Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal vi gjøre med dem som støtter ham?Sende til behandling også?

Hvor er de som støtter ham, som alle (i alle fall AP) snakker om? Jeg har ikke funnet noen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener folk som er unge nok til å være medlem av AUF

Er ikke øvre aldersgrense 35 år? mAN ER VOKSEN NÅR MAN HAR FYLT 18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God sammenlikning, det er det som er det uheldige her. Om mannen er syk eller ei kan vi som lekfolk ikke vite, men mistanken vil alltid være at dette var det norske samfunns måte å ta brodden av det uhyrlige Breivik har gjort, ved å definere ham som syk og utilregnelig.

Det er ikke det norske samfunnet som har kommet fram til konklusjonen at han er utilregnelig. Det er det de sakkyndige, bestående av høyt respekterte og anerkjente fagmenn, som har gjort. I tillegg til å være eksperter innen det relevante fagfeltet, noe vi fleste andre ikke er, så har de også det beste grunnlag for å uttale seg om Breiviks sinntilstand, da de faktisk har studert, observert og analysert ham i utallige timer. Jeg applauderer de sakkyndige i denne saken. Ikke primært pga. den konkrete konklusjon, men fordi de våget å stå for denne til tross for at de må ha visst at det ville være et enormt press fra samfunnet for å finne Breivik tilregnelig. Det kan jeg ikke tolke på noen annen måte enn at de har valgt profesjonell redelighet gå foran følelser og ytre press fra folkeopinionen.

Endret av ilcrappo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, ingen rapport...bare erkæringen om at han er utilregnelig?

At han er gal kommer ikke som noen bombe.

Det er rett og slett litt vanskelig å vite om man forstår deg eller misforstår deg, Norna. Du er ikke tilhenger av klartekst?

Refrenget i Shackler's Revenge (sangen) oppsumerer min holdning til den nå faglig tilbakeviste årsakssammenhengen (hat/voldsretorikk) enkelte aviser gir meget god spalteplass. Det er bare så typisk og ufyselig at folk som fremmer verdens mest voldelige og hatefulle ideologi (sosialisme, grunnpilaren i rødt og brunt) misbruker tragedien sånn som de gjør. :kjefte:

Jeg håper det blir mer klarhet i hva som skapte massemorderen.

Eller hva som gjør at man utvikler den sykdommen han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever. Der jeg kommer fra, så kalles alt man ikke har skrevet selv, for plagiat, med mindre det er gjort klinkende klart i teksten nøyaktig hva det er man har kopiert, og hvor det kommer fra. Jeg TROR at det er den offisielle definisjonen av ordet.

Det DU sier, er det vi ellers gjerne kaller et "fikenblad".

Jeg tror neppe en "offisiell definisjon", hva nå enn det er, inneholder noe av den ordlyden du bruker. Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men når du slenger ut påstander om at 97% av manifestet er plagiert, er det grunn til å stille spørsmål ved vurderingsevnen din. Der jeg kommer fra kaller vi det lite objektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hat-teoriene = Høyre/Jøde-konspirasjoner. Om noen misforsto. :goodbye:

Selvfølgelig!

Hele 22. juli ble raskt politisert, ved å omtale hans politiske motiver og han som en "terrorist". Hvordan en person som handler alene og som vet at ved å bli tatt, uskadeliggjør seg selv, kan omtales som en som sprer (fremtidig) frykt for å nå et politisk mål, er uforståelig for meg.

Han var en gal person som handlet alene i hht sitt egendefinerte prosjekt, hvilket nå er bekreftet, og ingen politisk terrorist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Er ikke øvre aldersgrense 35 år? mAN ER VOKSEN NÅR MAN HAR FYLT 18

Ikke rop da! (caps lock)

Øvre aldersgrense er 35 ja, men aldersgrensen for å bli vervet er 25. Det mener jeg med ungdom i denne settingen. Fra 15-25 blir man sett på som ungdom i AUF. Personlig ser jeg ikke på f.eks Vegard Wennesland som en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de som støtter ham, som alle (i alle fall AP) snakker om? Jeg har ikke funnet noen!

De eneste som støttet drapshandlingene var ironisk nok radikale muslimer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de som støtter ham, som alle (i alle fall AP) snakker om? Jeg har ikke funnet noen!

Merkelig. Jeg har lest minst en tråd der det var ganske mange som støttet hans synspunkter. Flere syntes det var både forklarlig og forståelig at han gjorde det han gjorde, uten at de ville støtte drapshandlingene, selvsagt. I alle fall ikke i åpent forum.

Men det er jo ikke så nøye. Det er jo ett sted man kan plassere skylden uansett. For at han ble som han ble, for at han gjorde som han gjorde (ikke noe rart i det, det er så mye galt med samfunnet) - og jammen meg også at han får en diagnose.

Så sånn sett er det jo lett å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.

De hevder at han har mental lidelse lenge siden. Men hvordan han fikk tillatelse å kjøre våpen? Jeg vet ikke om disse forholdene, men jeg er sikker at for å få sånn tillatelse man må innlevere dokumentasjon om at man er frisk.

Endret av zorra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen russiske ekstremister som sikkert ikke kjenner til ABB annet enn fra et nyhetsinnslag?

De ville vel hevde å støtte en hver annen omtalt som voldelig høyre-ekstrem.

Joda, det er tullinger i Norge også som benytter anledninger til å sende trussler til kjente personer. Men å omtale disse som hans tilhengere er vel litt drøyt, - selv om du måte lete blant russiske ekstremister for å finne noe som ligner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest minst en tråd der det var ganske mange som støttet hans synspunkter.

Jeg har samme musikksmak! :goodbye:

Seriøst altså... :filer: Selv om ting i videoen (har ikke lest boka) til tider ute i staur og vegger så er det vel underforstått at det er drapshandlingene som er ugjerningene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig!

Hele 22. juli ble raskt politisert, ved å omtale hans politiske motiver og han som en "terrorist". Hvordan en person som handler alene og som vet at ved å bli tatt, uskadeliggjør seg selv, kan omtales som en som sprer (fremtidig) frykt for å nå et politisk mål, er uforståelig for meg.

Han var en gal person som handlet alene i hht sitt egendefinerte prosjekt, hvilket nå er bekreftet, og ingen politisk terrorist!

Breivik selv gjorde jo sitt beste for å la det fremstå som en politisk motivert aksjon med utspring i et miljø, noe som kommer tydelig frem i omtalen av manifestet hans, der han nevner mange sentrale personer i det anti-islamistiske miljøet, og mer enn bare hinter til en forbindelse til frontfigurer i det britiske miljøet. Så det er vel ikke så veldig rart at DET inntrykket ble fremherskende. Og det å angripe et regjeringsbygg og en ungdomsorganisasjon for det samme partiet som er i regjering, gir jo også et rimelig politisert inntrykk.

Forøvrig er det strengt tatt ingenting i veien for at man kan være BÅDE gal OG politisk terrorist. Det er ikke gjensidig utelukkende kategorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting til.

De hevder at han har mental lidelse lenge siden. Men hvordan han fikk tillatelse å kjøre våpen? Jeg vet ikke om disse forholdene, men jeg er sikker at for å få sånn tillatelse man må innlevere dokumentasjon om at man er frisk.

Nei, det må man ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har lest minst en tråd der det var ganske mange som støttet hans synspunkter. Flere syntes det var både forklarlig og forståelig at han gjorde det han gjorde, uten at de ville støtte drapshandlingene, selvsagt. I alle fall ikke i åpent forum.

Men det er jo ikke så nøye. Det er jo ett sted man kan plassere skylden uansett. For at han ble som han ble, for at han gjorde som han gjorde (ikke noe rart i det, det er så mye galt med samfunnet) - og jammen meg også at han får en diagnose.

Så sånn sett er det jo lett å forholde seg til.

Støttet hans synspunkter om at kvinner ikke kan ta utdannelse, ikke arbeide, at det skal være egne "avlsråd", at abort skal forbys, + en mengde andre syke ideer? -jeg husker ikke alle jeg har lest om.

Hans ideologi minnet om Bin Laden -Al Quida/ Taliban.

Nei, jeg tror ikke han ville finne mange støttespillere i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe en "offisiell definisjon", hva nå enn det er, inneholder noe av den ordlyden du bruker. Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men når du slenger ut påstander om at 97% av manifestet er plagiert, er det grunn til å stille spørsmål ved vurderingsevnen din. Der jeg kommer fra kaller vi det lite objektivt.

Man kan ikke ta noe av det Mann42 skriver seriøst, lenger, og når han påstår at 97% av manifestet var plagiat må man bare regne med at han har fått til det ganske på egen hånd. I tråden 'ABB - En helt vanlig mann' var han ekstremt opptatt av at Breivik umulig kunne være psykotisk og at dem som påstod det hadde en agenda, ville frikjenne Breivik, støttet en terrorist osv. Denne mannen har så lite objektiv dømmekraft at han muligens burde erklæres for utilregnelig selv.

"Nei, dere. Denne mannen var ikke psykotisk. Og ikke ta mitt ord for det. Alle psykiatere som har uttalt seg i saken, er enige om den saken." - Mann42

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=577080&st=520

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.

De hevder at han har mental lidelse lenge siden. Men hvordan han fikk tillatelse å kjøre våpen? Jeg vet ikke om disse forholdene, men jeg er sikker at for å få sånn tillatelse man må innlevere dokumentasjon om at man er frisk.

Nei. Man må ikke legge frem dokumentasjon for at man er frisk. Det man må dokumentere, er at man har en legitim grunn for å kjøpe et våpen. Dersom man har avlagt jegerprøve så kan man søke om tillatelse til å kjøpe en jaktrifle, f.eks en Ruger Mini 14. Og dersom man er medlem i en pistolklubb og har vært regelmessig aktiv de siste 6 mnd, så kan man søke om tillatelse til å kjøpe pistol eller revolver som passer i et av klubbens skyteprogrammer. Man kan ha et våpen til hvert program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...