Gå til innhold

Breivik-rapporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter igjen med en rekke spørsmål som dreier seg om folks reaksjoner.

-Hvorfor blir folk overrasket over at Breivik er utilregnelig? Har de virkelig trodd at de har visst nok om både Breivik og psykiatri til å kunne vite at han er tilregnelig?

-Er det ikke egentlig godt nytt at han er utilregnelig? Jeg synes i hvert fall det er ekstremt ubehagelig hvis det skal finnes normale mennesker som mener de får bestemme over andres liv og død og drepe andre mennesker uten å angre, mener europeere skal starte avlsprogram og har vrangforestillinger om at de skal bli regenter. Dette høres da i aller høyeste grad utilregnelig ut.

Det er jo sånne som deg som ikke skjønner stort. Det er ikke snakk om at enten er han normal, eller så er han utilregnelig. :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener politiadvokaten lyver om ABB`s reaksjon?

Nei, jeg mener media, som er inhabile i saken, smører tykt på og dikter litt i tillegg. Media skriver det folk og de selv ønsker og spekulerer vilt og hemningsløst. Alt har jo blitt spekulert om han hittil. Dette er akkurat hva han regner med, i følge advokaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om debattering av innvandring, men selve problemet med masseinnvandring. Nesten ALLE har sovet frem til nå. Dette var en oppvekker! Og jeg håper ikke de sovner igjen.

Var det noen som ble vekket, var det vel de som begynte å frykte høyre-ekstrem terrorisme/nazisme/rasisme og det "hat"-miljøet man antok ABB var en del av!

Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan du tenker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett en skandale at så mange mennesker måtte miste livet før mannen fikk hjelp! Helseministeren bør kalles inn på teppet!

Det er inidlertid litt godt oppi det hele å vite at dette var en gal manns verk og ikke et utslag av at politisk terrorisme er nådd Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et manifest, det er bare media som kaller det et "såkalt manifest".

Jo, han har laget og skrevet kompendiet, med hundrevis av kilder og svært mye egenmateriale og alle utenlandske eksperter som jeg har sett uttale seg etter å ha lest kompendiet og fått høre at han har blitt stilt diagnosen som utilregnelig er svært overrasket. Dette er altså eksperter som har behandlet svært mange med nettopp denne diagnosen.

At han er utilregnlig i juridisk sammenheng betyr ikke at han ikke kan knyte skolisene sine selv for å si det på en flåsete måte. ABB intelektuelle kapasitet er det vel ingen ting i veien med. Det er hans virkelighets oppfattelse som fremtidig leder av Norge og Europa.

Avel på Nordmenn i reservater etc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener media, som er inhabile i saken, smører tykt på og dikter litt i tillegg. Media skriver det folk og de selv ønsker og spekulerer vilt og hemningsløst. Alt har jo blitt spekulert om han hittil. Dette er akkurat hva han regner med, i følge advokaten.

Så du mener Aftenposten lyver når de refererer politiadvokaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det noen som ble vekket, var det vel de som begynte å frykte høyre-ekstrem terrorisme/nazisme/rasisme og det "hat"-miljøet man antok ABB var en del av!

Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan du tenker..?

Jeg har bare egne erfaringer å videreformidle (media kan vi bare glemme). Jeg er innvandringskritisk, men flere av vennene mine mener alt bare er påfunn fra min side. De mener det ikke pågår en masseinnvandring. 23. juli fortalte de meg at de ikke visste det var så ille at enkelte faktisk er villig til å gjøre noe slikt som Breivik for saken. De fikk øynene opp for at det SKJER noe forferdelig med samfunnet vårt.

Dette tror jeg rettspsykiaterne har fått med seg, og at dermed ved å stemple Breivik som psykotisk, slipper vi denne (fra deres side) "misforståelsen" om hva som foregår.

Ja, mange frykter høyreekstremisme (Får virkelig ikke håpe noen følger i hans fotspor!) men mange har også begynt å frykte masseinnvandring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et manifest, det er bare media som kaller det et "såkalt manifest".

Jo, han har laget og skrevet kompendiet, med hundrevis av kilder og svært mye egenmateriale og alle utenlandske eksperter som jeg har sett uttale seg etter å ha lest kompendiet og fått høre at han har blitt stilt diagnosen som utilregnelig er svært overrasket. Dette er altså eksperter som har behandlet svært mange med nettopp denne diagnosen.

Pffft, han sakset side opp og side ned fra Unabomberens manifest, og byttet bare ut unabomberens "sosialister" (og lignende) med sitt eget "Multikulturalister" (og lignende).

Og iflg Nationell.nu så er 97 & av teksten plagiat, noe som kommer frem når man kjører den gjennom et plagiatdeteksjonsprogram, formodentlig den samme typen program som man bruker for å avdekke plagiering i vitenskaplige artikler og eksamensoppgaver.

Selvsagt, hvis kompendiet er på over 1500 sider, og 3% av det er ikke-plagiert, så kan han jo skilte med å ha formulert seg selvstendig over 45 fulle sider, noe som tilsvarer omtrent en hovedfagsoppgave. Men det er jo et åpent spørsmål hvor interessante, velformulerte eller intelligente de 45 sidene er, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB er en kald jævel. Tror også han har lurt disse sakkyndige trill rundt og at alt er planlagt ned til den miste detalj. I et sykt og manipulerende spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han er utilregnlig i juridisk sammenheng betyr ikke at han ikke kan knyte skolisene sine selv for å si det på en flåsete måte. ABB intelektuelle kapasitet er det vel ingen ting i veien med. Det er hans virkelighets oppfattelse som fremtidig leder av Norge og Europa.

Avel på Nordmenn i reservater etc.....

Han er syk, ikke kriminell!

Vårt rettsvesen bygger faktisk på visse forutsetninger, og en av de mest grunnleggende er at syke mennesker ikke kan betraktes som eller straffes som forbrytere.

Det som skjedde var en tragisk hendelse utført av en meget syk mann, ikke en forbrytelse begått av en kriminell morder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han er utilregnlig i juridisk sammenheng betyr ikke at han ikke kan knyte skolisene sine selv for å si det på en flåsete måte. ABB intelektuelle kapasitet er det vel ingen ting i veien med. Det er hans virkelighets oppfattelse som fremtidig leder av Norge og Europa.

Avel på Nordmenn i reservater etc.....

Du vet ingenting om hva han prater om. Han har pratet i 36 timer med disse personene og det eneste de mener er "bisarrt" er at han antyder at han om 60 år vil bli sett på som en leder for Norge? Han vet jo at han er hatet og han vet jo at han ikke vil bli sett på som en leder nå. Han har altså forståelse for at andre ikke forstår hans tankegang. Dette er ikke tegn på en person med alvorlige sinnslidelser som schizofreni er. Du kan ikke uttale deg om noe utifra "avl på nordmenn". Dette gjorde nazistene på 10 000 nordmenn under krigen. De var ikke paranoid schizofrene. Og for alt vi vet kan det likegjerne være en uttalelse som fyren har kommet med han bare kom med for å fremme et poeng, uten at han bokstavelig talt mente det. Vi vet altså ikke. Hvem som helst kan beskrives som "sprø" i media, sålenge en person ikke får muligheten til å utdype og oppklare ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen som ble vekket, var det vel de som begynte å frykte høyre-ekstrem terrorisme/nazisme/rasisme og det "hat"-miljøet man antok ABB var en del av!

Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan du tenker..?

Det var mitt inntrykk, også. Det ble jo faktisk ganske vanskelig å være kritisk til innvandring eller innvandrere, siden alle var så på alerten mot potensielle nye "breiviker".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du uttaler deg jo bare utifra hva norsk media, som jo er inhabile i denne saken, i og med at han har planlagt terror mot dem, skriver OM han.

Du kan gjerne mene det er ubehagelig at terrorister skal erklæres strafferettslig tilregnelige, men det har ingenting med rettsstaten å gjøre.

Nei, dette er det rettspsykiaterne som skriver (altså vrangforestillingene). Synes du det vitner om tilregnelighet å ha et helt annet verdensbilde, helt annet syn på seg selv (ifølge ham selv var jo Breivik vellykket på alle måter?).

Jeg har ikke skrevet noe om terrorister. Jeg tror på ingen måte at alle terrorister er utilregnelige.

Men egentlig er ikke jeg opptatt av om ham er utilregnelig eller ikke, resultatet blir det samme. Han kommer til å sitte inne resten av livet med stor sannsynlighet. Det som fascinerer meg er hvordan så mange har kunnet mene at de VET om Breivik er tilregnelig eller ikke, selv om de ikke kjenner mannen, utviklingen hans, sykdomshistorie, oppvekst og heller ikke kan det fnugg om psykiatri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ingenting om hva han prater om. Han har pratet i 36 timer med disse personene og det eneste de mener er "bisarrt" er at han antyder at han om 60 år vil bli sett på som en leder for Norge? Han vet jo at han er hatet og han vet jo at han ikke vil bli sett på som en leder nå. Han har altså forståelse for at andre ikke forstår hans tankegang. Dette er ikke tegn på en person med alvorlige sinnslidelser som schizofreni er. Du kan ikke uttale deg om noe utifra "avl på nordmenn". Dette gjorde nazistene på 10 000 nordmenn under krigen. De var ikke paranoid schizofrene. Og for alt vi vet kan det likegjerne være en uttalelse som fyren har kommet med han bare kom med for å fremme et poeng, uten at han bokstavelig talt mente det. Vi vet altså ikke. Hvem som helst kan beskrives som "sprø" i media, sålenge en person ikke får muligheten til å utdype og oppklare ting.

Jeg er nesten litt lei for at man ikke kan gi Breivik åpen mikrofon, slik at han kan "utdype og oppklare" ting. Det ville antakelig gjort diagnosen litt lettere å forstå for ganske mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et manifest, det er bare media som kaller det et "såkalt manifest".

Noe som også er litt fønni, siden det var media som kom opp med "manifest" i utgangspunktet. Breivik selv kalte det for et kompendium, men media syntes manifest hørtes bedre ut, og etter hvert slang de på et "såkalt" for å dekonstruere begrepet de selv hadde funnet på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet ingenting om hva han prater om. Han har pratet i 36 timer med disse personene og det eneste de mener er "bisarrt" er at han antyder at han om 60 år vil bli sett på som en leder for Norge? Han vet jo at han er hatet og han vet jo at han ikke vil bli sett på som en leder nå. Han har altså forståelse for at andre ikke forstår hans tankegang. Dette er ikke tegn på en person med alvorlige sinnslidelser som schizofreni er. Du kan ikke uttale deg om noe utifra "avl på nordmenn". Dette gjorde nazistene på 10 000 nordmenn under krigen. De var ikke paranoid schizofrene. Og for alt vi vet kan det likegjerne være en uttalelse som fyren har kommet med han bare kom med for å fremme et poeng, uten at han bokstavelig talt mente det. Vi vet altså ikke. Hvem som helst kan beskrives som "sprø" i media, sålenge en person ikke får muligheten til å utdype og oppklare ting.

Forholder meg selvsagt bare til det som har kommet frem i media i dag om en fantasiverden han lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pffft, han sakset side opp og side ned fra Unabomberens manifest, og byttet bare ut unabomberens "sosialister" (og lignende) med sitt eget "Multikulturalister" (og lignende).

Og iflg Nationell.nu så er 97 & av teksten plagiat, noe som kommer frem når man kjører den gjennom et plagiatdeteksjonsprogram, formodentlig den samme typen program som man bruker for å avdekke plagiering i vitenskaplige artikler og eksamensoppgaver.

Selvsagt, hvis kompendiet er på over 1500 sider, og 3% av det er ikke-plagiert, så kan han jo skilte med å ha formulert seg selvstendig over 45 fulle sider, noe som tilsvarer omtrent en hovedfagsoppgave. Men det er jo et åpent spørsmål hvor interessante, velformulerte eller intelligente de 45 sidene er, da.

Nei, kun 2 promille av kompendiet kommer fra unabomberen. Du skriver om det kun fordi media slo nettopp det stort opp, men du kan selvsagt ikke uttale deg når du ikke har gått igjennom kompendiet selv. Det er selvsagt langt mer enn 45 sider som er skrevet av han selv, dagboka alene er langt større, og du gjør deg bare til latter ved å hevde det og bruke Nationell.nu so er en naziside som "bevis".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...