Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

jeg går på diane, får kviseutbrudd i forbinelse med mensen,..men huden er bedre enn før!!!!

jeg har lest et sted at solarium hjelper, har noen av dere erfaring med det? ble huden bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg går på diane, får kviseutbrudd i forbinelse med mensen,..men huden er bedre enn før!!!!

jeg har lest et sted at solarium hjelper, har noen av dere erfaring med det? ble huden bedre?

Så bra! Folk har mye forskjellige erfaringer med Diane. Jeg synes også at det fungerer til en viss grad, men ikke optimalt.

Jeg har aldri tatt solarium, føler det er mer negativt enn positivt for kroppen. Men jeg synes absolutt at sol generelt er bra for huden, gjerne med saltvann/syden i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Dere som sliter med akne (på lik linje med meg...), tenker dere over hvilken foundation dere bruker? Jeg føler at god hudpleie mister litt av effekten sin om jeg bruker en foundation med "slemme" ingredienser. Hadde mye mer uren hud før jeg byttet til mineral foundation =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man begynne på Diane med ikke full så dårlig hud? :sjenert: Jeg hadde veldig mange, store og røde for noen år siden (ble kalt Tomatåkeren...) men det verste har gitt seg, og har ikke fullt så mange og store nå. Men de dukker opp i ny og ne (går aldri uten et par-tre hvertfall) i tillegg til de fæle mensenkvisene. Sliter også med arr.

Dekker det kriteriene, tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg bruker foundation fra nivea, den er oljefri.

id minerals har jeg også prøvd,

Dere som sliter med akne (på lik linje med meg...), tenker dere over hvilken foundation dere bruker? Jeg føler at god hudpleie mister litt av effekten sin om jeg bruker en foundation med "slemme" ingredienser. Hadde mye mer uren hud før jeg byttet til mineral foundation =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet alle mine mindre bra flytende foundationer og bruker nå kun Tikei eller Mineral Hygenics sine foundation og concealer.

Merker faktisk en forbedring. Men ønsker meg veldig en flytende foyndation som er like trygg i forhold til kviser og som dekker litt mer.

Oh well.... man kan vel ikke både få i pose og sekk.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrazyCatlady

Som tidligere nevnt så tenker jeg over hvilken foundation jeg bruker.Flytende foundation eller concealer er ikke noe som gjør huden min noe bedre.Nå bruker jeg kun mineralfoundation og den gjør ikke huden min noe verre enn den er.

Syns huden min blir verre av sol jeg og har generelt mer kviser om sommeren så det er nedturen med at sommeren kommer.Vet ikke helt hva det skyldes,om det er fordi man svetter mer eller noe kanskje?

Prøvde solarium når jeg var yngre og slet med store byller for det skulle visstnok hjelpe sa noen.Ingen virkning i det hele tatt og dessuten er det jo ikke bra for huden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte bare å lufte mine erfaringer.

Jeg har i grunn helt siden tenårene slitt litt med kviser.. Har brukt produkter fra Apotek, hudpleiere o.l uten den helt store forbedringen.

I den senere tid har det blitt mange "nupper/kviser" påde på rygg og bryst i tillegg til ansikt/kjeveparti.

Legen skrev ut diverse legemidler, blant annet tetracyclin som ikke hadde noen virkning overhode.

Jeg ble derfor henvist til hudlege, som satte meg på isotretinoin kuren.

Jeg spurte hudlegen min om noen spørsmål som er litt interresanne:

Har kvisene noe med hva jeg spiser, er det noe jeg ikke tåler? - "NEI! Det har ingenting med hva du putter i deg".

Har kvisene noe med hva jeg påfører huden, og bør jeg vaske og rense huden to ganger om dagen? - "NEI!", og det med å vaske huden så ofte mente han ikke var kjempe bra for huden. Den sminken jeg bruker (mineralsminke) tetter ikke igjen porene og er helt ufarlig.

Forklaringen hans var at alt handlet om hormoner. Noen har høyere produksjon av talg o.l som gjør at noen har kviser og store porer, og andre ikke. Derfor får en ofte utbrudd ved mensen, gaviditet etc.

Det vil si at: Har du moderate/store problem med kviser i huden, ta deg en tur til hudlege istedenfor å sløs vekk mangfoldige tusen kroner på produkter i håp om å få en plettfri hud.

Jeg er forøvrig enig i å bruke ordentlige produkt på huden som ikke tetter porer og lignende og som ikke jobber mot huden :)

Jeg har nå gått på ISO kuren i ca 7uker.. har fått tørre lepper, flasser en del i huden og har fått litt mer kviser. Dette er heldigvis bivirkninger som går over etter hvert og blir borte når kuren er over. Nå sitter jeg bare å venter på min plettfrie hud ("krysser fingrene") ;)

-Hild 24år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos hudlegen idag, og han sa nesten det samme som hild. Han ville ikke avfeie matens påvirkning på huden, men hovedproblemet mitt er det hormonelle. For å sitere han, så var kvisene mine "en komplisert form for akne".

Mao, jeg fikk resept på iso :) :) :)

Nå må jeg springe, skal rekke apoteket så jeg får begynt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg har vært hos hudlegen idag, og han sa nesten det samme som hild. Han ville ikke avfeie matens påvirkning på huden, men hovedproblemet mitt er det hormonelle. For å sitere han, så var kvisene mine "en komplisert form for akne".

Mao, jeg fikk resept på iso :) :) :)

Nå må jeg springe, skal rekke apoteket så jeg får begynt! :)

GRATULERER! :klemmer: Men forbered deg på tørre lepper og vonde muskler i begynnelsen :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Meeen, maten kan påvirke hormonene. :)

Ja, men kun til en viss grad. Tror man må presse i seg ganske mye sjokolade på en gang for at det skal føre til kviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men kun til en viss grad. Tror man må presse i seg ganske mye sjokolade på en gang for at det skal føre til kviser?

Kommer sikkert ann på hvor sensitiv man er. Jeg reagerer ikke i det hele tatt på sjokolade, men mettet fett f.eks reagerer jeg veldig raskt på med kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert ann på hvor sensitiv man er. Jeg reagerer ikke i det hele tatt på sjokolade, men mettet fett f.eks reagerer jeg veldig raskt på med kviser.

Må vel legge til at jeg mener mettet fett utenom kokosolje og kakaosmør, ettersom sistnevnte er i sjokolade. Jeg reagerer ikke på de. Men palmeolje og lignende, typisk fast food fett er synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjære lesere, og innleggs bidragere.

Det er godt å kunne ha en arena hvor man kan lette litt på trykket,

ja for noen kan ha det sånn.

Jeg leser her at det er mange som har samme vonde opplevelser som jeg selv

har hatt, og har i skrivende stund. Varme tanker og oppriktige gode ønsker sendes

til hver av dere.

Det er særlig tøft å ha en slik acne lidelse, ja jeg kaller det lidelse for det er jo en

sykdom og lidelse som rammer en av ulik art. Til dere som ikke gir dere, det er kjempe tøft

gjort. Selv har jeg blitt alvorlig deprimert pågrunn av denne lidelsen. Selvbildet har blitt

veldig vrengt. De ytre påkjenningene ved å ha acne har knekt meg helt sammen. Jeg håper

dere bli bedre, og får den hjelpen dere fortjener. Ingen skal behøve å være slik.

Jeg har hatt ulike behandlinger, alt beskrevet, samt 3 stk roacutan behandlinger.

Tilbakefallet kom et halvår etterpå, det var jo så flott å slippe denne lidelsen i den perioden.

Det er absolutt anbefalt å prøve dette.

Jeg ser noen skriver at kosthold har noe å si for acne. Jeg reagerer når folk rundt meg legger nesa si oppi hvordan jeg ser ut og hva jeg spiser. Selv er jeg veldig opptatt av kosthold. Men det at folk påpeker hvordan man heletiden ser ut, og at man ikke skal prøve ditt og datt har bare gjort meg syk og bare bekreftet hvor jævlig jeg ser ut. Og ved hvert familieselskap man kommer til, blir møtt med replikker. "Hei, så stygg du var i huden nå a!.." Akkurat som om jeg ikke veit det selv. Takk for at du fikk meg til å føle meg jævligere, og får mindre lyst til å være hos deg. Fint det!

Det er jo ikke kostholdet som har skylden for min lidelse, det er jo hormonelt. Alle ukeblader

er ukritiske til hva de skriver, det er ikke medisinsk korrekt. Alle hudleger og leger har bekreftet dette, og da jeg selv jobber innenfor dette feltet har god opplysning om dette selv.

Men likevel så blir jeg møtt i diskusjoner med nedverdigende og uforstående kommentarer, gjør noe med det, ikke spist det. FYFAEN! Det er jo det jeg har gjort hele livet mitt. Er nesten så jeg får lyst til å si, har du sett deg selv i speilet i det siste? Ser du hvor jævlig du ser ut når du sier det.

Du sier ikke til en mann som har beinbrudd etter 2 uken, nå må du ta av deg gipsen og komme deg uti marka.

Uansett, jeg håper jeg endag får krefter til å orke og komme meg til lege og få behandling.

Skammen, og redselen for å bli glodd på har gjort meg helt nervøs.

Så min appell til dere, GÅ UT DER OG VÆR STOLT av DEG SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Helt enig! =) Har selv lært meg å drite en lang i at jeg har kviser, for noe så overfladisk burde virkelig ikke ødelegge for en person sosialt. Men nå er jeg jo ganske heldig som har folk rundt med som aldri påpeker dette med mindre de ser en positiv forandring i huden min. Og da er det jo herlig med kommentarer som "Oi, så fin du er i huden nå!" : D.

Føler virkelig med dere som blir plager for dette, at det går ann liksom?! Å få negative kommentarer fordi man sliter med huden...? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Kommer sikkert ann på hvor sensitiv man er. Jeg reagerer ikke i det hele tatt på sjokolade, men mettet fett f.eks reagerer jeg veldig raskt på med kviser.

Jeg merker selv ingenting på kosthold, men nå har jeg jo så fæl hud at en kvise bare blir blir en av mange :fnise:

Men et jævlig kosthold over tid påvirker nok huden til alle mennesker, uansett om det er kviser eller gusten og trøtt hud som mangler glød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet opp forleden med en helt sykt vond kvise midt på øvre leppa i munnviken. Er helt forferdelig vondt enda når jeg åpner munnen min, og den er RØD. :(

Har vært plaget med kviser, nupper og hudormer siden begynnelsen av tenårene, da spesielt sistnevnte. Men jeg har aldri hatt det så ille som det har vært i år. Nå har jeg ikke gått en eneste dag uten å ha en 'bumpete' panne på grunn av all urenheten, og konstant plagsomhet med kviser. Var utrolig plaget med kviser på bryst og rygg før, men det problemet trodde jeg var helt ute av verden da jeg ikke har hatt en eneste kvise på bryst siden slutten av vinteren. Nå plutselig har det poppet opp masse små, røde kviser på forskjellige plasser på brystet.

Vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er så utrolig hemmende for selvtillitet min. Har gått på en økologisk hudserie som en hudpleier anbefalte til meg tidlig i sommer. Føler ikke den har gjort noe annet enn å fjerne blankheten min. Vet ikke da om det er verdt alle de pengene jeg bruker på produktene.

Skjønner ikke hva jeg må gjøre for å få forbedret hudtilstanden min. Det virker bare som den blir verre og verre. Nå får jeg til og med kviser på plasser hvor jeg aldri har fått dem før. Og mange av dem er vonde.

Er fælt å ha det slikt, misunner alle som har en bra hud forferdelig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...