Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Igjen, jeg ville ikke tatt på meg ekstra jobb med Barn i huset, jeg vil nok da synes at lærerjobben tar mye tid i forhold til tid med mine egne barn.. Men da får jeg jo fergene med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ut i praksis noen ganger iløpet av lærerutdanninga nå og må ærlig si det ikke er særlig hektisk mot travle dager på deltidsjobben min på et sykehjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ut i praksis noen ganger iløpet av lærerutdanninga nå og må ærlig si det ikke er særlig hektisk mot travle dager på deltidsjobben min på et sykehjem..

Det syntes ikke jeg heller mens jeg var i praksis, nå når jeg jobber som lærer på fulltid er saken en helt annen. I praksis har man gjerne ansvar for undervisningen og det er det, i vanlig lærerjobb er det oppfølging av elever, både innenfor fag og andre ting (klassemiljø osv), kontakt med hjem, samarbeid med kollegaer om prosjekter på arbeidsplassen, møter, vurdering og om du underviser i rett fag sinnsyke mengder med retting.

Samlet sett har læreråret like mange timer som alle andres arbeidsår, men det er komprimert og er derfor til tider relativt hektisk. I tillegg har man gjerne med seg jobben hjem, noe som oppleves som slitsomt fordi det visker ut grensene mellom jobb og fritid.

Men for all del, jeg elsker jobben min. Studentene mine er herlige og når jeg ser at de blir flinkere til å skrive synes jeg faktisk det er verdt den tiden og de kreftene jeg legger i å lage fyldige tilbakemeldinger på innleveringene deres f. eks. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte det som ikke har noe med det faglige i timene (planlegge + gjennomføre undervisning) som tar mest tid. Jeg synes det mest slitsomme er at jeg aldri blir "ferdig" - det er aldri sånn at jeg kan si "der har jeg gjort alt jeg skal gjøre, og kan ta fri med god samvittighet". Jeg tar meg fri selv om jeg egentlig har tusen ting jeg burde gjort, men jeg må ta meg litt fri innimellom for å ha energi til å klare jobben.

Merker stor forskjell på elevene i de timene der jeg har overskuddsenergi og i timene der jeg synger på siste verset. Ble litt filmtitting i uka før vinterferien gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ferdig utdannet faglærer i norsk og engelsk nå til våren. Jeg har 60 poeng i engelsk og 90 i norsk, pluss PPU selvfølgelig.

Jeg ønsker meg jobb i vgs i en annen by, siden jeg skal flytte til kjæresten til sommeren. Men jeg er så bekymret for at jeg ikke vil få jobb!

De sier at alle lærere får jobb, men kanskje ikke på det stedet de ønsker seg? For jeg orker ikke flytte til Troms heller.. :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bli ansatt i VGS uten master, dessverre. Det er ekstra vanskelig rundt de store byene. Du må nesten bare søke på alt som er utlyst, og håpe at du får noe. Jeg fikk jobb 2 dager før skolestart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim blir det mer og mer vanlig med adjunkter da lektorer er for dyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å få jobb på ungdomstrinnet og mellomtrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bli ansatt i VGS uten master, dessverre. Det er ekstra vanskelig rundt de store byene. Du må nesten bare søke på alt som er utlyst, og håpe at du får noe. Jeg fikk jobb 2 dager før skolestart..

Er det? Jeg har jobbet på vgs i 3 fylker og har selv Master, men har aldri hatt en kollega som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen vet hvordan det er å få jobb på ungdomsskoler i Oslo om dagen? Helst ikke på sentrumsskolene hvor det er fler fremmedspråklige enn etniske nordmenn i klassene. Er det stor sannsynlighet for å få seg jobb om en skifter beite midt i skoleåret, dvs. mellom første og andre semester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det? Jeg har jobbet på vgs i 3 fylker og har selv Master, men har aldri hatt en kollega som har det.

Dette kommer nok litt ann på hvor i landet man befinner seg. Søkte jobber i vgs i fjor, og fikk tydelig beskjed på at de helst ønsket folk med master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen vet hvordan det er å få jobb på ungdomsskoler i Oslo om dagen? Helst ikke på sentrumsskolene hvor det er fler fremmedspråklige enn etniske nordmenn i klassene. Er det stor sannsynlighet for å få seg jobb om en skifter beite midt i skoleåret, dvs. mellom første og andre semester?

Det er ikke så mange stillinger på ungdomsskolen utlyst per i dag. Nå kommer jo alle stillingene for høsten snart. Følg med på utdanningsetatens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen her som jobber/har jobba på "verstingskolene" i Oslo? Hvordan er det?

Jeg har en kollega som har gjort det, og hun mente at det var færre utfordringer og disiplinproblemer der enn på den bygdeskolen vi jobber på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AB lengre opp, du står ganske bra stilt når du har både norsk og engelsk! Nå kommer vel jobbannonsene snart, spennende tider :).

Lønnsmessig er det gunstig for arbeidsgiver å ansette adjunkt kontra lektor. Jeg er selv adjunkt, og kjenner en rekke flere som fint har jobb. Med det sagt har det jo også med akkurat de fagene vi hadde og hva arbeidsgiver så etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

en melding til dere lærere:

- ikke gi for mye lekser, vi blir utslitt selvom dere tror vi er roboter

- ikke gi for mye prøver og ialfall ikke på samme tid, dere må lære dere å snakke med hverandre så prøvene ikke kommer på samme dag

det var vel det (: hade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...