Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Breivik har satset på sitt eneste kort og vunnet. Han har spilt sin rolle som Kommandør Fruitcake hele veien med denne diagnosen for øye. Det er jo hans eneste mulighet i all hans elendighet. For folk flest var vel diagnosen klar allerede dagen etter Utøya, greit at fagkyndige får bidra litt de også fra en vitenskap som ofte sliter med vanlig sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det er samtidig den verste straffen som de pårørende kan få. De er heretter prisgitt psykiaterenes vurdering om hva som vil skje i framtida. Det finnes ikke rutiner for varsling av pårørende ved permisjoner fra behandlingen.

jeg skjønner hva du mener, men om han skulle få permisjon fra behandlingen (noe jeg ikke tror skjer, jeg tror eneste mulighet for han å slippe ut, er at det blir bevist at han er frisk, og ikke lengre en trussel for samfunnet), tror jeg uansett det ville lekket ut ganske fort. alle vet jo hvem denne mannen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å lure noen, hvis man faktisk blir frisk. Mange blir bedre av medisiner og da trenger man ikke nødvendigvis å sperres inne.

Jeg håper han ikke blir tvangsmedisinert fordi han har meninger som ikke er politisk korrekte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizofreni er i aller største grad også en hereditær sykdom. Har man slektninger som har en slik sykdom, er det ikke vanskelig å tro at Breivik også kan inneha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo VELDIG avhengig av hvordan sykdommen arter seg, og hva som evt skjer hvis man blir syk igjen.

Vi vet jo hva Breivik har gjort, og det sier litt om hva han kunne tenkes å gjøre IGJEN, dersom han skulle få et tilbakefall til sitt gamle tankesett.

det er veldig sant. men de kan jo ikke holde han lukket inne på psykriatisk avdeling om han blir erklært frisk, selv om han fremdeles potensielt kan bli en fare for samfunnet igjen, om han får tilbakefall? da må de vel i så fall overføre han til fengsel, og ta straffen videre derfra, ville jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Giæver, VG:

"Forbrytelsene virker altfor overlagte og velkalkulerte til at man ikke skal kunne straffes for handlingene.

Før vi får høre mer om konklusjonene i rapporten, er det vanskelig å vite hva som har tippet de erfarne psykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim i denne retningen.

Men før helgen snakket jeg med psykiatere som fryktet at de to manglet kompetanse på de mange parallelle virkeligheter som nå befinner seg på Internett."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at man er frisk dersom man kommer ut av psykosen.

Jeg er mer spent på hvordan man kan si at man er til fare for omgivelsene eller ikke. Hva må til? Må han legge bort de politiske meningene sine for å unngå å inspirere andre? Man kan ikke holde folk innesperret pga politiske meninger. I og med at drapene skjedde når han var strafferettslig utilregnelig, kan jeg ikke se for meg at det skal være grunn til å holde han inne hvis han har kommet ut av psykosen.

Hva sier juristene her inne til dette?

Psykose er bare et av de symptomene som man kan ha som schizofren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har da klart det frem til 22. juli!

Men da levde han et ganske tilbaketrukket liv, og hadde lite kontakt med folk. Så det har ikke vært så mange som har KUNNET merke seg noe seriøst avvikende med oppførselen hans. Det kan jo være en del av forklaringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Giæver, VG:

"Forbrytelsene virker altfor overlagte og velkalkulerte til at man ikke skal kunne straffes for handlingene.

Før vi får høre mer om konklusjonene i rapporten, er det vanskelig å vite hva som har tippet de erfarne psykiaterne Torgeir Husby og Synne Sørheim i denne retningen.

Men før helgen snakket jeg med psykiatere som fryktet at de to manglet kompetanse på de mange parallelle virkeligheter som nå befinner seg på Internett."

"At når Breivik legger ut om at han er en tempelridder i fortroppen til forsvaret av Europa mot en muslimsk okkupasjon som er initiert av EU, så kan det virke som klassiske tvangsforestillinger for en som ikke kjenner til disse teoriene.

Men at inne i den boblen Breivik har befunnet seg, foran PC-en på gutterommet i digital kontakt med islamofobe og konspiratoriske miljøer verden rundt, så er dette en virkelighetsoppfatning som støttes av nok folk til at man kan oppleve det som «normalt»."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De sakkyndige skriver at han har hatt en vanskelig barndom med psykisk sykdom i familien."

Det er dette han har nevnt i manifestet sitt, moren hans er mentalt syk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva du mener, men om han skulle få permisjon fra behandlingen (noe jeg ikke tror skjer, jeg tror eneste mulighet for han å slippe ut, er at det blir bevist at han er frisk, og ikke lengre en trussel for samfunnet), tror jeg uansett det ville lekket ut ganske fort. alle vet jo hvem denne mannen er.

Jeg tror altså det motsatte: At han kan bli erklært frisk, og vurdert som at han ikke lengre er en trussel for samfunnet.

Som noen skrev over her: Tror jeg også at han kan bli sluppet ut under behandling.(Sitat: Paranoid schizofreni ansees som relativt godartet. Behandlingsmulighetene er bedret etter innføring av antipsykotiske medikamenter (nevroleptika) og aktive miljøterapeutiske metoder i psykiatriske sykehus og klinikker. Pasientene kan nå som regel tilbringe en vesentlig del av sin sykdomsperiode utenfor institusjon, til dels også i arbeid.)

Poenget mitt er at vi ikke kan vite dette sikkert. Dette i seg selv er en tragedie for alle pårørende som må leve resten av livet i frykt for å treffe denne personen igjen.

Sender alle mine tanker til de pårørende i dag. (Både i denne og i andre drapssaker der dette har skjedd/skjer).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At når Breivik legger ut om at han er en tempelridder i fortroppen til forsvaret av Europa mot en muslimsk okkupasjon som er initiert av EU, så kan det virke som klassiske tvangsforestillinger for en som ikke kjenner til disse teoriene.

Men at inne i den boblen Breivik har befunnet seg, foran PC-en på gutterommet i digital kontakt med islamofobe og konspiratoriske miljøer verden rundt, så er dette en virkelighetsoppfatning som støttes av nok folk til at man kan oppleve det som «normalt»."

Ja, det er akkurat dette vrengebildet som brast, ved denne konklusjonen. Det er sikkert en vanskelig erkjennelse for deg og dine meningsfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at han har motsatt seg dette da, for det hadde jo vært flaut om de kunne avkrefte det ved å ta bilder

denne konklusjonen er veldig... lettvint

Hvem vet, kanskje han vil gå med på dette nå som hele æren hans står på spill og han står i fare for å bli erklært utilregnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Breivik har satset på sitt eneste kort og vunnet. Han har spilt sin rolle som Kommandør Fruitcake hele veien med denne diagnosen for øye. Det er jo hans eneste mulighet i all hans elendighet. For folk flest var vel diagnosen klar allerede dagen etter Utøya, greit at fagkyndige får bidra litt de også fra en vitenskap som ofte sliter med vanlig sunn fornuft.

Det var min tanke, også, da vi fikk høre om de luftige forestillingene hans ut over høsten og vinteren, og forsvarerens uttalelser om hans avvikende tanker og opplevelser.

På den annen side: De sakkyndige har brukt mye tid sammen med ham, og har saumfart all tilgjengelig informasjon om livet hans. De burde ha de beste forutsetninger for å mene noe om hans helbred.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungent psykisk helsevern må jo være den beste løsningen, han får diagnosen sin slengt i trynet, og i tillegg blir han tvangsbehandlet.

Forhåpentligvis klarer de å få ham frisk nok til at han kan innse hva han har gjort, så kan samvittigheten hans ta knekken på ham. Han slipper nok ikke ut de første 40-50 åra uansett, det tror jeg ingen skal behøve å bekymre seg for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, om han blir dømt til psykisk helsevern, hvordan vil det gå derfra?

Hvis han da blir frisk og ikke sett på som farlig for samfunnet etter, skal vi si 10 år, kan han slippe fri da?

Eller vil "massemordetstempelet" ligger over ham, og at det vil ha betydning? Om noen forstod spørsmålet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes dette egentlig er bra, kanskje den verste straffen tilgjengelig for Breivik i det norske rettssystemet. Han kommer nok ikke til å bli sluppet ut på perm pga. ganske åpenbare grunner (planlegge massedrap på hundrevis av mennesker i mangfoldige år helt alene). Heller lite sannsynlig at han blir sluppet ut med det første heller, og psykisk helsevern kan utvides i det uendelige.

Hele begrunnelsen for angrepene var jo at han ville ha manifestet sitt ut i offentligheten. I stedet blir han nå dømt til å sitte inne i et sykehus i potensielt evig tid, der ingen noensinne vil høre på det han har å si siden de har inntrykket av at han ikke vet hva han snakker om. Han blir heller fanget i en endeløs kamp for å bli ansett som et rasjonelt menneske enn at han kan stå på den forgylte talerstolen sin og preke til massene. Det hadde han nok uansett aldri få gjort, men i fengsel er det jo mulig han kunne holdt noen intellektuelle samtaler om emnet, i sykehuset får han ingenting. Ingen som vil sitere en som sitter inne i tvunget psykisk helsevern.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...