Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Madeleine

Ja, han kan slippes ut etter 3 år hvis det ikke er gjentakelsesfare. Og han er sikkert typen til å overbevise om at han er "frisk" etter 3 år også. Da er det ikke akkurat mye til straff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

huh.. jeg føler meg veldig trist at Breivik ble erklært utilregnelig.. Det burde være noe trøst i denne erklæringer, for at jeg synes også at en person MÅ være unormal, syk, psykotisk for å gjøre noe sånn.. Men jeg blir bare trist at han ikke får straff, når etter det som har kommet fram i media, virker det at han vet veldig bra at det han gjort er galt, og han var jo veldig redd å bli tatt! Det er greit at han ikke 100% "normal", men hvem er det? Når han ikke lever i sin fantasiverden, og når han vet at det han gjort er straffbart, så synes jeg han burde være erklært tilregnelig. :tristbla:

Selfølgelig får han straff. I "beste" fall blir han holdt på lukket avdeling ved en psykiatrisk institusjon i mange år fremover. Det står også i avisen at når han blir "frisk" kan han bli overført til fengselsstraff. Jeg personlig tror ikke denne mannen blir en fri mann noen sinne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man blir underlagt psykisk helsevern kan man være innesperret resten av livet. På papiret skal vedtaket opp til behandling hvert tredje år.

Jeg vedder en tjukk tier på at han blir låst inne på Dikemark godt neddopet resten av livet. Dette er en politisk avgjørelse, ingen tvil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at han vil slippe ut på lenge uansett.

Men dette betyr at vi ikke får en vanlig rettsak?

Jeg syns forøvrig at det er skremmende om kun to sakkyndiges vurdering skal vektlegges så sterkt i en såpass alvorlig sak. Det er merkelig at de ikke har hatt flere uavhengige team til å vurdere ham...

Endret av Hm..
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har litt blandede følelser ang dette.

Som en over her skriver er det på en måte godt å vite at han faktisk er syk for å få tilbake troen på menneskeheten.

Samtidig så skulle jeg virkelig ønske han kunne stå for det han hadde gjort og bli buret inne resten av livet.

Selv om det er ganske sannsynlig at han blir sittende inne en stund så tror jeg også han er typen til å overbevise andre om at han er frisk med en gang han får muligheten.

Han er en veltalende mann og ikke minst smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selfølgelig får han straff. I "beste" fall blir han holdt på lukket avdeling ved en psykiatrisk institusjon i mange år fremover. Det står også i avisen at når han blir "frisk" kan han bli overført til fengselsstraff. Jeg personlig tror ikke denne mannen blir en fri mann noen sinne.

Dette stemmer ikke. Man kan ikke straffe psykotiske mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp-nestleder Per Sandberg er sjokkert over avgjørelsen, og krever at det gjøres en ny vurdering.

- Det er totalt uforståelig og overraskende at en person som over flere år har planlagt handlinger i detalj og vært i stand til å gjennomføre dem skal vurderes som utilregnelig. Det går ikke opp. Folk flest vil ikke forstå en sånn konklusjon, sier Per Sandberg til VG Nett.

- Hva vil du gjøre med det?

- Hvis det er mulig for oss å kreve noe som helst, så bør det gjøres en ny og bredere vurdering enn bare disse to, sier Sandberg.

Er dette mulig? Ny vurdering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dommerne også mener at han var strafferettslig utilregnelig da han begikk drapene, kan han vel i teorien slippes ut etter 3 år?

Jeg mener at man kan slippes ut når som helst, bare man er friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man blir underlagt psykisk helsevern kan man være innesperret resten av livet. På papiret skal vedtaket opp til behandling hvert tredje år.

Jeg vedder en tjukk tier på at han blir låst inne på Dikemark godt neddopet resten av livet. Dette er en politisk avgjørelse, ingen tvil.

Tvungent psykisk helsevern etter drap skjer ikke nødvendigvis på lukket anstalt. Kjenner til et tilfelle der vedkommede er til behandling på åpen institusjon, relativt kort tid etter drapet (lenge før tre års-grensen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilregnelig i følge VG og Dagbladet. Ja-ja...da har storsamfunnet tatt en Hamsun igjen,

mannen har for sterke meninger for samfunnet samtidig med at han har gjort noe forferfdelig galt. Da er det lettest å uskadeliggjøre ham på denne måte.

God sammenlikning, det er det som er det uheldige her. Om mannen er syk eller ei kan vi som lekfolk ikke vite, men mistanken vil alltid være at dette var det norske samfunns måte å ta brodden av det uhyrlige Breivik har gjort, ved å definere ham som syk og utilregnelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frp-nestleder Per Sandberg er sjokkert over avgjørelsen, og krever at det gjøres en ny vurdering.

- Det er totalt uforståelig og overraskende at en person som over flere år har planlagt handlinger i detalj og vært i stand til å gjennomføre dem skal vurderes som utilregnelig. Det går ikke opp. Folk flest vil ikke forstå en sånn konklusjon, sier Per Sandberg til VG Nett.

Det går fint an å planlegge et drap og samtidig være psykotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å engasjere meg så veldig i saken. Har ingen hevnlyst overfor ham. Så lenge han uskadeliggjøres er det det samme for meg hvor han sitter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungent psykisk helsevern etter drap skjer ikke nødvendigvis på lukket anstalt. Kjenner til et tilfelle der vedkommede er til behandling på åpen institusjon, relativt kort tid etter drapet (lenge før tre års-grensen).

Han er vel neppe i krig med Arbeiderpartiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

om han blir lagt inn på psykiatrisk, lurer alle til å tro at han er frisk, så vil han uansett få oppfølging. Det skal ikke mye til før det er rett tilbake på tvungen for ham da. Man kan få tilbakefall på psykiske sykdommer også.

Men jeg tror egentlig det vil bli rett i fengsel for ham uansett. Han har lite å gjøre som en fri mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri i tvil... Jeg lukter fordommer og uprofesjonell behandling, her.

Husby er jo øverste ansvarlige lege der hvor moren hans var innlagt, mange ville jo ha han byttet ut pga det.

Sørheim gadd ikke en gang møte i retten der hun skulle vitne som sakkyndig i retten. Der hadde hun også erklært siktede utilregnelig, kollegaen hennes mente det motsatte.

Jeg lurer på om utenlandske eksperter hadde konkludert likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik må ha lidd av verdens lengste konstante psykose.

Guinness neste.

Enkelte psykoselidelser kan være livsvarige. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Frp-nestleder Per Sandberg er sjokkert over avgjørelsen, og krever at det gjøres en ny vurdering.

- Det er totalt uforståelig og overraskende at en person som over flere år har planlagt handlinger i detalj og vært i stand til å gjennomføre dem skal vurderes som utilregnelig. Det går ikke opp. Folk flest vil ikke forstå en sånn konklusjon, sier Per Sandberg til VG Nett.

- Hva vil du gjøre med det?

- Hvis det er mulig for oss å kreve noe som helst, så bør det gjøres en ny og bredere vurdering enn bare disse to, sier Sandberg.

Er dette mulig? Ny vurdering?

Vet du hva, jeg synes en hvilken som helst politiker bør tenke litt på hva han uttaler i denne saken. Hvordan skal han vite om Breivik er utilregnelig eller ikke, jeg regner ikke med at Sandberg har hatt samtaler med Breivik, og såvidt jeg vet har han heller ikke utdannelse innenfor psykiatri!?

Og at folk flest ikke kommer til å skjønne dette. Selvfølgelig vil vi ikke det, folk flest har ikke hatt samtaler med Breivik og vi har heller ikke bakgrunn fra psykiatrien. Det er en grunn til at det er fagpersoner som gjør disse undersøkelsene og ikke lekfolk.

Når det er sagt, kjør for all del på med flere undersøkelser hvis denne rapporten kan trekkes i tvil. Uansett er det vel opp til retten å avgjøre tilregnelighetsspørsmålet også, er det ikke det!? :klo:

Endret av Wolfmoon
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...