Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo heller si hva du mente

Jeg antok at du støttet det du skrev (sitatet fra Giæver).

Konklusjonen må være forferdelig for mange, siden hele vrengebildet om den store, farlige trusselen om muslimhatere forbundet over internett verden over, brister så brutalt. (Det er fristende å minne om bildet av trollet som sprekker i solen, som de samme menneskene yndet å anvende.)

Dette har det blitt terpet på dag ut og dag inn etter 22.7., og så viser det seg at det bare er en psykisk syk jævel med meglomane ideer.

Og det er ikke en gang noen å hate. Man kan vel ikke hate en person med en alvorlig psykiatrisk lidelse?

Og ikke kan man lenger snakke om alle de fæle innvandringskritikerene som angivelig skulle ha skapt dette monsteret.

Hva skal nå venstresiden gjøre nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva som vil skje med Breivik, men det er veldig uheldig hvis folk ut fra denne saken får et inntrykk av at tvunget psykisk helsevern betyr det samme som lukket anstalt til evig tid. Det er det IKKE!

Oppsummert:



  • Man er uskyldig og kan ikke straffes.
  • Behandlingen kan foregå i eller utenfor institusjonen.
  • Man kan få permisjon fra behandlingen (som ikke pårørende får vite noe om).
  • Man slipper ut ved friskmelding, uansett varighet på behandling.
  • Det havner ikke på rullebladet.

Det kan bety tvungen helsevern til evig tid.

Ellers har pårørende ingen rettigheter i forhold til permisjoner fra fengsel heller.

Det virker som du mener at det er tre år og rett ut for Behring Breivik, men det trenger altså ikke være tilfelle, det er til og med lite sannsynlig.

Les artikkelen med Holager Andenæs i Dagbladet.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at du støttet det du skrev (sitatet fra Giæver).

Konklusjonen må være forferdelig for mange, siden hele vrengebildet om den store, farlige trusselen om muslimhatere forbundet over internett verden over, brister så brutalt. (Det er fristende å minne om bildet av trollet som sprekker i solen, som de samme menneskene yndet å anvende.)

Dette har det blitt terpet på dag ut og dag inn etter 22.7., og så viser det seg at det bare er en psykisk syk jævel med meglomane ideer.

Og det er ikke en gang noen å hate. Man kan vel ikke hate en person med en alvorlig psykiatrisk lidelse?

Og ikke kan man lenger snakke om alle de fæle innvandringskritikerene som angivelig skulle ha skapt dette monsteret.

Hva skal nå venstresiden gjøre nå?

Jeg støttet det ikke, klippet med vilje inn utdraget uten å legge til min mening for å skape litt dynamikk i debatten. Jeg har ikke helt tatt stilling til hva jeg synes enda, og hva venstresiden skal gjøre vet ikke jeg, men de kommer vel til å finne på en ny rabiat måte å te seg på eller noen nye å beskylde for Breiviks gjerninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Breivik blir frisk av sin sykdom (som følge av noen ettergår at han tar medisinene sine), ser jeg ingen grunn til å holde ham innesperret. Han er vurdert som psykotisk i gjerningsøyeblikket, og har derfor intet straffeansvar. Man kan ikke dømme ham til fengsel etter han blir frisk, da han ikke "VET" hva han har gjort. Det blir som å sette barnehagebarn i fengsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bestemme dere?

Fra en annen tråd:

AP har en total mange på respekt for de berørte.

Hvem skapte ABB tror du?

Du generaliserer uten å vite hva og HVEM du snakker om. Hva har du lest av (ikke om) Breivik eller Fjordman? Det er Breivik alene som har ansvaret for hva som skjedde, ingen andre. Du kan gjerne demonifisere han så mye du vil, eller tillegge han sykelige egenskaper. Jo større distanse DIN tilværelse kommer fra en såkalt djevel, jo bedre føler DU om deg selv og ditt. Mange andre, som du så storsinnet merker som "rasister, ABB-sympatisører, FRP-ere og misgynister" merker at noe er galt med måten vi lever og fører våre liv. Veldig galt. Det å være enig i bruddstykker av hva en massemorder sier gjør ikke oss til noen av delene.

Når det gjelder akkurat KG; dette er ikke et fenomen forbehold dette forumet. Det skjer på alle forum, og det er en utviklende debatt. Svært mange tør fortsatt ikke si hva man mener i frykt for represalier eller straff, og du mener vi skal innskrenke ytringsfriheten ytterligere? I wonder why.

Dersom din drøm, om jeg har forstått deg rett, blir oppfylt og alle slike "farlige stemmer" blir stilnet; hva tror du blir resultatet (annet enn et totalt meningsdiktatur)?

Hvor tror du Breiviks hat begynte? Hvorfor er ikke dette et mer relevant spørsmål; hva er det som er så galt med dette samfunnet som gjør at en norsk ung, mann må ty til slike ekstreme grep?

Den diskusjonen er sunnere å ta enn å påtvinge et meningsdiktatur hvor man kan mene "alt", bare det er i tråd med gjeldende normer satt av staten.

AP-ledelsen (og SV) burde bli stilt på en plattform utenfor kongehuset og gi ENHVER nordmann en formell unnskyldning for drapsmannen SOM DE HAR SKAPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruteson

Å, men da er det jo det du mener, likevel?

For det er ikke noen spesielle grunner til at det å være kritisk til innvandring, og til spesifikke grupper blant innvandrere, eller at man frykter at fremveksten av bestemte grupper innen samfunnet kan føre til en uheldig utvikling på sikt, skal kunne oppfattes som spesielt sinnsykt.

Derimot er det all verdens grunn til å lure på om en person kanskje er sinnslidende dersom han begår et vilkårlig mord (eller mange) der offerets eneste "kvalifikasjon" er at det tilhører en bestemt gruppe.

Ser du at jeg skrev "Bare lurer"?

For alt jeg vet (nei, jeg mener ikke dette..) kan Breivik og Heimdal mannens psykose være en konspirasjon tilrettelagt av Arbeiderpartiet for å få slutt på "islamofobi"...?

Men siden det er du som sitter å definerer.

Hvordan står det til med din psykiske-helse?

"Hvis jeg noen gang treffer Breivik på gata, så dør han der og da. Han bør håpe på en lang straff, så han kan føle seg trygg. "

Føler du deg....Frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bestemme dere?

folk er vel ikke enige da? er jo ikke en og samme person som skriver..

hvorfor skal de bli enige? det er liksom litt av poenget med en diskusjon, man diskuterer rundt et tema, med flere forskjellige meninger. hadde alle vært enige, hadde det jo blitt en meget meningsfylt diskusjon.

"jeg mener at bla bla bla..!"

"jeg også"

"enig der"

utvikling i en slik diskusjon gitt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at Breivik aldri vil bli en fri mann. Det som kommer til å skje er at Staten setter av flere millioner til nytt psykriatisk anstalt, og der bli han boende livet ut, eller til han tar sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bety tvungen helsevern til evig tid.

Ellers har pårørende ingen rettigheter i forhold til permisjoner fra fengsel heller.

Det virker som du mener at det er tre år og rett ut for Behring Breivik, men det trenger altså ikke være tilfelle, det er til og med lite sannsynlig.

Les artikkelen med Holager Andenæs i Dagbladet.no

Siterer fra artikkelen:

"Straffen blir tvunget psykisk helsevern, som skal vurderes hvert tredje år, men han vil ikke slippe ut om han skulle vurderes som friskere - da vil han bli overført til en anstalt,"

Hva er da poenget med vurderingen? Hvordan kan en bistandsadvokat love dette? Fra nå av er det psykiaterenes som skal bestemme over fremtiden til Breivik. De skal behandle, ikke straffe!

I de sakene som jeg kjenner til var drapsmennene ute før tre år var gått. Og i ett tilfelle var drapsmannen ute under behandling.

Når det gjelder forskjellen for pårørende når det gjelder fengsel og behandling, er det for meg milevis forskjell. Den siktede kan stå opp og si at han er uskyldig. I følge retten har han rett!

En annen ting jeg vil påpeke som er feil i sitatet: Det vil ikke bli noen straff i og med at han ikke er strafferettslig tilregnelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at Breivik aldri vil bli en fri mann. Det som kommer til å skje er at Staten setter av flere millioner til nytt psykriatisk anstalt, og der bli han boende livet ut, eller til han tar sitt eget liv.

Hvorfor ikke? Hvis han blir betraktelig bedre ved medikamentell behandling skal han så ikke slippe ut? :vetikke:

Nå som det viser seg at han faktisk har en virkelighetsbrist er det ikke lenger mulig for meg å hate ham, nå føler jeg bare synd i ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott måte å fjerne spørsmålet om innvandring og islamisering av Norge, på.

Ja, vi gir mannen som har gjort flere og flere våkne på dette problemet, et stempel hvor det står utilregnelig (bedre på engelsk: INSANE) og dermed tror folk at alt bare er sykt og påfunnet fra hans side.

Ja, for det foregår ingen verdens ting i lille Norge. Vi er fredelige som alltid. Innvandringspolitikken er fantastisk fin.

BULLSHIT. Dette er politisk vinning fra rettspsykiaterne sin side og jeg blir kvalm!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok mange med lidelsen paranoid schizofreni som skjelver i buksen; ikke så kult å ha samme "sykdom" som Breivik. Stakkars folk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg meinte det ikkje slik at eg trur det har skjedd, eg kjenner berre litt skadefryd over at Breivik neppe liker resultatet...

Breivik har helgardert seg, og skrevet i dagboka si at han regner med at rettssaken mot han vil basere seg på karakterdrap og ufarliggjøring. Så dette går den veien han tippet, så det er ikke så mye å skadefryde seg over, desverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Hvis han blir betraktelig bedre ved medikamentell behandling skal han så ikke slippe ut? :vetikke:

Nå som det viser seg at han faktisk har en virkelighetsbrist er det ikke lenger mulig for meg å hate ham, nå føler jeg bare synd i ham.

Fordi han har drept 77 mennesker og det finnes ikke en eneste sakkyndig i dette Land som tørr å gi han en ny sjanse.

1. Han kan fint gå tilbake til sin egen lille verden, dope seg ned på nytt og begå nye handlinger.

2. Myndighetene kan ikke slippe han ut hvis risikoen er for stor til at han blir henrettet av den sivile befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok mange med lidelsen paranoid schizofreni som skjelver i buksen; ikke så kult å ha samme "sykdom" som Breivik. Stakkars folk

Uff ja, det tenkte jeg også. :tristbla:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en flott måte å fjerne spørsmålet om innvandring og islamisering av Norge, på.

Ja, vi gir mannen som har gjort flere og flere våkne på dette problemet, et stempel hvor det står utilregnelig (bedre på engelsk: INSANE) og dermed tror folk at alt bare er sykt og påfunnet fra hans side.

Ja, for det foregår ingen verdens ting i lille Norge. Vi er fredelige som alltid. Innvandringspolitikken er fantastisk fin.

BULLSHIT. Dette er politisk vinning fra rettspsykiaterne sin side og jeg blir kvalm!

Det er visst flere som er paranoide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg enorm kunnskap om psykiatriske diagnoser, men jeg trodde psykose var at man hadde et brudd med den "felles virkeligheten" i samfunnet man lever i!? Altså vil en nazist som levde i tyskland på 1940 tallet ikke være psykotisk for å tro at jødene sto bak alt av jævelskap, mens en i dagens samfunn med samme overbevisning kan være det :klo:

Delvis riktig, men det trenger ikke dreie seg om samfunnet som referansegruppe, det kan også være undergrupper i samfunnet. Dette er en problemstilling hver gang man skal diagnostisere religiøse, hvor man må skille mellom psykosesymptomer og religiøse forestillinger.

Det jeg tror sakkyndige kan ha brent seg på her er at de mangler forståelse for miljøer hvor breiviks holdninger er helt normale. Dersom hans meninger føyer seg pent inn i en slik undergruppe trenger han ikke være utilregnelig, men siden dette er grupper som vanligvis ikke får ytre seg fritt vil heller ikke vi som står utenfor dem ha fullt innsyn i dem.

Det er en farlig vei å gå å sykeliggjøre meninger vi ikke liker, og det er også med på å ufarliggjøre fenomenet, og da er det fort gjort at samfunnet går på en smell senere også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...