Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilke emner skal du undervise i lærer`n?

Noveller og dikt står først i den årsplanen de har utarbeidet på denne skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Off, det hørtes vanskelig ut. Har du noen hjelpemidler tilgjengelig? Smartboard er jo ganske genialt når det gjelder å lage undervisningsopplegg. Et annet undervisningsopplegg som er genialt i norsk på ungdomstrinnet er at elevene skal dele seg inn grupper og velge en eller annen novelle og lage en kortfilm av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre ikke Smartboard i alle klasserom ennå, men om noen har ideer om hvordan jeg kan bruke Smartboard for å gjøre norsk mer spennende, kan jeg sikkert få byttet klasserom i blant. Smartboard er nytt hos oss, så jeg har ikke brukt det i norsk før. Videoideen skal jeg tenke litt på. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer i uken har du klassen? Kanskje det å gi de mange typer oppgaver, der de vil mestre noe, og å gi de hyppig (og positiv!) tilbakemelding kan være en faktor? Det spørs jo på hvordan de er - om de er på det nivået at det viktigste for deg er å overleve dette året og unngå at noen stryker, eller om du tror du har mulighet for å dra de oppover og få de interesserte.

edit: Jeg sier ikke at man skal gi opp på noen som helst måte, men du må passe på at ikke din "mission" blir å redde disse , og at du sliter deg helt ut på det. :)

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noveller og dikt som sjanger eller fra en bestemt epoke? Det kan jo ha betydning for opplegget. Generelt opplever jeg at elever setter pris på varierte undervisningsmetoder og visualisering med smartboard er gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smartboard er virkelig gull verdt. hvis dere er så heldig at dere har det tilgjengelig der dere jobber ta det i bruk. Det finnes så mye på nettet som allerede er klart til bruk. Det eneste faget som det ikke er noe særlig å finne materiale til er i grunn RLE.

PS: Hvis noen er interessert kan jeg rote fram noen gode nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hvis noen er interessert kan jeg rote fram noen gode nettsider.

Ja takk! :)

Jeg har smartboard i klasserommet mitt i år, må bare lære meg å bruke den nå. Gleder meg til å ta den ordentlig i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! :-D Så fort jeg finner igjen nettsidene skal jeg legge dem ut ;)

Endret av Shabana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! :-D Så fort jeg finner igjen nettsidene skal jeg legge dem ut ;)

Hurra! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen snedige nettsider:

Geografi, engelsk og fremmedspråk: Quiz på nettet på www.freerice.com, det er en FN-side der elever kan både pugge, ha det gøy og bidra med mat til mennesker i de fattige delene i verden.

Ligger en del info på www.nrk.no/skole - har også brukt denne på vgs - mest i samfunnsfag.

For elever som skal pugge gloser i nynorsk, engelsk eller i fremmespråk kan dere foreslå denne: http://tjenester.aschehoug.no/glosetygger/

Søk også opp fagverkene deres - der kan det være oppgaver og tips! :).

Det ligger en del på youtube, og en del organisasjoner har sine egne kanaler der, f.eks nato, eu og fn.

En kort youtube-film på noen minutter fresher fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Hei! Jeg har hele livet hatt litt lyst til å bli lærer, men det har blitt til at jeg tok en bachelor i naturvitenskap (spes. i biologi) og master i naturforvaltning. Bachelorgraden gir visst "undervisningskompetanse", uten at jeg har mer info om hva det innebærer?

Jeg har en krevende og givende jobb nå, men jeg er lei av å sitte på et kontor 8 timer hver dag og ønsker en jobb med litt variasjon. Jeg liker å lære bort ting..og lurer på om jeg skal ta ppu på deltid og så søke jobb som naturfag/biologilærer.

Men, jeg har ingen erfaring som lærer og lurer på om dere kan fortelle litt om hverdagen som lærer på vgs? hvordan er dagen bygd opp, sosialt miljø etc?

Og en annen ting, jeg har bare kompetanse på biologi tror jeg, men man får vel ikke en fulltidsstilling ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver meg på tråden, jeg også :)

Er faglærer i norsk og engelsk (høyskolestudier+PPU), og har jobba i 5 år i ungdomsskolen. I år er jeg kontaktlærer på 9.trinn. I tillegg til norsk og engelsk underviser jeg i samfunnsfag.

Noen som underviser i norsk fordypning som har gode tips? Har endelig fått lærebok (Kontekst), men er ikke helt begeistra for læreverket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk fordypning er kjempegøy å undervise i! Jeg hadde ikke bok, men det gikk fint likevel. Om du føler læreboka hemmer deg er det vel ingen som tvinger deg til å bruke den? Eventuelt kan du bruke den litt og bruke andre kilder der boka ikke er god nok.

Da jeg underviste i norsk fordypning jobba vi med dette:

- prosessorientert skriving

- reklame, elevene laget film

- oversettelse og tolking av sangtekster

- muntlige fremføringer, f. eks ved bruk av powerpoint

- lage digital fortelling med dataprogram (husker ikke hva programmet heter i farten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, photostory het det. Brukte moviemaker til film :)

begge deler er spennende, passer inn i læreplanen og egner seg i fordypningsfaget siden den vanlige norsken gjerne ikke gir rom for slike oppgaver mtp f. eks tidsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undervist i norsk fordypning uten lærebok de siste 4 åra, og tenkte det ville oppleves som bedre for elevene å ha en bok å forholde seg til. Jeg ser imidlertid allerede etter de 2 første ukene at dette ikke stemmer.

Er i utgangspunktet veldig glad i faget, men opplever at den sammensatte elevgruppa byr på problemer i forhold til "løsere" oppgaver som å lage film osv.

Men tusen takk for svar! Håper på enda flere gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, skrivetrening trenger elevene bestandig, så dere kan kanskje fordype dere mer i ulike sjangre? Eller så er jo forfatter aktuelt å jobbe med, f. eks at alle velger seg en forfatter de skal presentere for klassen. Da må de lese noe av vedkommende og finne fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Kontekst er ikke noe godt verk. I fordypning har jeg ikke brukt bok, har heller konsentrert meg om aviser, noveller, internett osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...