Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sjeldent man kan friskmeldes fra en paranoid schizofreni. Man kan i noen tilfeller holde sykdommen under sjakk med riktig behandling, men den behandlingen må ofte føres livet ut, for å unngå tilbakefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg enorm kunnskap om psykiatriske diagnoser, men jeg trodde psykose var at man hadde et brudd med den "felles virkeligheten" i samfunnet man lever i!? Altså vil en nazist som levde i tyskland på 1940 tallet ikke være psykotisk for å tro at jødene sto bak alt av jævelskap, mens en i dagens samfunn med samme overbevisning kan være det :klo:

Det er altså ikke meningene i seg selv som gjør noen psykotisk, men meningene sett i sammenheng med det samfunn man faktisk lever i?

Det tror jeg ikke. At en nazist i dag vil være psykotisk fordi vedkommende har negative holdninger mot jødene. Psykoser handler mer om vrangforestillinger, gjerne med hallusinasjoner av ymse slag, man hører stemmer og ser ting som i realiteten ikke er der. Men når man har psykoser så er man ganske syk, og da skal det godt å gjøres å kunne planlegge de handlingene som ABB har gjort og ikke minst utført. Det blir enkelt å konkludere med at det er et resultat av sykdom. Det blir vel samme resultat som dette trikkedrapet i Oslo for noen år siden, hvor gjerningsmannen var ute ett år eller to år etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende usikkerhet ang. svar om ABB skal gjennomgå en vanlig rettsak. Svaret: Tror ikke det strider mot menneskerettighetenene så fremt han ikke blir dømt som tilregnlig.

Edit: Nå ble det presisert at det vil bli en vanlig rettsak..

Endret av Hm..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en forlanger og bli tiltalt med Komandør ser seg som fremtidig regent over Norge og Europa? Skal fordele nordmenn i forskjellige reservater etter funksjonsnivå etc....

Så er det lett for meg som menigmann å stemple han som klin sprø...

Om han skal bo på avdeling K eller i et fengsel i all overskuelig fremtid er vel heller ikke så stor forskjell i praksis

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir man erklært frisk?

Jeg antar at man er frisk dersom man kommer ut av psykosen.

Jeg er mer spent på hvordan man kan si at man er til fare for omgivelsene eller ikke. Hva må til? Må han legge bort de politiske meningene sine for å unngå å inspirere andre? Man kan ikke holde folk innesperret pga politiske meninger. I og med at drapene skjedde når han var strafferettslig utilregnelig, kan jeg ikke se for meg at det skal være grunn til å holde han inne hvis han har kommet ut av psykosen.

Hva sier juristene her inne til dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som vet hva det å

Være paranoid schizofren innebærer vet at personen da kan ha sterke vrangforestillinger, noe Brevik har og har hatt. Han lever i en annen verden enn oss, derfor har han ikke vært tilregnelig når planleggingen av grusomhetene fant sted. Tror ikke dere skal fokusere så mye på psykosen, mannen har en alvorlig sinnslidelse. Mye uvitenhet ute og går her inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det tror jeg ikke. At en nazist i dag vil være psykotisk fordi vedkommende har negative holdninger mot jødene. Psykoser handler mer om vrangforestillinger, gjerne med hallusinasjoner av ymse slag, man hører stemmer og ser ting som i realiteten ikke er der. Men når man har psykoser så er man ganske syk, og da skal det godt å gjøres å kunne planlegge de handlingene som ABB har gjort og ikke minst utført. Det blir enkelt å konkludere med at det er et resultat av sykdom. Det blir vel samme resultat som dette trikkedrapet i Oslo for noen år siden, hvor gjerningsmannen var ute ett år eller to år etter.

Det tror ikke jeg heller, men når man i tillegg til nazilignende holdninger ser seg selv som kommandør og ridder av en eller annen orden, da begynner det å nærme seg et brudd med den virkeligheten jeg lever i iallefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at han vil slippe ut på lenge uansett.

Men dette betyr at vi ikke får en vanlig rettsak?

Jeg syns forøvrig at det er skremmende om kun to sakkyndiges vurdering skal vektlegges så sterkt i en såpass alvorlig sak. Det er merkelig at de ikke har hatt flere uavhengige team til å vurdere ham...

DEt vil bli en rettssak, på samme måte som om han hadde vært tilregnelig. Der kan han ikke dømmes til straff, men kan evt dømmes til tvunget psykisk helsevern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han blir lagt inn på psykiatrisk, lurer alle til å tro at han er frisk, så vil han uansett få oppfølging. Det skal ikke mye til før det er rett tilbake på tvungen for ham da. Man kan få tilbakefall på psykiske sykdommer også.

Men jeg tror egentlig det vil bli rett i fengsel for ham uansett. Han har lite å gjøre som en fri mann....

Det er nok ikke like lett for en gal person å lure noen til å tro at han er frisk, som for en frisk person å lure noen til å tro at han er gal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke like lett for en gal person å lure noen til å tro at han er frisk, som for en frisk person å lure noen til å tro at han er gal.

Han har da klart det frem til 22. juli!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke like lett for en gal person å lure noen til å tro at han er frisk, som for en frisk person å lure noen til å tro at han er gal.

Man trenger ikke å lure noen, hvis man faktisk blir frisk. Mange blir bedre av medisiner og da trenger man ikke nødvendigvis å sperres inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har da klart det frem til 22. juli!

Men på bakgrunn av alt som nå har kommet fram skal det vanskelig gjøres for han å få noen til å tro at han er frisk igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent man kan friskmeldes fra en paranoid schizofreni. Man kan i noen tilfeller holde sykdommen under sjakk med riktig behandling, men den behandlingen må ofte føres livet ut, for å unngå tilbakefall.

Alle de paranoide schizofrene JEG har møtt, hadde livslange karrierer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er lett å påvise schizofreni billeddiagnostisk (PET/CT el. MR). Kommisjonen kommer til å godta rapporten uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette må jo være den verste straffen han kan få, slik han opplever det selv.

Ja, men det er samtidig den verste straffen som de pårørende kan få. De er heretter prisgitt psykiaterenes vurdering om hva som vil skje i framtida. Det finnes ikke rutiner for varsling av pårørende ved permisjoner fra behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paranoid schizofreni

Uttale: paranoˈid schizofrenˈi

paranoid schizofreni, psykisk lidelse som gjerne opptrer i 40-årsalderen og gir seg utslag i vrangforestillinger som storhets- og forfølgelsesforestillinger eller barokke forestillinger om kroppens tilstand og sykdommer, regelmessig ledsaget av hallusinasjoner. Sykdomsutviklingen går ofte sent, slik at det kan gå både 10 og 20 år uten at det skjer noen personlighetsoppløsning eller synlig tegn på sløvhet. Paranoid schizofreni ansees som relativt godartet. Behandlingsmulighetene er bedret etter innføring av antipsykotiske medikamenter (nevroleptika) og aktive miljøterapeutiske metoder i psykiatriske sykehus og klinikker. Pasientene kan nå som regel tilbringe en vesentlig del av sin sykdomsperiode utenfor institusjon, til dels også i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er lett å påvise schizofreni billeddiagnostisk (PET/CT el. MR). Kommisjonen kommer til å godta rapporten uten tvil.

Dumt at han har motsatt seg dette da, for det hadde jo vært flaut om de kunne avkrefte det ved å ta bilder

denne konklusjonen er veldig... lettvint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å lure noen, hvis man faktisk blir frisk. Mange blir bedre av medisiner og da trenger man ikke nødvendigvis å sperres inne.

Det er jo VELDIG avhengig av hvordan sykdommen arter seg, og hva som evt skjer hvis man blir syk igjen.

Vi vet jo hva Breivik har gjort, og det sier litt om hva han kunne tenkes å gjøre IGJEN, dersom han skulle få et tilbakefall til sitt gamle tankesett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...