Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Dere som sier at dere har så enorme rettebunker og sitter gjerne 12 timer til dagen: Jobber dere på ungdomsskolen/vgs?

Jeg har nemlig tenkt å jobbe på barneskole, hvor mye papirarbeid og retting er det der? Kan liksom ikke se for meg at det er såå mye dersom man har en klasse eller to.

Har jo vært i praksis (overtakelsespraksis også) og det var helt greie dager. Ca 08-16, jobbet man effektivt da var det ikke noe kveldsarbeid. Så klart ikke helt likt som hverdagen til en ekte lærer, men fikk jo et innblikk.

Hilsen småbekymret lærerstudent :sjenert: Nesten som jeg bytter studie etter å ha lest her :fnise:

Jeg jobber i vgs, har 110 elever i norsk - underviser bare i norsk. Har i tillegg 7 av klassene mine bare en gang i uka, så har ikke så mye muligheter til å fordele ting utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varpunen

Off, sånn hadde jeg det i fjor. 120 elever fordelt på 7 klasser som jeg kun hadde 1 time i uka (musikk). Var litt av en jobb de gangene de hadde prøver, eller når karakterer skulle settes... spesielt siden jeg selv var i en eksamensperiode da :gjeiper: (100% student og 40% lærer).

I år er det bedre. Jeg er på barneskolen, og jeg har ingen rettefag. Tro meg, det er alikevel mye å gjøre (sikkert spesielt det første året), men inntrykket jeg har fått her er at de fleste retter mye mindre på barneskolen enn på u.skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på barneskole. Små klasser, få prøver. Altså du bestemmer selv hvor mange prøver klassen skal ha, men jeg har en i måned i hvert fag. Disse prøvene er ikke så vanskelig heller (som på vgs nivå), og noen finnes allerede i boken (matte), noen må man lage selv. Ikke vær bekymret, jeg har veldig greie arbeidsdager som lærer på barneskolenivå. Jeg har egentlig nok utdanning til å undervise på vgs, men det gidder jeg ikke:)

Etter noen år som lærer blir man vant til å rette prøvene raskt, så da går det enda fortere. Lykke til:)

Beroligende å høre:)

Jeg kan liksom ikke helt se for meg at dersom man jobber 08-17 effektivt så skal man sitte hele kveldene og helgene også. Lurer liksom på hvordan det egentlig er, hører så mye forskjellig. Noen sier at det er dødsmye å gjøre, at man ikke har fritid osv, men så er det mange som stikker hjem kl 13 også og da må man jo beregne kveldsarbeid.

Jeg håper og tror man kan få gjort det man skal på de 42-43 arbeidstimene pr uke :) Hvertfall som barneskolelærer, som jeg tenker starte som.

Men sånn er det jo med alt. Feks studiet mitt nå syns noen er kjempestress, bruker mange timer daglig på lesing, er superstressa osv, mens jeg syns det er ganske så avslappende og har masse fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i vgs, har 110 elever i norsk - underviser bare i norsk. Har i tillegg 7 av klassene mine bare en gang i uka, så har ikke så mye muligheter til å fordele ting utover.

Oi, mange elever, kan tenke meg det er stress ifm prøveretting.

Hvor mange timer underviser du per uke? Får du ikke unnagjort noe av rettingen feks hvis du kun underviser feks 3 timer en dag og har resten av dagen ledig?

Jeg ser for meg at man har få undervisningstimer på vgs, og dermed til gjengjeld mer tid til feks retting. Mens på barneskolen har man flere undervisningstimer og mindre tid til retting (fordi det er mindre å rette naturlig nok).

Spør fordi jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

På barneskolen er det vel vanlig å ha en fritime hvis man er faglærer og to fritimer hvis man er kontaktlærer?

Sånn er det hvertfall der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det bedre. Jeg er på barneskolen, og jeg har ingen rettefag. Tro meg, det er alikevel mye å gjøre (sikkert spesielt det første året), men inntrykket jeg har fått her er at de fleste retter mye mindre på barneskolen enn på u.skolen.

Hva er det egentlig å gjøre utenom rettearbeid, legge planer, lage timeplan osv (og ting ifm foreldremøter)? Hører hele tiden om alt papirarbeidet, alt som skal dokumenteres og i media om at lærere må gjøre så mye annet utenom å planlegge undervisningen. Men har aldri helt forstått hva dette "alt andre" egentlig er :sjenert: Litt sånn konkret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varpunen

Er det ikke lovpålagt å dokumentere at man underveisvurderer f.eks?

I tilegg kan de bli mye iopskriving, og rapporter ved mobbesaker og timesvis i telefonen med foreldre, og henvisninger til pptkontoret osv. Men det varierer jo veldig fra klasse til klasse. Jeg, som ikke er kontaktlærer, har ingenting av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen er det vel vanlig å ha en fritime hvis man er faglærer og to fritimer hvis man er kontaktlærer?

Sånn er det hvertfall der jeg jobber.

Kan godt stemme :) Men la oss si at læreren da har 1 fritime, også har hun i tillegg tiden etter at elevene har gått hjem (feks etter kl 14, sjeldent senere på barneskolen) Da blir det noen timer pr dag til annet arbeid, og jeg tenker at man får vel mye gjort da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Kan fortelle om uka mi:

Mandag har jeg en fritime iløpet av skoletida, ellers har jeg bundet tid fra kl 1420 (når elevene er ferdig) til kl 1510. Tirsdag er det teamtid fra elevene går hjem til ca kl 17, så da blir det lite tid til planlegging. Onsdag er det fellestid når elevene går hjem, så da blir det også lite tid til planlegging. Torsdag skal jeg egentlig gå rett etter undervisning pga avspasering, så da har jeg heller egentlig ikke tid til å avspasere, og på fredager har vi ingen bunden tid etter at elevene har tatt helg.

Selvfølgelig kan vi jo sitte så lenge vi vil på kveldene og jobbe, men det er kun i den bundne tida, hvor det ikke er noe annet (for meg blir det på mandager) at jeg har bestemt tid til planlegging.

Dette med bunden tid varierer jo veldig fra skole til skole, men jeg vil tro at de aller fleste skoler har teamtid og fellestid.

Og selv om dette forteller hvor mye jeg må sitte på skolen og jobbe, så jobber jo både jeg (og de fleste andre lærerne på skolen) mye mer enn dette for å rekke å gjøre alt :, men det er jo helt genialt at jeg kan tusle hjem fra jobb kl 14.30 på torsdager, ta meg en god middagspause, og fortsette hjemme utover kvelden.

Endret av Varpunen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg jobber på barnetrinnet og har jobbet en del år. Da jeg jobber på mellomtrinnet, er det både mye retting og dokumentasjon. Før alle foreldresamtaler fyller vi blant annet ut vurderingsskjemaer for hver enkelt elev, med individuelle mål og fagvurdering i basisfagene. Disse skal både foreldre og ledelse ha, og så evalueres/følges de opp på neste samtale.

Jeg jobber fra åtte til litt før fire hver dag (må hente i barnehagen....), og jobber alltid kvelder og helger. Det er selvsagt en del av stillingen min siden jeg har arbeidstid til fem, men likevel sliter jeg med å få gjort alt innenfor arbeidstiden vår. Jeg jobber alltid mer enn jeg skal, og det gjør de fleste av kollegene mine også. Selvsagt er det noen som jobber for lite, slik er det i alle yrker. Likevel tror jeg arbeidsbyrden er så stor i barneskolen også nå, at alle må henge i stroppen...

Må avslutte med å si at vi har verdens flotteste yrke, men at det er krevende på mange måter. Du får MYE igjen (særlig hvis du har egen klasse), men du gir også enormt av deg selv. Å ha en dårlig dag på jobb er umulig. Du kan liksom ikke lukke døren til et kontor og si: "Ingen telefoner den neste timen..."

Endret av Frøken An
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig å gjøre utenom rettearbeid, legge planer, lage timeplan osv (og ting ifm foreldremøter)? Hører hele tiden om alt papirarbeidet, alt som skal dokumenteres og i media om at lærere må gjøre så mye annet utenom å planlegge undervisningen. Men har aldri helt forstått hva dette "alt andre" egentlig er :sjenert: Litt sånn konkret... :)

Alt det andre er for eksempel:

- telefonsamtaler og/eller e-postutveksling med foresatte om dette og hint

- utfylling av skjemaer om leseutvikling, matematikkutvikling, ferdigheter i engelsk

- personalmøter og andre møter på arbeidsplassen om alt fra hvem som skal koke kaffe i hvilken lunsjpause til mer konkrete pedagogiske ting som hvilket læreverk vi skal velge i de ulike fagene. And every thing in between ...

- rydding av personalrom og annet fellesområde

(for småfuglene skal vite at man må gjøre slikt selv. Man har ikke noen "kantinedame" i skoleverket som gjør slikt for oss!)

- skriving av rapporter og/eller logger til/om/før/etter samtaler

- skrive beskjeder og brev hjem til foresatte

- referatskriving etter møter og telefonsamtaler

... for å nevne noe av det jeg har gjort denne uken. Det har svært lite å gjøre med undervisningen sånn direkte, og mye av det er irriterende tidstyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg jobber på barnetrinnet og har jobbet en del år. Da jeg jobber på mellomtrinnet, er det både mye retting og dokumentasjon. Før alle foreldresamtaler fyller vi blant annet ut vurderingsskjemaer for hver enkelt elev, med individuelle mål og fagvurdering i basisfagene. Disse skal både foreldre og ledelse ha, og så evalueres/følges de opp på neste samtale.

Jeg jobber fra åtte til litt før fire hver dag (må hente i barnehagen....), og jobber alltid kvelder og helger. Det er selvsagt en del av stillingen min siden jeg har arbeidstid til fem, men likevel sliter jeg med å få gjort alt innenfor arbeidstiden vår. Jeg jobber alltid mer enn jeg skal, og det gjør de fleste av kollegene mine også. Selvsagt er det noen som jobber for lite, slik er det i alle yrker. Likevel tror jeg arbeidsbyrden er så stor i barneskolen også nå, at alle må henge i stroppen...

Må avslutte med å si at vi har verdens flotteste yrke, men at det er krevende på mange måter. Du får MYE igjen (særlig hvis du har egen klasse), men du gir også enormt av deg selv. Å ha en dårlig dag på jobb er umulig. Du kan liksom ikke lukke døren til et kontor og si: "Ingen telefoner den neste timen..."

Som jeg skulle sagt det selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt stemme :) Men la oss si at læreren da har 1 fritime, også har hun i tillegg tiden etter at elevene har gått hjem (feks etter kl 14, sjeldent senere på barneskolen) Da blir det noen timer pr dag til annet arbeid, og jeg tenker at man får vel mye gjort da :)

Som kontaktlærer har jeg kun én fritime i uken. Den blir ofte brukt til møter eller samtaler med foreldre. Tiden etter undervisning er stort sett bundet opp til faste møter, slik som teammøter og utviklingsmøter med hele eller deler av det pedagogiske personalet. I tillegg har du behov for samarbeid med lærere som har fag i klassen din, og kanskje assistenter på elever med spesielle behov. Kort sagt, du har nesten ikke tid til for- og etterarbeid på skolen. Det meste av rettinger, planlegging og rapportskriving tar jeg med meg hjem. Enkelte av de jeg jobber sammen med sitter til fem på jobb, men jeg har små barn og da prioriterer jeg ettermiddagene. Dermed blir det stort sett hver kveld, unntatt fredag og lørdag. Alt for ofte jobber jeg mer enn jeg skal...

Og ja, underveisvurdering og halvårsvurdering er lovpålagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skulle sagt det selv! :)

Godt å høre at vi er flere som henger i stroppen! Du får en kollegaklem fra meg. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mange elever, kan tenke meg det er stress ifm prøveretting.

Hvor mange timer underviser du per uke? Får du ikke unnagjort noe av rettingen feks hvis du kun underviser feks 3 timer en dag og har resten av dagen ledig?

Jeg ser for meg at man har få undervisningstimer på vgs, og dermed til gjengjeld mer tid til feks retting. Mens på barneskolen har man flere undervisningstimer og mindre tid til retting (fordi det er mindre å rette naturlig nok).

Spør fordi jeg lurer :)

Jeg underviser 18 timer i uka, så jo, jeg har mye tid jeg kan bruke til retting. Dessverre blir dette en teoretisk "kan", da timeplanen min er slik at jeg ikke får noen lange økter jeg kan arbeide i. Akkurat det å rette norsktekster krever (for meg) en "rettemodus" i hjernen, og da må jeg kunne sitte å jobbe stund for at det skal være noe poeng i. Jeg har heldigvis undervisningsfri en dag i uka, og da har jeg mulighet for å få sitti lengre økter. Samtidig blir det litt sånn at alt annet forefallende - både jobbmessig og legebesøk etc havner på den dagen.

Det skal også sies at jeg er helt nyutdanna. Jeg lager alle opplegg fra scratch, og har veldig lite å støtte meg til. Jobber på et gammelt gymnas så samarbeid er ikke så veldig vanlig :P Jeg får alltid tips og råd når jeg spør, men samtidig syns jeg det er ganske ålreit å lage ordentlige opplegg selv. Det å lage gode opplegg og holde gode timer er jo det jeg helst vil. Det som stresser meg er at i de klassene jeg har 2 timer i uka skal jeg fortsatt sette 2 karakterer. (muntlig og skriftlig).. Engelsklærerene har 3 timer i uka på VG1(eller var det på vg2?) og slipper unna med en karakter..

Skoleåret er 38 uker. Jeg har elevene en gang i uka, dvs 38 økter totalt. Man må regne med at 3-4 økter (minst) går bort pga planleggingsdager, OD, juleavslutning etc. Dvs (maks) 34 økter igjen. 8 av disse øktene (minst) må brukes på vurderinger. Muntlige vurderinger tar ofte også lengre tid.. Da har jeg grovt regna 26 økter igjen. Jeg ønsker å jobbe med prosessorientert skriving f.eks, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal få plass til det mellom fremmedord, reklameanalyse og runer. Jeg vil ikke ta vekk noen av kompetansemålene forsåvidt, men jeg vil ha flere timer!

Et lite hjertesukk der, beklager, det måtte bare ut :) Jeg er også litt lei av at alle andre lærere sier sånn "nei jeg vet ikke om han skriver bra eller dårlig jeg, jeg retter ikke skrivefeil i mitt fag".. dvs at for elever som er så svake at jeg ikke vet om jeg får de gjennom vg1 norsk, så er det 2 timer i uka de får noe som minner om skriveopplæring.

MEN: jeg håper engasjementet mitt skinner gjennom :) Dette har vært de mest stressende og kaotiske to månedene i mitt liv, men også de to kjekkeste. Jeg har faktisk 110 grunner til å gå på jobb hver uke - det klager jeg ikke på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beroligende å høre:)

Jeg kan liksom ikke helt se for meg at dersom man jobber 08-17 effektivt så skal man sitte hele kveldene og helgene også. Lurer liksom på hvordan det egentlig er, hører så mye forskjellig. Noen sier at det er dødsmye å gjøre, at man ikke har fritid osv, men så er det mange som stikker hjem kl 13 også og da må man jo beregne kveldsarbeid.

Jeg håper og tror man kan få gjort det man skal på de 42-43 arbeidstimene pr uke :) Hvertfall som barneskolelærer, som jeg tenker starte som.

Men sånn er det jo med alt. Feks studiet mitt nå syns noen er kjempestress, bruker mange timer daglig på lesing, er superstressa osv, mens jeg syns det er ganske så avslappende og har masse fritid.

Det skal også sies at det å lede en klasse er en ny og litt skummel opplevelse for meg :) Jeg bruker enormt mye krefter og energi på de 18 timene jeg har i uka - jeg føler at jeg står på scenen 18 timer i uka. Jeg bruker å dra hjem mellom 3 og 4, har en times reisevei, men bruker både kvelder og søndager i tillegg. Til i morgen (jeg må stå opp 6.00) skal jeg rette 5 tekster til, og planlegge opplegg til en klasse. Må i tillegg tenke litt gjennom opplegget i en annen klasse , men der har jeg rammeverket klart.Også sa jeg ja til en vikartime i morgen tidlig og.. (Så hvorfor sitter jeg her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er flere som henger i stroppen! Du får en kollegaklem fra meg. :klemmer:

Ja, jeg tok meg i å tenke at vi nok er relativt "liktjobbende" som lærere, du og jeg (ut fra det lille jeg har sett deg skrive her), så du fortjener en kollegaklem selv :klemmer:

Hvilket trinn er du på, forresten? Selv er jeg tilbake på 5. trinn igjen etter å ha sendt ut et avgangskull til ungdomsskolens viderverdigheter ;) Det blir jo ikke noe mindre å gjøre selv om elevene er yngre, kan du si ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tok meg i å tenke at vi nok er relativt "liktjobbende" som lærere, du og jeg (ut fra det lille jeg har sett deg skrive her), så du fortjener en kollegaklem selv :klemmer:

Hvilket trinn er du på, forresten? Selv er jeg tilbake på 5. trinn igjen etter å ha sendt ut et avgangskull til ungdomsskolens viderverdigheter ;) Det blir jo ikke noe mindre å gjøre selv om elevene er yngre, kan du si ... ;)

Oj! Da er vi i HELT samme båt. Er tilbake i 5.klasse etter å ha sendt mine kjære elever videre til ungdomskolen før ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Da er vi i HELT samme båt. Er tilbake i 5.klasse etter å ha sendt mine kjære elever videre til ungdomskolen før ferien...

Moro! :) Har du mange år i yrket bak deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...