Gå til innhold

Vi som sliter med akne/kviser


Roo

Anbefalte innlegg

Gjest santus

Dere som sier dere har blitt bedre, har dere kuttet ut sukker?

Jeg bruker bare produkter fra MD og decleor nå, og jeg føler produktene er gode for huden min. Av sminke bruker jeg kun MH.

Likevel blir jeg ikke helt kvitt kvisene, og mistenker at all sukker, godteri og dritt jeg stapper i meg har skylden. :frown: Jeg blir egentlig veldig irritert på meg selv som ikke prøver å kutte det ut for å se om det hjelper, men jeg klarer ikke si nei til meg selv, og stapper i meg alt for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest villrev

Dere som sier dere har blitt bedre, har dere kuttet ut sukker?

Jeg bruker bare produkter fra MD og decleor nå, og jeg føler produktene er gode for huden min. Av sminke bruker jeg kun MH.

Likevel blir jeg ikke helt kvitt kvisene, og mistenker at all sukker, godteri og dritt jeg stapper i meg har skylden. :frown: Jeg blir egentlig veldig irritert på meg selv som ikke prøver å kutte det ut for å se om det hjelper, men jeg klarer ikke si nei til meg selv, og stapper i meg alt for mye..

Jeg tror kosthold kan ha mye å si for huden! Spiser selv mye usunn mat og mye raske karbohydrater, og har fæl, uren hud. Har lyst til å teste om huden min blir penere og renere om jeg kutter ut det meste av de raske karbohydratene. Men det er så vanskelig å kutte dem ut. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kosthold kan ha mye å si for huden! Spiser selv mye usunn mat og mye raske karbohydrater, og har fæl, uren hud. Har lyst til å teste om huden min blir penere og renere om jeg kutter ut det meste av de raske karbohydratene. Men det er så vanskelig å kutte dem ut. :/

Det er delte meninger om dette... jeg vet at noen hudleger mener at det har mye å si, mens andre mener at det ikke har noe å si i det hele tatt. For min del har jeg hatt lange perioder på strenge sukker/karbofrie dietter av medisinske årsaker og det hadde ingen innvirkning på huden. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har fått finere hud ved å kutte sukker osv, men det finnes nok helt sikkert - dessuten, det verste som kan skje ved at man prøver er at resten av kroppen høyst sannsynlig får det bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

Det er delte meninger om dette... jeg vet at noen hudleger mener at det har mye å si, mens andre mener at det ikke har noe å si i det hele tatt. For min del har jeg hatt lange perioder på strenge sukker/karbofrie dietter av medisinske årsaker og det hadde ingen innvirkning på huden. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har fått finere hud ved å kutte sukker osv, men det finnes nok helt sikkert - dessuten, det verste som kan skje ved at man prøver er at resten av kroppen høyst sannsynlig får det bedre ;)

Er sikkert ikke alle det funker for nei.. men det skader jo ikke å prøve hvertfall :) Man burde kanskje prøve å kutte ut melk og gluten også. Jeg skal si fra her hvis jeg endrer kosthold og huden min blir finere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er selv 29 år og har dessverre opplevd å få hormonell uren hud i voksen alder. Det er ikke moro og jeg har til gode å finne en "oppskrift" som fungerer på lang sikt. Etter en tur i Asia i vår ble huden min verre enn verst og jeg startet da med Tetralysal som jeg fikk fra hudlege. I tillegg til dette tar jeg ølgjær hver dag. Dette er en kortsiktig løsning ettersom jeg av tidligere erfaringer vet at kvisene dessverre kommer tilbake få måneder etter endt kur. MEN hos meg fjerner det alt av kviser etter bare få uker og er et fint avbrekk i "kampen" mot den mer langsiktige løsningen :-)

Anonym poster: 33cb856d3cf12c57e51a0cb48042d5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

Tetralysal funket bra på meg, men jeg vil ikke gå på antibiotika, tror ikke det er noe bra for kroppen. Fikk ikke lov av legen å fortsette etter et år på dem heller. Og effekten varte jo bare mens jeg gikk på de. Fikk også litt mageproblemer. Men var fint å være kvisefri en stund. :)

Endret av villrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er delte meninger om dette... jeg vet at noen hudleger mener at det har mye å si, mens andre mener at det ikke har noe å si i det hele tatt. For min del har jeg hatt lange perioder på strenge sukker/karbofrie dietter av medisinske årsaker og det hadde ingen innvirkning på huden. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har fått finere hud ved å kutte sukker osv, men det finnes nok helt sikkert - dessuten, det verste som kan skje ved at man prøver er at resten av kroppen høyst sannsynlig får det bedre ;)

Det er delte meninger om det meste ...;) Det kommer nok an på hva som er årsaken til hver enkelts kviseproblem.

Jeg har hatt kviser i ansikt, bryst, rygg og skuldre siden tenårene og er nå i 30-årene. Det var aldri veldig ille, fikk ikke cyster ol, men det var ille nok for meg. Det ble veldig mye verre det året jeg hadde Implanon(p-stav). Fikk sånne dype, underjordiske kviser som aldri forsvant, og som var umulige å klemme noe ut av. Det ble litt bedre da tok ut p-staven da.

Men helt bra ble det først etter at jeg kuttet ut alt av melkeprodukter.:) Kom over www.acnemilk.com og tenkte at det var verdt et forsøk.

Jeg får litt småkviser av for mye sukker, men det er melk som er hovedårsaken til mine kviser.

Sier ikke at å kutte ut melk er løsningen for alle, men man vet jo ikke før man har prøvd.:)

Endret av Kahlan Amnell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest santus

Det er delte meninger om det meste ...;) Det kommer nok an på hva som er årsaken til hver enkelts kviseproblem.

Jeg har hatt kviser i ansikt, bryst, rygg og skuldre siden tenårene og er nå i 30-årene. Det var aldri veldig ille, fikk ikke cyster ol, men det var ille nok for meg. Det ble veldig mye verre det året jeg hadde Implanon(p-stav). Fikk sånne dype, underjordiske kviser som aldri forsvant, og som var umulige å klemme noe ut av. Det ble litt bedre da tok ut p-staven da.

Men helt bra ble det først etter at jeg kuttet ut alt av melkeprodukter.:) Kom over www.acnemilk.com og tenkte at det var verdt et forsøk.

Jeg får litt småkviser av for mye sukker, men det er melk som er hovedårsaken til mine kviser.

Sier ikke at å kutte ut melk er løsningen for alle, men man vet jo ikke før man har prøvd.:)

Det ska jeg gi et forsøk :) Men jeg ser for meg at det er vanskelig! Jeg spiser kun ost av pålegg, så det kan jo bli festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom over denne tråden og tenkte jeg skulle fortelle om min hudpleierutine som reddet meg!

Jeg har slitt med kviser og uren hud siden jeg var 13-14. Har hatt mange nye kviser hver dag og kan ikke huske en periode jeg var kvisefri før nå. Når folk sa det kun var hormonelt og ville gå over, eller at jeg måtte endre mat og treningsvaner ble jeg irritert, for det er ikke så enkelt. Jeg har alltid trent mye og vært mye ute. Jeg har aldri vært glad i godteri og har levd med et kosthold med minimalt hvetemel og mye grønnsaker. Allikevel spratt kvisene ut.

Kjenner meg veldig igjen i trådstarters følelser om hvordan det er å leve med mye uren hud. Jeg nektet å gå ut uten sminke og var flau over huden min. Brukte endel sminke for å dekke over urenhetene og har prøvd tusenvis av forskjellige merker.

Så fant jeg ut at jeg ville bruke pengene mine på gode hudpleieprodukter og ikke fokusere på sminken. Let's face it, det er vanskelig å sminke en hud med mye urenheter uansett hvilke produkter du bruker. Men jeg byttet ut sminken min med cliniques acne solutions liquid foundation. Dette hjalp endel!

Men jeg hadde fremdeles mye kviser og tilslutt gjorde jeg noe jeg ALDRI har angret på: Jeg kjøpte Clairsonic Mia 2. Den koster godt over 1000-lappen pluss frakt osv (du får omtrent ikke tak i den i Norge tror jeg). Jeg brukte først sensitive brush (den følger med), men byttet til delicate. Når jeg begynte å bruke den så eksploderte ansiktet mitt i kviser og jeg var rett ved å kaste hele greia i søpla. Men jeg byttet til delicate og ble flinkere til å rense den (bruker bare å helle over litt pyrisept innimellom). Jeg vet det er vanlig at du får endel kviser i starten fordi du får ut all driten fra porene dine, det virket hvertfall sånn for meg. Etter en stund ble det mye bedre enn før og huden ble glatt og fri for alle klumpene og fylte porer.

Min hudpleierutine nå består av:

Morgen:

- Soap and glory, Scrub your nose in it. Denne bruker jeg i dusjen. Hvis det blir for røft for huden din ville jeg brukt en rensemelk i stedet.

- DDF glycolig toning complex. (Leter forøvrig etter et nytt merke med samme konsept da jeg fant ut at de er eid av et selskap som driver dyretesting, men har hørt jeg finner noe av det samme hos Peter Thomas Roth.)

- Clinique superdefence fuktighetskrem for fet hud.

Kveld:

- Clairsonic og en cleanser med salisylsyre. Tror ikke det er så viktig med hvilken cleanser du bruker, så lenge den inneholder salisylsyre. Kjøpte min på apoteket.

- Clinique Anti-blemish solution toner (syns DDF ble litt for røft for huden etter bruk av clairsonicen)

- Murad sitt post-acne serum eller Ole Henriksens blemish serum.

- DDF Benzoyl Peroxide gel med Tea Tree oil

- Clinique superdefence fuktighetskrem

1-2 ganger i uken dropper jeg clairsonicen på kvelden og skrubber ansiktet med Ole Henriksen Walnut complexion scrub og DDF sin Sulfur Therapeutic mask.

Denne hudpleien har reddet huden min. Jeg har omtrent ikke kviser lenger og bruker bare en tinted moisturizer. Har ikke brukt foundation på lenge. Jobber fremdeles med å bli kvitt merker etter tidligere kviser, men dette blir også bedre og bedre.

Tror ikke du må bruke akkurat samme merker som meg, det viktigste er nok kombinasjonen av ingredienser. Salisylsyre, sulfur og tea tree oil er veldig gode bakteriedrepende midler. Av alle produktene er det sulfur mask som har gitt best resultater. Sulfur masken er fantastisk. Her vet jeg Peter Thomas Roth har noe lignende, kjøper denne når den andre går tom.

Dette ble en lang avhandling om hva jeg bruker mot kviser, men hadde veldig lyst til å dele min erfaring. Nå har jeg sluttet å leite etter produkter hele tiden, er så fornøyd med den hudpleierutinen jeg har og kommer aldri til å slutte. Vil anbefale alle clairsonic, den har virkelig gjort en stor forskjell. Håper dette hjelper noen! :-) Det koster endel for alle disse produktene, men for meg er det verdt det uten tvil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott du har fått orden på huden din, Cathrine : D Men er det ikke litt mye skrubbing? o_0 Jeg hadde fått sår hud av alt det der, men kan hende du har en røffere hudtype enn jeg har. Clearasonic har jeg også vurdert, men er så redd for at huden min skal hate den, og da blir det et dyrt bomkjøp... *Fyker til makeupalley og leser*, hehe. Ser for meg at det blir en skikkelig fin måte å skrubbe vekk død hud på nå som jeg vil ha tilbake den lyse vinterhuden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min hud fungerer skrubbingen veldig bra, men dersom du har litt mer sensitiv hud enn meg så funker det å erstatte skrubben på morgenen med en rensende cleanser. :-)

Jeg sluttet med skrubben om morgenen når jeg begynte med clairsonicen, men det ødela litt for min hud. Huden min er ganske robust, så det funker for meg. :) Men det er viktig med en god, dyptrensende skrubb 1-2 ganger i uken uansett!

Anbefaler absolutt clairsonic, men ikke bli skremt om du får endel utbrudd i starten! Det får ut all gørra av porene dine og huden min er helt glatt og ingen tilstoppede porer lenger. Det er ikke bra å bruke den to ganger om dagen, selvom mange skriver det på makeupalley og clairsonic sier du kan gjøre det. Men den er super på kvelden, så får du renset huden skikkelig for sminke og smuss. Serum og annen behandling funker mye bedre også nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter opp denne tråden, siden jeg nettopp har vært hos legen og fått tetralysal, differing (morgen) og epiduo (kveld). Noen tips til hvordan hudpleierutinen bør holdes med disse kremene? Kun rens og så påføre differin/epiduo, ingen fuktighetskrem? Er det dumt å bruke peeling og maske et par ganger i uka? Påføres kun der jeg ser kvisene eller over hele ansiktet? Ble så mye info hos legen, litt forvirra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter opp denne tråden, siden jeg nettopp har vært hos legen og fått tetralysal, differing (morgen) og epiduo (kveld). Noen tips til hvordan hudpleierutinen bør holdes med disse kremene? Kun rens og så påføre differin/epiduo, ingen fuktighetskrem? Er det dumt å bruke peeling og maske et par ganger i uka? Påføres kun der jeg ser kvisene eller over hele ansiktet? Ble så mye info hos legen, litt forvirra:)

Jeg går også på tetralysal, gått på det i snart to uker. I motsetning til deg har jeg skinoren som jeg skal bruke kveld. Jeg vet heller ikke om man kan bruke fuktighetskrem over kremen. Jeg veksler mellom å bruke skinoren en kveld, og nattkrem neste kveld. Skal prøve å bruke skinoren to dager på rad og deretter en dag nattkrem, men vet ikke om det blir for tørt.

Jeg peeler huden en gang i uken, men har ikke brukt maske så langt. Å peele FLERE GANGER i uken burde du ikke gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går også på tetralysal, gått på det i snart to uker. I motsetning til deg har jeg skinoren som jeg skal bruke kveld. Jeg vet heller ikke om man kan bruke fuktighetskrem over kremen. Jeg veksler mellom å bruke skinoren en kveld, og nattkrem neste kveld. Skal prøve å bruke skinoren to dager på rad og deretter en dag nattkrem, men vet ikke om det blir for tørt.

Jeg peeler huden en gang i uken, men har ikke brukt maske så langt. Å peele FLERE GANGER i uken burde du ikke gjøre!

Takk for svar! Du bruker altså ikke noe spesielt om dagen? Jeg er ganske bekymret for hvordan huden min kommer til å reagere på dette, men mulig jeg også kommer til å ta annenhver dag epiduo og nattkrem (legen anbefalte det om det kom til å bli for kraftig). I tillegg frarådet hun meg å bruke sminke. Den sliter jeg litt mer med, da kvisene er mange, betente, røde og store. Nå bruker jeg mineralfoundation uten bismuth, men kanskje jeg bare skal holde ut, droppe sminke, og unngå speil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Du bruker altså ikke noe spesielt om dagen? Jeg er ganske bekymret for hvordan huden min kommer til å reagere på dette, men mulig jeg også kommer til å ta annenhver dag epiduo og nattkrem (legen anbefalte det om det kom til å bli for kraftig). I tillegg frarådet hun meg å bruke sminke. Den sliter jeg litt mer med, da kvisene er mange, betente, røde og store. Nå bruker jeg mineralfoundation uten bismuth, men kanskje jeg bare skal holde ut, droppe sminke, og unngå speil;)

Bruker nok ingenting på dagen, nei. :) Med dette mener jeg ingenting jeg har fått av legen. Bruker likevel en fuktighetskrem, i tillegg til min vanlige sminke. Tror egentlig ikke huden min kunne ha klart enda en reseptkrem. Er utrolig uttørkende greier. Jeg bruker både primer, foundation, blush og finishing powder. Uten det hadde jeg følt meg enda værre. :) Så sminke blir det på meg uansett, fikk ikke beskjed av legen å droppe det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok ingenting på dagen, nei. :) Med dette mener jeg ingenting jeg har fått av legen. Bruker likevel en fuktighetskrem, i tillegg til min vanlige sminke. Tror egentlig ikke huden min kunne ha klart enda en reseptkrem. Er utrolig uttørkende greier. Jeg bruker både primer, foundation, blush og finishing powder. Uten det hadde jeg følt meg enda værre. :) Så sminke blir det på meg uansett, fikk ikke beskjed av legen å droppe det heller.

Jeg får nesten se det an litt selv, og heller veksle litt mellom vanlig fuktighetskrem og reseptbelagte. Takker for svar, er veldig blå på dette (var senest i går fast bestemt på at jeg ikke skulle ha i meg noen piller for hudens skyld, i dag dro jeg til legen og kom ut med tre resepter:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får nesten se det an litt selv, og heller veksle litt mellom vanlig fuktighetskrem og reseptbelagte. Takker for svar, er veldig blå på dette (var senest i går fast bestemt på at jeg ikke skulle ha i meg noen piller for hudens skyld, i dag dro jeg til legen og kom ut med tre resepter:P)

Ahh, jeg har ventet i to måneder på time hos hudlege. Bestilte time hos fastlegen min, men hun hadde ikke mye peiling, så ble videresendt til hudlege. Det tok tid, skal eg si deg! Er også utrolig stress med tetralysaltablettene, har faktisk mange ganger stått opp midt på natten kun for å ta pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, jeg har ventet i to måneder på time hos hudlege. Bestilte time hos fastlegen min, men hun hadde ikke mye peiling, så ble videresendt til hudlege. Det tok tid, skal eg si deg! Er også utrolig stress med tetralysaltablettene, har faktisk mange ganger stått opp midt på natten kun for å ta pillene.

Jeg var veldig heldig, siden de tok meg på alvor og ga meg time på dagen, i tillegg til at fastlegen hadde peiling. Men tror nok jeg ringer i morgen for å dobbeltsjekke hvordan jeg skal bruke de kremene. Håper jeg blir kvitt djevelskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er acne/kviser som jeg sliter med. Dette er størelsen på dem, om det tar mange måneder å bli kvitt. Det er ikke bare å poppe de og klemme ut. Da svimer jeg av i smerter.

Skulle begynne på min 2. dose ISO i sommer, og tok sjekker osv til over 2000 kr privat og det min lege glemte å si var at ; Resepten varet bare en uke.

Om jeg ikke hentet det jeg skulle ha måtte jeg ta alt på nytt. Så...ingen apotek i Oslo hadde nok av hva jeg trenkte og resepten gikk ut på dato.

Nå er det vinter og ideelt å ta ISO, så jeg tenker å gjøre det etter jeg har fått lønn i desember...

532176_10152275364370285_1841730435_n.jpg

Anonym poster: 4411088bc47644b18d999db73ae123c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har hatt acne i 20 år, er nå 40 og det har ikke avtatt med årene.. Jeg har den varianten med underjordiske byller og som gir arr, enten i form av en gigantisk pore etterpå, og/ eller en hard byll, og gjerne en misfarging i tillegg.. (Nodulus acne).

Jeg fikk først tetracyklin, både tabletter og liniment for å smøre på, men det hjalp overhodet ikke. Prøvde dyr hudpleie, null resultat. 

Men en genial lege ga meg tilslutt pillen Diane - som "bivirkning" fungerer den akkurat som en p-pille. Den "reddet" meg i mange år! Det tok ca. 6 måneder før effekten kom, så man må være litt tålmodig med den, men det var som å skru av en bryter når effekten slo til.. Huden min ble tilnærmet perfekt, til og med alle store porer ble borte. På ryggen hadde jeg masse arr, hvite og mørke runde misfarginger, såpass mye at jeg aldri gikk med bar rygg på sommeren. Men til og med de ble så og si borte. 

Så det var en befrielse å få disse pillene.

Men, for 5 år siden måtte jeg slutte på de, da hadde jeg brukt de i så mange år at det begynte å krølle med hormonene ellers i kroppen. Det gikk 3-4 uker så pang - acnehelvete tilbake igjen, og den fine silkehuden jeg hadde ble til grovt porelandskap. For 2 år siden hadde jeg på en uke hele 14 byller i panna samtidig (eller planeter som det føltes som), og som dannet et så fint mønster at jeg lett kunne fått rolle i Star Trek.. En byll på haka også som jeg har fortsatt i dag, og som med jevne mellomrom fyller seg. 

Så var jeg i USA og dro innom Sephora, der anbefalte hun en glycolgele fra Peter Thomas Roth og som jeg skulle bruke hver dag. Den klarer jeg meg ikke uten. Den har redusert utbruddene med sikkert 80%. Jeg får fortsatt en og annen, men ikke i nærheten av hvordan det var. Jeg får nok aldri tilbake den fine huden jeg hadde når jeg brukte Diane, men jeg er uansett lykkelig over at jeg dro innom Sephora. Den gelen er veldig fin, ikke for sterk, skal brukes under annen dag/ nattkrem, og jeg ble ikke tørr eller noe av den. Eneste var at jeg merket at huden ble litt tynn og "uttørret" etter ca 14 dagers bruk, så da hadde jeg pause på noen dager, og deretter brukte den annen hver dag. Nå har jeg slurvet litt, og acnen kommer tilbake med en gang jeg slurver. Har også kjøpt en sterkere variant i samme merke, men den er veldig sterk så den bruker jeg sjelden og bare maks 3 dager på rad. 

Gelen jeg mener er denne: http://www.sephora.com/aha-bha-acne-clearing-gel-P3550?skuId=1451038 

Anbefales. 

Jeg bruker ikke noe annet spesielt, vasker av sminke med Simple våtserviett på kvelden, smører på gelen, og deretter det jeg har av krem. 

Så den er mitt tips. Den er veldig drøy i bruk. Er norsk nettbutikk som også har den. 

Anonymkode: b2bcc...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...