Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

Hei lorena, og alle andre som sliter med hudproblemer.

Det du skriver var veldig bra sagt, lorena. Jeg er har lette "problemer" med acne (ofrer ikke dét så veldig mye oppmerksomhet), men kan tenke meg at det ikke kan være lett for dere som virkelig sliter med dette.

Jeg vil bare kommentere det du sier angående mat. At enkelte mener akne påvirkes av kosthold trenger verken bety at de mener personer med akne spiser usunt, eller at sunn mat nødvendigvis er mat som motvirker akne. Når det gjelder den første påstanden min, tenker jeg på at man må være åpen for at maten til en viss grad kan forbedre eller forverre akne-tilstanden, dog ikke dramatisk. Selv merker jeg at huden min får mye bedre kvalitet og vitalitet når jeg spiser sunt og trener, og at kvisene i større grad popper opp etter alkoholinntak, mye kaffe, lite søvn og mat med mye sukker og fett. Noe av det jeg har nevnt er livsstilstilstander, andre handler om mat. I dag, etter nyttårsaften og godterikveld for to dager siden, har jeg mer kviser enn jeg har hatt på lenge.

Jeg holder meg unna visse matvarer selv om de er sunne, fordi jeg mistenker at de gir meg kviser. Det inkluderer spesielt bananer, melk i for store mengder og store mengder raske karbohydrater. Jeg har også hørt at tomater kan gi dårlig hud. Innen naturmedisinen hevdes det også at mat som er stekt kan bidra til kviser. Det har med kjemien i maten å gjøre.

Min erfaring er ikke rettet mot deg på noen som helst måte, jeg vil bare påpeke at når folk nevner kosthold i forbindelse med kviser, er ikke det det samme som å hevde at folk med mye kviser spiser usunt, eller at alle med fin hud spiser sunt. Dette er utrolig individuelt... Noe jeg synes er interessant personlig, er at huden min virker mer utsatt for kviser nå i en periode av livet hvor huden virker mer sensitiv... Mistenker at huden min hadde kommet seg automatisk hvis jeg hadde sluttet å rense den, sluttet med sminke og bare holdt meg til minimalt med ansiktspleie.

Synes det er altfor dumt av folk rundt deg å påpeke at du har problemer med huden. De burde forstått at dette er kjedelig nok for deg som det er. Jeg håper uansett at du klarer å holde hodet høyt. Kjenner flere med store acneproblemer, men tenker ikke mye over det. De føler derimot selv at problemet er langt større enn jeg tror andre tenker over. Det gjelder forhåpentligvis til en viss grad for deg også :) Ikke la et hudproblem ta over identiteten din.

Jeg ser noen skriver at kosthold har noe å si for acne. Jeg reagerer når folk rundt meg legger nesa si oppi hvordan jeg ser ut og hva jeg spiser. Selv er jeg veldig opptatt av kosthold. Men det at folk påpeker hvordan man heletiden ser ut, og at man ikke skal prøve ditt og datt har bare gjort meg syk og bare bekreftet hvor jævlig jeg ser ut. Og ved hvert familieselskap man kommer til, blir møtt med replikker. "Hei, så stygg du var i huden nå a!.." Akkurat som om jeg ikke veit det selv. Takk for at du fikk meg til å føle meg jævligere, og får mindre lyst til å være hos deg. Fint det!

Det er jo ikke kostholdet som har skylden for min lidelse, det er jo hormonelt. Alle ukeblader

er ukritiske til hva de skriver, det er ikke medisinsk korrekt. Alle hudleger og leger har bekreftet dette, og da jeg selv jobber innenfor dette feltet har god opplysning om dette selv.

Men likevel så blir jeg møtt i diskusjoner med nedverdigende og uforstående kommentarer, gjør noe med det, ikke spist det. FYFAEN! Det er jo det jeg har gjort hele livet mitt. Er nesten så jeg får lyst til å si, har du sett deg selv i speilet i det siste? Ser du hvor jævlig du ser ut når du sier det.

Du sier ikke til en mann som har beinbrudd etter 2 uken, nå må du ta av deg gipsen og komme deg uti marka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv slitt med kviser og arr i ansiktet, og jeg har stor medfølelse for alle der ute som sliter :)

Men man må ta tak i det fort, og ikke gi opp. Ikke gå til apoteket, gå til hudspesialist fort som juling. Sitter igjen med en god del erfaring med dårlige produkter som ødela huden min totalt. Jeg valgte å utdanne meg til hudpleier men jobber ikke som det. Men har fått mye bedre kunnskaper, men mest etter MIN erfaring om huden min.

Så jeg vil gledelig dele mine tips med dere, og min hudpleierutine:

*Rens - Decleor cleansing milk (Denne vasker jeg av med med bomull-ikke vann)

*Toner-Decleor (Inneholder ikke alkohol, det er fyfy)

*Decleor peeling (husker ikke eksakt navn), men den VIRKER

*Beaute Pacifique Super 3 Booster, dette er en A vitaminkrem jeg smører meg med i TYNT lag noen kvelder i uka for å hindre rynker og urenheter

*Beaute Pacifique fuktmaske (Bruker som nattkrem av og til, og fuktmaske 3-4 ganger i uka)

*Decleor Hydra floral anti pollution day cream

Huden min har aldri hatt det bedre. Ta av og til en pause fra behandlinger, typisk masker og skrubb hvis du merker at huden har fått nok. Den kan jo bli overbehandlet. Noe som skjedde med meg da jeg gikk på hudpleieskole.

Ingen av disse produktene inneholder mineraloljer eller andre lumske ingredienser. Er også parabenfrie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Synes Decleor har mange fantastiske produkter, og skulle gjerne ha fortsatt med dem. Er bare så kjipt at jeg (som en del andre) reagerte på dem. Skal bruke opp min siste rest av Hydra Floral fuktighetsmasken (som ikke er lite heller, i og med at jeg har salong størrelsen...), for jeg finner meg en ny en. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen.

Tenk at det er saa mange av oss.

jeg har slitt med akne saa lenge jeg kan huske. er 25 aar naa.

jeg har provd alt som finnes her i verden, har tilogmed gaatt paa roaccutan sammenhengene i mange mange aar siden det blusset opp med en gang jeg sluttet. Diane fungerte ogsaa fint, men siden jeg har migrene maatte jeg desverre slutte.

for to aar siden fikk jeg nok av roaccutan, ikke pga noen bivirkninger, men jeg ble lei av aa aldri kunne ta meg en fest siden man ikke kan drikke alkohol naar man gaar paa det.

dessuten tenkte jeg at det ikke er bra for kroppen aa gaa paa det saa lenge, selv om det var kun en pille om dagen, noen ganger bare annenhver dag bare for aa holde det i sjakk.

jeg sokte masse paa nettet og fant denne vidunderkuren http://www.vekk.se/ Det er vitamnin b5 som man maa ta i store doser for at det skal ha noen effekt. jeg tar ca 20 til 25 kapsler om dagen. det hores skremmende ut med saa store doser, men det er kun ett vitamin som ogsa er vannloselig saa det er ingen fare for overmedisinering. huden min er ikke perfekt, men jeg faar ikke lenger store byller, kun litt smakviser. jeg takker hoyere makter for at jeg fant dette. har gaatt paa dette i 2 aar og er superfornoyd.

naa skal det sies at magen slo seg helt vrang de forste 2 ukene, men ellers ingen bivirkninger.

ingen hudlege jeg har pratet med har noen tro paa at dette virker, men jeg er ett levende bevis paa at det gjor det.

haaper det kan hjelpe flere der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også mye med kviser før. Vaska ansiktet med vann og såpe og alt det som var fyfy! Det som redda meg var Hilde Christina. Kjøpte hudpleie programmet hennes og nå får jeg aldri kviser mer (med mindre jeg er lat med hudpleien)

Vil anbefale alle dere som sliter med kviser å finne ut hvilken hudtype du har og kjøpe produkter deretter. Ikke på apotek og rema, men ordentlig hudpleie produkter. Selv bruker jeg en blanding av Decleor, MD formulations og Matis og huden min har aldri hatt det bedre før!

Er evig takknemlig til HC, hun redda virkelig huden min. :klemmer: :klemmer: :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at eg starta å drikke vatn med eplesidereddik har huda mi blitt mykje betre, mykje færre kvise!! Før haldt eg med dissa ekspertane som sa at kosthaldet ikkje har noke å sei for hud, men når ein tenkje over det; dårleg kosthald påverke og fucke opp det på innsida blodsukker, blodtrykk, kolestrol, blodkar m.m, så kvifor skal det ikkje ha noke å sei for huda??

For de som er interessert så er det mange youtube-videoar om eplesidereddik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sundag byrje eg på glycolic acid-kuren, skal bruke glycolic acid to gongar i veka, i seks veker!

Og snart får eg LMS spotlight: 24 og skal bruke den tre gongar for dagen, og håper den ville hjelpe på arra.

+ At eg har såtte opp ein plan for resten av året over "behandlinger" eg skal ta.

Veke 1:

måndag: salicylic acid

tysdag: glycolic acid

laurdag: Microdermabrasion

Veke 2:

måndag: Leirmaske i t-sona

torsdag: salicylic acid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sundag byrje eg på glycolic acid-kuren, skal bruke glycolic acid to gongar i veka, i seks veker!

Og snart får eg LMS spotlight: 24 og skal bruke den tre gongar for dagen, og håper den ville hjelpe på arra.

+ At eg har såtte opp ein plan for resten av året over "behandlinger" eg skal ta.

Veke 1:

måndag: salicylic acid

tysdag: glycolic acid

laurdag: Microdermabrasion

Veke 2:

måndag: Leirmaske i t-sona

torsdag: salicylic acid

den spotlight greia er vel for kviser, ikke arr? spots er vel kviser paa engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den spotlight greia er vel for kviser, ikke arr? spots er vel kviser paa engelsk?

"Led Light Technology to speed up the bodies natural healing process", og ei på youtube sa at ho ikkje merka så veldig mykje på kvisene, mest at arra forsvann fortare. LMSen har raudt led-lys, og visst ein vil bruke led-lys mot kviser er blått lys betre.

Eg skal sjølvsagt bruke den på kvisene, men kjem ikkje til å ha like stor forventning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Led Light Technology to speed up the bodies natural healing process", og ei på youtube sa at ho ikkje merka så veldig mykje på kvisene, mest at arra forsvann fortare. LMSen har raudt led-lys, og visst ein vil bruke led-lys mot kviser er blått lys betre.

Eg skal sjølvsagt bruke den på kvisene, men kjem ikkje til å ha like stor forventning.

aha, spennende. hold oss gjerne oppdatert om det funker eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har vært borti Fungoral tablettkur for uren hud?

Jeg var hos hudlege igår og fikk konstatert akne OG rosacea..

Fikk en ti dagers tablettkur på fungoral, pluss en salve for rødheten. Hadde håpet på Iso, men hun sa jeg måtte prøve dette først..

Føler meg skeptisk, i pakningsvedlegget står det at fungoral er mot sopp i ansiktet. Når ble akne sopp?? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg joiner tråden her jeg, har vært plaget med kviser siden jeg var rundt 12 års alderen, det er nok genetisk i mitt tilfelle, både mamma, pappa og bror har vært plaget..

Har prøvd det meste, unntatt roacutan som jeg ikke kan bruke, det viste seg at jeg hadde en latent leverbetennelse liggende i kroppen og etter en skikkelig hestekur mot kviser med kortison og tetracyclin som 14 åring slo denne sykdommen ut og nå sitter jeg med "uhelbredelige" kviser og kronisk leversykdom.. Jippi! :)

I sommer prøvde jeg diamantslip sammen med en renseserie som heter dermaceutic, fikk kjøpt den på en privatklinikk, men den fås også på nettet. Litt dyrt, hele serien kommer vel på ca 2000 kr men den er veldig drøy i bruk og den er helt SINNSYK! :)

Aldri hatt så myk og glatt hud som da, jeg tok bare 3 behandlinger med slipen men merket allerede da at huden min var titusen ganger bedre enn hva den har vært på mange år...

Desverre har jeg ikke råd til å fortsette med behandlingen, er student og småbarnsmamma så pengene må prioriteres litt annerledes.. Skulle virkelig ønske det gikk ann å få slikt dekket av staten..Fastlegen min mente at det burde være en mulighet for det så han sendte meg til hudspesialist, der fikk jeg beskjed om å ta solarium og at jeg ikke var nok plaget til å få dekket behandling..

Har ofte store byller i ansiktet som fyller seg, og fyller seg, og fyller seg... I fjor hadde jeg en på hvert kinn og de gikk bort etter ca 4-5 mnd.. :/ Store mørkelilla.. Kjempedigg.. Nå har jeg to i ansiktet og to på halsen :( Har flere kjempearr etter disse byllene, og masse små arr etter småkviser..

Idag våknet jeg opp med rundt 16-20 små gulinger i ansiktet, sånn er det nesten hver dag..

Vet ikke hva jeg skal gjøre mer jeg, det er veldig tungt, og går veldig utover psyken..

Huff, unner ikke min verste fiende å være så plaget, spesielt i ungdomsåra ble det mange tårer pga problemene mine.. :/

MEN for de som har råd, så kan jeg virkelig anbefale diamantslip, det er det eneste som har funket på meg og fikk masse kommentarer på hvor fin huden min var blitt! :) Håper jeg en dag får råd til å ta opp behandlingen igjen.. :)

Lykke til alle dere som sliter, sender dere en stor klem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ Huff, Seion, synes så synd på deg! Har også slitt med dårlig hud siden sent på barneskolen, og det er ganske så genetisk i mitt tilfelle også. I hverdagen min virker det som om ingen andre på min alder sliter med uren hud (jeg er 19), og det er så frustrerende. Har gått glipp av så mye og droppet så mye fordi jeg ikke føler meg fin. Uren hud er ikke akkurat det fineste i verden... bare vit at du ikke er alene, langt fra! Prøv igjen med legen din. Etter det du beskriver så synes jeg det er helt sykt at du ikke får hjelp! Det å få hjelp med uren hud er jo ikke det samme som å få kosmetisk hjelp om man synes man har for små pupper, dette er jo... ja... det ødelegger psyken på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også slitt endel med acne, som eksploderte for rundt et år siden. Det har roet seg mye i det siste, men jeg sliter fortsatt med en del arr, derfor oppsøkte jeg hudpleier og fikk anbefalt produkter til min hudtype. Betalte tilsammen 2.600 for 5 produkter. 800kr for 30 ml serum :sjokkert: Etter å ha brukt produktene i ca 1 uke, hadde jeg time hos hudpleier for å ta en dyprensing, altså å klemme ut kviser/hudormer og sånt. Deeet var ikke kjempedeilig, men det gikk fort over. Etter det oppsøkte jeg hudpleieren 3 ganger med 6-8 ukers mellomrom, hvor jeg fikk behandling av dermaroller. En slags rull, full av nåler som lurer huden til å tro at den er skadet, så det produseres nytt vev. De smører på med bedøvelseskrem, så du kjenner ikke så mye av behandlingen.

Anbefaler dette til alle som har prøvd alt av medisiner, produkter osv :) Jaa, det var dyrt med alle produktene og behandlingene, og ja det tok lang tid. Men jeg har ikke angret, huden min er så godt som ny og jeg hadde jeg visst at veien til fin hud var så "enkel" hadde jeg gjort dette for lenge siden, istedet for å bruke så lang tid på unødvendige produkter og dårlig selvtillit. Å sminke bort kvisene gjør de jo bare enda verre.

Dermarolleren hjelper på rynker, strekkmerker, arr osv.

Google det! Finn informasjon og før og etter bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Ja, synes det er litt rart at ikke man kan få hjelp til å få dekket slike utgifter, det sliter jo vanvittig mye på psyken.. Er jo 21 år nå men det popper jo daglig opp nye, så ser liksom ingen ende på det.. :P

Men jeg må sjekke opp sånn dermaroller, det høres jo veldig bra ut! :)

Om det blir til at jeg tar behandlinger igjen etterhvert får jeg prøve å legge ut en oppdatering, så kan andre også som sliter få noen tips og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heihei:)

For en fantastisk tråd!

Jeg har vært plaget av kviser fra jeg ble 13 år. Da var det jo naturlig nok puberteten, og til tider var det helt ekstremt. Jeg begynte på Diane da jeg var 14, kun fordi jeg var så plaget. Da Diane ga meg uheldige bivirkninger byttet jeg til Yasmin. Det var jo ikke akkurat heldig, jeg raste opp i vekt og ble veldig sinna/deprimert osv.

Derfor byttet jeg til Microgynon. Jeg vet ikke om pillene har gitt meg noen bivirkninger. Det hjalp litt på huden, men kvisene har alltid vært der, og jeg har det forstatt. Jeg har prøvd ulike antibiotikakurer som mange av dere og har prøvd. Det virket veldig bra, men med en gang kuren tok slutt danset kvisene på huden igjen... For meg er det uaktuelt å ta en hestekur som man får av hudlegen.

Nå har jeg gått på p-piller i ca.7 år, og jeg har veldig lyst til å slutte.

For det første trenger jeg ikke et prevensjonsmiddel.(Veldig typisk at behovet kommer dersom jeg slutter.)

For det andre har jeg lyst til å se om jeg forandrer meg når hormonene forsvinner fra systemet. Når jeg tenker meg om er jeg stadig smådeprimert og blir fort irritert. Det kan jo ha noe med p-pillene å gjøre?

Det er vanskelig å vite om det kommer av p-pillene, i og med at jeg har brukt det siden mine glansdager i puberteten. Men det kan være verdt et forsøk?

Det jeg frykter, som jeg ser mange av dere skriver, er at huden min kan bli en krigssone.... Jeg har i dag startet å ta nattlysolje(kapsler), så kanskje det vil hjelpe litt. Det andre jeg frykter er om jeg plutselig får mensen, og hvor lang tid det tar, om den blir regelmessig osv. Hvis jeg hele tiden skal frykte å få den sånn plutselig, da blir jeg gal.

Så jeg har et spørsmål:

Dersom jeg slutter på p-piller, og jeg får kviseutbrudd etc. Når kan jeg da begynne å ta p-pillen igjen? Er det ikke sånn at man skal ta første pillen på første mensdag? Hva om det går 7 måneder til jeg får mensen? Må jeg vente så lenge da?

Jeg leste at mange av dere får kommentarer om kviser og kosthold. Jeg fikk en vakker dag på videregående en kommentar fra ei klassevenninne:

"Så fin hud du har for tiden! Hva har skjedd? Jeg mener ikke at du ikke var fin før, du kler på en måte å ha kviser." :klaske: jaujau, en skal høre mye før øra detter av!

Hilsen jente 22 :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

er det noen her som har gått så langt at de har måtte dratt på rikshospitalet og tatt laser evt. kjemisk peeling? Er det noen andre bra behandlere som er offentlig i Oslo området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ser at jeg har skrevet i denne tråden - men er nå helt kvisefri takket være isotretionoin (roaccutane). Kjempefornøyd, men det var 6 måneder som sendt fra helvete med depresjoner, tørr hud, sprukne lepper og vond rygg. Men det var absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk BabyBlue! :)

Jeg er også MYE bedre.

Jeg kuttet melk og syntes det fungerte overraskende bra for meg. Spiser en del melkeprodukter nå, men kaffe latte'n og melkeglassene til brødskiva har jeg droppa.

Ellers har gode produkter også hjulpet. Selv om det føles som å balansere på en stram line noen ganger. Ett feil produkt i ett par dager og jævlene kommer poppende frem.

Min rutine pr nå om noen er interessert:

Morgen:

Md Rens

Decleor Hydra Floral Emlusjon

Sminke ansikt:

Mineral Hygenics foundation, Mac Concealer, Glo minerals Blush eller Makeupmekka mineral blush.

Kveld:

Claudalie Cleansing Water

Md Serum

Decleor Bright C Nattkrem eller Decleor Neroli Balm.

Md peeling 1-2 ganger i uka etterfulgt av decleor neroli serum under dagkremen og sminkefri dag ;-)

Md maske når jeg har tid...

Jeg syntes også nattlysolje hjalp en del når jeg hadde sånne dype og vonde kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...