selvfølgelig at folk har andre meninger enn det jeg har :)

Endret av henriett3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære henriett 3, det er mye bedre at han kommer på lukket psykiatrisk institusjon og får behandling, mannen er jo stein hakke gal, han vil ikke blir frisk om han får fengsel! jeg vet hvordan folk er som har denne sykdommen.min barndomsvenn drepte sin stefar fordi han trodde han var en heks......... :tristbla:

Hva skal vi gjøre med dem som støtter ham?Sende til behandling også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer aldri noen gang til å bli frisk uansett. Vet om en som slo ihjel faren sin med en vedkubbe. Han har vært på psykiatrisk sykehus i 30 år. Han drepte en mann, og er ikke frisk enda. Lurer på om hvor mange år det da tar for ABB som drepte 77 mennesker å bli frisk, og de fleste var ungdommer. Men jeg forstår selvfølgelig at folk har andre meninger enn det jeg har :)

De fleste som ble drept var voksne. Men litt uklart hva du legger i begrepet "ungdom". Tror neppe det er dette som er årsaken til diagnosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest henriett3

De fleste som ble drept var voksne. Men litt uklart hva du legger i begrepet "ungdom". Tror neppe det er dette som er årsaken til diagnosen.

Mener folk som er unge nok til å være medlem av AUF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener folk som er unge nok til å være medlem av AUF

Hva er aldersgrensen på det?

Bare det faktum at han selv trodde aldersgrensen var 18-25 og at han sparte de han trodde var yngre, forteller at han slett ikke hadde noen intensjoner om en "syk og uforståelig handling". Det var ikke noe bevisst angrep på mindreårige og det fremstår tilfeldig at ikke det var NRK eller noen av de andre målene ble valgt istedet (tidspress var årsaken).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

jeg snakker om dem som har opprettet f.e. organisasjonen «Fri Norge» og har hevdet at de har overtatt Breiviks ideer. Hva skal vi gjøre med disse personene???Skal vi sende dem til behandling som Breivik??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...