Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En psykiater på twitter sier at det ikke er schizofreni når han ikke har hallusinasjoner. Tvilsom diagnose de har gitt han.

han psykriateren på twitter har da ikke sittet i flere timer med Breivik! Ingenting av rapporten er offentlig, bortsett fra diagnosen! forstår ikke at folk orker å spekulerer.. og hvorfor folk som aldri har møtt mannen ikke holder kjeft.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastiskt! For en avslørende artikkel:

"Utøya-overlevende Eivind Rindal er skuffet over at Anders Behring Breivik er kjent utilregnelig. Han tror det fjerner fokuset fra de høyreekstreme ideene som inspirerte massemorderen.

- Dette var veldig synd. Jeg frykter konklusjonen vil bidra til å ta fokus bort fra det jeg mener er kjernen i saken."

Ja, nå har de mistet sitt viktigste politiske våpen mot et konstruert fiendebilde som de projiserer på alle som måtte være uenig med dem!

Jaja, det ender vel med at støttegruppen for Utøya protesterer, og så trekker de tilbake konklusjonen slik at han blir erklært strafferettslig tilregnlig likevel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene hans minner mye om nazistenes politikk,

Nazisme var sosialisme. ;)

Uansett, det er typisk brunt/rødt å misbruke terror til å ødelegge demokrati og ytringsfrihet. Jeg fatter ikke at klasse/rasekrigerne har ufyseligheten til å skape mobbesituasjoner utav tragedien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har alderen min med noe som helst av dette å gjøre?

Når du velger et sånt brukernavn, kan ikke spørsmålet overraske!

Men nå opprettet du denne bruker-IDen i 2007, så... :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterdrap

Nei! :kjefte:

Det har gått ganske tydelig frem at han har virkelighetsbrist fra dag 1.

Dårlig barndom, alenemødre, trakkasering...say no more.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper han ikke blir tvangsmedisinert fordi han har meninger som ikke er politisk korrekte.

Meningene og videoen er tildels helt ok.

Drapshandlingene og forløpet/argumentasjonen for det er i en helt annen verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dommerne også mener at han var strafferettslig utilregnelig da han begikk drapene, kan han vel i teorien slippes ut etter 3 år?

Bare teoretisk. Rapporten konkluderer med at han har en livsvarig lidelse. Utover vrangforestillingene har han også "en fullstendig manglende empati og ikke i stand til å ta inn over seg ofrenes eller samfunnets perspektiv."

Selv om han skulle kunne behandles på en slik måte at han ikke lenger skulle ha vrangforestillinger så vil han likevel ha fravær grunnleggende sjelsevner. Disse sjelsevnene er avgjørende faktorer for at vi tar hensyn til andre og ikke skader de. Klarer ikke å se for meg at det er sansynelig at han noen gang kommer til å slippes ut i samfunnet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Derfor-mener-de-Behring-Breivik-ikke-kan-straffes-6709650.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel skal man oppleve å sammenlignes med Breivik så fort man ytrer sine Islam-kritiske meninger.

...ta igjen? Vær mot andre slik de er mot deg :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med at han blir dømt til tvungen psykisk helsevern er at han skal vurderes hvert tredje år. Det betyr at hvert tredje år vil alle pårørende, og nordmenn for den saks skyld, lure på om han slipper ut og det vil nok bli et mediastyr rundt det også.

Ellers er paranoid schizofreni en veldig omfattende diagnose og jeg syns man skal være litt mindre bastante enn det mange her er, hvis man ikke er psykiater selv. En enkel beskrivelse fra wikipedia gir deg ikke bakgrunn for selv å vurdere ABB sin psykiske tilstand.

Selv har jeg jobbet noen år med paranoide schizofrene, men har allikevel ikke bakgrunn for å diagnostisere ABB, da jeg ikke har møtt han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Mitt største problem med at han blir dømt til tvungen psykisk helsevern er at han skal vurderes hvert tredje år. Det betyr at hvert tredje år vil alle pårørende, og nordmenn for den saks skyld, lure på om han slipper ut og det vil nok bli et mediastyr rundt det også.

Ellers er paranoid schizofreni en veldig omfattende diagnose og jeg syns man skal være litt mindre bastante enn det mange her er, hvis man ikke er psykiater selv. En enkel beskrivelse fra wikipedia gir deg ikke bakgrunn for selv å vurdere ABB sin psykiske tilstand.

Selv har jeg jobbet noen år med paranoide schizofrene, men har allikevel ikke bakgrunn for å diagnostisere ABB, da jeg ikke har møtt han.

Om han slipper ut er han sikkert død etter noen få timer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi synser i vei her: Jeg tror ABB lider av antisosial personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt psykopati), og at han har lurt dem trill rundt. Han er slik jeg har oppfattet det, alt for beregnende til å lide av paranoid schizofreni, og det skal noe til å planlegge på et slik detaljnivå under en psykose.

Det er en kjent sak at sakkyndige har alt for stor makt i det norske rettsvesenet. I tillegg tror jeg de her har bommet totalt. Det er betenkelig at to psykiatere alene skal stå for en diagnostisering som gir så enorme konsekvenser, spes. når man tenker på alle de enorme ressursene som har blitt lagt ned ellers i denne saken. Alt blir sjekket, dobbeltsjekket og sjekket igjen. Men disse to innehar altså "all verdens makt", for jeg tror neppe noen kommer til å overprøve konklusjonen i denne rapporten.

Jeg ble selv utsatt for grov vold i 15 år av min ektemann. Til slutt holdt han på å drepe meg. Jeg ble alvorlig skadet. Han ble dømt til 4 års ubetinget fengsel, men anket på stedet. Da hentet han på eget initiativ inn en psykiater. Etter en samtale med denne psykiateren ble han erklært strafferetslig utilregnelig, og slapp unna med psykiatrisk behandlig.

Jeg vet at min ektemann var psykopat, ikke sinnsyk. Jeg levde med han i 17 år.

Han ble friskmeldt etter 2 år, flyttet og giftet seg med en yngre kvinne. 1 1/2 år senere fikk jeg høre at hun hadde rømt og bodde på hemmelig adresse, fordi han hadde forsøkt å drepe henne og barnet.

Hun som "sykmeldte" han var en av landets fremste rettspsykiatere. Alle kan ta feil, vi er alle mennesker. Men det er ikke betryggende å tenke på at psykiatere skal ha så stor makt i et rettssystem, og noen ganger er det psykopaten selv som sitter bak og trekker i trådene. Det er hva jeg tror er tilfelle her. Dessverre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han slipper ut er han sikkert død etter noen få timer

Den tanken har slått meg og, og det syns jeg i så fall er synd. For da slipper han veldig lett unna, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli interessant:

Det ser ut som at det er både noen av de som mener vi trenger mer kritisk debatt rundt innvandringer, men også noen blant motstanderne (de som frykter en slik debatt), som er negative til utfallet i dag, mens en annen del fra begge sider er positive til konklusjonen.

Skal vi ta en avstemning, som:

- Ønsker du mer kritisk debatt om innvandringspolitikken?

- Er du tilfreds med at ABB ble erklært utilregnlig?

Resultatet hadde vært veldig interessant!

Opprettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Michelle82

Hvordan skal politikere eller vi uten kunnskap om mer enn hobby psykologi vite hvorvidt Breivik er tilregnelig. Hvordan kan vi avgjøre at han IKKE har schizofreni, rett og slett fordi vi heller ville sett han motta fengselsstraff?

Hvorvidt Breivik er tilregnelig eller ikke, skal avgjøres av psykiaterer. Og helt uten relevans til hva ofrene vil ha som svar, hva politikerne vil ha til svar og hva KG sine brukere vil ha til svar. Breivik sin tilregnlighet skal avgjøres kun basert på fakta og ikke noe annet.

For hvis vi skal avgjøre tilregnligheten til noen basert på hvilket svar vi ønsker, lykkes Breivik å knuse den norske demokratiet videre.

Endret av Michelle82
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli interesant å høre hvordan han selv tar nyheten om rapporten.

Jeg tror han tar det hele med ro og jeg tror han forventer noe slikt. Fordi han kommer fremdeles til å tro at han har skjønt noe som vi ikke har skjønt, og som vi ifølge han ikke kommer til å skjønne før om 50-60 år. I følge han så er det nok vi som er de ustabile her og ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Den svenske psykiateren Ulf Åsgård, som blant annet er kjent for å innføre gjerningsmannsprofilering i svensk politi, sier han ble veldig overrasket over konklusjonen til de to psykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim.

- Jeg er veldig overrasket over at de diagnostiserte Anders Behring Breivik som paranoid schizofren, sier Åsgård til Aftenposten.no.

Åsgård sier paranoid schizofreni er mest vanlig hos middelaldrende mennesker.

- At han skal ha utviklet denne sykdommen i 20-årsalderen er meget uvanlig.

Den viktigste grunnen til at Åsgård er overrasket over diagnosen, er at han etter å ha lest gjennom store deler av Behring Breiviks såkalte manifest ikke har sett noen tegn til hallusinasjoner hos 32-åringen.

Når han får høre at Aftenposten har fått opplyst at de sakkyndige i sin rapport konkluderer med at Behring Breivik ikke har hatt noen hørsels- eller synshallusinasjoner, blir han enda mer overrasket.

- Det kan forekomme at paranoid schizofrene ikke har hallusinasjoner, men ifølge lærebøkene er dette det mest fremtredende symptomet, sier den svenske psykiateren.

(...) - Men jeg oppfatter ikke det Behring Breivik sier som vrangforestillinger, men som tegn på personlighetsforstyrrelse, sier Åsgård."

Artikkel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med at han blir dømt til tvungen psykisk helsevern er at han skal vurderes hvert tredje år. Det betyr at hvert tredje år vil alle pårørende, og nordmenn for den saks skyld, lure på om han slipper ut og det vil nok bli et mediastyr rundt det også.

Ellers er paranoid schizofreni en veldig omfattende diagnose og jeg syns man skal være litt mindre bastante enn det mange her er, hvis man ikke er psykiater selv. En enkel beskrivelse fra wikipedia gir deg ikke bakgrunn for selv å vurdere ABB sin psykiske tilstand.

Selv har jeg jobbet noen år med paranoide schizofrene, men har allikevel ikke bakgrunn for å diagnostisere ABB, da jeg ikke har møtt han.

Jeg tror ikke det kommer til å bli noe styr rundt dette i det hele tatt. Breivik kommer antakelig til å bli vurdert med de foreskrevne intervallene, og hvis diagnosen hans er korrekt, kommer han ganske enkelt til å fortsette med å være innlagt på avdelingen sin.

Verden kommer til å glemme Breivik ganske kjapt når rettssaken er over. Det kommer ikke til å gå lang tid før det bare er ofrene og konspirasjonsteoretikerne (Jeg ser at de allerede er i god gang, det tok ikke fullt 20 minutter før det første konspirasjonsteoretiske innlegget om at Breivik fikk en diagnose fordi noen ønsker å gjenopprette den hjemlige hyggen, ikke fordi Breivik har en psykiatrisk lidelse.) og de overlevende og etterlatte etter hans mordorgie.

Og tre år fra nå, kommer det hotteste i avisene til å være den siste sex-skandalen i FrP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi synser i vei her: Jeg tror ABB lider av antisosial personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt psykopati), og at han har lurt dem trill rundt. Han er slik jeg har oppfattet det, alt for beregnende til å lide av paranoid schizofreni, og det skal noe til å planlegge på et slik detaljnivå under en psykose.

Det er en kjent sak at sakkyndige har alt for stor makt i det norske rettsvesenet. I tillegg tror jeg de her har bommet totalt. Det er betenkelig at to psykiatere alene skal stå for en diagnostisering som gir så enorme konsekvenser, spes. når man tenker på alle de enorme ressursene som har blitt lagt ned ellers i denne saken. Alt blir sjekket, dobbeltsjekket og sjekket igjen. Men disse to innehar altså "all verdens makt", for jeg tror neppe noen kommer til å overprøve konklusjonen i denne rapporten.

Jeg ble selv utsatt for grov vold i 15 år av min ektemann. Til slutt holdt han på å drepe meg. Jeg ble alvorlig skadet. Han ble dømt til 4 års ubetinget fengsel, men anket på stedet. Da hentet han på eget initiativ inn en psykiater. Etter en samtale med denne psykiateren ble han erklært strafferetslig utilregnelig, og slapp unna med psykiatrisk behandlig.

Jeg vet at min ektemann var psykopat, ikke sinnsyk. Jeg levde med han i 17 år.

Han ble friskmeldt etter 2 år, flyttet og giftet seg med en yngre kvinne. 1 1/2 år senere fikk jeg høre at hun hadde rømt og bodde på hemmelig adresse, fordi han hadde forsøkt å drepe henne og barnet.

Hun som "sykmeldte" han var en av landets fremste rettspsykiatere. Alle kan ta feil, vi er alle mennesker. Men det er ikke betryggende å tenke på at psykiatere skal ha så stor makt i et rettssystem, og noen ganger er det psykopaten selv som sitter bak og trekker i trådene. Det er hva jeg tror er tilfelle her. Dessverre.

Gode poeng i dette innlegget. Trist å lese om hva du har opplevd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den svenske psykiateren Ulf Åsgård, som blant annet er kjent for å innføre gjerningsmannsprofilering i svensk politi, sier han ble veldig overrasket over konklusjonen til de to psykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim.

- Jeg er veldig overrasket over at de diagnostiserte Anders Behring Breivik som paranoid schizofren, sier Åsgård til Aftenposten.no.

Åsgård sier paranoid schizofreni er mest vanlig hos middelaldrende mennesker.

- At han skal ha utviklet denne sykdommen i 20-årsalderen er meget uvanlig.

Den viktigste grunnen til at Åsgård er overrasket over diagnosen, er at han etter å ha lest gjennom store deler av Behring Breiviks såkalte manifest ikke har sett noen tegn til hallusinasjoner hos 32-åringen.

Når han får høre at Aftenposten har fått opplyst at de sakkyndige i sin rapport konkluderer med at Behring Breivik ikke har hatt noen hørsels- eller synshallusinasjoner, blir han enda mer overrasket.

- Det kan forekomme at paranoid schizofrene ikke har hallusinasjoner, men ifølge lærebøkene er dette det mest fremtredende symptomet, sier den svenske psykiateren.

(...) - Men jeg oppfatter ikke det Behring Breivik sier som vrangforestillinger, men som tegn på personlighetsforstyrrelse, sier Åsgård."

Artikkel

For det første; personen som uttaler seg her har altså ikke selv møtt gjerningsmannen og vært i samtale med han. Så dette blir synsing ut ifra det lille han vet.

For det andre; det jeg har farget med rødt; Det finnes altså unntak. Det blir ikke avfeiet med 100% sikkerhet at det er slik eller ikke slik,og noen ganger finner man unntak noe som kanskje er gjort med gjerningsmannen her. Så selv om det er uavnlig så er det altså mulig. Selv om noe er mest vanlig så finnes det jaggu meg unntak der og gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...