Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er urovekkende med dette utfallet er ikke at Breivik ikke blir tatt hånd om, men mistanken om at det er politiske hensyn som ligger bak, at dette som Foucault peker på i Galskapens historie er det moderne norske samfunns måte å kvitte seg med brysomme personer, definere dem ut av de tilregneliges rekker. For å gjenopprette en slags idyll.

Tvert i mot. Dette er et gigantisk slag i ansiktet på the "establishment", dvs. AP & co ("sosialdemokratiet").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvungent psykisk helsevern KAN foregår på åpen anstalt. Tror du sjansen er store for at dette skjer i denne saken? Tror du Breivik i nærmeste tid vil være ute på gata igjen.. Neppe. Dette er en svært spesiell sak hvor stort sett hele landet er direkte eller indirekte berørt, og det tror jeg vi vil se igjen når straffen settes.

Jeg tror ikke det, men det vil i såfall være for å skjerme han og ikke omgivelsene, er jeg redd. En mindre profilert drapsmann som er erklært psykotisk i gjerningsøyeblikket, er gjerne ute før man får sukk for seg.

Rettsvesenet er ikke kjent for å ivareta pårørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert i mot. Dette er et gigantisk slag i ansiktet på the "establishment", dvs. AP & co ("sosialdemokratiet").

Her er jeg redd du er forblindet av litt kortsiktig tenkning. Det er tvert imot dagens idyllregime som har nytte av å definere bort de vanskeligste personene, avskrive deres tanker, meninger og handlinger som galskap.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungent psykisk helsevern KAN foregår på åpen anstalt. Tror du sjansen er store for at dette skjer i denne saken? Tror du Breivik i nærmeste tid vil være ute på gata igjen.. Neppe. Dette er en svært spesiell sak hvor stort sett hele landet er direkte eller indirekte berørt, og det tror jeg vi vil se igjen når straffen settes.

Gjentar: En psykotisk gjerningsmann kan ikke straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Ingen behøver for alvor å frykte at Anders Behring Breivik vil slippe ut av fengsel. Han kommer ikke noen gang til å slippe ut, så man kan la være å hisse seg opp, sier Holager Andenæs.

Det er ikke noe å være uenig i, eller beklage, eller la seg provosere av. Mannen er syk, det må vi ta til etterretning. Man straffer ikke syke mennesker, men han kommer ikke til å slippe ut av fengsel.
Endret av uAnonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg har blandede følelser, men var noe jeg ikke akkurat er så overrasket over. Alt babbelet han har drevet med får det jo til å virke som han er helt bortreist for å være helt ærlig. Kommandør og greier. Det er jo et slag i trynet, for dette var jo noe han ikke ville, å bli beregnet som utilregnelig. Nå blir han jo ikke tatt seriøs, nå er det bare en krig i hans hode. Ingen vil huske han som en kriger, men en riv ruskende gal massemorder som tok livet av 77 mennesker for ingenting.

Dog, jeg skjønner unge herr Nilssen som har blitt intervjuet av Aftenposten. Det som da har skjedd dem har plutselig blitt en syk manns handlinger, og Breivik blir heller låst inne og de vil forsøke å gjøre han frisk.Det er jo en straff i seg selv for Breivik, men allikevel sikkert vanskelig å svelge for de pårørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig kommer det frem at han gjorde dette av kjærlighet til sitt folk og at han ser seg selv som fremtidig regent i Norge. Han har intet grunnlag for å tro at han kan bli regent i Norge, ergo er det sterke tegn for at han har et forvrengt samfunnsbildet og godt kan være psykotisk.

Jo mer jeg hører fra rapporten, jo mer overbevist blir ihvertfall jeg om at de sakkyndige vet hva de snakker om.

Likevel synes jeg det blir feil å si at han er utilregnelig. Tankene hans minner mye om nazistenes politikk, og man kan ikke konkludere med at nazistene var sinnsyke. At handlingene til ABB er sinnsyke er det ikke noe å si på, men at han er det virker som en quick fix på problemet. Som om det ikke finnes onde mennesker, kun syke mennesker som utfører onde handlinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg redd du er forblindet av litt kortsiktig tenkning.

Det er ingenting kortsiktig i det resonnementet. Det vil forbli en uforklarlig, forferdelig hendelse i vår historie..

Evt. kommer i stedet debatten (som allerede har begynt) om hvordan han ikke ble fanget opp tidligere, -hvordan vårt trygge samfunn kunne svikte på en slik måte.

Hele fundamentet om høyreekstrem, innvandringsfiendlig trussel (på et politisk grunnlag) faller i grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar: En psykotisk gjerningsmann kan ikke straffes.

Det spørs hva man legger i straff, og ikke minst hva som oppleves som straff for gjerningspersonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dere som ser på direktesendingen nå.. han kan da i prinsippet dømmes til tvungen behandling, også kan han om tre år, når de skal ta en ny vurdering, erklæres frisk, å slippe ut igjen? (ikke at jeg tror det skjer, men det kan i prinsippet skje)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er urovekkende med dette utfallet er ikke at Breivik ikke blir tatt hånd om som psykiatrisk pasient, men mistanken om at det er politiske hensyn som ligger bak, at dette som Foucault peker på i Galskapens historie er det moderne samfunns måte å kvitte seg med brysomme personer, definere dem ut av de tilregneliges rekker. For å gjenopprette en slags idyll.

Jeg deler din frykt om at Breivik skal få særbehandling i rettssystemet av politiske grunner. Det tilslører rettspraksisen i andre saker med tvunget psykisk helsevern. Det er ikke vanlig å sperre inne tilsynelatende friske mennesker i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

For ABB er nok tvunget psykisk helsevern den verste straffen han kunne få, på den måten er jeg rimelig glad for resultatet av rapporten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man legger i straff, og ikke minst hva som oppleves som straff for gjerningspersonen.

Man dømmer ikke ut fra hva som oppleves som straff for gjerningspersonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for dere som ser på direktesendingen nå.. han kan da i prinsippet dømmes til tvungen behandling, også kan han om tre år, når de skal ta en ny vurdering, erklæres frisk, å slippe ut igjen? (ikke at jeg tror det skjer, men det kan i prinsippet skje)?

Dette har skjedd og skjer stadig vekk med andre psykotiske drapsmenn. Og gjerne før det har gått 3 år. Det holder at de blir erklært friske.

Om ikke dette skjer med Breivik, er jeg dypt urolig over denne praksisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Likevel synes jeg det blir feil å si at han er utilregnelig. Tankene hans minner mye om nazistenes politikk, og man kan ikke konkludere med at nazistene var sinnsyke. At handlingene til ABB er sinnsyke er det ikke noe å si på, men at han er det virker som en quick fix på problemet. Som om det ikke finnes onde mennesker, kun syke mennesker som utfører onde handlinger.

Nå har ikke jeg enorm kunnskap om psykiatriske diagnoser, men jeg trodde psykose var at man hadde et brudd med den "felles virkeligheten" i samfunnet man lever i!? Altså vil en nazist som levde i tyskland på 1940 tallet ikke være psykotisk for å tro at jødene sto bak alt av jævelskap, mens en i dagens samfunn med samme overbevisning kan være det :klo:

Det er altså ikke meningene i seg selv som gjør noen psykotisk, men meningene sett i sammenheng med det samfunn man faktisk lever i?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Beyer Engh: Det er et spm som er mer nyansert enn som så, om behandlingen fungerer slik at han ikke lenger fører til at han er psykotisk, men fortsatt en fare for samfunnet, kan han overføres til en anstalt under fengselsvesenet. Ikke vanlig, ifølge Beyer Engh.

For de som ikke ser direktesendingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel synes jeg det blir feil å si at han er utilregnelig. Tankene hans minner mye om nazistenes politikk, og man kan ikke konkludere med at nazistene var sinnsyke. At handlingene til ABB er sinnsyke er det ikke noe å si på, men at han er det virker som en quick fix på problemet. Som om det ikke finnes onde mennesker, kun syke mennesker som utfører onde handlinger.

Det er ingen som vel heller påstår at nazistene er sinnsyke, selv om Breivik er sinnsyk?

Nazistene var mange og gruppeidentitet, deindividualisering etc i tillegg til reaksjoner på samfunnstilstander kommer disse "til gode". Disse hadde et reelt høyreekstremt nettverk de forholdt seg til, noe Breivik påstår at han har og sikkert også tror han har, men som han tydeligvis mangler. Så det kan faktisk ikke sammenliknes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer samme artikkel:

Dersom Breivik blir erklært frisk etter behandlingen på sykehus vil han enten slippes ut i samfunnet eller overføres til ordinær fengselsstraff.

Dette vil avgjøres av behandleren(e) hans. Om han spiller kortene sine godt (noe som jeg tror han kan) skal det ikke være umulig å overbevise disse om at han aldri vil gjøre noe lignende igjen.

Men hvordan kan en mann som han, som nå er erklært syk klare å overbevise seinere om at han ikke skal gjøre det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...