Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

Støttes! Bortkastede penger, og lite bra for kroppen. Å stå på antibiotika over så lang tid kan umulig være bra. Akkurat nå har jeg ingen verkebyller, bare en del små-kviser som er på vei bort. Vet ærlig talt ikke om jeg trenger den legetimen jeg altså... (Selv om jeg vet at problemet stadig er tilbakevendende). Om jeg bruker litt sminke ser jeg helt fin ut. Må isåfall dra til legen uten sminke og med masse synlige arr..

Tusen takk BabyBlue :) Håper det går bra med deg på din kur også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på Diane igjen etter jeg var ferdig med tetra-kurene. Det hjelper en del og det er sikkert derfor jeg er passe fin i huden igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Støttes! Bortkastede penger, og lite bra for kroppen. Å stå på antibiotika over så lang tid kan umulig være bra. Akkurat nå har jeg ingen verkebyller, bare en del små-kviser som er på vei bort. Vet ærlig talt ikke om jeg trenger den legetimen jeg altså... (Selv om jeg vet at problemet stadig er tilbakevendende). Om jeg bruker litt sminke ser jeg helt fin ut. Må isåfall dra til legen uten sminke og med masse synlige arr..

Tusen takk BabyBlue :) Håper det går bra med deg på din kur også!

Nei, det er nettopp det med å gå på det over tid. Kan ikke være bra for kroppens "snille" bakterier heller. Jeg ble i hvert fall ganske rar i magen av å gå på den kuren, så hadde nå sagt nei til enda en runde uansett :gjeiper:

Du kan jo se om huden er fin etter noen uker, men om det er et tilbakevendende problem kan det være greit å ta tak i det og få gjort noe med det for godt. Men en liten "regel" som hudleger og leger følger er at man skal prøve gode produkter og p-piller og antibiotika før man går over på sterkere saker. Var i hvert fall det min lege maste om hele tiden..

Men det som er synd med leger og sånt er at de ikke synes at du har et problem med huden din med mindre du får store, verkende kviser. Men små kviser som aldri forsvinner og som det er en del av kan være minst like plagsomt :(

Og takk : D Kvisene er der fremdeles, men merker at hudormer har begynt å forsvinne helt nå (!). Roaccutane er et slit, men har sett så mange gode før/etter resultater på nettet at jeg håper på det beste :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.

Små kviser er jo i og for seg plagsomme de også. Men når man er vant med DIGRE verkebyller, blir det liksom bare små bagateller i forhold. Dog er det jo kjedelig å alltid ha ruglete panne. Legen min tok meg heldigvis på alvor når jeg fikk tetra. Men nå er jeg usikker, jeg ser jo mye bedre ut.. Tviler på at roaccutane er aktuelt for småkviser.

Godt å høre at det går bra med deg! Virker som om ting tar litt tid med den kuren der. Krysser fingre for deg. Kanskje du får perfekt hud til jul :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis blemish concelor kosta 200 på taxfree. hvor mye koster den i butikken? samma pris eller?

Når det er sagt har jeg en concealer å anbefale: den steriliserer, tørker ut og det beste av alt: dekker kviser. Den inneholder blant annet salicylic acid. Den er veldig tykk og litt vrien å "arbeide" med, men jeg tar en liten dæsj oppå hver kvise og dekker så over (hvis nødvendig) med litt pudder eller en annen "vanlig" dekkstift. Jeg tar også litt på verstingene om natta, og det HJELPER :) elsker denne. Den heter Blemish concealer og er fra Make Up Store. Jeg kjøpte denne lille saken på tax free til 200 kr :sjenert: Verdt det!

)

Endret av B18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke så plaget som mange av dere, men har som regel et par kviser på haken/rundt munnen eller i tinningen. Spesielt før mensen og i stressperioder popper de opp. Er arvelig belastet da min mor og tante fortsatt har kviser i en alder av 50-60 år (men det sies at de som har kviser i voksen alder får færre rynker, så det kan jo være en trøst ;) )

Jeg bruker Clinique sin acneserie (ansiktsvask, toner og krem) + ansiktskrubb 1-2 ganger per uke. I tillegg synes jeg det produktet som har hjulpet aller best er Dermalogica sin clearing booster. Den kan brukes rett på kvisen eller blandes i ansiktskremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Godt å høre at det går bra med deg! Virker som om ting tar litt tid med den kuren der. Krysser fingre for deg. Kanskje du får perfekt hud til jul :jepp:

Mja, det tviler jeg litt på :gjeiper: Men hvis det fortsetter som det gjør nå kan det hende at jeg ser en stor bedring i hvert fall. Det verste nå er at jeg er ganske rød i huden, noe som lyser opp de "urene" områdene. Hvis det går over blir jeg veeeldig glad : D

Ønsker deg også lykke til. Gjelder bare å ikke gi opp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kontroversiell idé jeg gjerne vil undersøke (som sikkert kommer til å bli slaktet, også av meg selv;) Men, hvor mange av dere er oppvokst med og fortsatt spiser ferdigmat? jeg tenker ikke junkfood som burger king og det der, men f.eks.ferdig"poser"? 123 supper, sauser, lasagne, pizzafyll og deig osv. Hvor mange er oppvokst med at f.eks. at middag ikke lages fra bunnen av? Jeg har de siste månedene begynt å lage all middag fra bunnen av, saus, suppe, lasagne, u name it...og huden har blitt mye bedre i løpet av den tiden. Nå må det legges til at jeg også har begynt med Md skrubb og serum, gikk også på tetracycliner over en måneds tid men sluttet. Det må også legges til at Md og antibiotika ikke tok alt vekk, men etter de siste månedene når maten har blitt laget fra bunnen av har jeg blitt mye bedre.

Kan det ha en sammenheng? Min eldste søster fikk alt "laget fra bunnen av", men etterhvert som mamma fikk flere barn begynte hun med "ferdimat"/123 mat. Jeg er minstemann og har slitt enormt med kviser. Min eldste søster har hatt urovekkende fin hud.

Jeg leste en bok skrevet av en amerikansk forsker (som jeg ikke husker navnet på). Han påstod at ettersom disse ferdigproduktene har økt har mennesket slitt mer og mer med eksem og acne fordi det er så mye giftstoff i denne maten. Alle mennesker har i følge han mye giftstoffer i seg, men noen som f.eks.jeg, er mer følsom for dette og det gir utslag på huden (ligger i genene). Han anbefalte at man prøvde i størst mulig grad å kutte ned på denne typen ferdigmat. Tenkte jeg skulle undersøke - selv om jeg er veldig kritisk til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Kviser kan komme av kostholdet ja, det tror jeg og. Jeg tror at det kommer spesielt fra kosthold høyt på (raske) karbohydrater. Karbohydrater gjør at kroppen lager mer testosteron -> Mer kviser. Men det gjelder ikke for alle så klart, noen kan spise så mye junk de vil og fortsatt ha fin hud. Men for de som er acne-prone tror jeg det er lurt å kutte litt på karbohydratene. Hvertfall raske karbohydrater for det trenger man ikke egentlig. Og det kan sikkert være lurt å spise så rent som mulig, lage mat fra bunnen av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis blemish concelor kosta 200 på taxfree. hvor mye koster den i butikken? samma pris eller?

jeg vet faktisk ikke, men regner med den er noe dyrere. Fant den ikke på Make Up Store sine sider (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ikke, og ble ikke oppvokst med ferdigposer som mat. Det ble spist innimellom og nå skjer det sikkert 1 gang i måneden. Kvisene er der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme med en liten delvis gladmelding. Huden min har blitt betraktelig bedre i det siste (ikke 100%, men i hvert fall 60%). Det jeg har gjort er å bytte foundation fra mac flytende foundation til bare minerals pudderfoundation, i tillegg til at jeg skrubber litt oftere (annenhver dag) og klemmer nesten aldri på noe lenger, med mindre det er en hvit/gul kvise, og så har jeg begynt å bruke et serum hver dag.

Kort oppsummert, dette er hva jeg bruker (husker ikke alle de eksakte navnene i hodet):

MD Continuous Renewal Serum

MD Antioxidant lotion

MD Facial cleanser

MD Skrubb

Bare Minerals foundation

Jeg hadde veldig ruglete hud på haken (ikke kviser, men sånne "inngrodde" hudorm-fjell) og dette er helt borte nå. Jeg har også betydelig mindre vanlige kviser, i skrivende stund får jeg straks mensen så nå har jeg fire luringer som prøver seg, men de forsvinner nok fort av seg selv, slik de har gjort etter at jeg begynte på dette.

Alle disse er dyre produkter, men jeg kjøper dem gjennom feelunique.com og da er det ca halv pris :)

Men når det er sagt så er det jo sånn at forskjellige folk trenger forskjellig behandling. Så jeg sier ikke dette er svaret for alle, jeg ville bare si at det finnes kanskje håååp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kontroversiell idé jeg gjerne vil undersøke (som sikkert kommer til å bli slaktet, også av meg selv;) Men, hvor mange av dere er oppvokst med og fortsatt spiser ferdigmat? jeg tenker ikke junkfood som burger king og det der, men f.eks.ferdig"poser"? 123 supper, sauser, lasagne, pizzafyll og deig osv. Hvor mange er oppvokst med at f.eks. at middag ikke lages fra bunnen av? Jeg har de siste månedene begynt å lage all middag fra bunnen av, saus, suppe, lasagne, u name it...og huden har blitt mye bedre i løpet av den tiden. Nå må det legges til at jeg også har begynt med Md skrubb og serum, gikk også på tetracycliner over en måneds tid men sluttet. Det må også legges til at Md og antibiotika ikke tok alt vekk, men etter de siste månedene når maten har blitt laget fra bunnen av har jeg blitt mye bedre.

Kan det ha en sammenheng? Min eldste søster fikk alt "laget fra bunnen av", men etterhvert som mamma fikk flere barn begynte hun med "ferdimat"/123 mat. Jeg er minstemann og har slitt enormt med kviser. Min eldste søster har hatt urovekkende fin hud.

Jeg leste en bok skrevet av en amerikansk forsker (som jeg ikke husker navnet på). Han påstod at ettersom disse ferdigproduktene har økt har mennesket slitt mer og mer med eksem og acne fordi det er så mye giftstoff i denne maten. Alle mennesker har i følge han mye giftstoffer i seg, men noen som f.eks.jeg, er mer følsom for dette og det gir utslag på huden (ligger i genene). Han anbefalte at man prøvde i størst mulig grad å kutte ned på denne typen ferdigmat. Tenkte jeg skulle undersøke - selv om jeg er veldig kritisk til dette.

Du er ikke den første som nevner dette, og det kan absolutt være en teori.

Skulle bare ønske jeg fant "drivet" til å faktisk lage mat fra bunnen av..

Jeg hater å lage mat :/

Men det hadde vært gøy å teste det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med mat laget fra bunnen av, og praktiserer det samme som voksen. For min del handler det mest om at barna mine ikke skal vokse opp på toro og 1-2-3-mat, men jeg trives også med matlaging og det å mestre nok en ny rett. :)

Huden min er acne prone, og jeg er veldig vant til at andre foreslår hva jeg må holde meg unna i matveien, så jeg synes ikke idéen var så ,kontroversiell, tvert imot har jeg inntrykk av at mange tror mat utelukkende er årsaken til uren hud.

Når det er sagt, så har jeg venninner som hadde plettfri hud da de fikk mat av foreldrene, men som nå lever av hovedsakelig toro, grandiosa og hamburger+Pepsi max og huden deres ser virkelig ille ut. Ikke bare uren, men gusten. Huden min ser i det minste frisk ut. :)

(Jeg har ikke forsøkt å leve med "verre" mat enn jeg spiser, og tror nok mine venninners kosthold ville gjort huden min mer uren, men det er noe jeg ikke har tenkt å finne ut ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanette

Jeg begynner å lure på om inneklimaet har noe å si for acne i huden, for nå har vi vært et par uker, snart tre på det annet sted enn hjemme, og huden min har normalisert seg og jeg har ingen acne nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anygirl

Jeg synes det er utrolig vanskelig å leve med akne/kviser, å har prøvd en rekke forskjellige kremer, tabletter og sprit i ansiktet som ikke har vist noe resultat, men jeg fant vel en krem til slutt som faktisk funker! Basiron!

Jeg har jo og da begynt å spise mye grovt brød og drikker litt mere vann enn det jeg gjorde før og vasker ansiktet mitt hver kveld med Garnier skin naturals, den med 3 in 1, wash, scrub and mask som også hjelper på :) Og disse kombinasjonene fungerer på meg :)

Jeg kan ikke spise mye godteri eller drikke mye brus uten å få kviseutbrudd, noe som er helt motbydelig!

Så jeg kan anbefale basiron, den funker på meg :) jeg er jo ikke helt kvisefri, men mye mindre kviser å mye finere hud enn før!

Beklager mye rot og skrivefeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å slite med akne/kviser og samtidig ikke ha fet hud?

Ja, men da er sjangsen større for at det er en reaksjon på noe hvis det er mye kviser. Dermatit, rosacea relatert, eksem eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkLinnea

Jeg synes det er utrolig vanskelig å leve med akne/kviser, å har prøvd en rekke forskjellige kremer, tabletter og sprit i ansiktet som ikke har vist noe resultat, men jeg fant vel en krem til slutt som faktisk funker! Basiron!

Jeg har jo og da begynt å spise mye grovt brød og drikker litt mere vann enn det jeg gjorde før og vasker ansiktet mitt hver kveld med Garnier skin naturals, den med 3 in 1, wash, scrub and mask som også hjelper på :) Og disse kombinasjonene fungerer på meg :)

Jeg kan ikke spise mye godteri eller drikke mye brus uten å få kviseutbrudd, noe som er helt motbydelig!

Så jeg kan anbefale basiron, den funker på meg :) jeg er jo ikke helt kvisefri, men mye mindre kviser å mye finere hud enn før!

Beklager mye rot og skrivefeil :)

Ofte når det skjer så er det fordi disse produktene tørker ut huden og den mister muligheten til å produsere kviser. Deretter begynner huden å produsere mer talg og problemet kommer tilbake. Mener ikke å ødelegge gleden din altså:) Men har du gått på dette opplegget lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...