Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

sliter litt med kviser, men det som plager meg mest er arrene etterpå...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Arr er bedritent, og en konstant påminner om den urene huden som har vært.

Jeg kommer til å undersøke muligheten for å fjerne dem på et vis. Frem til da dekker jeg med sminke og satser på at de vil blekne med tiden. Tror det er normalt, man må bare ha litt tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Selv har jeg startet på Diane igjen, og blir sakte men sikkert LITT bedre i huden. Har time hos legen neste uke. Hadde tenkt å høre om henvisning til hudlege og Iso. Men spørs hva han sier nå som huden er litt bedre.

Men for all del, har i snitt 3-6 digre verkebyller i ansiktet til enhver tid. Usikker på om dette kvalifiserer til behandling..!?

Noen som har oppdaget noen mirakel sminkeprodukter siden sist?

Eller hudpleie?

Jeg har bestilt meg noen småting fra iherb, maske og skrubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Anbefaler virkelig MD formulations. Vet at pakningen ser steril og skummel ut (og snakket om syrer), men det er mildere på huden enn mange av skrubbene du kjøper på rema 100. Tørker ikke ut huden i det hele tatt så lenge du bruker en god fuktighetskrem etterpå =) Både masken(e) og rensen er super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, jeg vet Babyblue :) Jeg har lyst å teste MD, men leser overalt at man ikke bør bruke MD alene, men kombinere dette med andre produkter. Jeg er ikke ekspert på hudpleie, derfor tenker jeg at jeg evnt må gå til hudpleier for å få skreddersydd program til min hud.

En fattig student som meg må bare få skrapet sammen litt mer penger først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time hos (privat) hudlege denne uken, så jeg er veldig spent på hva han kommer til å si. Huden min er til å grine av, og jeg må virkelig sparkle ansiktet med foundation for å ikke bli tatt for å være en flekkete rudolf,.. kollegaene mine ser ikke problemet (-naturligvis ikke, jeg har da lært å skjule det verste, i tillegg har de porselenhud..).

Jeg kommer til å be om iso, denne huden ødelegger humøret, selvtilliten og sosiallivet mitt.

Jeg bruker nå kun md og decleor, og kommer til å fortsette å bruke penger på god hudpleie uavhengig av hva legen sier.

(Gir tilbakemelding etter legevisitten :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle dele min erfaring her, siden jeg endelig i en alder av 33 har klart å bli kvitt kvisene nesten fullstendig.

Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord siden jeg var tenåring. Jeg hadde en hud som var fet, men samtidig tørr og flassete. Var et mareritt å finne noe sminke som så fin ut på en sånn hud. Har prøvd dyre kremer, og billige, og alt innimellom, ingenting virket. Siste utvei var Roaccutan, men pga bivirkninger ville jeg ikke begynne på det.

Det jeg kom frem til, som hjalp litt, var:

1. Bruke milde dag- og nattkremer, jeg bruker Green People Fruitful nights og Vitamin Fix

2. Eksfoliere huden en gang i uka, jeg bruker Green People Brightening Exfoliator

3. Vaske av all sminke om kvelden, med noe mildt, jeg bruker Green People Rejuvenating Cleansing Balm

4. Slutte å pelle på kvisene

Dette gjør jeg fremdeles. Men altså, etter å ha gjort dette så hadde jeg fremdeles kviser, ikke bare i ansiktet men også på ryggen. Sånne store, dype, røde, vonde kviser.

Det jeg gjorde, som hjalp mye på kvisene og som jeg nå etter 5 uker har blitt så og si kvisefri av, er at jeg la om kostholdet totalt. Det var ikke snakk om å spise litt sunnere, som jeg jo hadde gjort før uten at jeg merket noe særlig forskjell. Det var andre (medisinske) grunner enn kviser til at jeg la om så drastisk, men at kvisene forsvant var jo den beste "bivirkningen" jeg kunne ha ønsket meg!

I korte trekk så kuttet jeg ut så mye som mulig av sukker, og stivelse fra maten. Det vil si at jeg nå ikke spiser:

- Pasta

- Ris

- Godteri

- Sukker

- Poteter & gulrøtter

Og jeg har kuttet drastisk ned på:

Hvetemel, det vil si brød og annen bakst

En typisk dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Skyr naturell yoghurt, blåbær, bringebær, valnøtter, en kopp te med helmelk - ingen søtning! Omega 3 kapsel.

Lunsj: En stor grønn salat med et kokt egg, med enten fisk til, eller reker & ekte majones, eller skinke, vann å drikke

Ettermiddag: En appelsin, eller eple, eller druer, eller noen nøtter. En kopp te med helmelk.

Middag: En kotelett/fiskefilet/kyllingbryst e.l. med diverse grønnsaker til, og saus. Vann eller light brus til drikke.

Kvelds: En kopp te med helmelk.

Jeg skulle bare ønsket at noen hadde fortalt meg om dette før, slik at jeg hadde sluppet å gått i så mange år og vært flau over huden min.

Jeg prøvde jo tidligere å spise "sunt", men min oppfatning av sunt før var mer i tråd med det myndighetene anbefaler, som jo er basert på å spise mye karbohydrater. Så den versjonen av "sunt" kosthold virket ikke på kvisene mine. Det gjorde derimot dette kostholdet, med veldig lite karbohydrater!

Nå har jeg gjort mitt for å spre budskapet :)

Om du har prøvd "alt" og vurderer sterke medisiner for å bli kvitt kvisene, prøv heller dette først! Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det faktisk veldig fint om dagen.

Huden min har roet seg ned en god del over de siste par månedene.

Nå skal det sies at huden min ikke var helt super ille før, men hadde både store vonde kviser og masse små kviser og urenheter.

Merker at kvisene har roet seg veldig, men urenhetene er der veldig enda. Men, så lenge jeg ikke finner 2-3 nye kviser hver dag så ser jeg at det går riktige veien.

Jeg må si at det er en utrolig vitenskap å finne gode og riktige produkter når man har litt sånn problematisk hud.

Har testet mye av de "gode" merkene, men de er jo like ubrukelige som de "dårlige" produktene så lenge de ikke passer overens med hudtypen min.

Men nå ser det ut til at den kravstore huden min begynner å bli fornøyd ;-)

Kan forøvrig skrive under på at md skrubben er fantastisk!

Huden blir baby myk og den er ikke veldig hard på huden. Opplevde at den var litt sånn "værre før det blir bedre" i starten, ved at jeg fikk litt små kviser etter skrubb. Men, det var vel bare litt skit som måtte ut. Har aldri skjønt hva dette "glød" greiene har vært. Men dagen etter jeg har brukt denne skrubben føler jeg at jeg såvidt kan skimte litt "glød" i huden om jeg legger godvilja til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... og jeg lurer også på om noen har noen mirakel sminke produkter som er kvise-trygge?

Jeg bruker mineral foundation fra Tikei og Mineral Hygenics. Synes de er bra, men savner flytende foundation.

Såvidt testet Mac Fix + til å ha over mineralsminken sånn at den ikke skal se så "pudrete" ut. Ikke gitt noen kviser enda, så krysser fingre for at huden min godtar den. Bruker concealer fra Tikei, men synes i grunn concealer i pudder form er noe herk. Men såvidt testet å blande den med fix+ og det funka kjempe godt. Men, det beste hadde jo vært å slippe å mixe og trikse sånn... bare ha en super enkel, god og trygg flytende foundation og concealer *drømmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time hos (privat) hudlege denne uken, så jeg er veldig spent på hva han kommer til å si. Huden min er til å grine av, og jeg må virkelig sparkle ansiktet med foundation for å ikke bli tatt for å være en flekkete rudolf,.. kollegaene mine ser ikke problemet (-naturligvis ikke, jeg har da lært å skjule det verste, i tillegg har de porselenhud..).

Jeg kommer til å be om iso, denne huden ødelegger humøret, selvtilliten og sosiallivet mitt.

Jeg bruker nå kun md og decleor, og kommer til å fortsette å bruke penger på god hudpleie uavhengig av hva legen sier.

(Gir tilbakemelding etter legevisitten :) )

Så bra for deg!! Dette blir spennende :D

Jeg tror ikke folk med pen hud skjønner hvor hemmende det faktisk er med kviser. Skjønner kanskje at det kan være en bagatell ift mye annet, men ikke alt er ment for å sammenlignes.

Krysser fingrene for deg, håper du får iso!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dele min erfaring her, siden jeg endelig i en alder av 33 har klart å bli kvitt kvisene nesten fullstendig.

Jeg har prøvd alt mellom himmel og jord siden jeg var tenåring. Jeg hadde en hud som var fet, men samtidig tørr og flassete. Var et mareritt å finne noe sminke som så fin ut på en sånn hud. Har prøvd dyre kremer, og billige, og alt innimellom, ingenting virket. Siste utvei var Roaccutan, men pga bivirkninger ville jeg ikke begynne på det.

Det jeg kom frem til, som hjalp litt, var:

1. Bruke milde dag- og nattkremer, jeg bruker Green People Fruitful nights og Vitamin Fix

2. Eksfoliere huden en gang i uka, jeg bruker Green People Brightening Exfoliator

3. Vaske av all sminke om kvelden, med noe mildt, jeg bruker Green People Rejuvenating Cleansing Balm

4. Slutte å pelle på kvisene

Dette gjør jeg fremdeles. Men altså, etter å ha gjort dette så hadde jeg fremdeles kviser, ikke bare i ansiktet men også på ryggen. Sånne store, dype, røde, vonde kviser.

Det jeg gjorde, som hjalp mye på kvisene og som jeg nå etter 5 uker har blitt så og si kvisefri av, er at jeg la om kostholdet totalt. Det var ikke snakk om å spise litt sunnere, som jeg jo hadde gjort før uten at jeg merket noe særlig forskjell. Det var andre (medisinske) grunner enn kviser til at jeg la om så drastisk, men at kvisene forsvant var jo den beste "bivirkningen" jeg kunne ha ønsket meg!

I korte trekk så kuttet jeg ut så mye som mulig av sukker, og stivelse fra maten. Det vil si at jeg nå ikke spiser:

- Pasta

- Ris

- Godteri

- Sukker

- Poteter & gulrøtter

Og jeg har kuttet drastisk ned på:

Hvetemel, det vil si brød og annen bakst

En typisk dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Skyr naturell yoghurt, blåbær, bringebær, valnøtter, en kopp te med helmelk - ingen søtning! Omega 3 kapsel.

Lunsj: En stor grønn salat med et kokt egg, med enten fisk til, eller reker & ekte majones, eller skinke, vann å drikke

Ettermiddag: En appelsin, eller eple, eller druer, eller noen nøtter. En kopp te med helmelk.

Middag: En kotelett/fiskefilet/kyllingbryst e.l. med diverse grønnsaker til, og saus. Vann eller light brus til drikke.

Kvelds: En kopp te med helmelk.

Jeg skulle bare ønsket at noen hadde fortalt meg om dette før, slik at jeg hadde sluppet å gått i så mange år og vært flau over huden min.

Jeg prøvde jo tidligere å spise "sunt", men min oppfatning av sunt før var mer i tråd med det myndighetene anbefaler, som jo er basert på å spise mye karbohydrater. Så den versjonen av "sunt" kosthold virket ikke på kvisene mine. Det gjorde derimot dette kostholdet, med veldig lite karbohydrater!

Nå har jeg gjort mitt for å spre budskapet :)

Om du har prøvd "alt" og vurderer sterke medisiner for å bli kvitt kvisene, prøv heller dette først! Lykke til :)

Gøy å høre tips og erfaringer. Tusen takk!

Personlig har jeg prøvd det meste fra Green People, men liker det ikke i det hele tatt. Det lukter vondt og ligger som et belegg på huden. Føles fettete. Men dette er jo så klart individuelt. Bra du har funnet noe som fungerer for deg :)

Selv om jeg nekter for at kosthold har så mye å si for huden, vet jeg at jeg tar litt feil her. Det er fordi jeg er så svak for sukker og andre karbohydrater. Merker forskjell på huden om jeg er "naziflink" et par uker for så å gå på en sprekk i kostholdet igjen..

Håper du holder deg kvisefri for godt nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det faktisk veldig fint om dagen.

Huden min har roet seg ned en god del over de siste par månedene.

Nå skal det sies at huden min ikke var helt super ille før, men hadde både store vonde kviser og masse små kviser og urenheter.

Merker at kvisene har roet seg veldig, men urenhetene er der veldig enda. Men, så lenge jeg ikke finner 2-3 nye kviser hver dag så ser jeg at det går riktige veien.

Jeg må si at det er en utrolig vitenskap å finne gode og riktige produkter når man har litt sånn problematisk hud.

Har testet mye av de "gode" merkene, men de er jo like ubrukelige som de "dårlige" produktene så lenge de ikke passer overens med hudtypen min.

Men nå ser det ut til at den kravstore huden min begynner å bli fornøyd ;-)

Kan forøvrig skrive under på at md skrubben er fantastisk!

Huden blir baby myk og den er ikke veldig hard på huden. Opplevde at den var litt sånn "værre før det blir bedre" i starten, ved at jeg fikk litt små kviser etter skrubb. Men, det var vel bare litt skit som måtte ut. Har aldri skjønt hva dette "glød" greiene har vært. Men dagen etter jeg har brukt denne skrubben føler jeg at jeg såvidt kan skimte litt "glød" i huden om jeg legger godvilja til ;-)

Hei søte ekorn :)

Så godt for deg at du er inne i en god periode nå. Jeg føler dagene er perfekte de gangene jeg er ca kvisefri. (Sånn ca en gang hvert skuddår).

MD høres nesten for godt ut til å være sant. Særlig skrubben. Jeg tenker at om huden forverres før den forbedres så er den riktig. Gørra skal ut på en måte.. Gleder meg veldig til jeg også kan teste ut disse produktene.

Ang sminke har jeg til gode å finne noe som er perfekt for meg. Jeg synes ikke mineral sminke i pudderform dekker i det hele tatt, og savner som deg den perfekte flytende foundation.

Kanskje noen andre har gode anbefalinger?

Tvitvi videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Mhm, jeg vet Babyblue :) Jeg har lyst å teste MD, men leser overalt at man ikke bør bruke MD alene, men kombinere dette med andre produkter. Jeg er ikke ekspert på hudpleie, derfor tenker jeg at jeg evnt må gå til hudpleier for å få skreddersydd program til min hud.

En fattig student som meg må bare få skrapet sammen litt mer penger først..

Det er egentlig ikke noe hokkus pokkus =) Cluet er bare å kombinere den med en god hudkrem som ikke tetter porene, for om ingrediensene suger motarbeider den de aktive ingrediensene til rensen (og det er dumt å sløse så dyrebare dråper). Merker du trygt kan kombinere med MD er decleor og matis, nemlig fordi de har milde ingredienser som er lagd for å motvirke tetting av porer og problemhud. Men de er heller ikke så aktive i ingrediensene, og pleier mer enn de forebygger problemer i motsetning til MD. Du bør ikke bruke en hudkrem fra clinique f.eks, pga. de dårlige og uttørkende ingrediensene. Da tørker du bare ut huden din og ødelegger for MD rensens ellers så gode effekt. Så du har rett, det er viktig å bruke de riktig! Men jeg synes ikke du bør bruke masse penger hos hudpleier, spesielt hvis du allerede har mye annet viktig å bruke penger på.

HER koster rensen bare litt over 190 kroner! I norske butikker koster den mer enn dobbelt så mye, så du sparer mye på netthandel =) Det kan være lurt å starte med sensitive formula først (som jeg tror jeg linket til...), og om huden ser ut til å trenge et ekstra "kick" kan du kjøpe den for grov og oljete hud eller den for normal/kombinert hud.

Har selv aldri besøkt noe særlig hos hudpleiere, men har testet litt frem og tilbake over årene, og har kommet til at MD og Decleor er mine favoritter.

For mer info om MD kan du lese HER. Hun har god erfaring med produktene, og har selv acne prone hud (?). Der kan du også lese om andre produkter du trygt kan kombinere med MD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann jenter fint dere holder tråden varm.

Jeg har også ok hud nå ser sitter idag med en kvise og noen små i tinningen.

Jeg glemte å nevne tidligere at jeg bruker en leire maske(grønn) som jeg har kjøpt i utlandet. Denne renser huden virkelig og skal være bra på arr også. Bruker den ca en gang i uka. Dette er en ekte leiremaske som man må blande i vann selv og den må brukes i over en time hver gang så litt slitsomt. Vet ikke om den finnes i Norge, men er utrolig god huden føles veldig ren etter bruk.

Jeg bruker en flytende mineral foundation som ikke gir meg kviser ROO. Det er denne Min lenke. Den er utrolig fin dekker uten at det ser unaturlig ut og man får ikke mer kviser. Enkel å bruke er den også. Det eneste jeg savner er at det er flere farge nyanser å velge mellom:( Om sommeren blir alle for lyse for meg. Tror du kan bestille gratis prøver for å finne din farge. Jeg liker den hvertfall veldig god:)

Endret av muffin26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Muffin :)

Jeg synes flytende ER best for å dekke kviser og arr mest mulig.

Bruker du noe under/over? Concealer eller pudder feks? Jeg er ikke noe flink på sminke, og er ikke såå glad i lag på lag. Men denne er kanskje litt lett i konsistensen iom at den ikke forverrer huden din?

Jeg bor i Oslo, så kan egentlig bare stikke innom butikken for prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips Muffin :)

Jeg synes flytende ER best for å dekke kviser og arr mest mulig.

Bruker du noe under/over? Concealer eller pudder feks? Jeg er ikke noe flink på sminke, og er ikke såå glad i lag på lag. Men denne er kanskje litt lett i konsistensen iom at den ikke forverrer huden din?

Jeg bor i Oslo, så kan egentlig bare stikke innom butikken for prøver.

Har de en butikk? Trodde det bare var over nett. Jeg bruker egentlig bare den om jeg ønsker å dekke en kvise setter jeg bare på litt ekstra etterpå rett på den kvisen. Den dekker ganske bra og huden ser naturlig ut. Jeg er på jakt etter en god conceler, men finner det ingen steder. Noen tips? Så litt på makeupmekka sin conceler,men den har ikke så bra tilbakemeldinger så den er nok ikke så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Huden min er ok om nå om dagen,men får se om jeg får mitt vanlige utbrudd rundt mensentider.Noen ganger får jeg kviser som ikke går bort på flere uker :(

Bruker en BHA+ syrebehandling hjemme nå,og har tatt to behandlinger hitttil.Huden ser litt bedre ut,er ikke så fet,men har fortsatt kviser.

Jeg har begynt å bruke mineralsminke fra Everyday Minerals.Har dårlig erfaring med vanlig flytende foundation,og før brukte jeg concealer i kremform.Syns at mineralsminken smelter bedre inn i huden samtidig som at den ikke tetter igjen porene :)

Selv om jeg fortsatt har kviser så er det lenge siden huden min har vært såpass fin som den er nå.Før var jo huden så fet at det kjentes ut som jeg hadde smurt ansiktet med olje og hadde masse hudormer på haken og rundt og på nesa.Har jo litt fortsatt,men merkbart bedre.

Ellers bruker jeg fortsatt de samme produktene.Kombinerer MD og Dermalogica som jeg syns fungerer ok selv om jeg ikke er helt fornøyd med rensen fra Dermalogica.Tror nok jeg skal bytte den når jeg har mer penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de en butikk? Trodde det bare var over nett. Jeg bruker egentlig bare den om jeg ønsker å dekke en kvise setter jeg bare på litt ekstra etterpå rett på den kvisen. Den dekker ganske bra og huden ser naturlig ut. Jeg er på jakt etter en god conceler, men finner det ingen steder. Noen tips? Så litt på makeupmekka sin conceler,men den har ikke så bra tilbakemeldinger så den er nok ikke så god.

Trodde det var den som lå ved Youngstorget jeg!? Tok vel feil ;)

Men vet det ligger en sminkebutikk der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min er ok om nå om dagen,men får se om jeg får mitt vanlige utbrudd rundt mensentider.Noen ganger får jeg kviser som ikke går bort på flere uker :(

Bruker en BHA+ syrebehandling hjemme nå,og har tatt to behandlinger hitttil.Huden ser litt bedre ut,er ikke så fet,men har fortsatt kviser.

Jeg har begynt å bruke mineralsminke fra Everyday Minerals.Har dårlig erfaring med vanlig flytende foundation,og før brukte jeg concealer i kremform.Syns at mineralsminken smelter bedre inn i huden samtidig som at den ikke tetter igjen porene :)

Selv om jeg fortsatt har kviser så er det lenge siden huden min har vært såpass fin som den er nå.Før var jo huden så fet at det kjentes ut som jeg hadde smurt ansiktet med olje og hadde masse hudormer på haken og rundt og på nesa.Har jo litt fortsatt,men merkbart bedre.

Ellers bruker jeg fortsatt de samme produktene.Kombinerer MD og Dermalogica som jeg syns fungerer ok selv om jeg ikke er helt fornøyd med rensen fra Dermalogica.Tror nok jeg skal bytte den når jeg har mer penger :)

Godt å høre! Fet hud er ikke noe gøy det heller. Jeg kan sminke over og se smashing ut en liten stund, før den er like glinsende igjen. Ulekkert :(

Virker ikke som vi kommer unna utbruddene ifm mensen.

Selv var jeg ganske fornøyd med Dermalogica en stund, det er vel det beste jeg har testet hittil. Spesielt den eksfolianten. Lurer på MD når lommeboken strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...