Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

Idag har jeg vært hos legen. Fikk henvisning til hudlege.

Noen som vet hvor jeg finner en oversikt over avtalespesialister i Oslo? Tittet på helse-øst' hjemmeside, men der fant jeg bare et par stykker. Tenkte jeg skulle ta en ringerunde og høre hvem som har kortest ventetid. Evnt noen som har anbefalinger å komme med?

Til alle som svarer i tråden: Kjempeflott med diskusjon rundt dette temaet. Jeg beklager at jeg ikke rekker å svare alle, men jeg setter stor pris på innlegg og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, det finnes jo bare EN hudlege på listen hos Helse-Øst. Det kan vel ikke stemme? Oslo Hudklinikk, i Hegdehaugsveien. Den får forøvrig veldig mye kritikk og dårlige anbefalinger leser jeg på nett.

Noen som har andre i Oslo, gjerne i sentrum, å anbefale? Please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når det skjer så er det fordi disse produktene tørker ut huden og den mister muligheten til å produsere kviser. Deretter begynner huden å produsere mer talg og problemet kommer tilbake. Mener ikke å ødelegge gleden din altså:) Men har du gått på dette opplegget lenge?

begynte med basiron for ca 4 uker siden, ja det tørker ut huden men er ekstra påpasselig å smøre ansiktet med tynn fuktighetskrem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkLinnea

begynte med basiron for ca 4 uker siden, ja det tørker ut huden men er ekstra påpasselig å smøre ansiktet med tynn fuktighetskrem :)

Skjønner. Krysser fingrene for at det holder seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Krysser fingrene for at det holder seg :D

Ja jeg og! :)

Var på hytten i helga som var, å blei litt for mye sjokolade spising... hva tror du det endte med? Kviseutbrudd, store vonde kviser.. Men har vært flink å rense huden denne uka, så nå ser jeg fin ut i ansiktet igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg og! :)

Var på hytten i helga som var, å blei litt for mye sjokolade spising... hva tror du det endte med? Kviseutbrudd, store vonde kviser.. Men har vært flink å rense huden denne uka, så nå ser jeg fin ut i ansiktet igjen :D

Fikk du "oppblomstring" av kviser når du startet med denne kremen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. når jeg leste igjennom det du skrev her så kjenner jeg meg igjen i ALT du skriver. Fordi jeg har vært gjennom dette selv. det begynte vell da jeg allerede var 11år. jeg prøvde alt jeg kom over av produkter og sminke som "skulle hjelpe".. jeg ble mobbet fordi jeg allerede som 11 åring begynte med sminke, men det var fordi jeg ikke klarte å gå ut uten. jeg var så flau. jeg skammet meg skikkelig over huden min.

men siden jeg har arvet dette fra både min mor sin side og min far sin side, så skjønte min mor tidlig hva dette var. først prøvde vi masse produkter fra apoteket som skulle hjelpe.. men det var ingenting som hjalp, det ble rett og slett bare verre og verre opp igjennom årene. da jeg var 14-15 år ville min mor at jeg skulle gå til en hudlege på hudavdelingen på haukeland sykehus. der fikk jeg vite av en veldig snill lege at han skulle gjøre absolutt ALT for at huden min skulle bli akne/kvise fri. for jeg hadde hudsykdom, altså akne. jeg hadde allerede begynt å få arr, stygge arr. og da ville min mor fikse dette tidligst mulig sånn at jeg ikke kom til å få lik hud som andre i familien har fått.

jeg fikk først en behandling jeg skulle teste i 3 måneder og se om den hjalp. men det gjorde den ikke, så da kunne jeg velge om jeg ville fortsette med den og se om den hjalp etter en stund eller bare begynne på isotretinoin med en gang. jeg begynte med den med en gang, for jeg skjønte den andre ikke ville hjelpe.

legen anbefalte meg å ta to tabelletter daglig, men da kom det til å ta ett halvt år før behandlingen var ferdig, pluss ikke så mye bivirkninger. men jeg hadde selvfølgelig ikke tid til å vente ett halvt år fordi dette hadde jeg fått nok av, så jeg tok 3 daglig, og behandlingen var ferdig etter 4 måneder. og dette er den eneste behandlingen som funket for meg. selvfølgelig var det slitsomt med bivirkningene. men var helt klart verdt det.

men det er så mange som sier de og de bivirkningene kan du få, og så er det kanskje èn av 10000 som får nettopp den bivirkningen. jeg valgte å ikke bekymre meg så veldig og leste heller igjennom brosjyren og stole på det som sto der. legen min gikk også gjennom de mest vanlige bivirkningene, så var det ikke så farlig likevell, og han sa jeg kun måtte høre på han om bivirkningene, for det er så mange som ikke vet hva de snakker om.

nå er det ca 2 år siden jeg gikk på den behandlingen, og jeg har ikke hatt ett eneste problem med huden min siden. jeg har noen arr og røde prikker som også er arr etter kviser som ikke er gått vekk, men på disse 2 årene har jeg kanskje maks hatt 10 nesten usynlige bitte små kviser, som går vekk etter 2-3 dager. sånn som alle får!

jeg er super fornøyd! og angrer ikke ett sekund på at jeg begynte med den behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning Maiiao.

Synes du er heldig som ikke opplevde noe spesielt med bivirkninger.

Jeg håper selv på iso når jeg skal til hudlegen, men må si jeg er veldig redd for de skumle bivirkningene, særlig den biten med nedstemthet og depresjon..

På en annen side, jeg håper det vil være verdt det om det tar knekken på problemet for godt. (Iallefall for en laaaaaang stund).

Opplevde du at kuren fjernet arr også? Eller har det meste forsvunnet av seg selv med tiden?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg var også redd for det med depresjon, for jeg slet allerede med depresjon pga huden min og andre personlige ting. men jeg merket ikke så mye på det. eller huden min begynte å flasse og ble skikkelig sår, så jeg ville ikke gå ut på flere dager, følte meg rett og slett ekkel, og siden ingen av de andre vennene mine slet med dette så følte jeg meg bare enda mer ekkel, hadde ikke noe lyst å snakke om det heller! men det var vell det eneste.

Kuren fjerner ikke arr. det gjorde den vertfall ikke på meg. jeg husker jeg hadde noen kviser som på en måte aldri gikk vekk, jeg har bare røde prikker etter de. og de må jeg nok ta laserbehandling for å få vekk. men det har jeg ikke gjort, se de merkene har jeg ennå. men vanlige arr går heller ikke vekk. så arrene har du! men akne problemet går helt vekk. jeg har ikke hatt ett eneste problem med det siden jeg var ferdig med kuren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. Det er en ond sirkel det der, og man skal passe seg for å ikke gå helt i kjelleren pga akne. :/

Jeg tenker at om man har gjennomgått en vellykket behandling så kan man også unne seg å fjerne arr med laser til slutt. Om man har råd og lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må få ut lit frustrasjon her, har hatt det helt forferdelig i det siste. Huden min har bare blitt verre og verre i det siste. Nå er den faktisk på sitt aller verste, den noen gang har vært.

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal begynne for å komme på bedringens vei. Har prøvd så mye. Forskjellige renseprodukter, endring av kosthold, skifte putetrekk ofte, holde seg i aktivitet, endring av p-piller osv osv.

Mitt største problem har alltid vært urenheter som hudormer og rugete, ujevn hud. Nå er mitt største problem veldig røde kviser, i alle størrelser, selv om de fleste er små. Noen av dem er vonde, men de fleste er bare veldig røde. Det tar lang tid før de går bort. Får nye hver dag. Mitt største problemområde er panna, den ser rett og slett bare rød og bulkete ut nå. Begynner å slite så utrolig psykisk nå, da jeg absolutt ikke er vandt med å ha et så stort problem med kviser. Nå virker det som om igjenting kan forbedre problemet mitt.

Dro til en hudpleier i slutten av mai og fikk full behandling og analysering av hudtypen min. Hun hjalp meg og skrive opp et 'program' til meg med rens, fuktighetskrem og peeling. Dette var et veldig dyrt merke, men har fulgt det slavisk siden, da jeg virkelig vil få styr på huden min. Nå har jeg brukt produktene i over et halvt år og føler ikke de har gjort noe positivt for meg. Føler faktisk bare det har blitt mye verre, spesielt i det siste. Nå har jeg nettopp gått tom for renseproduktet mitt, og har egentlig ikke lyst å bruke et par hundre kroner på en ny, da jeg ikke føler den fungerer for meg. Men jeg kan jo ikke gå uten en rens heller, men så vet jeg heller ikke hvordan merke eller produkt jeg kan skrifte til heller da. Er lei av å bytte fra produkt til produkt, og bruke alt jeg har av penger. Føler meg så oppgitt nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er kanskje umodent å si det, men jeg synes til og med det er ekkelt å ha samboer for tiden, da jeg absolutt hater å være rundt han med den stygge huden min. Det knekker på selvtilliten min.

Har fundert litt på om jeg skal prøve å begynne på p-pillen Diane. Det som gjør meg skeptisk er hvis det faktisk virker, og huden min blir 10 ganger verre når jeg slutter på pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert litt på om jeg skal prøve å begynne på p-pillen Diane. Det som gjør meg skeptisk er hvis det faktisk virker, og huden min blir 10 ganger verre når jeg slutter på pillen.

Jeg vurderer også det. Men blir huden verre når man slutter? Går ikke kroppen bare tilbake til sin vanlige (dritt)hormonbalanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest tråden og føler meg ikke så alene lenger om dette med akne. Jeg har prøvd en hel haug med produkter på trynet, men ingenting hjalp. Nå har huden begynt å roe seg ned, men noe verre har skjedd dessverre, arr. Grusomme stygge arr på kinnet mitt, og nei de er ikke hullete. De er bare brune/rosa og har hatt dem kanskje i 8 måneder nå, det ser ut som om jeg har masse kviser i trynet selv om det bare er arr. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det gir et utrolig knekk på selvtilliten og jeg føler meg så utrolig stygg med de.

Til de som har tenkt å bruke basiron eller andre former for Benzol Peroxide, STYR UNNA! Du vil heller ha kviser i flere år, enn arr som varer for alltid.

Det beste som har fungert for min hud er å drikke 3 liter vann daglig. Høres slitsomt ut, men når du blir vandt til det så kommer du til å ønske det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg må få ut lit frustrasjon her, har hatt det helt forferdelig i det siste. Huden min har bare blitt verre og verre i det siste. Nå er den faktisk på sitt aller verste, den noen gang har vært.

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal begynne for å komme på bedringens vei. Har prøvd så mye. Forskjellige renseprodukter, endring av kosthold, skifte putetrekk ofte, holde seg i aktivitet, endring av p-piller osv osv.

Mitt største problem har alltid vært urenheter som hudormer og rugete, ujevn hud. Nå er mitt største problem veldig røde kviser, i alle størrelser, selv om de fleste er små. Noen av dem er vonde, men de fleste er bare veldig røde. Det tar lang tid før de går bort. Får nye hver dag. Mitt største problemområde er panna, den ser rett og slett bare rød og bulkete ut nå. Begynner å slite så utrolig psykisk nå, da jeg absolutt ikke er vandt med å ha et så stort problem med kviser. Nå virker det som om igjenting kan forbedre problemet mitt.

Dro til en hudpleier i slutten av mai og fikk full behandling og analysering av hudtypen min. Hun hjalp meg og skrive opp et 'program' til meg med rens, fuktighetskrem og peeling. Dette var et veldig dyrt merke, men har fulgt det slavisk siden, da jeg virkelig vil få styr på huden min. Nå har jeg brukt produktene i over et halvt år og føler ikke de har gjort noe positivt for meg. Føler faktisk bare det har blitt mye verre, spesielt i det siste. Nå har jeg nettopp gått tom for renseproduktet mitt, og har egentlig ikke lyst å bruke et par hundre kroner på en ny, da jeg ikke føler den fungerer for meg. Men jeg kan jo ikke gå uten en rens heller, men så vet jeg heller ikke hvordan merke eller produkt jeg kan skrifte til heller da. Er lei av å bytte fra produkt til produkt, og bruke alt jeg har av penger. Føler meg så oppgitt nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er kanskje umodent å si det, men jeg synes til og med det er ekkelt å ha samboer for tiden, da jeg absolutt hater å være rundt han med den stygge huden min. Det knekker på selvtilliten min.

Har fundert litt på om jeg skal prøve å begynne på p-pillen Diane. Det som gjør meg skeptisk er hvis det faktisk virker, og huden min blir 10 ganger verre når jeg slutter på pillen.

Hei

Har du vært hos fastlegen din? eller hos hudlege ?

Jeg er mye plaget med hudormer som blir til kviser etterhvert,

har nå fått antibiotika - tetralysal og kremen differin,

har brukt det i 4 uker nå og begynner endelig å se en bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du vært hos fastlegen din? eller hos hudlege ?

Jeg er mye plaget med hudormer som blir til kviser etterhvert,

har nå fått antibiotika - tetralysal og kremen differin,

har brukt det i 4 uker nå og begynner endelig å se en bedring :-)

Vil ikke prøve noe antibiotika, da kroppen min generelt ikke reagerer bra på andre antibiotika kurer jeg har tatt. Har lest ganske mye negativt om Tetralysal også. Så det er vel det eneste jeg ikke er villig til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil ikke prøve noe antibiotika, da kroppen min generelt ikke reagerer bra på andre antibiotika kurer jeg har tatt. Har lest ganske mye negativt om Tetralysal også. Så det er vel det eneste jeg ikke er villig til å prøve.

Hei Suvana

Differin skal være bra for comedon acne - kviser og hudormer,

differin får først ut alle kviser og hudormer som ligger i underhuden, rensker opp liksom, og så løser den opp talgkjertlene så det ikke kommer nye hudormer, samtidig virker den antibakterielt på kvisene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter trist å høre med dere som har fått verre hud:( Føler med dere. Jeg var slik etter at jeg gjorde det slutt med samboer. Stressa som bare det og da fikk jeg 10 store betente akne på Bare det ene kinnet. De gikk ikke bort på over 2 måneder. Jeg følte meg helt jævlig og stygg. Med foundation så det bare 10 ganger verre ut.

Uansett en liten glad melding jeg har begynt med grønn leiremaske og den ser ut til å holde kvisene mine unna. Tørker ut de jeg har. Så verdt å prøve jenter. Jeg kan også nevne at da jeg gikk på spirulina så hadde jeg ikke kviser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkLinnea

Jeg kan også nevne at da jeg gikk på spirulina så hadde jeg ikke kviser i det hele tatt.

Hvorfor sluttet du med det?

Håper forresten også at du føler deg bedre nå, siden det har gått mer enn 2 måneder. Samlivsbrudd er utrolig slitsomt, og stress er en triggerfaktor hos meg også:)

Endret av FrkLinnea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sluttet du med det?

Håper forresten også at du føler deg bedre nå, siden det har gått mer enn 2 måneder. Samlivsbrudd er utrolig slitsomt, og stress er en triggerfaktor hos meg også:)

Fordi det ble for dyrt :fnise: Men vurderer å begynne igjen snart og kanskje bestille fra iherb. Mye billgere der, men vet ikke hvilken som er bra der. Jeg brukte biolife sin fra vita, den smaker helt ok.

Jada føler meg mye bedre, men det var en lang prossess som jeg må betale mye for. Håret mitt begynner nå å falle av og huden var helt jævlig. Huden er fakktisk mye bedre fordi jeg tar godt vare på den nå. Elsker md produktene. Bruker også en nattkrem fra declor som skal fjerne arr og i tillegg denne grønne leiremasken som er bra på kviser og arr. Har vært hos legen pga håravfallet og tok en blodprøve. Han mente at mest sannsynelig så var det pga stresset jeg var gjennom. Det var ikke et normalt brudd for å si det sånn. Nå ser jeg hvor mye det har gått innpå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...