Gå til innhold

LAVKARBO-tråden!


*Bumblebee*

Anbefalte innlegg

Når dere skal i selskap, hvordan gjør dere det med maten og slikt da? Spiser dere før dere reiser eller tar dere med egen mat? Jeg skal snart i dåp, og kjenner at det kan bli en stor utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på denne tråden! Er på dag 5 nå med lavkarbo. Ingen superstreng diett, men prøver å ligge på rundt 30-40 karbohydrater om dagen. Kan godt gå ned 1-2 kg, men det er ikke så nøye, poenget er først og fremst å se om dietten kan hjelpe på formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva går dette ut på?

bytte ut karbohydratene med fet mat?

Jeg er n00b selv og ikke den riktige til å komme med mye god og forklarende informasjon.

Men selv er jeg ennå litt skeptisk til å bytte ut karbohydratene med mye mettet fett, så jeg prøver heller å fylle på med fett fra f.eks. fet fisk og nøtter i stedet, og i tillegg få i meg mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Jeg er n00b selv og ikke den riktige til å komme med mye god og forklarende informasjon.

Men selv er jeg ennå litt skeptisk til å bytte ut karbohydratene med mye mettet fett, så jeg prøver heller å fylle på med fett fra f.eks. fet fisk og nøtter i stedet, og i tillegg få i meg mye proteiner.

synes det høres fryktelig merkelig ut å slanke seg på å spise fet mat jeg da. kan jo ikke være sunt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det høres fryktelig merkelig ut å slanke seg på å spise fet mat jeg da. kan jo ikke være sunt for kroppen.

Etter hva jeg har skjønt hittil (jeg trenger å lære mer, merker jeg) forbrenner kroppen karbohydrater før den forbrenner fett. Dermed kan det ha en veldig positiv effekt på vekttap å kutte sterkt ned på karbohydratene, slik at kroppen fortere går over til å forbrenne fettet. Det er mange som har gått ned mye på lavkarbo, og en del har også følt seg bedre enten de sliter med kronisk sykdom eller bare sånn generelt.

Også er det så klart de som ikke fikk så mye ut av lavkarbo. Tror ikke det finnes noen type diett som fungerer perfekt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høne Pøne

Etter hva jeg har skjønt hittil (jeg trenger å lære mer, merker jeg) forbrenner kroppen karbohydrater før den forbrenner fett. Dermed kan det ha en veldig positiv effekt på vekttap å kutte sterkt ned på karbohydratene, slik at kroppen fortere går over til å forbrenne fettet. Det er mange som har gått ned mye på lavkarbo, og en del har også følt seg bedre enten de sliter med kronisk sykdom eller bare sånn generelt.

Også er det så klart de som ikke fikk så mye ut av lavkarbo. Tror ikke det finnes noen type diett som fungerer perfekt for alle.

Tenker litt på hjerte- og karsykdommer jeg da, hvordan kan det vært sunt å kun spise fett, kroppen trenger jo også karbohydrater for å fungere.

Hva slags type fett er det "lov" å spise da?

Endret av Høne Pøne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på hjerte- og karsykdommer jeg da, hvordan kan det vært sunt å kun spise fett, kroppen trenger jo også karbohydrater.

Da må man vel trene ganske mye for at det skal være sunt?

Man spiser jo ikke kun fett, man spiser også karbohydrater og proteiner. Mye fettet er også sunt fett, fra kjøtt, fisk, nøtter, avokado, oliven ect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Man spiser jo ikke kun fett, man spiser også karbohydrater og proteiner. Mye fettet er også sunt fett, fra kjøtt, fisk, nøtter, avokado, oliven ect.

ok.......syns det høres litt rart ut jeg. men har jo ikke prøvd det selv heller da.

fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.......syns det høres litt rart ut jeg. men har jo ikke prøvd det selv heller da.

fungerer det?

Jeg syntes det fungerer veldig bra. :) Jeg har holdt på ca en måned, mistet 5 kg, 16 cm rundt livet, har mer energi, bedre humør og føler meg generelt mer opplagt. :)

Det er forskjellige former for lavkarbo, så hva som er lov og ikke vil variere. Jeg følger ketolyse-kuren, som er en av de strengeste formene med ca 15 g karbohydrater pr dag. I korte trekk er et ketogent kosthold preget av at man kutter ut raske karbohydrater som f. eks sukker som tilsettes i veldig mange varer. En stor del av de 15 g med karbohydrater skal komme fra grønnsaker som man bør spise til alle måltid. I tillegg til grønnsaker spiser jeg mye kjøtt, fet fisk, nøtter, bær, melkeprodukter som ost, seterrømme, majones ect. Fettet jeg spiser er stort sett fra fisk, kjøtt, kokosolje, olivenolje og melkeprodukter. Litt av greia med fettet er at det i tillegg til å stimulere kroppen til å gå over til fettforbrenning, er veldig mettende. Jeg spiser faktisk færre kalorier på et ketogent kosthold enn jeg gjorde før. Ikke fordi jeg prøver, jeg tenker ikke på kalorier, men fordi fettet gjør en mye mettere enn de raske karbene. I dag har jeg spist litt friske bringebær med en dæsj fløte, makrell i tomat med litt majones og agurk, i tillegg til å drikke vann. Det gjør at jeg holder meg mett i mange timer. Jeg fyser heller ikke på alt mellom himmel og jord. Senere tar jeg nok en kopp te med litt kokosolje og til middag spiser jeg kylling, med aspargesbønner og minimais og litt gratinert ost over. Det er mer enn nok til at jeg holde rmeg mett en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest, kommer insulinfølsomhet som følge av overvekten, ikke omvendt. Det er inaktivitet som ødelegger for folk flest - og siden folk ikke ønsker å vie 1% av tiden sin hver uke til trening, er det lettere å gå for lavkarboløsninger som de vil feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest, kommer insulinfølsomhet som følge av overvekten, ikke omvendt. Det er inaktivitet som ødelegger for folk flest - og siden folk ikke ønsker å vie 1% av tiden sin hver uke til trening, er det lettere å gå for lavkarboløsninger som de vil feile.

AB over deg her. Etter at jeg begynte på ketolyse-kuren har jeg også begynt å trene. Jeg går minimum 30 min tur, med jevnt tempo og mye oppoverbakker HVER eneste dag. Trening er en viktig del av ketolyse-kuren. Tidligere, før jeg la på meg, trente jeg styrke, svømming og kondis minimum 5 dager i uka. Sammenlignet med det er ikke 30 min tur hver dag det helt store, men det er en stor forbedring i forhold til hvor jeg var for et par måneder siden. For meg et ketolyse-kuren en overgang, nå som jeg har en del kg ekstra føler jeg meg mer komfortabel med å loffe rundt i turløypene enn å "flexe fettet" på nærmeste treningsstudio. Men på sikt er planen å finne tilbake til treningsstudioet. Jeg skal bare kvitte meg med en del overflødig først, så jeg har ork, energi og selvtillit til å dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå en halvtime om dagen er ikke trening, men mosjon. For at en aktivitet skal defineres som trening, må den være prestasjonsforøkende. Etter et par turer vil du måtte øke hastighet, intensitet og/eller lengde for at det skal fortsette å være trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Å gå en halvtime om dagen er ikke trening, men mosjon. For at en aktivitet skal defineres som trening, må den være prestasjonsforøkende. Etter et par turer vil du måtte øke hastighet, intensitet og/eller lengde for at det skal fortsette å være trening.

Jeg tror det er greit å begynne smått, og all form for bevegelse er bedre enn ingen. :)

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men det er ikke trening. 30min er på grensen til minimalt med aktivitet. Det tilsvarer bare 1/48-del av døgnet, eller 2,08%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest, kommer insulinfølsomhet som følge av overvekten, ikke omvendt. Det er inaktivitet som ødelegger for folk flest - og siden folk ikke ønsker å vie 1% av tiden sin hver uke til trening, er det lettere å gå for lavkarboløsninger som de vil feile.

Det hadde vært greit å slippe alle kritikerne som skal komme med sånne kommentarer inne på en tråd dedikert til oss som spiser lavkarbo.. :sjenert:

Men ja, det kommer kanskje av overvekten, og derfor er det mange overvektige som bruker lavkarbo for å å ned i vekt igjen, siden insulinfølsomheten gjør det vanskelig med "vanlig" kosthold. (Som jeg hater å bruke "vanlig kosthold", vi spiser akkurat det samme som alle andre, minus karbohydratrike ting..).

De som starter på lavkarbo for å gå ned x antall kilo og så begynne å spise det de spiste før, de vil feile. Dette gjelder også lavkalori. Og suppedietter. Og alle andre dietter. Lavkarbo er ikke en kur som gjør at du automatisk går opp igjen dobbelt så mye, bare fordi du spiste akkurat lavkarbo.

Alt handler om livsstilsendring. Noen velger lavkalori, andre lavkarbo. For mange av oss var det rask vektnedgang i starten som virkelig ga motivasjon til å fortsette, og til å endelig orke/tørre å trene igjen. Trening i tillegg til lavkarbo er en livsstil som mange trives med og har godt av. På samme måte som andre velger lavkalori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Selvsagt, men det er ikke trening. 30min er på grensen til minimalt med aktivitet. Det tilsvarer bare 1/48-del av døgnet, eller 2,08%.

Jeg tror utbytte også henger litt sammen med løype. Rundt her går det relativt "rett opp", i tillegg til at det er flere løyper. 30 min daglig tur er vel anbefalt i ketolyse-boka som en av flere muligheter for aktivitet. Jeg har gjort det slik at jeg tar den løypa med mye oppoverbakker, som i "tusletempo", eller vanlig gangtempo tar 45-60 min og skrelt den ned til 30 min over noen uker. Jeg går raskt opp bakkene og når det flater ut og begynner å gå litt nedover jogger jeg resten. Det har fungert veldig bra for min del. Etterhvert som det går lettere bytter jeg til en mer krevende løype. Jeg merker forskjell på både kropp og kondis, så jeg har ingen planer om å sette meg ned å deppe over prosenter av dagen eller at det burde ha vært mer riktig ennå. :lur: For min del vet jeg også at å gå hardt ut stort sett ender med sprekk før eller siden, så denne gangen øker jeg heller gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det hadde vært greit å slippe alle kritikerne som skal komme med sånne kommentarer inne på en tråd dedikert til oss som spiser lavkarbo.. :sjenert:

Men ja, det kommer kanskje av overvekten, og derfor er det mange overvektige som bruker lavkarbo for å å ned i vekt igjen, siden insulinfølsomheten gjør det vanskelig med "vanlig" kosthold. (Som jeg hater å bruke "vanlig kosthold", vi spiser akkurat det samme som alle andre, minus karbohydratrike ting..).

De som starter på lavkarbo for å gå ned x antall kilo og så begynne å spise det de spiste før, de vil feile. Dette gjelder også lavkalori. Og suppedietter. Og alle andre dietter. Lavkarbo er ikke en kur som gjør at du automatisk går opp igjen dobbelt så mye, bare fordi du spiste akkurat lavkarbo.

Alt handler om livsstilsendring. Noen velger lavkalori, andre lavkarbo. For mange av oss var det rask vektnedgang i starten som virkelig ga motivasjon til å fortsette, og til å endelig orke/tørre å trene igjen. Trening i tillegg til lavkarbo er en livsstil som mange trives med og har godt av. På samme måte som andre velger lavkalori.

Jeg er helt enig. :) Jeg syntes også det er en generell uting at man slår folk i hodet med ting som "det er ikke nok, det er ikke treningen, men mosjon". Snakk om motivasjonsdreper. All aktivitet er bedre ingen, og man må begynne et sted. La nå folk få finne ut hva som passer dem, om det er lavkalori, lavkarbo, Nutrilett eller gudene vet hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på å begynne med lavkarbo, for å se om det kan hjelpe med å kvitte meg med det siste fettet på magen (dumme valke!), men gruer meg litt. Det blir veldig rart å slutte å telle kalorier, for det har jeg gjort nokså lenge og nå tar jeg det liksom i hodet. min kyllingsalat = 150kcal og min smoothie = 150kcal. Selv om jeg trener er jeg veldig redd for å legge på meg.

Jeg har fått med meg at man ikke skal drive på sånn man går på lavkarbo? Fordi det er karbohydratene man legger på seg av? Men har dere sluttet helt å telle kalorier eller prøver dere å holde dere under så og så mye?

Har noen tips til oppskrifter forresten? Aner ikke hvor jeg skal begynne:P

Endret av inlovewith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal i selskap, hvordan gjør dere det med maten og slikt da? Spiser dere før dere reiser eller tar dere med egen mat? Jeg skal snart i dåp, og kjenner at det kan bli en stor utfordring.

Jeg spiser som alle andre, det er ikke så ofte jeg er i slike selskaper uansett at det utgjør så mye i lengden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...